Den Bosch: proeftuin ketenaanpak overgewicht bij kinderen
- Algemeen
- 12 feb 2015 @ 14:15
- Link
-
Redactie Zorgmarketing
Redactie
MarketingTribune - OverheidZiekenhuisSamenwerking
- 12 feb 2015 @ 14:15
- Redactie Zorgmarketing
Het verminderen van overgewicht en obesitas bij kinderen vraagt om een ketenaanpak in de wijk. Vanuit die visie hebben GGD Hart voor Brabant, de gemeente Den Bosch (JOGG-gemeente) en het Obesity Lifestyle Intervention Centre van het Jeroen Bosch Ziekenhuis een succesvolle pilot uitgevoerd in Den Bosch-Noord. Met de Godshuizen Innovatieprijs 2014 én een subsidie van het Ministerie van Volksgezondheid om het project uit te bouwen tot een ‘proeftuin ketenaanpak overgewicht bij kinderen’ als resultaat. Den Bosch krijgt hiermee de functie van leverancier van best practices voor de rest van Nederland.
De proeftuin is gericht op het realiseren van een ketenaanpak voor kinderen tot en met achttien jaar en moet een aanvulling zijn op het werk van Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) en Care 4 Obesity, een project van Partnerschap Overgewicht Nederland. JOGG zet programma’s en campagnes in om jongeren te stimuleren in gezonde keuzes.
De subsidieverstrekking loopt tot en met 31 december 2016. Binnen die periode zullen de Bossche ketenpartners, die op dit gebied samenwerken met de JOGG-gemeente Oss, hun modellen voor ketensamenwerking en implementatie ontwikkelen en presenteren. Daarnaast gaan ze advies uitbrengen over het invullen van de randvoorwaarden (financiën, het delen van patiëntengegevens en monitoren van resultaten) en wordt een compleet pakket aan praktische tools opgeleverd voor de partners binnen de keten.
Overgewicht
In Nederland hebben 500.000 kinderen overgewicht, waarvan 50.000 obesitas. Een aantal dat - ondanks de groeiende aandacht - nog steeds toeneemt. Bij 95 procent van de kinderen met overgewicht gaat het om een leefstijlprobleem. De aanpak daarvan hoort volgens de partners niet in het ziekenhuis, maar in de wijk. Dichtbij het gezin, met een goede samenwerking en afstemming tussen lokale professionals.
In de wijk
In Den Bosch-Noord is zo’n ketenaanpak daadwerkelijk gerealiseerd met basisschool De Duizendpoot, huisartsen, GGD, gemeente en ziekenhuis. Een woordvoerder licht toe: ‘Omdat school en huisartsen actiever betrokken zijn bij de signalering, is de drempel voor ouders verlaagd. Het thema overgewicht heeft een minder heftige lading gekregen voor ouders en kinderen, er wordt eerder gesignaleerd en meer ingezet op preventie. Bovendien verwijzen de betrokken huisartsen vaker en makkelijker door, dankzij de ketensamenwerking. Deze wijkgerichte manier van werken sluit volledig aan op de transitie Jeugdzorg en de aandacht die er binnen de gemeente is voor preventie en gezond gedrag. Een oplossing voor overgewicht bij kinderen vraagt om meer dan een medisch antwoord.’
Kinderarts als adviseur
Met de best practices en concrete handvatten en tools kan Den Bosch een impuls geven aan het realiseren van ketenaanpak bij andere gemeenten in het land. Uiteindelijk is het de bedoeling dat kinderartsen steeds minder kinderen met overgewicht op hun spreekuur gaan zien. Waar mogelijk zoekt de ziekenhuiszorg aansluiting in de wijk en treedt zij op als adviseur van professionals in de eerstelijn en de jeugdgezondheidszorg. Als het nodig is, leveren expertisecentra zoals het Obesity Lifestyle Intervention Centre van het Jeroen Bosch Ziekenhuis multidisciplinaire klinische topzorg op maat.
-
Redactie Zorgmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/zorg/
- Profiel »
- Overheid
- Jeroen Bosch Ziekenhuis
- Den Bosch
- JOGG
- Jongeren op Gezond Gewicht
- Overgewicht
- Samenwerking
- GGD
- Obesitas
- Gemeente
- Proeftuin
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Maastricht sterkste stadsmerk van Nederland
- Yannick Colastica: 'We zetten Floryn niet neer als bank, maar...
- [column] AI-geletterdheid is nu verplicht: tijd voor jouw...
- Milka vergroot merkbekendheid met contextueel adverteren
- [onderzoek] Merkstrategie mist plek in B2B-bedrijfsvoering
- Nespresso benoemt Maaike Klijberg tot Marketing Director
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management