De wereld verandert en de verpakking verandert mee

  • Food-en-retail
  • 4 aug 2015 @ 00:01
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • Packaging designWinkelen

Welke effecten hebben voedselschaarste, het energievraagstuk, geopolitieke verschuivingen, technische ontwikkelingen en de groeiende online economie op de manier waarop producten in de toekomst worden verpakt? De toekomst laat zich moeilijk voorspellen, maar we kunnen onszelf wel de vraag stellen: ‘Wat als…’


Wat als we straks allemaal 125 kunnen worden? Het aantal ouderen in Nederland is de afgelopen jaren fors gestegen en naar verwachting neemt het aantal ouderen steeds verder toe. Meer mensen worden oud en ouderen worden steeds ouder. De vergrijzing vraagt om eenvoudige verpakkingen. Verpakkingen moeten bruikbaar zijn voor mensen met slechte ogen en motorische beperkingen. Dit zou ook nu al het geval moeten zijn, maar dit heeft (nog) niet altijd de prioriteit. De gebruiksvriendelijkheid van verpakkingen krijgt in de toekomst nog meer de nadruk.

Dit brengt ons meteen bij het volgende punt. Als we allemaal 125 kunnen worden, dan neemt het bevolkingsaantal fors toe, met als gevolg: voedselschaarste en uitputting van natuurlijke hulpbronnen. Dit vraagt enerzijds om het tegengaan van verspilling door de levensduur en –kwaliteit van bederfelijke producten te bewaken en te verbeteren. Verpakkingen moeten producten nog beter beschermen en het verpakkingsproces zelf moet nog sneller. Dit vraagt om innovatieve verpakkingsoplossingen. Verpakkingen moeten producten conserveren, op temperatuur houden (koelen of vriezen) en informatie geven over de actuele staat van het verpakte product. Bijvoorbeeld door middel van sensoren, die aangeven in hoeverre het product vers is.

Anderzijds worden we genoodzaakt om kritisch te kijken naar de materialen die we gebruiken en daarmee ook de verpakkingen. Hier zijn we in verpakkingsland al volop mee bezig. Welke grondstof als basis wordt gebruikt, hangt af van de milieu-impact, beschouwd over de complete levenscyclusanalyse (LCA) van de grondstof. Verpakkingen komen in de toekomst dus alleen nog maar tot stand op basis van gefundeerd wetenschappelijk onderzoek. Verpakken is niet langer een kwestie van een stevig doosje om een product, maar een studie op zich.

Wat als we straks alles alleen nog maar online kopen? Ook hier geldt dat de verpakking producten nóg beter moet beschermen. Daarnaast moeten verpakkingen flexibeler worden. Immers, voor elk specifiek product een aparte verpakking is een kostbare aangelegenheid. Verpakkingen moeten zich in de toekomst automatisch kunnen aanpassen aan het product. Een online economie geeft ook de indruk van een wereld waarin verzendverpakkingen domineren. Ik zie drone-delivery voor me, waarbij pakketjes alle kanten opvliegen. De verpakking staat dan in direct contact met de buitenlucht en moet dus ook weer- en windbestendig zijn.

Wat als de techniek de overhand krijgt? Al eerder schreef ik over de verpakkingen van de toekomst , waarin ik ook een aantal technische hoogstandjes bespreek. Verpakkingen kunnen in de toekomst misschien wel praten.

Wat de toekomst ons ook zal brengen, één ding is duidelijk: tijden veranderen en verpakkingen veranderen mee. Dat is altijd al zo geweest. We moeten ons voortdurend blijven ontwikkelen en kritisch en alert blijven. Wat nu trendy of praktisch is, is over vijf jaar misschien alweer gedateerd.










Ken jij nog andere voorbeelden van veranderingen die ook van invloed zijn (geweest) op verpakkingen? Denk aan demografische ontwikkelingen, economische ontwikkelingen en consumententrends.

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert


 





Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken