De strijd om de leasebakridders en snelwegprinsessen
- Food-en-retail
- 1 apr 2014 @ 00:01
- Link
-
Marit Klooster
Chief Research
Ruigrok | NetPanel - Instore marketingWinkelen
- 1 apr 2014 @ 00:01
- Marit Klooster
Tankstations maken nauwelijks marge op brandstof en strijden daarom met hun winkelassortiment om de snelweggebruiker. Met de Retail Compass Group bezocht ik afgelopen donderdag een Shell- (Rijksweg A12 Reeuwijk, red.) en BP-station (Rijksweg A12, Harmelen, red.) die elk een duidelijk andere koers kiezen.
Shell probeert de autorijders bij zich binnen te krijgen door onder meer een uitgebreid assortiment aan verse belegde broodjes en snacks. En niet van die snacks die al een tijd in de vitrine liggen en waarvan de hele winkel stinkt naar frituurvet. Nee, vers gefrituurde snacks en friet die in de AD friettest 2013 op de vijfde plaats eindigde met rapportcijfer 9. Daar kun je dus wel voor omrijden! Shell biedt ook sappen en gezonde shakes, voor ieder wat wils dus. Daarnaast biedt Shell ruimte aan 2theloo: een ‘wc winkel’ waar je voor 50 cent naar een schone wc kunt. Met het bonnetje dat je krijgt, kun je vervolgens weer ´bijtanken´. De innerlijke mens dan, want de 50 cent kun je niet inleveren op een tank brandstof.
Andere boeg
BP gooit het over een hele andere boeg en verleidt de autorijders met Marks & Spencer Food. Dit biedt hen de mogelijkheid om onderweg alvast boodschappen mee te nemen voor later. Het tankstation is omgebouwd tot een mini supermarkt. Aan de ene kant staan de bekende lage schappen met lekkers, zoals koeken, candy bars en kauwgom. Aan de andere kant staan hoge glazen koelkastmuren met eten voor later. Het assortiment is luxe Brits: van sausages tot currysauzen en van breakfast pancakes tot thee.
Leasebakridders en snelwegprinsessen
Wie gaat de harten van de leasebakridders en snelwegprinsessen stelen? En wie weet ze te verleiden om te stoppen ook als ze niet hoeven te tanken? Dit doen aanzienlijk wat snelweggebruikers al tot mijn grote verbazing. Shell gaat voor ‘food for now’. De winkel is open en overzichtelijk door de lage schappen, wat een veilig gevoel geeft. Het assortiment is bekend en geliefd bij alle snelweggebruikers van trucker tot prinses. En afhankelijk van de trek gaan zij voor ongezond -zoals snacks en/ of friet- of voor een gezonder alternatief, zoals belegde broodjes en sap.
Food for later
BP zet in op ‘food for later’, iets wat in de UK al gemeengoed is. Hierdoor is de winkel minder overzichtelijk, want al dat food wordt aangeboden in hoge schappen. Dat kan een wat onveilig gevoel geven, omdat niet meer de hele winkel te overzien is. Het aanbod is relatief onbekend want Brits en niet te koop bij onze buurtsupers, maar daarom juist interessant. Ik liet me al verleiden door de Marks & Spencer earl grey thee en breakfast pancakes. Ik verwacht dat de singles en dinky’s gaan voor dit ultieme gemak: hoe heerlijk als je na een dag werken niet nog de supermarkt in hoeft omdat je onderweg al boodschappen hebt gehaald. Gezinnen met kinderen doen lekker praktisch alle boodschappen in het weekend en laten zich denk ik niet op grote schaal verleiden, maar wellicht stoppen zij – net als ik – voor dat ene product dat niet bij AH ligt. Truckers kunnen zich te goed doen aan de magnetronmaaltijden; is weer eens wat anders dan een broodje bal. BP & MS is een nieuwe en gedurfde combinatie waar we nog aan moeten wennen, maar die zeker potentie heeft. Ik denk dat BP een lange adem nodig heeft, maar dat zij dan wel goud in handen heeft.
Marit Klooster
Chief Research bij Ruigrok | NetPanel
(met focus op retail)
-
Marit Klooster
- Werkt bij: Ruigrok | NetPanel
- Functie: Chief Research
- Website:http://www.ruigroknetpanel.nl/
- Profiel »
- retail
- kant-en-klaar
- benzine
- gemaksvoedsel
- automobilist
- pomp
- take away
- snacken
- vergelijking
- BP
- Retail Compass Group
- Ruijgrok
- Marks+Spencer
- Marit Klooster
- snelweg
- tankstation
- Shell
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
- Praxis introduceert AI-hulp in app... 30-06-2025
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov... 30-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers