Vormen en toepassing van digital signage in winkels

Vormen en toepassing van digital signage in winkels
  • Food-en-retail
  • 11 dec 2015 @ 11:59
  • 25183 x gelezen
  • Link
  • Wim van der Stelt
    Wim van der Stelt

    Benelux Sales Director Premier Sales
    Mood Media Nederland
  • WinkelenInnovatie

Digital signage, oftewel narrowcasting, is een opkomende trend die de winkelbeleving voor klanten én werknemers kracht bijzet. Net als muziekprogramma’s kunnen videoprogramma’s die op specifieke tijdstippen via digitale schermen worden gepresenteerd de aandacht van klanten trekken en de juiste sfeer voor de winkelbeleving ‘boosten’. Bovendien heeft digitale visuele communicatie de potentie om klanten te boeien en te informeren, zeker de online minded generatie.

Een kort overzicht van verschillende vormen van digital signage in winkels en wat ze kunnen opleveren:

Digitale reclameborden
Hierbij gaat het om beeldschermen in winkels die evenementen, acties en toekomstige producten van het bedrijf aan klanten kenbaar maken. Klinkt simpel, maar deze technologie biedt interessante mogelijkheden. De technologie is gemakkelijk bij te werken, ideaal voor kortlopende acties en wijzigingen in het productaanbod. Het kan een elegante vervanger zijn voor de oude reclameposters die door de winkel hangen. Slimme marketeers zorgen ervoor dat de informatie wijzigt aan de hand van stimulansen van buitenaf! Wanneer het bijvoorbeeld warm is, wordt automatisch reclame gemaakt voor milkshakes en wanneer het koud is voor koffie of die ene winterjas die in de aanbieding is.

Wacht-verzachter
Het gebruik van diverse bronnen en mediavormen – bijvoorbeeld een afwisseling tussen branded content, actueel nieuws en clips van bestaande tv-programma’s – kan klanten zowel vermaken als informeren. Deze mix van beelden werkt bijzonder goed voor garagebedrijven, medische instellingen en andere bedrijven met drukke wachtruimtes en wordt ook wel ‘wacht-verzachter’ genoemd. Het geheel zorgt er namelijk voor dat de wachttijd die je ervaart korter voelt. Dat is geen verrassing: een lege muur zet je immers niet aan het denken en staren naar niet-prikkelende televisiecontent kan er juist voor zorgen dat je de wachttijd als oneindig lang beleeft.

Deze tv-programma's kunnen het volgende omvatten:
• Fragmenten van 3-5 minuten van populaire tv-programma's, ook wel ‘short-form tv’ genoemd
• Actuele nieuwsflitsen
• Lifestyle-inhoud (zoals tips voor tandverzorging of auto-onderhoud)
• De allerlaatste RSS-feeds over nieuws, sport, aandelen etc.
• Reclame voor uw bedrijf, waaronder speciale acties en aanstaande evenementen
• Geen reclame van de concurrent (zoals bij reguliere tv-zenders)

Artistieke visuals
Met artistieke content bedoel ik digitale visuele communicatie zonder reclame. Deze branded content is conceptueel en uitsluitend bestemd voor decoratie. Deze kan op een enkel scherm, een complete videowand of in een creatieve mozaïekvorm met op maat gemaakte kunst worden weergegeven. Deze artistieke content kan de sfeer van een commerciële locatie verbeteren, zeker als de grafische vormgeving op de sferische muziek is afgestemd. De digitale kunst kan ook gemakkelijk worden gewijzigd, zodat het bedrijf fris en modern blijft ogen.

Social-mediadashboards
Sommige goed verbonden bedrijven volgen relevante berichten op social media en vertonen deze in de winkel. Klanten vinden dat geweldig. Met een aanpasbaar sjabloon kunnen winkels ervoor zorgen dat dashboards bepaalde hashtags, Twitter-accounts of andere online shout-outs van klanten volgen en ze in realtime op een scherm weergeven. Aangezien de ‘verbonden generatie’ bijna altijd toegang heeft tot sociale-mediaplatformen, zijn dashboards de perfecte manier om klanten ertoe te verleiden het merk op internet te bekijken en te promoten. Ze willen namelijk hun bericht op het scherm in de winkel zien staan.

Laat deze trend op het gebied van belevingsdesign dus niet links liggen en beperk je eigen digital signage niet tot reclame in de winkel. Er zijn talloze mogelijkheden voor instore visuals en grafische vormgeving en het enige wat je tegenhoudt, is je marketingvernuft.

Wim van der Stelt
Mood Media



Wim van der Stelt

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken