Helden op verpakkingen lokken kinderen naar het schap
- Food-en-retail
- 3 feb 2015 @ 00:01
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging design
- 3 feb 2015 @ 00:01
- Huib Burggraaf
Mega Mindy, Bob de Bouwer en Cars. Geen kind die in de winkel zijn of haar superheld voorbij loopt. Voor ouders dikwijls minder leuk, maar voor marketeers een zeer geslaagde verkooptool. Welke rol speelt de verpakking in het kader van kidsmarketing en belangrijker nog: hoe kunnen verpakkingen gezond gedrag stimuleren?
Kidsmarketing wordt veel toegepast via verpakkingen. Uit onderzoek van de Yale University blijkt dat kinderen de voorkeur geven aan verpakkingen waarop een populair tekenfilmfiguur staat afgebeeld. Een ander onderzoek van de Universiteit Amsterdam toont aan dat tekenfilmfiguren inderdaad populair zijn, maar ook onbekende figuren op de verpakking scoren goed. Op zich geen nieuw gegeven. We kennen tal van voorbeelden waarbij fabrikanten slim gebruik maken van de aantrekkingskracht van cartoons op kinderen: Jip en Janneke tandpasta, Woezel en Pip Shampoo, Bob de Bouwer koekjes en prinsessenzeep laten menig kinderhart sneller kloppen.
Kidsboxen
Bij de cafetaria’s staan kinderen al te trappelen bij het zien van een leuke Kidsbox. Misschien vanwege het cadeautje dat er doorgaans inzit, of gewoon omdat ze dol zijn op patatjes. Maar zo’n kidsbox maakt de beleving natuurlijk helemaal compleet. Zagen we vroeger vooral kleurrijke doosjes, tegenwoordig zie je ook kidsboxen in de vorm van een auto of huisje.
Gezond gedrag stimuleren
Een discussie die steeds meer aandacht krijgt is het stimuleren van gezond gedrag bij kinderen. Aangezien het gebruik van cartoons op verpakkingen een belangrijke rol speelt bij de snackkeuze van kinderen, is de verpakking een onmisbare schakel in het stimuleren van gezond gedrag. Want als Mega Mindy spruitjes eet… Neem bijvoorbeeld de Fred & Ed snoeptomaatjes en mini-komkommertjes. Dit concept werd al in 2010 geïntroduceerd bij de Nederlandse retail. Verder ken ik persoonlijk weinig andere voorbeelden van verpakkingen die gezond gedrag bij kinderen stimuleren.
Kortom, hier valt wat mij betreft nog veel winst te halen voor marketeers: je stimuleert niet alleen gezond gedrag bij kinderen, je creëert ook een gezonde merkwaarde. En aangezien gezond snacken één van de voedseltrends van 2015 is kun je hier wat mij betreft echt niet omheen.
Ken jij nog andere voorbeelden van verpakkingen die gezond gedrag stimuleren bij kinderen? Of misschien juist bij volwassenen, want mijn verhaal gaat voor een deel ook op voor volwassenen.
Huib Burggraaf
De VerpakkingXpert
'Creëer ook een gezonde merkwaarde'
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- kinderen
- Bob de Bouwer
- superheld
- shampoo
- aantrekkingskracht
- kids marketing
- succesfactor
- Cars
- VerpakkingXpert
- tv
- Mega Mindy
- Huib Burggraaf
- Nickleodeon
- jongereniconen
- Woezel en Pip
- verpakking
- tandpasta
- van cartoons
- Jip en Janneke
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
- Praxis introduceert AI-hulp in app... 30-06-2025
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov... 30-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers