[Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

[Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper
  • Food-en-retail
  • 3 jul 2015 @ 00:01
  • 20626 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieWeb

In het 64ste deel uit onze serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Christian Clerx - oprichter CityZapper. Behalve handige internationale mobiele reisgidsen levert dit merk locatie-suggesties waarop marketeers kunnen aanhaken. Zijn er bijvoorbeeld aanbiedingen in de buurt? 'De Apple Store heeft onze app onlangs uitgelicht in de selectie beste reis-apps en dan sta je dus toch mooi tussen Airbnb en TripAdvisor. Daar krijg je weer energie van.'

1. Stel je zelf graag voor. En kun je iets vertellen over het ontstaan CityZapper?
Mijn naam is Christian Clerx. In 2001 lanceerde ik CityZapper.nl, een website dat inmiddels is uitgegroeid tot één van de grootste stedenportals van Nederland. Ik heb een marketing achtergrond en ik wilde iets met online doen. Door mijn werk als steward bij KLM werd ik geïnspireerd, zo is Cityzapper ontstaan. Samen met het team in Amsterdam bieden we ruim negentig steden ter wereld aan en inspireren we bezoekers wat ze moeten doen tijdens een stedentrip. Naast CityZapper.nl organiseert MCM Publishers, de uitgeverij die ik oprichtte, voor online (reis)aanbieders content-streams en of pdf guides. Daarnaast hebben we nog AppEvent. Dit is een app promotion application, waarmee we snel apps kunnen promoten en volume in downloads kunnen genereren.

2. OK, verder over de CityZapper- case, kunt u dit onlinemerk verder uitleggen? Hoe wordt het merk in Nederland gelanceerd? Hoe zijn de verwachtingen?
CityZapper is nu één van de grootste en meest innovatieve online cityportals in Nederland. We zijn een inspirerende reis- en lifestylewebsite met dagelijks updates en nieuwsberichten over cultuur, lifestyle, mode en natuurlijk reizen. Ruim negentig stedengidsen bieden informatie over bezienswaardigheden, koffiebars, lunchrooms, uitgaanstips maar ook restaurants en museumtips. Eerst lag de focus voornamelijk op buitenlandse steden en hadden we een paar Nederlandse steden. Sinds begin 2015 is het aantal Nederlandse steden sterk uitgebreid, met onder meer Maastricht, Utrecht en Groningen. Naast de website hebben we ook een app, die de Apple Store onlangs selecteerde als beste nieuwe reisapp. Deze app kunnen bezoekers gratis downloaden en vervolgens tegen een kleine betaling een stadsgids kopen, waarin de gebruiker toegang heeft tot een unieke selectie tips. Daarnaast kunnen ze kiezen voor de optie om het kaartje offline aan te schaffen, waardoor ze met gebruik van GPS - en zonder dataverbinding - de app kunnen gebruiken. Ideaal, voor als je geen internet wilt gebruiken in het buitenland.

3. Is promotie via het digitale kanaal, zoals Facebook, belangrijk voor uw succes? Gelden daarbij nog bepaalde principes?
Het team heeft onlangs een nieuwe strategie opgesteld voor de beide social media-kanalen en we merken dat dat een positief effect heeft. Naast Facebook en Twitter zijn we ook met Instagram en Pinterest gestart. Social media is belangrijk om de doelgroep te bereiken, maar ook niet alleszeggend. Je moet steeds meer je best doen om duidelijker naar voren te komen, anders sneeuw je onder in iemand zijn tijdlijn.

4. Hebben jullie voor de promotie van CityZapper nog samengewerkt met reclamebureaus?
Voor CityZapper ligt de kracht in de content waardoor we goed worden gevonden. Daarnaast hebben we een uitstekend persnetwerk, die we maandelijks benaderen met updates en nieuwtjes. Verder werken we ook regelmatig met gastbloggers die in opdracht van ons schrijven en dit weer op hun eigen blog posten. De advertentieverkoop op onze website doen we deels zelf en verder werken we goed samen met Adfactor. Al vind ik het soms wel moeilijk een deel van de exploitatie uit handen te geven. Dat gaat gelukkig steeds beter. Je moet ook wel, anders gaan grotere campagnes aan je voorbij.

5. Is de reisgidsenmarkt in Nederland een lastige? Is er veel concurrentie of heb je moeite hier geld in te verdienen?
Ja en nee. Er zijn veel concurrenten, maar dat houdt je scherp. Met onze twee belangrijkste conculega’s ben ik regelmatig in gesprek. Dan drinken of eten we iets. Verder lopen wij wel echt mijlen voorop wat betreft techniek en content. De website is geoptimaliseerd voor alle mobile devices, onze app werkt uitstekend en wordt goed gedownload. Ook onze back-end is zo georganiseerd dat we makkelijk content kunnen delen. Dat doen we bijvoorbeeld met Travix (Cheaptickets, red.), die private label city guides verkopen.

6. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
We hebben ons bereik de afgelopen periode opgekrikt. Dat komt omdat het team daar doorlopend mee bezig is geweest. Wekelijks hadden we SEO meetings op kantoor. We zitten nu zo rond de 200.000 unieke bezoekers per maand. Allemaal organische bezoekers, dat is voor een stedenportal met internationale bestemmingen best goed. Daarnaast heeft de Apple Store onze app onlangs uitgelicht in de selectie beste reis-apps en dan sta je dus toch mooi tussen Airbnb en TripAdvisor. Daar krijg je weer energie van.

7. Wat is je persoonlijke lievelingsbestemming en waarom?
Kaapstad! Ik ben er al vaak geweest, meestal ga ik er eind januari naar toe. Niet met de kerst, mij te druk. Als het weer hier op zijn slechts is, net na de Vakantiebeurs, dan schijnt daar de zon. Heerlijke restaurants, leuke bars maar vooral ook rust, ruimte en zee. Bovendien vrijwel geen tijdsverschil, zodat ik toch nog een beetje kan werken. Dichtbij huis ga ik graag naar Berlijn. Lekker ongedwongen en een fantastische, creatieve vibe die zich vertaald in uitgaansgelegenheden, maar ook in het culturele leven.

8. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
Eén van mijn beste vrienden zei ooit tegen mij: 'Christian, wie een Rolls-Royce wil rijden moet een Volkswagen verkopen.’ Dit najaar starten we met een Duitse versie van CityZapper, het kantoor komt in Berlijn. We starten met een stad of vijfentwintig. Duitsland ligt erg achter op online gebied. We kunnen daar flinke slagen maken. Daarnaast zijn we weer actief opzoek naar partners waarmee we product en/of contentsamenwerking kunnen aangaan. Of dat nu online is of in de vorm van een app. Voorlopig blijven we dus op eigen kracht de expansie financieren. Ik heb wel eens een investeerder aan de deur gehad. Die mensen begrepen niets van ons ons concept. Dat lijkt mij toch een voorwaarde.
 

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy




Christian Clerx - oprichter CityZapper
(foto: Stefan M. Gerard )




Stand CityZapper op recente Vakantiebeurs



Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duits en Marco Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots

61. [Ondernemer van de Week] Stefan van de Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaasmakers Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - oprichters Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director DigitasLBi en bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - teamleider media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week]
Linda Hartman&Brigitte van der Loo - oprichters Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week]
May-Britt Mobach - founder en hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder & De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel en marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - voorzitter Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl


 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken