[marketeer 155] Hans van der Eerden van De Raad van Buiten

[marketeer 155] Hans van der Eerden van De Raad van Buiten
  • Food-en-retail
  • 11 jun 2021 @ 08:05
  • 13317 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodWinkelen

De Raad van Buiten is volgens Hans van der Eerden -nummer 155 in onze successerie 'Marketeer'- hét platform waar beslissers en jonge professionals elkaar ontmoeten, uitdagen en inspireren over vraagstukken die bij organisaties op de agenda staan.

Van Der Eerden noemt zichzelf geen marketingtheoreticus, Eerder een practicus. 'Ik ben gericht op de relatie met als insteek vertrouwen, loyaliteit, verbinden en samenwerken.'

Hoe kwam je op de Raad van Buiten, gebaseerd op welk inzicht?
'De Raad van Buiten is een logische uitkomst van jarenlang kijken, luisteren en vragen stellen. Ik heb altijd in business development gewerkt. Dan zie je en hoor je veel. Hoe mensen samenwerken en hoe ze elkaar kunnen opstuwen tot prachtige prestaties en resultaten. Maar soms ook hoe ze niet samenwerken. Alsof er onzichtbare schuttingen staan: tussen medewerkers, op afdelingen, binnen het bedrijf, en zeker tussen bedrijven. Die schuttingen hebben me altijd gefascineerd. Wat gebeurt er aan de andere kant? Daar ben ik altijd naar op zoek gegaan. Wat kan mijn collega, mijn werkgever en ik zelf leren van anderen, van hun methoden en oplossingen? Kunnen die ook voor ons werken, en zo ja, hoe? Dit is gedreven door nieuwsgierigheid en vanuit het idee dat het zo zinloos is om op verschillende plaatsen hetzelfde wiel uit te vinden. Dit is mijn natuurlijke manier van denken, de manier hoe ik vraagstukken benader. Hoe hebben anderen dit opgelost? Leer van anderen, laat je verrassen. Ik ben zelf vaak verrast. Dat is zo leuk; dat gun ik iedereen. Dat is basisgedachte achter de Raad van Buiten.'

Vertel graag meer over het merk: wat, waarom en waarom nu? Wat is er bijzonder aan?
'De Raad van Buiten is hét platform waar beslissers en jonge professionals elkaar ontmoeten, uitdagen en inspireren over vraagstukken die bij organisaties op de agenda staan. Deze jonge professionals werken in verschillende branches, hebben andere achtergronden en denken onafhankelijk en vrij over deze vraagstukken. We formeren per vraagstuk een groep van acht tot tien young professionals die met elkaar in gesprek gaat en aan het eind een ‘raad’ presenteert aan de directie, MT of leidinggevende.'

Waarom nu?
'Juist nu! De samenleving gaat weer langzaam open. Alle organisaties stellen zichzelf nu dezelfde vragen die te maken hebben met werken en samenwerken. Kantoor vs. thuis werken; fysieke of Teams overleggen; hoe houd je medewerkers betrokken; balans werk-privé; allemaal vragen waarover leidinggevenden met hun teams in gesprek zijn. Dan kan interessant zijn te weten wat anderen doen en hoe young professionals hierover denken. Dat is wat de Raad van Buiten doet. Bijzonder is dat die raad van Buiten komt. Dus vrij, onafhankelijk en oorspronkelijk en niet gehinderd door interne geschiedenis en politiek, carrière-wenselijk of sociaalwenselijk gedrag. De vragen die de Raad stelt, en de ‘raad’ die ze geven, kunnen wel tamelijk direct zijn. Daar moet je tegen kunnen.'

Hoe kom je aan de thematiek, het consultancy-aanbod?
'De thema’s bepaalt de vraagsteller. Dat kan een directie zijn, een MT of een leidinggevende van een afdeling. De vraag of vragen waar de Raad uiteindelijk mee aan de slag gaat, wordt in overleg vastgesteld en voor aanvang scherp gesteld. Dat laatste is essentieel. Want hoe concreter de vraag, hoe scherper het antwoord is dat de vraagsteller terugkrijgt. De thematiek is breed. Zo heeft de Raad van Buiten onder meer raad gegeven over burgerparticipatie in wijken van een grote stad, over het aantrekken van nieuwe bezoekers voor het Kunstmuseum in Den Haag, over betrokkenheid en motivatie ten tijde van grote veranderingen bij Akzo Nobel.'

Werk je in Nederland of ook internationaal? Hoe doe je aan promotie?
'De Raad van Buiten werkt alleen nog in Nederland. Dat is goed, omdat het merk zich nog moet vestigen. Belangrijkste asset is vertrouwen, naar zowel de vragensteller als de young professionals in de Raad. Ik wil dat vestigen op basis van positieve ervaringen. Dat werkt, merk ik. We profiteren nu vooral van mond-op-mond reclame.'

Word je blij van het gemiddelde aanbod van Nederlandse consultancies op jouw terrein? Of is het bar en boos gesteld.
'Dat laatste zal ik nooit zeggen. Ik kijk met bewondering naar adviseurs die met nieuwe inzichten komen en werkelijk waarde toevoegen. Evengoed kijk ik met verwondering naar mensen die zich consultant noemen terwijl ze alleen in modellen praten zonder te luisteren naar hun opdrachtgever. De Raad van Buiten werkt vanuit een anderen basis en een ander idee. Uitgangspunt is dat een raad uiteraard onderbouwd en kwalitatief goed moet zijn, maar de Raad van Buiten heeft verder geen belang bij welk resultaat dan ook. We schrijven ook geen uren.
De raad die we geven, is het resultaat van luisteren en het innovatieve en creatieve vermogen van een groep slimme young professionals, die allemaal vanuit hun eigen achtergrond, studie en kennis kijken naar het voorgelegde vraagstuk. Deze diversiteit aan mensen en gedachten levert qua vorm en inhoud resultaten op die verrassen en die wij vooraf niet kunnen voorspellen. De Raad van Buiten heeft een aanpak, geen model. Daarin wil ik graag onderscheidend zijn.'

Hoe hebben jullie de pandemie doorstaan?
'Eerlijk: gewoon lastig. Organisaties, bedrijfsleven en overheden richten zich vooral op overleven en het draaiende houden van hun eigen operatie. Dat staat voorop en dat moet ook. Daarbij komt dat de Raad van Buiten het liefst en vooral het best presteert in een fysieke setting. Dat hoor ik steevast terug in de evaluaties na een opdracht, zowel van opdrachtgevers als deelnemers. De interessantste ervaring die de young professionals noemen, is dat ze elkaar niet kennen, en toch met elkaar oplossingen moeten bedenken en presenteren aan de opdrachtgever. En vervolgens ook gezamenlijk de positieve reactie van de opdrachtgever proeven. Daarin zit voor de young professionals zelf het belangrijkste deel van het plezier en de energie. Dat moet fysiek, kan niet digitaal, hoe digitaal savy deze generatie ook is. Die meerwaarde wil ik behouden. De pandemie is dus: uitzitten.'  

Wat zijn je plannen voor 2021?
'Voor de Raad van Buiten staat of valt alles met de mogelijkheid om weer fysiek bij elkaar te komen. Ik hoop dat dit in Q4 weer kan. Dan kunnen we weer sessies starten!'

Wat is jouw persoonlijk uitdaging met Raad van Buiten?
'Dat zijn er twee. Voor de eerste kom ik weer bij de schuttingen. Luisteren en nieuwsgierig zijn. Als relatieman is mijn uitdaging om mensen bij elkaar te zetten en uit te nodigen om over hun schutting te kijken. Een opdrachtgever die open en transparant een intern vraagstuk op tafel legt en nieuwsgierig is naar hoe mensen van buiten de organisatie daarover denken. Een groep young professionals die nieuwsgierig is en energie haalt uit het gezamenlijk nadenken over oplossingen die voor de opdrachtgever kunnen werken. Met als climax: de presentatie van de ideeën waar twee partijen enthousiast van worden. Als dat ontstaat heb ik de juiste mensen bij elkaar gezet en heb mijn werk goed gedaan. De tweede uitdaging is het aantal sessies. Liefst iedere week een sessie, iedere week zo’n kick. Daar ga ik aan werken als we corona voorbij zijn.'

tekst: Peter van Woensel Kooy 

* Voor de 154 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, scroll naar de linkjes hieronder.


Hans van der Eerden van De Raad van Buiten

De eerdere hoogvliegers uit deze serie:
154. [Marketeer 154] Coen de Kovel - cmo webshop Pluck
153. [Marketeer 153] Double Dutch sisters
152. [Marketeer 152] Fleur Runhardt en Roos Lindhout van House of Treats
151. [Marketeer 151] Jacqueline Seton-Jacobs (Seton’s Bakery) 
150. [Marketeer 150] Lena Cobelens van lounge- en sleepwear merk Le Olive
149. [Marketeer 149] Phil Vonk: 'Auto.nl is een lifehack'
148. [Marketeer 148] Ramon Beuk - chef, leraar en ondernemer over Wayooh
147. [Marketeer 147] Nathalie van den Hombergh over Own Your Space
146. [Marketeer 146] Bibi Janus van Juicebrothers
145. [Marketeer 145] Anna de Lanoy Meijer en Nina Poot over Anna + Nina
144. [Marketeer 144] Ella Fortuin koppelt personalities aan merken met Brands Connected
143. [Marketeer 143] Celapp Media scoort met b2b apps
142. [Marketeer 142] Pauline Cousseau: chief marketing officer oogmerk Polette  
141. [Marketeer 141] CMO Mick van Ettinger van The LiveKindly Collective
140. [interview marketeer 140] Iris Spronk over Webscraping Amsterdam
139. [interview Marketeer 139] Jasmijn Rijcken over marketingschip Eureka
138. [interview Marketeer 138] Felice Uiterwijk van Fairtrade Original over jackfruit
137. [interview Marketeer 137] Mark de Lange, ceo en founder van Ace & Tate
136. [interview Marketeer 136] Milo Borghans - Blyck Leckerneyen
135. [interview Marketeer 135] Bernadette Kooijman - startup No Fairytales
134. [interview Marketeer 134] Martijn Roordink, CEO en co-founder van Spaces
133. [interview Marketeer 133] Willem Kors & Marleen de Haan - marketeers Poeder Pret
132. [interview Marketeer 132] Olaf van Gerwen - oprichter Chuck Studios
131. [interview Marketeer 131] Miriam Mieras, Neeltje en Bob - Employity Recruitment
130. [interview Marketeer 130] Edward Hissink - cmo Fresh-R
129. [interview marketeer 129] Ron Beckers - oprichter Joe Merino
128. [interview Marketeer 128] Thomas Gesink- cmo bij Stadsbrouwerij De Prael
127. [interview Marketeer 127] Michiel Reinoud - managing director MBRC en Charity Gifts
126. [interview Marketeer 126]  Renée Cohen - Stromma Nederland
125. [interview Marketeer 125] Arjen van den Hof - eigenaar Vondel Hotels
124. [interview Marketeer 124]  Jos van Mil - bedenker Tommies en md Greenco
123. [interview Marketeer 123] Sandra Alvarez - foodinfluencer en kookboekschrijver
122. [interview Marketeer 122] Jeroen de Bos - commercial director Mepal
121. [interview Marketeer 121] Joseph Constanty - marketing director NIU
120. [interview Ondernemer 120] Stefaan Mouradian en Steven Boelens - Baunat juwelen
119. [interview Ondernemer 119] Antonie Reichling - Reichling Strategisch in Kwaliteit
118. [interview Ondernemer 118] Jacinta Bokma en Joyce Pherai van CookingToday.nl
117. [interview Ondernemer 117] Sven Dirkzwager - general manager MyCOOKS
116. [interview Ondernemer 116] Hubrecht Duijker - wijnschrijver
115. [interview Ondernemer 115]  Frans Story - directeur Van Boxtel hoorwinkels
114. [[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - cmo gevogeltebedrijf Kipster
113. [[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc kant-en-klaar
112. [interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes 
111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers
110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs
109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy
108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 
107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja
106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood
105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail
104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group
103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager
102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie
101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys
100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog
99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal
98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth
97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery
96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 
95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen
94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 
93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 
92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 
91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping
90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict
89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore
88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal
87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw
86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin
85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box
84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya
83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten
82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers
81.[Ondernemer van de Week] Kevin de Roos - dga en bedenker Tante Nel Rotterdam
80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau
79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE
78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 
77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 
76. [Ondernemer van de Week] Iris Weges - consultant Female Health Company
75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 
74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office
73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger
72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  
71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 
70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys
69. [Ondernemer van de Week]  Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate
68. [Ondernemer van de week] Caroline Glasbergen - 'Fitshe' female sportshakes
67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 
66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 
65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 
64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper
63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 
62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 
61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota
60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - RetailTheater
59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps
58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema
57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 
56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti
55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl
54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin
53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 
52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer
51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 
50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 
49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino
48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger
47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades
46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu
45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands
44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS
43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail
42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities
41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 
40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw
39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com
38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq
37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese
36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 
35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts
34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash
33. [Ondernemer van de week] Remko Been - omnichannel & marketing Storelink 
32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace
31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel
30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin
28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany
27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao
26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy
25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts
24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien
23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 
21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina
20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!
19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero
18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn
17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill
16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm
15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen
14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij
12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash
11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver
10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)
9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep
7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten
6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande
5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl
4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken