
Balr failliet - focust verschuift naar voetbalplatform
Kledingmerk BALR., mede opgericht door voormalig profvoetballer Demy de Zeeuw, heeft faillissement aangevraagd. Het bedrijf maakte dit maandag bekend. Het blijkt een verschuiving van zetten te zijn.

Consument wacht op last-minute vakantie aanbieding
Het aantal boekingen voor de zomervakantie blijft dit jaar achter bij 2024. Dat constateert directeur Frank Radstake van reisbrancheorganisatie ANVR. Door inflatie en geopolitieke spanningen wacht de reisconsument langer af voordat degene iets boekt.

René Repko tijdelijk aan het roer van Marketing bij Jumbo
Jumbo Supermarkten heeft een nieuwe interim Chief Marketing Officer aangesteld: René Repko. De supermarktketen maakte dat bekend daags nadat Jorieke de Vries liet weten haar horizon te willen verbreden.

Koninklijke Eru smelt erfgoed en start festival
Koninklijke Eru heeft dit jaar een opvallend nieuw hoofdstuk toegevoegd aan haar merkstrategie: een eigen festival in... Woerden. Het A-merk met meer dan 200 jaar historie wil zich hiermee positioneren als relevant, lokaal betrokken en sociaal zichtbaar.

Louise Picquet van Kellanova: 'Ontwrichtend zijn is de sleutel om nieuwe consumenten te winnen'
Louise Picquet is Brand Manager Benelux bij Kellanova, het moederbedrijf van onder meer Kellogg's. Voor aflevering 129 van de online rubriek 'Mijn Marketing' reageert zij op een aantal steekwoorden: 'Met een goede planning ben jij de eigenaar van je project.'
![[marketeer 227] Ragna Hes en Kees van Dorp - founders Instama](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 227] Ragna Hes en Kees van Dorp - founders Instama
In editie 227 van onze successerie [marketeer] kijken we deze week naar 'Instama', een nieuw en slim, zelflerend contentplatform dankzij onder andere AI. Zeven vragen over de mogelijkheden en ambities aan oprichters en communicatieveteranen Ragna Hes en Kees van Dorp. 'Met Instama willen we marketingteams helpen om sneller en consistenter te werken.'

Snackmerk Rewind onthult maïschips met de smaak van een 9-volt batterij
Tegenwoordig 'senioren' genoemde mensen herinneren zich wellicht nog die vreemde, maar onweerstaanbare drang om met je tong een 9-volt batterij aan te raken. Is die overdraagbaar naar Gen Z? Het nieuwe snackmerk Rewind brengt het gevoel weer tot leven met ’s werelds eerste maïschips met 9-volt batterijsmaak.

ACM waarschuwt: winkeliers moeten voldoen aan garantieregels
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) roept verkopers van consumentenelektronica en witgoed op de garantieregels beter na te leven. Jaarlijks ontvangt de ACM duizenden meldingen van consumenten over de slechte afhandeling van garantiekwesties. De grens is bereikt.

Doritos Loaded lanceert brand experience in Disneyland Paris
In het themagebied Frontierland van Disneyland Paris is een nieuwe branded eetgelegenheid geopend. In samenwerking met het merk Doritos wordt daar een nieuw snackconcept gepresenteerd: 'Doritos Loaded'.

Directeur Marketing Jorieke de Vries verlaat Jumbo: 'We zijn back on track'
Ze wordt, vertelde ze recent nog in MarketingTribune ook 'de ritskoningin' genoemd bij Jumbo, vanwege haar aanpak om retailmedia juist te laten werken: de meest effectieve campagnes op de winkelvloer moeten geïntegreerd zijn met het hoofdthema, als een rits. Nu kondigt CMO Jorieke de Vries haar vertrek aan. 'Tijd om mijn horizon te verbreden en verder te kijken.'

Dorothée Vanderbroeck van Libresse over het doorbreken van schaamte en stigmas
Dorothée Vanderbroeck is Senior Brand Manager bij Libresse. Voor aflevering 130 van de online rubriek 'Mijn Marketing' reageert zij op een aantal steekwoorden: 'Wist je dat Libresse de eerste was die rood "bloed" liet zien in reclames in plaats van een blauwe vloeistof?'

Secret Sales neemt Vroom & Dreesmann over
Secret Sales, een snel groeiende e-commerce marktplaats voor afgeprijsde mode en beauty, kondigt vandaag de overname aan van Vroom & Dreesmann (V&D) en To Be Dressed. 'Deze strategische stap versterkt de positie van het bedrijf in de Benelux en versnelt de pan-Europese groei.'

Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
Supermarktketen Jumbo luidt de zomer in met een nieuwe campagne rondom het nummer 'Tranquilo' van zanger Jan Smit. De zomerse sfeer staat centraal in de ‘Proef de Zomer’-campagne, waarin genieten, lekker eten en ontspanning de hoofdrol spelen.

Shein krijgt 40 miljoen boete voor nepkortingen
Het 'ultra-fast fashionmerk' Shein krijgt een boete van 40 miljoen euro van de Franse consumentenwaakhond Direction Générale de la Concurrence de la Consommation et de la Répression des Fraudes ( DGCCRF), vanwege misleidende handelspraktijken. De boete valt samen met Sheins recent aangekondigde groeiplannen in Europa.

Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
Het duurzame watermerk Sea Water en bezorgdienst Flink slaan de handen ineen met een opvallende zomeractivatie. Om de introductie van Sea Water-blikjes bij Flink te vieren, krijgen bezorgers een verfrissend blikje mee in speciale houders op hun bezorgfiets. De actie is gericht op zichtbaarheid in het straatbeeld én op het welzijn van de bezorgers, die met oplopende temperaturen extra baat hebben bij goede hydratatie.

Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale uitbreiding
Wibra heeft het jaar 2024 afgesloten met een recordomzet van €286 miljoen, een stijging van 22,7% ten opzichte van 2023. De operationele winst nam toe met 35,6% en kwam uit op €12,7 miljoen. Daarmee beleeft de Nederlandse discountretailer zijn tweede opeenvolgende topjaar.
![[column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merk](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merk
Het Britse sportkledingmerk Gymshark opende op zaterdag 21 juni 2025 een nieuwe winkel aan de Kalverstraat 178 in Amsterdam. De winkel heeft drie verdiepingen en een totaaloppervlakte van ruim 1.000 vierkante meter. Het is de eerste permanente winkel van het Britse merk op het Europese vasteland. Opmerkelijk was de enorme rij wachtenden om binnen te mogen komen. Hier zullen veel winkels jaloers naar gekeken hebben.

Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
Jumbo meldt de eerste vruchten van de nieuwe commerciële strategie die in het begin van het tweede kwartaal in 2025 is ingezet nu te plukken. 'De aangescherpte focus op klanten, winkels en assortiment is de drijfveer voor een toename van het aantal klanten en een stijging van de klanttevredenheid.'

Albert Heijn en franchisenemers bereiken akkoord
Albert Heijn en de Vereniging Albert Heijn Franchisenemers (VAHFR) melden een akkoord te hebben bereikt over 'nieuwe toekomstbestendige afspraken'. Daarmee versterken beide partijen hun samenwerking. Er zijn tevens afspraken gemaakt over winkelmarketing. Daarnaast zal de juridische procedure die sinds 2014 liep, in goed overleg beëindigd worden.
![[column] Food Inspiration Days Outdoor: hoe chefs en boeren merken leren 'aarden'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Food Inspiration Days Outdoor: hoe chefs en boeren merken leren 'aarden'
In een wereld waarin elk merk ‘impact wil maken’, is de vraag urgenter dan ooit: hoe maak je duurzaamheidscommunicatie geloofwaardig, toepasbaar én onderscheidend? Het antwoord kwam uit onverwachte hoek. Tijdens de Food Inspiration Days Outdoor, het bekende foodservice event, draaide alles om Down to Earth. Van bodem tot bord tot smaakbeleving: chefs, boeren en foodpioniers lieten zien hoe zij duurzaamheid tastbaar maken, van mindset naar menu.

Holie's introduceert de Sugar-Score
Wat voor veel mensen voelt als een gezonde start van de dag, blijkt in werkelijkheid een stiekeme suikerklapper, stelt het Amsterdamse granenmerk Holie’s, dat strijdt tegen verborgen suiker. In dat kader wordt de Sugar-Score gelanceerd.

Veggies First: van bijgerecht naar craving
De internationale groentecampagne ‘Veggies First’ is gelanceerd in Nederland. De beweging richt zich op het verhogen van de groenteconsumptie onder generatie Z en jonge millennials, met als doel om groente tegen 2035 structureel de hoofdrol te geven in het dagelijkse eetpatroon.

Praxis introduceert AI-hulp in app voor winkelbezoek
Doe-het-zelvers kunnen met een nieuwe functie in de Praxis-app sneller hun weg vinden in de winkel. De retailer lanceert een AI-gestuurde ‘Product locator’ die direct antwoord geeft op locatievragen van klanten.

Dirk krijgt hoogste score in YouGov / Distrifood-rapport
De vlag hangt uit bij Dirk. In een rapport van onderzoeksbureau YouGov en vakmedium Distrifood krijgt prijsvechter Dirk het hoogste cijfer van alle landelijke supermarkten.

Guillaume Motte (Sephora) trapt NRF Europe af
Guillaume Motte, CEO van Sephora, opent in september de allereerste editie van NRF 2025: Retail’s Big Show Europe in Parijs. Tijdens zijn keynote, getiteld 'We Belong to Something Beautiful', deelt hij de visie van het iconische beautymerk: een inclusieve wereld waarin iedereen zijn of haar eigen schoonheid kan vieren.

Kassabon in supermarkt informeert moeilijk bereikbare mensen
Eén op de zes Nederlanders ervaart obstakels bij het regeklen van bankzaken, zoals mensen die minder digitaal vaardig of laaggeletterd zijn. Banken kunnen deze groepen over het algemeen lastig bereiken en daardoor minder goed ondersteunen. Een nieuw initiatief maakt het nu makkelijker om gratis hulp te vinden via het kassabonnetje in retail.

Rivièra Maison tot verrassing woonbranche failliet
Het iconische Nederlandse interieurmerk en woonketen Rivièra Maison is officieel failliet verklaard. Rivièra Maison begon in 1985 als bloemenwinkel en groeide uit tot een internationaal interieurmerk met vestigingen in Europa en de VS.

Aix Rosé prolongeert Aixperiences Under The Sun
Waarom geen merkenbouwen met audio? De Provençaalse wijnmaker Maison Saint Aix viert de officiële start van de zomer met de lancering van een playlist onder de naam 'Aixperiences' - Under the Sun. Hij is gemaakt samen met Playlister.

Krekels op het menu: Kriket komt naar Nederland
De Belgische voedingsstartup Kriket brengt zijn op krekels gebaseerde producten naar Nederland. Na succes in eigen land zijn de mueslirepen, proteïnerepen en granola’s nu onder meer verkrijgbaar bij Holland & Barrett en Bever.

Eén swipe mixt twee bonensoorten: Philips Baristina promoot 'Bean swap'
Philipsmaker Versuni presenteert een innovatie waardoor er modern koffiegezet kan worden. 'Met Philips Baristina met Bean swap wissel je moeiteloos tussen twee soorten koffiebonen - met slechts één swipe.'

Mr Marvis opent eerste shop-in-shop
Het Amsterdamse kledingmerk Mr Marvis slaat de handen ineen met de gerenommeerde multibrand-retailer Van Dijk en opent zijn eerste shop-in-shop in Waalwijk.

Aldi presenteert fanwear-collectie 2025: 'stijlvol, betaalbaar en onmiskenbaar Aldi'
Aldi presenteert de nieuwe 'fanwear-collectie' 2025: een naar eigen zeggen gedurfde en stijlvolle lijn kleding en accessoires waarin de essentie van het merk wordt vertaald naar moderne streetwear. 'Voor het eerst is elk kledingstuk in de collectie volledig uniseks.'
![[column] IJstijd](/templates/img/lazyload.gif)
[column] IJstijd
IJs, we eten er steeds meer van. In Nederland, in Europa, in de wereld. De Romeinen waren er al gek op. Dankzij een Siciliaanse ijsmaker in Parijs viel de Franse beau monde voor het roomijs en het grote publiek ging massaal aan het ijs dankzij de Amerikaanse uitvinding van de ijsmachine.

Albert Heijn zet in op hybride food: dierlijk én plantaardig in één
Albert Heijn zet een nieuwe stap om plantbased eten makkelijker én (hopelijk) lekkerder te maken. Vijftien nieuwe producten in de winkels met een hybride combinatie van dierlijke en plantaardige ingrediënten moeten daar vanaf nu aan bijdragen. Van halfvolle zuiveldrink tot grillworst.

BMW lanceert opmerkelijke campagne 'Heart of Joy'
In BMW’s nieuwe merkcampagne voert een octopus een indrukwekkende onderwaterwals uit — aangestuurd door een centraal zenuwstelsel. Dit moet een metafoor zijn voor de bijzondere prestaties van BMW’s nieuwe centrale besturingssysteem: de BMW Heart of Joy.

Blokker heropent eerste dozijn winkels
Blokker heropent vandaag een dozijn winkels, bevestigt de familie in een e-mail aan klanten. Het betreft vestigingen in Alphen aan den Rijn, Amsterdam (Haarlemmerdijk en Rozengracht), Bovenkarspel, Breskens, Den Bosch, Elst, Emmen, Hoogezand, Voorburg, Weert en Zeist.

Creative Gym en AH Retail Media Services bundelen krachten
Creative Gym en AH Retail Media Services starten het Boosting Retail Creativity programma voor merken en bureaus om creatie binnen retailmedia naar een hoger niveau te tillen.
![[update] Vlaggetjesdag Scheveningen 2025: van Haven naar Hofstad](/templates/img/lazyload.gif)
[update] Vlaggetjesdag Scheveningen 2025: van Haven naar Hofstad
Vlaggetjesdag 2025 gaat op zaterdag 21 juni on tour. Dit heeft te maken met de beperkingen die de NAVO-top in Den Haag met zich meebrengt. Onder deze omstandigheden is het onmogelijk gebleken het evenement aan de havens te organiseren. De Hollandse Nieuwe-marketing breekt komende week wel landelijk in alle hevigheid los. [update] De winnaar van 'het eerste vaatje' is The Fishlovers.

Lidl lanceert 'Drop de Biet'
Voor de elfde keer is Lidl de beste supermarkt in groente en fruit. Dat wordt gevierd met een unieke merkactivatie op Best Kept Secret en Pinkpop 2025: Drop de Biet, een minirave waar festivalgangers vijftien minuten lang losgaan op beats, tussen het rondvliegende fruit en een (‘droppende’) biet.

Ola viert Amsterdam 750 met raketijsje
Ter ere van het 750-jarig bestaan van Amsterdam lanceert Ola een speciale ‘Amsterdam Raket’ in de rood-zwarte kleuren van de hoofdstad. Het limited-edition ijsje wordt op 21 juni feestelijk geïntroduceerd tijdens het concert van Kris Kross Amsterdam op het Festival op de Ring.
![[marketeer 226] Jasper Spaargaren - CMO Flower Farm](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 226] Jasper Spaargaren - CMO Flower Farm
In editie 226 van onze successerie [marketeer] spreken we deze week Jasper Spaargaren, CMO Flower Farm. Door het gebruik van niet-duurzame palmolie terug te dringen wil dit merk de natuur behouden en bijdragen aan verantwoorde consumptie. 'Lang leve het regenwoud is geen losse slogan, het is onze rode draad.'

Nationaal Jenevermuseum Schiedam en Nolet Distillery bundelen krachten
In het Nationaal Jenevermuseum Schiedam is de unieke Nolet-tour officieel van start gegaan. Met deze tour slaan twee iconen van de stad – het museum en de Nolet Family Distillery – de handen ineen. De samenwerking heeft een looptijd van vijf jaar.

Bakker Bart speelt in op knorrende trek
Bakker Bart trapt een nieuwe online videomarketingcampagne af die inspeelt op een alledaags én herkenbaar moment: wanneer je plotseling overvallen wordt door trek. De campagne bouwt voort op de eerder geïntroduceerde merkregel ‘Trek? Bakker Bart.’
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Directeur Marketing Jorieke de Vries verlaat Jumbo
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Balr failliet - focust verschuift... 14-07-2025
- Heinz lanceert Europese campagne... 14-07-2025
- Consument wacht op last-minute... 14-07-2025
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers