Tegen het zere been: de verpakking als misleider

  • Food-en-retail
  • 20 okt 2014 @ 09:26
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • Packaging design

Begin deze maand werd voor de vijfde keer de Gouden Windei Award uitgereikt. Een jaarlijkse ‘prijs’ voor het meest misleidende foodproduct. Onterechte claims over de kenmerken van het product, verzwegen ingrediënten of juist aangedikte productvoordelen… De verpakking als communicatiemiddel speelt hierbij een grote rol. Jammer, want ik zie voor verpakkingen liever de rol weggelegd van verleider in plaats van misleider. Daar bereik je uiteindelijk toch ook veel meer mee?

Op het verkeerde been
Regelmatig worden consumenten op het verkeerde been gezet door onjuiste of halve productinformatie. De Reclame Code Commissie ziet erop toe dat adverteerders verantwoorde reclame maken. Reclame moet aan verschillende regels voldoen, maar marketeers lijken steeds vaker de grens van toelaatbaarheid op te zoeken. Misleiding via verpakkingen wordt bijvoorbeeld bereikt door onterechte productclaims of afbeeldingen die een onjuiste suggestie wekken.

Zelf werd ik onlangs ‘verrast’ door de inhoud van mijn dagelijkse fruitdrankje. Het pak staat vol met afbeeldingen van vers fruit, maar de kleine lettertjes vertellen me dat er slechts 5%(!) vruchtensap in het drankje zit. En ik maar denken dat het product grotendeels uit vers fruitsap bestaat. Met andere woorden: een drankje dat past binnen een verantwoorde levensstijl. Makkelijk gezond bezig zijn, meenemen dus!

Imago
Moet ik nu van een succes spreken? Het plannetje van de marketeer lijkt te werken. Met de nadruk op lijkt, want uiteindelijk duurt eerlijkheid het langst. Als de waarheid eenmaal boven komt drijven dan riskeer je niet alleen een boete, maar erger nog: imagoschade. En dat terwijl de verpakking zich juist uitstekend leent als imago-booster.


Beste beentje voor
Als we ons daar nu eens op richten: de verpakking als verleider in plaats van misleider. Zorgen dat het product opvalt in het schap. De grens tussen verleiden en misleiden is misschien erg dun, maar dat is juist de uitdaging. Is elke afbeelding die je voor ogen hebt voor de productverpakking op het randje van toelaatbaarheid? Waarom kies je dan niet voor een onderscheidend design? Laten we ons weer beroepen op onze creativiteit, in plaats terug te vallen op misleidende trucjes. Zet je beste marketingbeentje voor.
Ben jij ook weleens op het verkeerde been gezet door een misleidende tekst of afbeelding op een verpakking?
 



Huib Burggraaf
De VerpakkingXpert
 


Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken