Bever rolt recycleprogramma uit naar alle winkels

Bever rolt recycleprogramma uit naar alle winkels
  • Food-en-retail
  • 22 okt 2019 @ 16:29
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Na een succesvolle pilot in vier winkels waarin al meer dan 1900 kilo is ingezameld, rolt buitenwinkel Bever zijn outdoorrecycleprogramma vandaag uit naar alle 43 filialen. Het recycle-programma is bijzonder te noemen.

In tegenstelling tot andere inzamelingsprogramma’s hebben Bever en de partners van het programma als doelstelling dat alle ingeleverde kleding en materialen volledig worden hergebruikt of gerecycled.

Closing the loop
Kledingmerken en retailers komen steeds vaker met een inzameloplossing, maar niet eerder is door een retailer een recycleproject opgezet waarbij de hele productieketen is betrokken, de ecologische voetafdruk tot een minimum wordt beperkt en een tweede leven van de spullen gegarandeerd is. Bever en zijn partners zetten samen in op maximale levensverlenging of recycling. Voor alle ingeleverde items wordt een passende oplossing gezocht. Zo zorgt Sympany, partner van het recycleprogramma, dat van alle herbruikbare materialen de levenscyclus wordt verlengd of dat ze via andere partners worden gerecycled. Zo worden bijvoorbeeld oude slaapzakken aan stichting Sheltersuit gedoneerd, die hiervan water- en winddichte jassen voor daklozen en vluchtelingen maakt. En wordt het niet-herdraagbare denim en wol dat overblijft door partner Blue Loop gerecycled tot nieuwe kleding.

Samen nemen we onze verantwoordelijkheid
Pieter Saman, ceo Bever, licht toe hoe de retailer tot het recycleprogramma is gekomen: 'Natuurlijk verkopen we duurzame en verantwoorde merken en bieden we onderhouds- en reparatieservice aan, maar we zijn ons ervan bewust dat met de verkoop van onze producten de wereld niet per se een schonere plek wordt. Hiervoor willen we onze verantwoordelijkheid nemen en dit bracht ons op het idee om een recycleproject te starten. Ik ben blij dat we nu met de hulp van onze partners NKBV, Sympany en Blue Loop onze bijdrage aan een duurzamere wereld kunnen vergroten. Door samen bestaande grondstoffen te recyclen besparen we water, CO2 en energie ten opzichte van het gebruik van nieuwe grondstoffen. Het is een uniek, circulair concept, waarbij de liefde voor buiten centraal staat.'

Consumenten die hun spullen bij de Beverwinkels inleveren, lopen niet alleen met een goed gevoel naar buiten, maar ontvangen ook een kortingscode van € 5, aldus Bever.
(PvWK)

Over Bever
'Westlander Fred van Olphen begon in 1977 met Bever om mensen aan te moedigen naar buiten te gaan. Die missie heeft het bedrijf in 2019 nog steeds. Bij Bever werken echte buitenambassadeurs. Elke dag opnieuw brengen zij hun liefde voor buiten over op talloze klanten en bezoekers. Bever is onderdeel van de A.S.Adventure Group, de grootste outdoorretailer van Europa, die ook ketens heeft in België, Duitsland en Engeland. Google riep Bever in 2018 uit tot dé omnichannelretailer van Europa. Een prijs voor het bedrijf dat het best fysieke winkels met online verkoop combineert.'

Over Blue Loop Originals
'Blue Loop Originals, duurzaam kledingmerk van Nederlandse bodem, ontwerpt en produceert kleding van gerecyclede en natuurlijke grondstoffen. Sinds 2013 ontfermt deze lokale recycleheld uit Hof van Twente zich over het lot van de constant groeiende berg textielafval. De missie van het merk luidt ‘Worn to Reborn’, waarbij oude, versleten kleding en afgedankt textiel een hoogwaardig tweede leven krijgen. Op deze manier wordt er minder textielafval verbrand en wordt er meer kleding gerecycled binnen Europa.'

Over Sympany 
'Sympany werkt aan een circulaire textielketen om bij te dragen aan een duurzame wereld en aan behoud van grondstoffen. Sympany geeft goed door, nu en in de toekomst. Door textiel in te zamelen, te sorteren en te verkopen wordt ingezet op maximaal hergebruik en recycling daarvan. Het doel is om al het ingezamelde textiel een nieuwe bestemming te geven. Sympany is ambitieus en, omdat het een stichting is, niet gericht op het maken van winst. Het geld dat verdiend wordt met de verkoop en recycling, wordt gebruikt voor innovaties om de textielketen circulair te maken. Samen maken we een circulaire textielketen tot norm!'

Over NKBV
'De Nederlandse Klim- en Bergsport Vereniging (NKBV) verbindt mensen met een passie voor bergwandelen, alpinisme en sportklimmen. Het hele jaar door, een leven lang. De NKBV geeft vorm aan het verlangen om hoogte te beleven. Samen, op alle niveaus, gedreven en met respect voor de natuur. Voor haar leden wil de NKBV bergen verzetten.'
(bron: Bever, Blueloop, Sympany en NKBV)


 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken