[Marketeer 154] Coen de Kovel - cmo webshop Pluck

[Marketeer 154] Coen de Kovel - cmo webshop Pluck
  • Food-en-retail
  • 14 mei 2021 @ 08:00
  • 5263 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Food

In deel 154 van deze successerie spreken we Coen de Kovel, oprichter van webshop Pluck, 'een talentscout in happy natural food & drinks.' Daaronder is het nieuwe, eigen premium label Happie.

De Kovel vertelt openhartig over zijn ambities. 'De stilte van de lockdown gaf ons de ruimte om de basis goed neer te zetten.'

1. Wat heb je met merken en marketing?
'Eerlijk gezegd ben ik van huis uit meer een commerciële jongen, een verkoper gedreven op handel en resultaten. Daar ben ik goed in en dat vind ik leuk, maar het is nog tien keer leuker als je ook écht een goed verhaal hebt. Als je kiest voor kwaliteit en inhoud, ga je vanzelf merkgerichter denken. Pluck is talentscout in happy natural food & drinks. Dat betekent dat we in onze shop alleen producten verkopen die voldoen aan onze selectiecriteria. Die keuze is onderdeel van onze identiteit. Maar met een kwaliteitswinkel ben je nog geen merk. Met Pluck wil ik een herkenbaar en betrouwbaar merk bouwen, dat bijdraagt aan een eerlijke markt waarin producenten, leveranciers en merken die een beter alternatief bieden dan het mainstream aanbod de ruimte krijgen die ze verdienen. Wij helpen hun producten de weg te vinden naar de consument.' 

2. Hoe kwam je als distributeur op een 'social shop' voor horecaondernemers en foodretail, gebaseerd op welk inzicht?
'We zijn een B2B shop. Zakelijke handel wordt snel gezien als functioneel en kleurloos. Dat wilde ik anders. Smaak toevoegen, verbinden en meerwaarde creëren. We leveren producten, maar bieden ook inspiratie, salesondersteuning en een interactief platform waarop we experimenteren, ontmoetingen initiëren en coproduceren. We begeven ons als distributeur in een groot netwerk van producenten, leveranciers, retailers en horeca. Daar wilde ik iets mee. Pluck als onderdeel van een groter geheel. Een social shop om al die verschillende ondernemers en bedrijven met elkaar te verbinden. Elkaar inspireren met mooie ideeën, concepten en producten maar ook elkaar versterken door samen te experimenteren, nieuwe food & drinks-concepten te bedenken en te produceren. Hierin zie ik ook een belangrijke wisselwerking met bijvoorbeeld lifestyle en entertainment. Met Pluck willen we actief deelnemen aan het leven om ons heen. Proefondervindelijk, positief en betrokken.'

3. Vertel graag meer over het merk: wat, waarom en waarom nu? Wat is er bijzonder aan?
'Pluck staat in het Engels synoniem voor guts, spirit en bravery. Net als mijn eigen naam Coen ook dapper en moedig betekent. Dapper vind ik een prachtige eigenschap van een merk. Je moet dapper zijn om het avontuur te kiezen in tijden van crisis. Juist daar liggen kansen voor vernieuwing en verbetering. Pluck kiest voor meer transparantie, gebruikersgemak en betrokkenheid. We serve to make you feel good! Onze bedrijfsvoering is zo transparant als een tuinkas. Alles is bespreekbaar, inkoop en logistiek prijzen zijn inzichtelijk en bestellen en betalen in de shop gebruiksvriendelijk. Laatst nog kreeg ik tips van een klant over bestelgemak; binnen 24 uur hebben we de aanpassingen gemaakt. Doing good is niet een ambitie of marketingplan maar onze leidraad. Dat geldt voor het optimaliseren van onze service en het selecteren van onze producten maar ook voor hoe we omgaan met onze omgeving in ruimere zin. Verantwoord ondernemerschap en sociaal engagement moet vanzelfsprekend zijn.

Juist nu, in een tijd van soberheid en somberheid wil Pluck energie, positiviteit en inspiratie brengen. Dus dapperen we zelf ook door, o.a. met het maken van waardevolle en relevante content: video’s en podcasts van ontmoetingen met ondernemers, artikelen met achtergrondinformatie over producten in de shop en bijpassende recepten voor bv. cocktails, smoothies en cookies. We zijn open en nieuwsgierig naar de wereld en willen dappere ondernemers en merken in het zonnetje zetten. We hebben een klein kernteam. Jong en agile. Daaromheen een flexibel netwerk van getalenteerde vakspecialisten, die met hun kennis, ervaring en ideeën helpen om Pluck tot bloei te laten komen. Samen staan we sterker, kunnen we meer bereiken en oplossingen bedenken voor uitdagingen die er zijn.'

4. Hoe kom je aan de leveranciers?
'De radar voor nieuwe merken, innovaties en concepten staat altijd aan. Met een vinger aan de pols van het innovatieve aanbod en tegelijkertijd een luisterend oor bij afnemers en consumenten om de realistische vraag goed in kaart te krijgen. Het is onze verantwoordelijkheid zorg te dragen voor een assortiment producten dat voldoet aan de criteria: natuurlijk, gezonder, duurzaam en nog steeds lekker en betaalbaar. We hebben een duidelijke identiteit met Pluck neergezet zodat de koers helder is en de doelstellingen tot de verbeelding spreken. Dat spreekt veel leveranciers en producenten aan.'

5. Is er distributie in Nederland of ook internationaal? Per webshop en/of stenen winkel? Waarom hiervoor gekozen?
'Pluck richt zich als merk primair op de Nederlandse B2B markt. Laten we dat eerst maar eens heel goed, nee, uitstekend doen. Dus verkopen we in eerste instantie alleen aan horeca, catering en retailzaken. We hebben in principe zo’n 500 werkruimtes bij Pluck. Allemaal relaties in de foodservice die ons gastvrij ontvangen. Dan ga je toch niet ook nog zelf een kantoorpand huren? Liever een steeds wisselende werkplek, gecombineerd met een gesprek met een ondernemer of manager in een inspirerende en dynamische omgeving.'  

6. Aha. Word je blij van het gemiddelde aanbod in Nederlandse food-retail?
'Ja, Nederland is uniek vanwege zijn multiculturele samenleving en daar bijbehorende verscheidenheid in aanbod food. Ik ken geen ander land in de wereld met zoveel keuze in internationale keukens en daar mogen we trots op zijn. Er valt soms wel te discussiëren over kwaliteit en de waardering voor food & drinks en de hospitality branche in het algemeen… daar blijven we wel in achter soms. Maar het genieten en waarderen van ‘betere’ alternatieven voor het mainstream aanbod en de bereidheid daarvoor te willen betalen, is snelgroeiende. Ik voorzie daar in het after corona tijdperk een enorme opmars in.'

7. Hoe hebben jullie de pandemie doorstaan?
'Ik wist natuurlijk waar ik aan begon door midden in de pandemie van start te gaan. De stilte van de lockdown gaf ruimte om de basis goed neer te zetten. Gesteund door een aantal belangrijke mensen in mijn omgeving en met de hulp van een enthousiast team hebben we de afgelopen tijd gebruikt om in alle rust te bouwen aan het merk Pluck en een fundament te creëren voor de lange termijn. Ook hebben we de gelegenheid aangepakt om een aantal eigen premium labels te ontwikkelen. De eerste daarvan is Happie. Op het resultaat ben ik ongelooflijk trots. Genieten van succesjes is de sleutel voor persoonlijke balans in deze passieve tijd. En ook wel noodzakelijk om de ongeduldigheid te onderdrukken.'

8. Wat zijn je plannen voor 2021?
'We zijn uit te startblokken geschoten met de lancering van Pluck.nl in februari 2021. Meer dan anderhalf duizend unieke bezoekers bezochten onze shop online afgelopen week en we bereikten met onze socials binnen een maand meer dan 10.000 unieke bezoekers, waaronder veel interessante bedrijven. De interactie en verbinding met deze groep willen we graag verder uitbouwen. Daarnaast hopen wij natuurlijk een aanzienlijk deel van deze volgers te mogen beleveren. We hebben we een rijkgevulde contentplanner gereed en we lanceren nog een aantal premium labels in de loop van het jaar.'

9. Wat is jouw persoonlijk uitdaging met het nieuwe bedrijf?
'Ik zie mijzelf als een innovatieve marktkoopman. Dat brengt met zich mee dat geduld en focus zaken zijn waar ik mezelf op dagelijkse basis aan moet herinneren. Door ook mijn tijd te nemen voor sport en ontspanning merk ik dat reflecteren beter lukt. Ik streef naar  ‘ownership’ door het team van Pluck. Wanneer zij dat laten zien, geeft dat zoveel voldoening, vertrouwen en positieve input. Wel moet ik soms opletten dat ik niet in mijn enthousiasme als een wervelwind de processen verstoor, aldus team Pluck.'

tekst: Peter van Woensel Kooy 

* Voor de 153 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, scroll naar de linkjes hieronder.


Coen de Kovel - cmo webshop Pluck

Impressie productportfolio (eigen label Happie) en team

De eerdere hoogvliegers uit deze serie:
153. [Marketeer 153] Double Dutch sisters
152. [Marketeer 152] Fleur Runhardt en Roos Lindhout van House of Treats
151. [Marketeer 151] Jacqueline Seton-Jacobs (Seton’s Bakery) 
150. [Marketeer 150] Lena Cobelens van lounge- en sleepwear merk Le Olive
149. [Marketeer 149] Phil Vonk: 'Auto.nl is een lifehack'
148. [Marketeer 148] Ramon Beuk - chef, leraar en ondernemer over Wayooh
147. [Marketeer 147] Nathalie van den Hombergh over Own Your Space
146. [Marketeer 146] Bibi Janus van Juicebrothers
145. [Marketeer 145] Anna de Lanoy Meijer en Nina Poot over Anna + Nina
144. [Marketeer 144] Ella Fortuin koppelt personalities aan merken met Brands Connected
143. [Marketeer 143] Celapp Media scoort met b2b apps
142. [Marketeer 142] Pauline Cousseau: chief marketing officer oogmerk Polette  
141. [Marketeer 141] CMO Mick van Ettinger van The LiveKindly Collective
140. [interview marketeer 140] Iris Spronk over Webscraping Amsterdam
139. [interview Marketeer 139] Jasmijn Rijcken over marketingschip Eureka
138. [interview Marketeer 138] Felice Uiterwijk van Fairtrade Original over jackfruit
137. [interview Marketeer 137] Mark de Lange, ceo en founder van Ace & Tate
136. [interview Marketeer 136] Milo Borghans - Blyck Leckerneyen
135. [interview Marketeer 135] Bernadette Kooijman - startup No Fairytales
134. [interview Marketeer 134] Martijn Roordink, CEO en co-founder van Spaces
133. [interview Marketeer 133] Willem Kors & Marleen de Haan - marketeers Poeder Pret
132. [interview Marketeer 132] Olaf van Gerwen - oprichter Chuck Studios
131. [interview Marketeer 131] Miriam Mieras, Neeltje en Bob - Employity Recruitment
130. [interview Marketeer 130] Edward Hissink - cmo Fresh-R
129. [interview marketeer 129] Ron Beckers - oprichter Joe Merino
128. [interview Marketeer 128] Thomas Gesink- cmo bij Stadsbrouwerij De Prael
127. [interview Marketeer 127] Michiel Reinoud - managing director MBRC en Charity Gifts
126. [interview Marketeer 126]  Renée Cohen - Stromma Nederland
125. [interview Marketeer 125] Arjen van den Hof - eigenaar Vondel Hotels
124. [interview Marketeer 124]  Jos van Mil - bedenker Tommies en md Greenco
123. [interview Marketeer 123] Sandra Alvarez - foodinfluencer en kookboekschrijver
122. [interview Marketeer 122] Jeroen de Bos - commercial director Mepal
121. [interview Marketeer 121] Joseph Constanty - marketing director NIU
120. [interview Ondernemer 120] Stefaan Mouradian en Steven Boelens - Baunat juwelen
119. [interview Ondernemer 119] Antonie Reichling - Reichling Strategisch in Kwaliteit
118. [interview Ondernemer 118] Jacinta Bokma en Joyce Pherai van CookingToday.nl
117. [interview Ondernemer 117] Sven Dirkzwager - general manager MyCOOKS
116. [interview Ondernemer 116] Hubrecht Duijker - wijnschrijver
115. [interview Ondernemer 115]  Frans Story - directeur Van Boxtel hoorwinkels
114. [[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - cmo gevogeltebedrijf Kipster
113. [[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc kant-en-klaar
112. [interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes 
111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers
110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs
109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy
108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 
107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja
106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood
105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail
104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group
103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager
102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie
101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys
100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog
99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal
98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth
97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery
96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 
95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen
94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 
93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 
92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 
91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping
90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict
89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore
88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal
87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw
86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin
85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box
84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya
83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten
82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers
81.[Ondernemer van de Week] Kevin de Roos - dga en bedenker Tante Nel Rotterdam
80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau
79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE
78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 
77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 
76. [Ondernemer van de Week] Iris Weges - consultant Female Health Company
75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 
74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office
73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger
72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  
71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 
70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys
69. [Ondernemer van de Week]  Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate
68. [Ondernemer van de week] Caroline Glasbergen - 'Fitshe' female sportshakes
67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 
66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 
65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 
64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper
63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 
62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 
61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota
60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - RetailTheater
59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps
58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema
57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 
56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti
55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl
54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin
53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 
52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer
51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 
50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 
49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino
48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger
47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades
46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu
45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands
44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS
43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail
42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities
41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 
40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw
39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com
38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq
37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese
36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 
35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts
34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash
33. [Ondernemer van de week] Remko Been - omnichannel & marketing Storelink 
32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace
31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel
30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin
28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany
27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao
26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy
25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts
24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien
23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 
21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina
20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!
19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero
18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn
17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill
16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm
15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen
14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij
12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash
11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver
10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)
9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep
7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten
6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande
5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl
4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken