Mercurs bekronen partnership Donald Duck met Rijksmuseum
- Sponsoring
- 12 dec 2019 @ 22:39
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - MediaTijdschriftenPartnership
- 12 dec 2019 @ 22:39
- Jeroen Mirck
Donald Duck Weekblad en het Rijksmuseum zijn vanavond bekroond met een Mercur voor beste media-partnership. Samen organiseerden beide jubilerende partijen dit jaar de allereerste Donald Duck Kunstcollectie.
Onderdeel van de samenwerking was naast de collectie ook een campagne voor het Rijksmuseum met als doel meer kinderen en scholen naar het Rijksmuseum te laten komen.
Duckwacht-poster
De actie werd in september onder de aandacht gebracht met een grote ‘Duckwacht’-poster en op 23 mei opende niemand minder dan Donald Duck de kunstcollectie in aanwezigheid van een aantal ‘Rembrandtjes’ in de leeftijd van tien tot twaalf jaar, die de eerste producten in ontvangst mochten nemen.
De ‘Duckwacht’ was het topstuk van de Donald Duck Kunstcollectie. Dit schilderij, gebaseerd op De Nachtwacht, is geschilderd door Harry Balm, kunstschilder en voormalig vormgever van Donald Duck Weekblad. Andere ‘topstukken’ die terugkomen in de producten zijn de schilderijen ‘Willem van Eiranje’, ‘De Zwarte Tulp’, ‘Michiel de Snuyter’, ‘Gans Hals’ en ‘Kenau Simonsdochter Kwakkelaar’.
Vrolijke feitjes
Het creatieve team van Donald Duck heeft de designs ontwikkeld in samenwerking met het Rijksmuseum. Het idee was om met de collectie kunst toegankelijk te maken voor kinderen, en óók voor volwassenen. De Zwembandt van Rijn-special, ook onderdeel van de collectie, staat vol met vrolijke verhalen en serieuze weetjes over Rembrandt, het Rijksmuseum en de Gouden Eeuw. De special bevat veel grappige verwijzingen naar echte meesterwerken uit het Rijksmuseum, zoals Johannes Verfmeer/Vermeer. De lezers zijn dolenthousiast en ook de ‘serieuzere’ media spreken hun waardering uit. Zo neemt het NRC het album uitgebreid mee in het recensiekatern!
Het is voor het eerst dat zo’n brede collectie werd gelanceerd, van album tot puzzels en waterflessen, waarbij de content bestaat uit verhalen, strips, tekeningen en schilderijen. En als klap op de vuurpijl hing de drager van de collectie ‘De Duckwacht’ tot en met 15 september in het Rijksmuseum in de tentoonstelling ‘Lang leve Rembrandt’. De collectie kwam terug in print, online, op sociale media, maar ook in kranten, online, op tv én in winkels. De producten werden niet alleen via de meer ‘reguliere kanalen’ verkocht, maar ook in de museumwinkel van het Rijksmuseum. Dit leverde een heel nieuw afzetkanaal op voor de Donald Duck-producten.
Wat vond de jury?
De jury was unaniem: 'Dit is de winnaar, de benchmark voor deze categorie. Een ultieme brandfit voor beide partijen én een groot succes voor kinderen (en volwassenen!). Kinderen en musea is altijd een thema. Met grote creativiteit, relevantie en innovatie is kunst en de vrolijke wereld van Duckstad samengekomen. En dan ook nog een schitterend commercieel resultaat (meer dan 400k omzet). Deze winnaar zet de toon voor een zonnige toekomst van partnerships met magazinemerken.'
Bekijk alle andere Mercur-winnaars op het MT-platform Media.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Marie-Stella-Maris steunt Wereld... 21-03-2025
- Cupra breidt betrokkenheid bij... 14-03-2025
- EasyToys en Steffie Weterings: It's... 13-03-2025
- Heineken sluit langdurig partnership... 11-03-2025
- Plus terug als Official Partner van... 04-03-2025
- Enterprise stuurt Ajax-fans op... 03-03-2025
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Een zorgvuldige en veilige inzet van AI
- COMMIT Health Club: 4x meer leads tegen lagere kosten
- Congreshacks: maak je event onvergetelijk
- Privacybewuste consumenten: hoogopgeleid, kapitaalkrachtig en onbereikbaar?
- Ensuring Exceptional Experiences in the Digital Contact Center