[marketeer 156] Celine Lokhorst - marketing manager Kamera Express

[marketeer 156] Celine Lokhorst  - marketing manager Kamera Express
  • Food-en-retail
  • 18 jun 2021 @ 08:31
  • 21883 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenOnline

In deel 156 van deze successerie spreken we Celine Lokhorst, marketing manager Kamera Express. 'Toen we via video’s en blogs gingen laten zien hoe klanten thuis verder konden met hun fotografiehobby, steeg de omzet met 65% in drie weken tijd.'

Wat heb je met merken en marketing?
Celine: 'Ik word heel blij van mooie merken en goede marketingcampagnes. Ik heb psychologie gestudeerd, maar altijd met het idee dat ik geen psycholoog wilde worden. Ik vind het snijvlak van psychologie en commercie erg interessant. Het uitdenken van proposities die oplossingen bieden voor de behoeften van je klanten. Daarnaast houd ik ook van het creatieve element van marketing, hoe je in woord en beeld jouw propositie op de markt zet. En daar vervolgens een mooie campagne omheen verzinnen.'

Hoe kwamen jullie op merk Kamera Express, gebaseerd op welk inzicht?
'Kamera Express is begonnen vanuit een garagebox. De oprichter, Peter Merceij, had al meer dan 20 jaar ervaring in verschillende fotowinkels en zag dat het ook anders kon. Nog voor dat internet groot werd, verstuurde hij al bestellingen via postorders. Maar hij geloofde ook in een community, mensen verbinden vanuit eenzelfde passie. In dit geval was dat de passie voor beeld maken.'

Vertel graag meer over het merk: wat, waarom en waarom nu? Wat is er bijzonder aan?'Kamera Express is dé foto- en videospecialist. Bijna alle medewerkers die bij ons werken zijn zelf ook beeldmakers. Daarom spreken wij dezelfde taal als onze klanten. We hebben passie voor het vak. Daarnaast bedienen wij de beeldmaker op alle terreinen door services aan te bieden als een online academy met cursussen en masterclasses, voordelige leasing, verhuur (Budgetcam), inruilen van oude apparatuur, fotoboeken, fotoprints en wanddecoratie (Profotonet) en events (als de corona-maatregelen dat weer toelaten). Met een gemiddelde klantwaardering van 9,1 en een NPS van 73 hebben we een zeer tevreden en loyale klantenbase. Met name het advies van onze experts speelt hierin een grote rol, naast hygiëne factoren als scherpe prijzen, een ruim assortiment en snelle levering.'

Hoe kom je aan de onderwerpen voor campagnes?
'De campagnes bedenken we vaak op basis van klantinzichten, een momentum of omdat we zien dat een bepaalde categorie extra aandacht behoeft. Recentelijk hebben we een campagne rondom ons 25-jarig jubileum gedraaid. Naast een aantal hele scherpe aanbiedingen, geven we gratis cadeaukaarten mee die bij Profotonet te besteden zijn aan fotoafdrukken en wanddecoratie. Die laatste stap wordt namelijk nog wel eens vergeten. Dan heb je allemaal mooie foto’s op je computer staan, maar schiet het erbij in om die mooi af te drukken. En hoe leuk is het om juist met je nieuwe camera dan nu ook een mooie foto gratis te kunnen laten afdrukken. Profotonet biedt hoge kwaliteit fotoafdrukken, wanddecoratie en fotoboeken. Deze categorie heeft het soms nodig om in het echt te zien en vast te houden, om de kwaliteit goed te kunnen beoordelen. Met deze actie kunnen mensen dus op een hele laagdrempelige manier kennis maken met de hoge kwaliteit producten van Profotonet. En wij bieden onze klanten een mooie manier om hun mooiste beelden te laten zien en ervan te genieten.'

Is er distributie in Nederland of ook internationaal? Per webshop en/of stenen winkel? Waarom hiervoor gekozen?
'Wij hebben dertien winkels in Nederland, vijf in België, twee in Duitsland en een in Luxemburg. In deze landen hebben we ook webshops. Daarnaast hebben we nog in zes andere Europese landen webshops onder de naam Photospecialist. Al deze winkels en webshops worden centraal bevoorraad vanuit ons distributiecentrum in Capelle aan den IJssel. We geloven in een omnichannel bedrijfsvoering. Mensen oriënteren zich vaak online en komen naar de winkel om de deal te sluiten. Zeker als het om wat duurdere of specialistische producten gaat, willen mensen die camera toch even vasthouden of nog wat advies inwinnen van een expert. Toen de winkels tijdelijk moesten sluiten vanwege corona, hebben we binnen een week geregeld dat klanten konden videobellen met onze medewerkers in de winkels. Om op die manier toch te kunnen voorzien in de behoefte van onze klanten aan een adviesgesprek.'

Word je blij van het gemiddelde aanbod in Nederlandse elektronica/camera winkels?
'Als fotografie enthousiasteling, vind ik de productcategorie ‘camera’s’ an sich al erg leuk. Ik houd van beeld maken en van fotografie in het bijzonder. Ik denk wel dat we als categorie mensen nog meer kunnen meenemen in de mogelijkheden van de producten. Toen ik zelf begon met fotograferen vond ik alle informatie rondom technische specificaties van camera’s, lenzen en accessoires erg overweldigend. Ik denk dat daar nog wel een uitdaging zit om dat zo simpel mogelijk uit te leggen en mensen mee te nemen in de ontwikkelingen.'

Hoe hebben jullie de pandemie doorstaan?
'Kamera Express heeft een sterke Rotterdamse mentaliteit, waardoor we ons gemakkelijk aanpassen aan veranderende omstandigheden. Die wendbaarheid is in deze tijden erg nuttig gebleken. Tijdens de lockdown zagen wij de verhouding tussen webshop- en winkelverkoop van 50%-50% verschuiven naar 80%-20%. Het adviesgesprek, dat normaliter in de winkel gevoerd wordt, hebben we daarop naar online verplaatst. Je wilt producten soms toch eerst zien of naast elkaar zien en dan is videobellen wel makkelijker dan ‘normaal’ bellen. Ook hebben we Budgetcam punten in onze winkels geïntegreerd, zodat er nu landelijke dekking is in ophaallocaties voor het huren van apparatuur. Daarnaast zijn we goed in content maken en hebben we onze klanten via video’s en blogs laten zien hoe zij thuis verder konden met hun fotografiehobby. Hierdoor steeg de omzet met 65% in drie weken tijd. Tot slot, hebben we onze online academy met zo’n 30 cursussen gratis toegankelijk gemaakt voor klanten. Hiermee steeg het aantal ‘studenten’ met 12.000 naar 80.000 klanten.'

Wat zijn je plannen voor de rest van 2021?
'Op de korte termijn richten we ons op het verstevigen van ons marktleiderschap in de Benelux en verdere expansie binnen Europa. Vorige maand kochten we hiertoe al het Duitse GM-Foto aan.'

Wat is jouw persoonlijk uitdaging met Kamera Express?
'Kamera Express zit op dit moment in een mooie groeifase. Voor mij zit de uitdaging in Kamera Express als merk nog steviger neer te zetten. Nog duidelijker uit te dragen wie we zijn en wat we doen. Het is mijn missie om het merk Kamera Express dusdanig in de hoofden te krijgen dat iedere beeldmaker aan Kamera Express denkt als one-stop-shop voor zijn hobby of vak. Of het nu gaat om jezelf verder ontwikkelen als foto- of videograaf, om inspiratie of om het hebben of gebruiken van de juiste apparatuur.'


tekst: Peter van Woensel Kooy 

* Voor de 155 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, scroll naar de linkjes hieronder.


Impressie van de KE-business


Celine Lokhorst  - marketing manager Kamera Express

De eerdere hoogvliegers uit deze serie:
155. [Marketeer 155] Hans van der Eerden van De Raad van Buiten
154. [Marketeer 154] Coen de Kovel - cmo webshop Pluck
153. [Marketeer 153] Double Dutch sisters
152. [Marketeer 152] Fleur Runhardt en Roos Lindhout van House of Treats
151. [Marketeer 151] Jacqueline Seton-Jacobs (Seton’s Bakery) 
150. [Marketeer 150] Lena Cobelens van lounge- en sleepwear merk Le Olive
149. [Marketeer 149] Phil Vonk: 'Auto.nl is een lifehack'
148. [Marketeer 148] Ramon Beuk - chef, leraar en ondernemer over Wayooh
147. [Marketeer 147] Nathalie van den Hombergh over Own Your Space
146. [Marketeer 146] Bibi Janus van Juicebrothers
145. [Marketeer 145] Anna de Lanoy Meijer en Nina Poot over Anna + Nina
144. [Marketeer 144] Ella Fortuin koppelt personalities aan merken met Brands Connected
143. [Marketeer 143] Celapp Media scoort met b2b apps
142. [Marketeer 142] Pauline Cousseau: chief marketing officer oogmerk Polette  
141. [Marketeer 141] CMO Mick van Ettinger van The LiveKindly Collective
140. [interview marketeer 140] Iris Spronk over Webscraping Amsterdam
139. [interview Marketeer 139] Jasmijn Rijcken over marketingschip Eureka
138. [interview Marketeer 138] Felice Uiterwijk van Fairtrade Original over jackfruit
137. [interview Marketeer 137] Mark de Lange, ceo en founder van Ace & Tate
136. [interview Marketeer 136] Milo Borghans - Blyck Leckerneyen
135. [interview Marketeer 135] Bernadette Kooijman - startup No Fairytales
134. [interview Marketeer 134] Martijn Roordink, CEO en co-founder van Spaces
133. [interview Marketeer 133] Willem Kors & Marleen de Haan - marketeers Poeder Pret
132. [interview Marketeer 132] Olaf van Gerwen - oprichter Chuck Studios
131. [interview Marketeer 131] Miriam Mieras, Neeltje en Bob - Employity Recruitment
130. [interview Marketeer 130] Edward Hissink - cmo Fresh-R
129. [interview marketeer 129] Ron Beckers - oprichter Joe Merino
128. [interview Marketeer 128] Thomas Gesink- cmo bij Stadsbrouwerij De Prael
127. [interview Marketeer 127] Michiel Reinoud - managing director MBRC en Charity Gifts
126. [interview Marketeer 126]  Renée Cohen - Stromma Nederland
125. [interview Marketeer 125] Arjen van den Hof - eigenaar Vondel Hotels
124. [interview Marketeer 124]  Jos van Mil - bedenker Tommies en md Greenco
123. [interview Marketeer 123] Sandra Alvarez - foodinfluencer en kookboekschrijver
122. [interview Marketeer 122] Jeroen de Bos - commercial director Mepal
121. [interview Marketeer 121] Joseph Constanty - marketing director NIU
120. [interview Ondernemer 120] Stefaan Mouradian en Steven Boelens - Baunat juwelen
119. [interview Ondernemer 119] Antonie Reichling - Reichling Strategisch in Kwaliteit
118. [interview Ondernemer 118] Jacinta Bokma en Joyce Pherai van CookingToday.nl
117. [interview Ondernemer 117] Sven Dirkzwager - general manager MyCOOKS
116. [interview Ondernemer 116] Hubrecht Duijker - wijnschrijver
115. [interview Ondernemer 115]  Frans Story - directeur Van Boxtel hoorwinkels
114. [[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - cmo gevogeltebedrijf Kipster
113. [[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc kant-en-klaar
112. [interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes 
111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers
110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs
109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy
108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 
107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja
106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood
105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail
104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group
103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager
102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie
101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys
100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog
99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal
98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth
97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery
96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 
95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen
94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 
93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 
92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 
91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping
90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict
89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore
88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal
87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw
86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin
85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box
84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya
83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten
82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers
81.[Ondernemer van de Week] Kevin de Roos - dga en bedenker Tante Nel Rotterdam
80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau
79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE
78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 
77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 
76. [Ondernemer van de Week] Iris Weges - consultant Female Health Company
75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 
74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office
73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger
72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  
71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 
70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys
69. [Ondernemer van de Week]  Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate
68. [Ondernemer van de week] Caroline Glasbergen - 'Fitshe' female sportshakes
67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 
66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 
65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 
64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper
63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 
62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 
61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota
60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - RetailTheater
59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps
58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema
57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 
56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti
55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl
54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin
53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 
52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer
51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 
50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 
49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino
48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger
47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades
46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu
45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands
44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS
43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail
42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities
41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 
40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw
39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com
38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq
37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese
36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 
35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts
34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash
33. [Ondernemer van de week] Remko Been - omnichannel & marketing Storelink 
32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace
31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel
30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin
28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany
27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao
26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy
25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts
24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien
23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 
21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina
20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!
19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero
18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn
17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill
16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm
15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen
14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij
12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash
11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver
10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)
9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep
7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten
6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande
5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl
4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken