Giuseppe Salvaggio van Expatfile: 'Het wordt steeds lastiger voor marketeers om te focussen op hun core taak'

Giuseppe Salvaggio van Expatfile: 'Het wordt steeds lastiger voor marketeers om te focussen op hun core taak'
  • Algemeen
  • 17 nov 2022 @ 10:00
  • 19539 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • InterviewStartupMarketing

Giuseppe Salvaggio is medeoprichter van softwarebedrijf Expatfile en verantwoordelijk voor de marketing binnen het bedrijf. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden.

AMERIKANEN
Ik ben digitaal opgegroeid bij Microsoft, toen we nog met z’n allen MSN-den en een Hotmail-account hadden. Vervolgens was ik medeoprichter van performancemarketingbureau Pervorm en heb ik bijna tien jaar voor de mooiste merken gewerkt in binnen- en buitenland. In 2019 is Pervorm verkocht aan Deloitte Digital en sindsdien help ik tech start-ups om – sneller - tractie te krijgen en daarna op te schalen. Eén van die start-ups, waar ik in ben gestapt, is Expatfile; belastingsoftware voor Amerikanen in het buitenland. In anderhalf jaar tijd hebben we al een winstgevende operatie en duizenden expats van over de hele wereld als klant mogen verwelkomen op ons platform. Onlangs hebben we 1,3 miljoen euro opgehaald in een investeringsronde om zo onze plannen sneller te kunnen uitrollen!

ZWARTE MAGIE
Wat ik vaak moet uitleggen over mijn werk is dat er geen growth hacks bestaan of zwarte magie om op schaal een duurzame business op te bouwen met je platform of SaaS. Het is in mijn ervaring vooral een strategie kiezen en daarop executeren, elke dag 1% beter. Ook kan er anno 2022 veel meer gebruik gemaakt worden van automatisering in plaats van lange tijd zelf aan de optimalisatieknoppen te blijven zitten en met excelletjes te blijven werken als e-com of tech marketeer.

TROTS
Expatfile is tijdens corona gelanceerd met een volledig remote team. Ik vind het heel bijzonder dat het platform na bijna twee jaar ontwikkeling dan toch het daglicht ziet en al klanten over de hele wereld bedient. Blundertje? Ik heb in het verleden wel eens een nulletje te veel ingetikt bij een CPC-bod…

DAT ZOUDEN MEER MENSEN MOETEN DOEN
Leuke commercial? Het eerste merk wat in me opkomt is Hornbach. Het briljante deuntje en de energie die er altijd vanaf spat, spreken mijn twee linkerhanden blijkbaar goed aan. Daarnaast de Pindakaas- en 4 uur-klassiekers natuurlijk.



ERGERNIS
Ik erger me het meest aan de gokcommercials. Het is bijzonder dat zo’n verslaving aangeprezen mag worden op alle media in Nederland; iets met kat en spek. Het belang van de overheid in Holland Casino helpt daar niet echt in mee vrees ik. Daarnaast kan ik me ook ergeren aan die supergelikte elektrische fiets-reclames, terwijl hun product en klantenservice daar vaak een zeer matige afgeleide van is.

PONG
Goede marketing is wanneer creativiteit, actualiteit, schaal en rendement samen komen, zoals bijvoorbeeld bij de Superbowl-commercial van Coinbase dit jaar. De eenvoud van enkel een QR-code in beeld te laten stuiteren à la Pong op tv vind ik briljant. Daarmee vielen ze op tussen alle audiovisuele megaproducties en creëerden ze PR-buzz tot ver er na. Tegelijkertijd hebben ze een enorme meetbare database opgebouwd, die ze nog jarenlang kunnen uitmelken via hun eigen media.



FRUSTRATIE
Wanneer marketing rekening moet houden met belangen en KPI’s van verschillende business units en aandeelhouderswaarde per fiscaal jaar in plaats van waarde op de langere termijn voor zowel bedrijf als planeet. In het verleden hebben we bijvoorbeeld voor grote e-commercepartijen moeten optimaliseren naar bruto omzet, terwijl we technisch ook hadden kunnen sturen op het verlagen van retouren. De laatstgenoemde KPI stond niet op het lijstje van onze opdrachtgever en was goed voor tientallen miljoenen waste in de breedste zin van het woord.

SHIT WE HEBBEN NOG GEEN PODCAST
Met de versnippering van media en de elkaar snel opvolgende technologische ontwikkelingen wordt het steeds lastiger voor marketeers om focus te houden op hun core taak: waarde realiseren voor de business en inzicht hebben in hun doelgroep. Hoe bereik je tegenwoordig een – terecht overigens - privacybewustere consument door de ad blockers heen en zonder third party cookies? Wel of niet al inzetten op Metaverse en NTF’s? Shit, we hebben nog geen podcast! Twitter wel of niet opnemen in m’n strategie nu Elon daar de scepter zwaait? Straks word ik als merk gecanceld.

LOVEBRAND
Mijn favoriete merk is toch wel Cubase van Steinberg, al 25 jaar mijn hofleverancier voor muziekproductiesoftware. In mijn vrije tijd probeer ik namelijk zoveel mogelijk in muziekstudio’s te zijn en de volgende EDM-hit te maken 😊

MEDIACONSUMPTIE
Afhankelijk van waar de content wordt aangeboden, switch ik van medium en streamingdienst. Pinterest, Twitch, Snapchat en TikTok weten mij nog niet te boeien. Ik word blij van het steeds grotere aanbod van luisterboeken. Ik ben namelijk niet het type dat stilzit met een boek, ook niet op vakantie. Ik luister liever in beweging en dan idealiter als ik een uur op een saaie snelweg rij. Voor de rest besteed ik dagelijk redelijk wat tijd op LinkedIn voor de koffiemachinepraat en inhoudelijke inspiratie.

Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!

Lees ook:
Merle Eggink van Cybex
Jacqueline Rutgers van Snap Inc.
Jordi Hillenga van Scapino
Ruth Mollema van Puppyplaats
Annabel Hoogendoorn van Sunt​
Tanita Mierau van Fruitz
Marieke Heesakkers
Florentine Vos van Podimo
Marga Stehmann van Carhartt
Mart Vonk van Vandebron
Marieke Schoon-van der Loop van Vrumona
Rene Heemskerk van Wallbox
Mari den Hartog van Odin
Stephan van Ee van Vrumona
Lenny Houwaart van The Good Roll
Martijn Rommertz van Mycosan​

Lore Vanaudenhove van Bristol
Ilse van Loon van Stoov
Bojan Brkić van AutoScout24
Sander van Gelderen van Effectory
Lena Knoerzer van Fairtrade Original
Niels Uiterdijk van Inepro
Karin de Koning van Beiersdorf
Art van der Vorm van Hansgrohe
Steffie van der Velde van Luxaflex
Maura van Styrum van Livekindly Collective​
Melanie Koning van Grolsch
Thomas Luberti van Wijnvoordeel
Marthijn van Oostveen van Houtwarenhuis
Ruby Lee van Hoorn van Lush
Tim Geelen van The Coca-Cola Company
Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken