Helden op verpakkingen lokken kinderen naar het schap

  • Food-en-retail
  • 3 feb 2015 @ 00:01
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • Packaging design

Mega Mindy, Bob de Bouwer en Cars. Geen kind die in de winkel zijn of haar superheld voorbij loopt. Voor ouders dikwijls minder leuk, maar voor marketeers een zeer geslaagde verkooptool. Welke rol speelt de verpakking in het kader van kidsmarketing en belangrijker nog: hoe kunnen verpakkingen gezond gedrag stimuleren?

Kidsmarketing wordt veel toegepast via verpakkingen. Uit onderzoek van de Yale University blijkt dat kinderen de voorkeur geven aan verpakkingen waarop een populair tekenfilmfiguur staat afgebeeld. Een ander onderzoek van de Universiteit Amsterdam toont aan dat tekenfilmfiguren inderdaad populair zijn, maar ook onbekende figuren op de verpakking scoren goed. Op zich geen nieuw gegeven. We kennen tal van voorbeelden waarbij fabrikanten slim gebruik maken van de aantrekkingskracht van cartoons op kinderen: Jip en Janneke tandpasta, Woezel en Pip Shampoo, Bob de Bouwer koekjes en prinsessenzeep laten menig kinderhart sneller kloppen.

Kidsboxen
Bij de cafetaria’s staan kinderen al te trappelen bij het zien van een leuke Kidsbox. Misschien vanwege het cadeautje dat er doorgaans inzit, of gewoon omdat ze dol zijn op patatjes. Maar zo’n kidsbox maakt de beleving natuurlijk helemaal compleet. Zagen we vroeger vooral kleurrijke doosjes, tegenwoordig zie je ook kidsboxen in de vorm van een auto of huisje.

Gezond gedrag stimuleren
Een discussie die steeds meer aandacht krijgt is het stimuleren van gezond gedrag bij kinderen. Aangezien het gebruik van cartoons op verpakkingen een belangrijke rol speelt bij de snackkeuze van kinderen, is de verpakking een onmisbare schakel in het stimuleren van gezond gedrag. Want als Mega Mindy spruitjes eet… Neem bijvoorbeeld de Fred & Ed snoeptomaatjes en mini-komkommertjes. Dit concept werd al in 2010 geïntroduceerd bij de Nederlandse retail. Verder ken ik persoonlijk weinig andere voorbeelden van verpakkingen die gezond gedrag bij kinderen stimuleren.

Kortom, hier valt wat mij betreft nog veel winst te halen voor marketeers: je stimuleert niet alleen gezond gedrag bij kinderen, je creëert ook een gezonde merkwaarde. En aangezien gezond snacken één van de voedseltrends van 2015 is kun je hier wat mij betreft echt niet omheen.

Ken jij nog andere voorbeelden van verpakkingen die gezond gedrag stimuleren bij kinderen? Of misschien juist bij volwassenen, want mijn verhaal gaat voor een deel ook op voor volwassenen.











Huib Burggraaf
De VerpakkingXpert


'Creëer ook een gezonde merkwaarde'



Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken