
Action en Bol uitgeroepen tot 'beste retailers' bij ABN Amro Retailer of the Year the Netherlands
Action en Bol triomfeerden tijdens de verkiezing ‘ABN Amro Retailer of the Year the Netherlands’ 2025-2026. Action ontving niet alleen de hoofdprijs ‘Retailer of the Year’, maar werd ook uitgeroepen tot ‘Beste Winkelketen van Nederland’. Bol won de titel ‘Webshop Awards the Netherlands’.
![[marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen Group: 'Onze outlets bieden een dagje uit'](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen Group: 'Onze outlets bieden een dagje uit'
In onze serie [marketeer] vandaag Barbara van Schuppen, Head of Marketing Netherlands bij McArthurGlen Group, bekend van hun designer outlet centres. Volgende week trapt de kerstcampagne af in partnership met de Efteling. 'Inmiddels ontvangen we jaarlijks meer dan acht miljoen bezoekers, waarmee we uitgegroeid zijn tot de grootste outlet van de Benelux.'
![[onderzoek] Jongeren willen wel gezond, maar kiezen vaker voor gemak](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Jongeren willen wel gezond, maar kiezen vaker voor gemak
Een gebrek aan tijd is voor veel jongvolwassenen de belangrijkste reden om geen gezonde maaltijd te bereiden. Uit nieuw onderzoek dat foodmerk Hak liet uitvoeren onder jongeren tussen de 16 en 27 jaar blijkt dat 70 procent niet dagelijks kookt.

Albert Heijn lanceert vernieuwde exclusieve verzorgingslijn Care
Albert Heijn introduceert vandaag Care, een compleet vernieuwde en exclusieve verzorgingslijn waarin food en persoonlijke verzorging samenkomen. De lijn brengt betaalbare luxe naar de badkamer, met een stijlvol design, duurzame formules en geuren die doen denken aan ingrediënten uit de keuken.

Brut172 opnieuw nummer één in Lekker
De nieuwe editie van restaurantgids Lekker laat zien dat de top van de Nederlandse gastronomie volop in beweging blijft. Brut172 van Hans van Wolde in Reijmerstok voert voor het tweede jaar op rij de lijst aan, gevolgd door De Librije in Zwolle en De Leuf in Ubachsberg, dat met een indrukwekkende stijging van plaats tien naar drie de grootste sprong binnen de top maakt.

Bol laat Sinterklaas en Kerstman samenwerken in nieuwe sinterklaascampagne
Bol brengt in zijn nieuwe sinterklaascampagne ‘Voor een cadeau dat ertoe doet’ voor het eerst Sinterklaas en de Kerstman samen. De campagne, ontwikkeld door Dept, draait om de kracht van betekenisvolle cadeaus en laat zien hoe geven kan verbinden, juist in de drukste periode van het jaar.

Bacardi en Coca-Cola lanceren kant-en-klare baco-cocktail
Bacardi Limited en The Coca-Cola Company introduceren per 1 januari 2026 de klassieke combinatie Bacardi & Coca-Cola in een 'ready-to-drink' (RTD) blikje. De nieuwe variant brengt de bekende smaak van de Cuba Libre, de mix van rum, cola en een vleugje limoen alias de 'baco'.

Rel in Parijs na verwelkoming Shein door warenhuis BHV Marais
De Parijse warenhuisketen BHV Marais ligt zwaar onder vuur na de aankondiging van een samenwerking met fastfashionreus Shein. De rel rond de geplande shop-in-shop leidt tot boycots, stakingen en een terugtrekkende investeerder. Start Shein ook met fysieke Nederlandse winkels?

Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen retailformule Allesz
23 voormalige franchisenemers van Blokker slaan de handen ineen en openen op 6 november hun winkels opnieuw onder de naam Allesz. De nieuwe formule draait om samenwerking, lokale kracht en een eigentijdse marketingaanpak.

CBL reageert op verkiezingsuitslag: 'let op de boodschappenprijzen'
Het CBL, de branchevereniging voor supermarkten en foodservicebedrijven, stelt dat de verkiezingsuitslag aan de politiek, het bedrijfsleven en de samenleving een nieuwe kans biedt om gezamenlijk het hoofd te bieden aan de meest prangende maatschappelijke uitdagingen van deze tijd.

Heinz kroont ‘friet’ tot winnaar van nationaal debat
Na weken van verkiezingskoorts heeft Heinz de stemmen geteld in het ‘grote Friet vs. Patat debat 2025’. Met 53,72 procent van de stemmen trok ‘friet’ aan het langste eind – al was het verschil met ‘patat’ klein. Met deze speelse verkiezingscampagne haakte Heinz op creatieve wijze in op de Nederlandse cultuur én het eeuwige taalverschil tussen noord en zuid.

Magnum lanceert Hydro Ice, glow-in-the-dark
The Magnum Ice Cream Company introduceert Hydro Ice, een glow-in-the-dark waterijsje met functionele gelkern. Het ijsje richt zich op de marketingpersona van de ‘Healthy Hedonist’: actieve consumenten die plezier en welzijn combineren.

MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
Na een pilot breidt MediaMarkt zijn dienstverlening uit met een eigen refurbishmentprogramma. Daarmee biedt het elektronicabedrijf voortaan een complete oplossing voor inruil, opknappen en verkoop van gebruikte apparaten, onder het label MediaMarkt Refurbished.
![[column] Richting feestdagen: tussen hoop en verkoop](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Richting feestdagen: tussen hoop en verkoop
Vanaf eind augustus lagen de pepernoten alweer volop te koop in de supermarkt. Twee maanden later vechten in diezelfde supermarkt de chocoladeletters en kerstkransjes om onze aandacht. Kortom: harde concurrentie in tijden, die bedoeld zijn voor gezelligheid.

Oatly voorspelt 5 smaaktrends: van vezelrevolutie tot thee als nieuwe koffie
Wat drinken we in 2026? Volgens het eerste ‘Future of Taste Report’ van haverdrinkpionier Oatly staat de drankenwereld aan de vooravond van grote veranderingen. De studie combineert inzichten van honderden barista’s en drankexperts uit 23 landen.

FrietHoes versterkt merkpositie met nieuwe fabriek en crowdfunding
FrietHoes, het Haarlemse merk dat bekendstaat om zijn ambachtelijke friet van Nederlandse aardappelen, zet een nieuwe stap in zijn groeistrategie met de bouw van een fabriek in Nieuw-Vennep. Daarmee wil het bedrijf de productie verviervoudigen en tegelijk trouw blijven aan zijn merkwaarden.

Tony's Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam
Twee decennia terug begon Tony’s Chocolonely z'n eenzame strijd tegen oneerlijke cacao. Vandaag viert het merk dat het allang niet meer ‘lonely’ is, de merknaam is echter te sterk om te veranderen, stelt CEO Douglas Lamont. Tijdens het 20e Tonyversary-event in De Hallen blikken ketenpartners en marketeers terug en vooruit.

TommyTomato voert campagne voor groente in politiek debat
TommyTomato vindt dat gezonde voeding een grotere rol verdient in de politiek. Terwijl diabetes type II de maatschappij jaarlijks ruim een miljard euro kost (1), komt het woord ‘groente’ in alle verkiezingsprogramma’s samen slechts acht keer voor. Met de campagne ‘Minder Bekvechten, Meer Broccoli’ vraagt de teler met humor aandacht voor preventie en gezonde voeding als verbindend thema.

Albert Heijn herpositioneert van supermarkt naar foodtech-bedrijf
Albert Heijn grijpt de recent gelanceerde nieuwe campagne aan voor een bredere herpositionering. Het merk wil zich meer dan ooit als ‘menselijk, verbindend en vooruitstrevend’ profileren en als meer dan alleen een supermarkt. We praten bij met chief marketing officer Johan van der Zanden op het hoofdkantoor in Zaandam.

De nieuwe realiteit van retail: consument van 2025 shopt slimmer, kritischer en techgedrevener
De Nederlandse shopper is in 2025 niet meer te vangen in één kanaal of koopgedrag. Dat blijkt uit het nieuwe Retail Buying Study 2025 van IPG Mediabrands, gebaseerd op onderzoek onder ruim 18.000 consumenten in dertien categorieën. De kern? Relevantie, vertrouwen en personalisatie bepalen wie de concurrentieslag in retail wint.
![[marketeer 234] Martijn Uittenbogaard - Bol Grote Speelgoedboek: 'Bouwen aan merken geeft me energie'](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 234] Martijn Uittenbogaard - Bol Grote Speelgoedboek: 'Bouwen aan merken geeft me energie'
In onze successerie [marketeer] vandaag Martijn Uittenbogaard, binnen platform Bol verantwoordelijk voor Het Grote Speelgoedboek en bijbehorende app. Hij loopt zich warm voor de feestdagen. Iedereen herinnert zich volgens hem de traditie van het speelgoedboek uit eigen jeugd: 'cirkels trekken om je favoriete cadeaus. Bij Bol laten we deze nostalgie voortleven, maar dan toekomstbestendig.'

Goudwisselkantoor lanceert campagne rond investeren in fysiek goud
Goudwisselkantoor is gestart met een nieuwe crossmediale campagne onder de noemer ‘Investeer in je eerste gouden munt’. De campagne wil laten zien dat beleggen in goud niet ingewikkeld of onbereikbaar is, maar juist een slimme en tastbare manier om waarde te behouden.

Unilever past duurzaamheidsclaims aan na actie ACM
Unilever stopt met het gebruik van onduidelijke duurzaamheidsclaims op de verpakkingen van hun producten. De Consumentenbond beschuldigde het bedrijf deze zomer in een publicatie in de Consumentengids van het gebruiken van in hun ogen misleidende duurzaamheidsclaims. De Consumentenbond vroeg de Autoriteit Consument & Markt (ACM) om hiertegen op te treden.

Influencer Veggilaine en Oot brengen Rocky Road Granola uit
Foodcreator Veggilaine en granolamerk Oot hebben een nieuwe granolavariant ontwikkeld: Rocky Road Granola. De samenwerking combineert Oots gezonde basis met de kenmerkende stijl van Ghislaine Voogd, op de socials en in de kookboekhandel beter bekend als Veggilaine.

Spar breidt bereik in petrolkanaal uit via Quiosk
Spar Nederland vergroot haar aanwezigheid in het petrolkanaal met een nieuw strategisch partnerschap met Quiosk, specialist in vendingmachines op onder meer onbemande tanklocaties. Sinds begin september levert Spar officieel aan Quiosk.

Stephan van Ee van Specsavers: 'AI kan creatie nooit vervangen'
Stephan van Ee is Director of Trade Marketing Nederland bij Specsavers International. Voor aflevering 136 van onze online rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Mijn uitdaging is het beeld dat Nederlanders hebben van Specsavers in lijn te brengen met de realiteit.’

BCG over 'agentic commerce' en de toekomst van retail
Het BCG-rapport 'Agentic commerce is redefining retail and how to respond' (oktober 2025) belicht de ingrijpende veranderingen die AI-agents teweegbrengen in de retailsector. Deze virtuele assistenten, aangedreven door generatieve AI, fungeren als tussenpersonen tussen consumenten en winkels, waardoor traditionele websites en apps minder centraal staan.

'Proteïnehype waait niet snel over'
Wie denkt dat de proteïnehype voorbijwaait, vergist zich. In Breda staat The Protein Brewery, een fabriek waar met fermentatie van suikers innovatieve eiwitten worden gemaakt. Doel: een toekomst met minder dierlijke producten en meer plantaardige eiwitten – én industriële productie op grote schaal. Precies waarover de analyse in de nieuwe MT10/'25 printeditie gaat.

Chocolatemakers introduceert nieuw merk Claro
Chocolatemakers lanceert een nieuw merk: Claro. De biologische chocolade is bedoeld om positieve verandering te brengen in de cacaoketen, met aandacht voor leefbare lonen, regeneratieve boslandbouw en natuurherstel. Het motto: ‘Stop doing the usual’.

Unox luidt wintertijd te vroeg in
De tijdswissel bleek geen misser maar marketing: Unox kondigde deze week opvallend vroeg de wintertijd aan. Na dagen van verwarring volgde de ‘rectificatie’ - een video waarin het merk onthult dat het allemaal onderdeel was van de nieuwe wintercampagne. De boodschap? Unox kan gewoon niet wachten op de winter...

BenBits eerste partner van 'Stop the plastic chew'
BenBits steunt als eerste merk de campagne ‘Stop the plastic chew’ van de Plastic Soup Foundation. Het Nederlandse kauwgummerk wil handtekeningen verzamelen voor een petitie tegen plastic in kauwgum. ‘Plastic in kauwgum is niet goed voor je lijf, niet voor je hoofd en niet voor de natuur,’ zegt het merk.

Kruidvat doorbreekt taboe rond verzorgingsarmoede
Vandaag, op Wereldarmoededag, lanceert Kruidvat de campagne ‘Verzorgingsarmoede maakt je wereld steeds kleiner’. Met een indringende film van DDB en WeFilm wil het merk het taboe rond verzorgingsarmoede doorbreken.

Gall & Gall kiest nieuwe koers en vernieuwt winkel
Gall & Gall slaat deze herfst een nieuwe koers in. De drankenspeciaalzaak vernieuwt zowel het assortiment als de winkelervaring en merkbeleving. Met 200 nieuwe wijnen, 30 nieuwe whisky’s en een eigentijdse winkeluitstraling speelt het merk in op veranderend consumentengedrag.

Intertoys lanceert Speelboek 2025 met ruimtereis
Speelgoedketen Intertoys trapt het feestdagenseizoen af met de lancering van de 2025-editie van het Speelboek. Al decennialang markeert het boek het startsein voor de Sinterklaas- en kerstperiode, waarin kinderen hun verlanglijstjes samenstellen.

Walmart gaat direct vanuit ChatGPT verkopen
Walmart werkt samen met OpenAI om klanten een nieuwe manier van winkelen te bieden via ChatGPT, via 'agentic commerce'. Met de nieuwe functie 'Instant Checkout' kunnen klanten weldra in de VS direct via de chatfunctie producten kopen, zoals boodschappen of huishoudelijke artikelen.

Joost van den Berg van Dr. Oetker: 'Marketeers maken dingen onnodig ingewikkeld'
In aflevering 135 van de rubriek ‘Mijn Marketing’ is het woord aan Joost van den Berg, Head of Marketing bij Dr. Oetker: ‘Het werkveld van de marketeer is complexer en meer gefragmenteerd dan ooit.’

McDonald’s lanceert Bouw Burger voor Kinderfonds
Om de groeiende wachtlijst bij de Ronald McDonald Huizen terug te dringen, introduceert McDonald’s een bijzondere donatiecampagne: de Bouw Burger. Vanaf 14 oktober kunnen gasten in alle restaurants voor 2 euro een symbolische burger van bakstenen toevoegen aan hun bestelling. De opbrengst gaat volledig naar de uitbreiding en verbouwing van de Huizen van het Ronald McDonald Kinderfonds.

Thuisbezorgd.nl geeft campagne nieuw geluid met r&b-icoon Craig David
Thuisbezorgd.nl zet de ‘Zei d’r iemand’-campagne voort met een nieuw gezicht: de Britse R&B-legende Craig David. In de nieuwste versie van de bekende tune transformeert de zanger het herkenbare geluid tot een r&b-nummer met UK-garage-invloeden. De campagne, ontwikkeld door McCann London, is vanaf vandaag te zien in Nederland en vormt een ode aan diversiteit en lokale gemeenschappen.

EU-verbod op plantaardige naamgeving: vegamerken reageren
Het Europees Parlement heeft ingestemd met een verbod op het gebruik van vertrouwde termen als vegaburger en vegetarische worst voor plantaardige alternatieven. De Vegetarische Slager en Vivera, verenigd in The Vegetarian Butcher Collective, reageren verontwaardigd; worstmerk Brandt & Levie verbaasd en groentenman Van Gelder met een lach. 'Het zal ons eerlijk gezegd worst wezen.'

Albert Heijn, Aldi en Fish Tales winnaars bij MSC Benelux Awards
Albert Heijn, Aldi en Fish Tales behoren tot de grote winnaars van de MSC Benelux Awards 2025, die vanavond worden uitgereikt in het iconische gebouw van de Zoo Antwerpen. De prijzen, georganiseerd door de Marine Stewardship Council (MSC), bekronen bedrijven en merken die vooroplopen in duurzame visserij en verantwoorde ketens.

Kinderen grijpen naar Whopper in nieuwe campagne
Burger King laat in zijn nieuwe campagne ‘It’s Only Natural’ zien dat kinderen instinctief verlangen naar de smaak van de Whopper. De internationale fastfoodketen lanceert een montage van smartphonevideo’s waarin baby’s en peuters proberen een hap te nemen van de hamburger van hun ouders.

Echte dames, echte croquet: Van Dobben viert karakter
Alfred en OnSocial lanceren een nieuwe merkcampagne voor croquetmerk Van Dobben, waarin niet acteurs maar de échte dames van de Amsterdamse Eetsalon de hoofdrol spelen. In de campagne staat de merkessentie ‘echt genieten van uitgesproken karakter’ centraal.

Michelins volledige nieuwe lijst voor Nederland 2025
Tijdens de uitreiking van de Michelinsterren 2025 op horecavakbeurs BBB Maastricht werden nieuwe sterren toegekend en bestaande sterren bevestigd. Daarmee is het totaalbeeld van de Nederlandse gastronomie opnieuw in kaart gebracht. Hier de opvallendste moves en de complete uitslag.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
- Tonys Chocolonely viert 20 jaar impact en handhaaft merknaam
- Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen retailformule Allesz
- TommyTomato voert campagne voor groente in politiek debat
- Magnum lanceert Hydro Ice, glow-in-the-dark
- CBL reageert op verkiezingsuitslag: 'let op de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Action en Bol uitgeroepen tot 'beste... 07-11-2025
- [marketeer 235] Barbara van Schuppen... 07-11-2025
- [onderzoek] Jongeren willen wel... 06-11-2025
- Albert Heijn lanceert vernieuwde... 05-11-2025
- Brut172 opnieuw nummer een in Lekker04-11-2025
- Bol laat Sinterklaas en Kerstman... 03-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025




