The Internet of Things: de verpakking gekoppeld aan het worldwide web
- Food-en-retail
- 9 jun 2015 @ 00:01
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging designWinkelen
- 9 jun 2015 @ 00:01
- Huib Burggraaf
The Internet of Things (IoT) verwijst naar de mogelijkheden die ontstaan doordat alledaagse voorwerpen worden verbonden met de virtuele wereld. Alles en iedereen kan met elkaar communiceren. De mogelijkheden van IoT binnen de supply chain zijn groot, zo ook binnen de verpakkingsbranche.
Allereerst kunnen verpakkingsprocessen – gekoppeld aan het worldwide web - verder worden geoptimaliseerd. Processen kunnen vanaf elke locatie nauwkeurig worden gevolgd en gemonitord via verschillende devices. In de logistieke wereld wordt al volop gebruik gemaakt van deze technologie in de vorm van volgsystemen. Ingebouwde units verzamelen allerlei gegevens over de rit; van actuele locaties tot inzicht in het brandstofverbruik en het rijgedrag van de chauffeur.
Veiligere verzending
Voor verpakkingen kennen we natuurlijk het track-and-trace principe, maar de hoeveelheid informatie is hierbij doorgaans nog beperkt. We willen pakketten niet alleen volgen, we willen precies weten wat er onderweg gebeurt, eventueel gekoppeld aan een directe actie: Wordt er iets afwijkends opgemerkt, dan ‘verstuurt de verpakking’ automatisch een waarschuwingsbericht. Bijvoorbeeld wanneer het pakket zich op een andere locatie bevindt dan gepland. Of wanneer de maximale temperatuur wordt overschreden. IoT speelt dus een belangrijke rol bij een veiligere verzending van pakketten.
Slimme voorraadbeheersing
IoT biedt tevens mogelijkheden met betrekking tot voorraadbeheersing. Verpakkingen worden voorzien van speciale chips en via sensoren in de ruimte wordt nauwkeurig de voorraad bijgehouden. Dreigt de voorraad op te raken, dan wordt er automatisch een signaal uitgezonden naar de verantwoordelijke persoon. Of – net wat men wenst – producten worden automatisch bijbesteld.
Deze techniek zien we ook steeds vaker toegepast richting de consument. Het bekendste voorbeeld is misschien wel de slimme koelkast. Die geeft een waarschuwing als er producten in de koelkast staan waarvan de houdbaarheidsdatum is verstreken en als de melk op is bestelt de koelkast zelf een nieuw pak. Het klinkt misschien wat ongeloofwaardig, maar de technici zitten niet stil op dit gebied. In verschillende Aziatische landen schijnen de slimme koelkasten al op de markt te zijn.
Een ander voorbeeld van IoT ten top is de Amazon Dash Button. Een fysieke bestelknop die je bijvoorbeeld bij je wasmachine plaatst en waarmee je met één druk op de knop wasmiddel bestelt. Misschien kan zo’n fysieke bestelknop wel worden geplaatst op de verpakking?
Wie weet wat de toekomst brengt. IoT kan in ieder geval op veel verschillende manieren worden ingezet binnen de verpakkingsbranche. Toekomstige verpakkingen moeten kunnen communiceren met apparaten en vice versa. Hoever we hierin gaan zal blijken, maar dat het worldwide web een steeds grotere rol speelt bij verpakkingsdesign lijkt me helder.
Welke mogelijkheden van the Internet of Things zie jij nog meer als we het hebben over verpakkingen?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- blog
- mogelijkheden
- verpakkingsbranche
- packaging
- VerpakkingsXpert
- Huib Burggraaf
- design
- communiceren
- visie
- virtuele wereld
- Van Der Windt
- supply chain
- alledaags
- distributie
- voorwerpen
- IoT
- erbonden
- The Internet of Things
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo... 03-07-2025
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
- Praxis introduceert AI-hulp in app... 30-06-2025
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov... 30-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation