DGTL blinkt uit in goeddoenerij
- Algemeen
- 23 apr 2019 @ 16:53
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - MVOEvenement
- 23 apr 2019 @ 16:53
- Lucas Boon
Het groenste festival ter wereld wist afgelopen weekend ruim 45.000 bezoekers naar het NDSM-terrein in Amsterdam te trekken. Maar van een voorbedacht marketingplan is geen sprake, stelt marketing manager Dave van Dalen.
Als er één festival het begrip free publicity goed in de vingers heeft, dan is het DGTL wel. In aanloop naar het driedaagse evenement kwam het prijswinnende festival voortdurend in het nieuws. Zo maakte DGTL het de bezoeker mogelijk zijn CO2-voetafdruk te berekenen en compenseren. Ook was er -net als vorig jaar- een volledig circulaire foodcourt aanwezig op het NDSM-terrein en wie zijn lege hardcup op de grond gooide, verspilde zo één euro, maar voorkwam in ieder geval single use plastic.
Als festivalliefhebber kwam ik afgelopen zaterdag een kijkje nemen. Misschien word ik -nu al- een oude knar, maar ik moest wel even wennen. Een vette hamburger scoren kon wel, maar liefhebbers van een portie quinoa en couscous zullen in hun zoektocht meer succesvol zijn geweest. En lege bekers moest ik steeds bij me houden anders zou het me geld kosten. Je zou haast vergeten dat er ook nog zo'n honderd dj’s van over de hele wereld plaatjes kwamen draaien… Maar nobel is het duurzaamheidsbeleid zonder meer. En gedoe met muntjes is ook verleden tijd, je betaalde gewoon met pin (of via Payconiq, maar dan moest je wel de app downloaden).
Geen reclamepraatje
Op de vraag of dit alles niet een slim uitgekiende marketingtool is, schudt marketing manager Dave van Dalen zijn hoofd. 'Duurzaamheid zit in ons DNA, daar investeren we ook flink in. Het is dus niet zomaar een reclamepraatje. Dat we veel media aandacht weten te generen is mooi meegenomen, maar geen doel op zich.’
Geluidslimiet
Overigens lijkt DGTL toch niet helemaal het braafste jongetje van de festivalklas: afgelopen zondagavond regende het op social media klachten over de herrie afkomstig van het NDSM-terrein. Het geluidsniveau zou boven de gestelde norm van 85 decibel zijn uitgekomen. Onjuist, vindt Van Dalen. ‘Ik kan met zekerheid zeggen dat we het gestelde geluidslimiet niet hebben overschreden. Op de piek van het festival werd er zelfs 8DB onder het maximaal toegestane aantal gemeten.’
Van Dalen kijkt dan ook met een tevreden gevoel op het afgelopen weekend en de ambitie van DGTL om in 2020 het eerste circulaire en klimaatneutrale festival ter wereld te worden, blijft overeind staan. ‘We willen het goeie voorbeeld geven, hopelijk zullen andere festivals straks volgen.’
Beeld via FB-pagina DGTL.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing