In het wiel van... Richelle van Helten (Van Gilse)

In het wiel van... Richelle van Helten (Van Gilse)
  • Algemeen
  • 12 jul 2024 @ 11:00
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Marketing en fietsen. Het lijkt een gouden combinatie. Deze zomer kruipt MarketingTribune virtueel in het wiel van gepassioneerde wielrennende of mountainbikende marketeers en vraagt ze het tricot van het lijf. In de 17e aflevering van deze rubriek Richelle van Helten, marketingmanager bij het merk Van Gilse.

Bij wie duiken we in het wiel?

Richelle van Helten, 54 jaar, marketingmanager bij het merk Van Gilse (bekend van de poedersuiker en schenkstroop), getrouwd en woonachtig op 5 km van de suikerfabriek in Dinteloord. En ik ben een van de weinigen in Nederland die een eigen fietspad heeft (uitgezonderd de toppers zoals Annemieke van Vleuten). Binnen het bedrijf Cosun Beet Company houd ik me bezig met alle activiteiten rondom het consumentenmerk Van Gilse. Van product- en verpakkingsontwikkeling tot marketingstrategie en op uitvoerend niveau, maar ook trademarketing. Een leuke veelzijdige en uitdagende afwisselende functie. Daarnaast doe ik ook nog export van onze consumentenproducten. Best druk dus.

Waarom racefietsen/wielrennen?

Er is niets lekkerder dan wind door je haren, neus in de frisse wind een rondje te trappen om leuke ideeën op te doen of alles op een rijtje te krijgen. De leukste ideeën ontstaan op de fiets. Tevens is fietsen een belangrijk onderdeel van triatlon (in ieder geval het langste onderdeel, 180 km), en ook mijn lievelingsonderdeel. De verschillen tussen bergen, vlakke land, bospaden, gravel, wind en regen maken elke rit weer totaal anders.

Fiets je alleen of in een groep?

Ik fiets veel alleen, omdat je bij een triatlon niet in een groep of achter iemand aan mag rijden. 12 meter afstand is daar de regel. Maar er zijn ook genoeg dagen dat ik met anderen op pad ga of tijdens een trainingskamp fietsen we ook veelal met groepen.

Luister je onderweg naar muziek, zo ja wat?

Bij een Ironman is het verboden om muziek op te hebben, dus fiets ik ook niet met muziek. In de winter op de tacx op zolder gaat echter de muziek van Bike motivation heel hard aan.

Hoe lang fiets je al?

Vanaf 2018 zo’n 8.000 km per jaar

Welk merk fiets rij je en waarom dit merk?

Zowel mijn racefiets als mijn tijdritfiets zijn van Liv. Ze zijn stoer, robuust en qua maatvoering past het gewoon goed. Ik raad altijd iedereen een bikefitting te doen, maar op mijn tijdritfiets heb ik dit niet gedaan. Ik ging zitten en het zat meteen goed.

Hoe vaak op de fiets per week en hoeveel km gemiddeld per rit?

Gemiddeld 3 x per week en dan ongeveer 125 km per rit, uitlopend naar 200 km voor de grote Ironman wedstrijden.

Wie is je grootse wierheld(in) momenteel en waarom?

Momenteel volg ik met veel interesse Nicole van Batenburg, een ultra cyclist in het Liv team en tevens persofficier van het Rode Kruis. Een gigantische doorzetter en ik heb veel respect voor haar en ze maakt geweldige tochten.

Tour de France of Giro? En waarom?

Tour de France, omdat ik een zwak voor Frankrijk heb. De natuur (zee, bergen, platteland), de Franse taal zijn geweldig en ik vind dat Frankrijk de bakermat voor de grote wielerrondes is. Het is een genot om daar te fietsen en onderweg een baquette te scoren bij een bakkertje met een kop koffie. 

Wat is je devies op de fiets?

Wind is horizontaal bergen op fietsen!

Wat is je grootste wielerprestatie tot nu toe?

Lastig te zeggen. Ik heb 15 Ironmans gedaan met elke keer 180 km fietsen, op werkelijk de meest mooie parcoursen. Maar als ik er een moet kiezen is het toch wel mijn toertochtje naar Richelle, een dorpje boven Luik, om even daar een ijsje te eten. Op een dag heen en weer, 350 km in 15 uur (inclusief ijstijd). Ik heb daar mijn eigen fietspad, bushalte, school en er is dus een ijswinkel. Verder is daar helemaal niets! De klim naar het dorpje boven op de berg is 11%, alhoewel het uitzicht niets voorstelt.

Wat is nog een uitdaging op wielrengebied? Bijv. Mont Ventoux op.

De ronde van Nederland: 1400 km, met 3.300 hoogtemeters in 6 dagen tijd en zelfvoorzienend zijn.

Wat is de overeenkomst tussen fietsen en marketing?

Je hebt een duidelijke eindbestemming en op de weg daarnaartoe heb je te maken met allerlei obstakels, maar ook nieuwe kansen en mogelijkheden die weer naar nieuwe paden leiden om dat uiteindelijke doel te halen. En natuurlijk heb je je KPi’s met fietsen, het aantal km’s, hartslag, gemiddelde snelheid, wattages in vergelijking met bereik, distributiecijfers, gemiddelde aankopen, winkelrotatie, en omzet.

Wat is actueel gaande op marketinggebied voor jouw merk?

Momenteel zijn we heel druk met de herpositionering en het herdesign van het Van Gilse merk. Een schitterend authentiek oer-Nederlands merk met mooie en lekkere producten gemaakt van onze Nederlandse suikerbieten. We willen het Nederlandse publiek vertellen waar kristalsuiker vandaan komt, namelijk van de suikerbiet van onze eigen Nederlandse telers.

Wat zie je als jouw grootste marketinguitdaging dit jaar en waarom?

De verduurzaming van verpakkingsmaterialen. We hebben een breed assortiment producten in diverse type verpakkingsmaterialen. We willen hier een verduurzamingsslag maken. De Van Gilse kristalsuiker zit al in een papieren verpakking, gemaakt van onze eigen suikerbietenpulp (vezels van de suikerbiet die na de verwerking tot kristalsuiker overblijft).  En dit willen we in al onze papieren verpakkingen van alle kristalsuikers en suikerklontjes gaan verwerken. Dit heeft wel een impact op ons machinepark. Ook willen we de verpakking zoals van stroopfles en basterdsuiker nog beter recyclebaar maken, terwijl de uitstraling van het Van Gilse merk en het gebruiksgemak voor de consument voorop moeten blijven staan.  En we willen meer vertellen over de herkomst van kristalsuiker, uit de suikerbiet van Nederlandse akkers. Een mooi natuurproduct. Als fietser is het altijd mooi om de ontwikkeling van de suikerbieten op de akkers te volgen. Vanaf het zaaien in het voorjaar, de groei tot mooie grote suikerbieten in de zomer en het oogsten in het najaar. De suiker wordt uit de biet gehaald, afgevuld in het kilopak van Van Gilse in het suikerbietenpapier en vervolgens naar de supermarkt. Een mooi verhaal en dat willen we graag aan de consument vertellen. 

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken