Daling koopkracht zet winstmarges in food onder druk
- Food-en-retail
- 18 nov 2022 @ 15:20
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekWinkelen
- 18 nov 2022 @ 15:20
- Peter van Woensel Kooy
De stijgende kosten voor energie, grondstoffen en lonen in combinatie met een dalende koopkracht zetten de marges in de foodsector onder druk. Hoewel wordt verwacht dat de kosten in 2023 licht dalen, wordt het moeilijker voor levensmiddelenfabrikanten om de rekening verderop in de keten neer te leggen.
In het eerste kwartaal gaf de helft van de bedrijven aan deze kosten te kunnen doorberekenen; in het derde kwartaal geldt dit slechts voor 44 procent. Dit zet de toch al lage marges in de foodsector verder onder druk en beperkt de budgetten voor innovatie en verduurzaming, blijkt uit de sectorprognose Food 2022-2023 van ABN Amro. Aanhoudend hoge energieprijzen zullen daarom langere tijd voor hoge prijzen zorgen.
Sterke volumestijging in drankindustrie (+9 procent) slaat om in krimp (-2 procent) in 2023
Vooral kleinere levensmiddelenproducenten - zoals lokale bierbrouwers, slagers en bakkers - worstelen met de hoge kosten voor energie, verpakkingen en grondstoffen. De drankenindustrie krijgt daarnaast - na een sterke stijging in 2022 (+9 procent) - te maken met dalende volumes (-2 procent). ABN Amro verwacht namelijk dat een daling van het horecabezoek tot lagere volumes zal leiden. Voor de zuivelindustrie (-1 procent) liggen eveneens lagere volumes in het verschiet, doordat de vraag- en aanbodkant onder druk staan. De wereldwijde vraag naar zuivel is gevoelig voor economische ontwikkelingen; nu de koopkracht in veel landen onder druk staat, gaat ook de zuivelindustrie dit merken. In de vleesverwerkende industrie (-1 procent) dalen de volumes naar verwachting licht, terwijl groente en fruit (+2 procent) de wind juist in de rug heeft. Zo ruilen steeds meer consumenten vlees in voor plantaardige producten. Ook zijn groente en fruit van alle verse voedingsmiddelen het minst in prijs gestegen, terwijl vlees juist duurder is geworden.
'Grote omzetdaling blijft in 2023 ondanks dalende koopkracht uit'
Hoewel duurzaamheid en dierenwelzijn belangrijk zijn, laten consumenten zich steeds meer door prijs leiden. “Zo zullen consumenten in het schap vaker voor een goedkoper huismerk kiezen, dan voor een merkproduct. Ook kunnen zij producten uitwisselen tussen categorieën. Voor vlees betekent dit bijvoorbeeld minder vlees – zoals kleinere porties - en goedkopere varianten - zoals gehakt of kip of minder biologisch vlees - of meer groente in plaats van vlees. Tegelijkertijd verkopen ook duurzamere producten, zoals biologisch voedsel, slechter als consumenten meer op de prijs gaan letten”, vertelt Nadia Menkveld, Sector Econoom Agrarisch en Food van ABN Amro. 'Door deze verschuiving in koopgedrag verwachten we weliswaar dat de volumes in de foodsector licht onder druk komen te staan, maar niet sterk zullen dalen. En hoewel consumenten veel meer op prijs letten, blijft een flinke omzetdaling in 2023 uit. De kosten zijn immers hoog en de prijzen zullen daarmee ook relatief hoog blijven.'
(PvWK, bron: ABN Amro | foto: Sahand Hoseini)
Het rapport is hier voor volgers van MarketingTribune te downloaden.
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- blijkt uit de sectorprognose Food
- 2022-2023
- koopkracht
- hoge prijzen
- merk
- ABN Amro
- onder druk en beperkt de budgetten voor innovatie en verduurzaming
- langere tijd
- retail
- winstmarges
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
- MediaMarkt lanceert eigen mobiel merk Let’s Go Mobile
- Eerste Statiegeld Retourshops open in Rotterdam en Amsterdam
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Magnum breidt uit met utopia-smaken 09-05-2025
- Kookboek Porsche viert Nederlands... 09-05-2025
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up... 07-05-2025
- Grolsch lanceert Feestweizen voor... 07-05-2025
- TikTok-campagne Spar speelt in op... 07-05-2025
- Desperados zoekt 'Head of Latin vibe'07-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management