[Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict

[Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict
  • Food-en-retail
  • 5 aug 2016 @ 00:01
  • 37917 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodWinkelen

In het 90ste deel uit onze successerie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Freek Padberg, mede oprichter van wijnhandel Grapedistrict. Onlangs startte hij met zijn maten 'Taste Club – het wijnabonnement op smaak'. Padberg: 'We beschouwen Taste Club als een aparte start-up naast Grapedistrict en we geloven heel erg in het Lean Startup business model.' Wat is het geheim van deze heren in wijn?

1.    Stel jezelf graag voor.
Freek Padberg. Tien jaar geleden ben ik samen met twee vrienden het avontuur aangegaan en hebben we wijnhandel Grapedistrict opgericht. We vonden dat er een frisse wind door de stoffige wijnwereld moest waaien en dat druiven, gebieden en landen heel belangrijk zijn, maar dat het draait om de persoonlijke smaak van de wijndrinker. En dat vinden we nog steeds. Inmiddels hebben we veertien fysieke winkels en een online webshop en werken we ook samen met horeca en evenementen.

2.    OK, Taste Club – het wijnabonnement op smaak, kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveren zijn en waar deze service om draait? 
Bij Grapedistrict proberen we al tien jaar de smaak van een specifiek persoon te achterhalen door veel vragen te stellen in de winkel voordat we een wijnsuggestie doen.
Face to face kan dat ook goed als je weet hoe, en welke vragen je moet stellen. In de loop der jaren zijn we daarnaast ook steeds beter geworden om digitale informatie, zoals bijvoorbeeld wijnreviews, mee te nemen in onze filosofie over smaken en momenten. In Taste Club komt al die ervaring en techniek samen in een wijnabonnement dat elke maand een nieuwe box voor je samenstelt op basis van jouw eigen smaakprofiel. 
We stellen je eerst online een aantal vragen over welke smaken je lekker vindt (en welke niet) en sturen je daarna op basis van je antwoorden een box met 6 wijnen toe. De box wordt gratis bij je thuisbezorgd en en dan begint het echt leuke gedeelte: proeven! Elke wijn kan je daarna een waardering geven in je eigen Taste Club account en hoe meer je dat doet, hoe beter wij jouw smaak begrijpen en de box daar op af kunnen stemmen.

3.    Hebben jullie voor de lancering van Taste Club – het wijnabonnement op smaak samengewerkt met reclame- of PR-bureaus? 
Het design van de Taste Club identiteit en de box is gedaan door Positivity. We zijn er zelf heel blij mee en we krijgen ook hele enthousiaste reacties van de eerste gebruikers.
Voor de PR werken we samen met Typhoon. We hebben bewust gekozen voor een PR-bureau dat in hospitality gespecialiseerd is, omdat het bij Taste Club (en Grapedistrict) ook altijd primair gaat over gastvrijheid en denken vanuit de smaak en de ervaring van de wijndrinker. 

4.    Is de markt van wijn in Nederland een ingewikkelde, licht graag toe? Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot?
De wijnmarkt is per definitie heel ingewikkeld omdat er zo veel verschillende merken en aanbieders zijn. Denk er maar eens over na: welk product ken jij dat zo veel merkkeuze heeft als wijn?  Dat diverse aanbod is aan de andere kant ook het leuke en spannende van wijn. Elk gebied, producent, en zelfs elk jaar is weer anders qua smaak. Daarnaast is er ook een groot verschil tussen kleinschalige boeren aan de ene kant en grote wijnfabrieken aan de andere kant, die druiven inkopen en een constante smaak er proberen uit te persen. Wijnfabrieken zijn gericht op de massa en de supermarkten. Kleinschalige wijnboeren maken over het algemeen expressievere en originele wijnen en werken met kleinere wijnimporteurs die ook een ander type wijndrinker bedienen. Voor ons zit er, om succesvol te blijven, een hele duidelijke balans tussen groot genoeg zijn om echt kosten-efficiënt te werken zo en de scherpste prijs voor onze klanten te kunnen garanderen en anderzijds klein genoeg blijven om met die kleinschalige wijnbedrijven en families te kunnen blijven werken. 

5.    Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
We beschouwen Taste Club als een aparte start-up naast Grapedistrict en we geloven heel erg in het Lean Startup business model. We hebben daarom in mei van dit jaar een Beta-versie van Taste Club online gezet en via een invite-only een groep pre-tasters (testers) gevonden. Op basis van hun feedback en reacties hebben we veel dingen al weer aangepast en veranderd en vooral veel inzicht gekregen in de ervaringen van de gebruikers.

6.    Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
Je kan je nu op tasteclub.nl opgeven voor een Early Acces code en dan gaan we in september live met Taste Club. En dan hopen we natuurlijk dat de rest van Nederland dan net zo enthousiast is als de pre-tasters en wij zelf! 

7.    Nog ander nieuws over Grape District of Taste Club – het wijnabonnement op smaak te melden?
Zeker! Grapedistrict bestaat 10 jaar. In onze winkels en online zijn verschillende 'Anniversary wijnen' te vinden, die speciaal gemaakt zijn door bevriende wijnboeren. En dit najaar gaan we het feestje uitgebreid met iedereen vieren, dus hou onze website of nieuwsbrief in de gaten!
 

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy 
   

     Productshots
 

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore

88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal

87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw

86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin

85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box

84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya

83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau

79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week] 
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week]
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken