[column] Hoe digital signage functioneel geïntegreerd wordt in winkel

[column] Hoe digital signage functioneel geïntegreerd wordt in winkel
  • Food-en-retail
  • 3 mei 2018 @ 11:14
  • 22412 x gelezen
  • Link
  • Wim van der Stelt
  • WinkelenWeb

Bij sommige retail professionals bestaat anno 2018 nog het beeld van digital signage als een wall-mounted beeldscherm waarop nét niet actuele, statische content in een eeuwige loop draait. De realiteit is inmiddels anders.

Digital signage systemen worden steeds dieper geïntegreerd met retail- en hospitality formules en vervullen steeds vaker een belangrijke functionele rol. We bekijken in dit artikel een indrukwekkende casus van Spar supermarkten en duiken vervolgens ook in de nieuwe mogelijkheden voor kleinere retailers en horecaondernemers.

Spar university

Spar heeft een speciale formule ontwikkeld voor universiteits- en hogeschoolterreinen. Een formule, specifiek gericht op studenten, hoewel ook leerkrachten en toevallige passanten welkom zijn. Er zijn er op dit moment negen in Nederland, waar systemen als zelf scannen vaak als eerste uitgerold worden.

De rij Skippen met digital signage

De nieuwste innovatie heet Skippen en stelt de shoppende student in staat om de rij in zijn geheel over te slaan. Waar je bij zelf scannen nog altijd bij een afrekenpunt moet betalen, is dat met Skippen niet meer nodig.

De klant scant de boodschappen met de eigen smartphone. Als alle producten verzameld en gescand zijn, kan hij of zij direct op de smartphone betalen via ABN-AMRO’s Tikkie app. Vervolgens is door Mood Media gerealiseerd dat een QR-code bij een beeldscherm bij de uitgang gescand kan worden, waarop de klant direct beloond wordt met awards. Denk bijvoorbeeld aan een gratis kop koffie of een gepersonaliseerde korting bij het volgende bezoek. De nieuwe functionaliteit is in de bestaande Spar University app ingebouwd.

Een nieuwe rol voor digital signage

Naast het tonen van een QR-code en gepersonaliseerde content openen dit soort ontwikkelingen meer deuren voor functionele digital signage. Zo is het bijvoorbeeld ook mogelijk om een lekker gerecht te tonen, op basis van actuele seizoensproducten. Door een QR-code op het scherm te scannen kunnen de ingrediënten automatisch aan het boodschappenlijstje van de consument toegevoegd worden. Nooit meer vertwijfeld in de supermarkt zoeken naar culinaire inspiratie voor die avond!

Dit soort ontwikkelingen zorgt voor diepe interactie tussen digital signage-ystemen en de consument. Het is niet langer een kwestie van enkel zenden. De combinatie van persoonlijke targeting en interactieve elementen maken van een goed digital signage-systeem een uiterst effectieve verkoper en relatiebouwer.

Laagdrempeliger

Niet iedere retailer of horecaondernemer beschikt over de middelen om eigen apps en betaalsystemen te laten ontwikkelen. Toch zijn er ook voor hen ontwikkelingen die digital signage in toenemende mate interessant maken. Zo is het inmiddels een peulenschil om professioneel ogende content te maken door middel van templates. Retail, horeca, hospitality, automotive of health en fitness, om welke sector het ook gaat, er bestaan op maat gemaakte templates voor. Vergelijk het met het maken van een mooi ogende website. Vroeger moest je daar een diploma als programmeur en liefst ook één als DTP’er voor hebben. Tegenwoordig upload je een logo en eigen teksten en foto’s, kies je een kleurenpalet en binnen een uurtje staat er een profi website.

Hetzelfde geldt inmiddels voor digital signage. Of het nu gaat om een enkel beeldscherm boven de bar of een volledige LED-wall tegen de achterwand, de content is gemakkelijk zelf aan te passen en ziet er altijd gelikt uit. Met extra elementen als weerberichten, beurskoersen of nieuws in de vorm van ticker-tapes of picture-in-picture geef je nog een extra professionele uitstraling mee. En wil je real-time inspelen op aanbiedingen of acties, dan verander je de content gewoon on-the-fly.

Fascinerende toekomst
Deze twee ontwikkelingen; steeds diepere functionele integratie enerzijds en steeds toegankelijker oplossingen anderzijds, zorgen voor een fascinerend toekomstperspectief. Het stelt ons, als marketeers, in staat om een steeds hechtere en meer persoonlijke band met onze doelgroepen te creëren. Interessant om te volgen wordt de rol van de medewerker in dit alles. Steeds minder belast met facilitaire zaken wordt hij of zij vrijgespeeld om de ultieme gastheer of -vrouw te worden.

Wim van der Stelt
sales director Benelux - Mood Media

Het beeld is afkomstig van White Label

Wim van der Stelt

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken