Communisten confisceren Cannes

Communisten confisceren Cannes
  • Bureaus
  • 22 jun 2014 @ 19:02
  • Link
  • Dick van der Lecq
    Dick van der Lecq

    Managing Director
    DDB Unlimited
  • CannesReclame

Wie aan Cannes denkt, denkt aan decadente luxe en seks in the city. Hotelsuites en superjachten overladen met uit de Oekraïne ingevlogen botox babes. Aan het epicentrum van het kapitalisme. De Romeinen voorbij. Alleen niets is minder waar tegenwoordig. Wie zich er dit jaar een weekje dacht te kunnen waden in weelde, kwam er bedrogen uit.

Kapitalisme heeft namelijk plaatsgemaakt voor socialisme. Op alle fronten. Accommodaties, creatief werk, de looks van reclamemakers. In 2014 is alles 100% sociaal!

Het reclamevolk boekte dit jaar collectief geen Martinez maar Airbnb. Taxi's werden verruild voor eenvoudige huurfietsen. En bij de Baoli –vroeger drie maanden van tevoren reserveren- kon iedereen zo naar binnen lopen. Feesten deed men dit jaar immers bij proletarische poolparty’s. Zelf georganiseerd met zelf meegenomen drank, gekoeld in een zelf opgeblazen zwembad van de Action.

Ook het werk kent dit jaar een socialistische inslag. Bij de filmshortlist was het dan misschien nog een beetje loft en lachen. Maar in andere categorieën domineerde serieuze community service. Goede doelen, heel veel goede doelen. Sweetie voorop met 13 keer goud en een Grand Prix. Bono wint de Cannes Humanitarian award voor zijn Aids-fighting organization Red. De Bentley Burial pakt goud voor de beste orgaandonatiecampagne ever. Dan is daar nog 'Fuck the poor' van daklozenorganisatie The Pilion Trust. De Social Swipe en ga zomaar door.

Ben je als adverteerder geen goed doel? Geeft niet, dan doen we toch alsof. De commerciële wolven gaan in sociale schaapskleren. Transavia introduceert de First-object-flight-converter. Waarmee je in een handomdraai overtollige huisraad omzet in vliegtickets. Voor Volkswagen geen glossy advertising maar een politiek correcte scheur-met-mate campagne. Lego stapelt steentjes met blinden. En voor G-Star geen lifestyle maar de social responsible campagne 'Raw for the oceans'. Wie goed doet, goed ontmoet. Want ook voor G-Star een Grand Prix.

Dan hebben we nog de looks van creatieven. Waar men zich vorig jaar nog heel creatief toonde met een driedagenbaardje is het nu de volle driemaandenbaard die opzien baart. Zwembaden vol met Lenin look-a-likes en wannabe Castro’s. De megabaarden bieden een vertrouwd thuis aan mediterrane etensresten maar niet zelden ook aan de wevervogel.

Alles prima natuurlijk. Maar voor een frisse nieuwe ronde van Cannes Lions 2015 zou het goed zijn als de haarballen zich deze week nog collectief laten harsen bij het Hairfest, de hair donation organisatie die er pruiken van maakt voor jonge kankerpatiëntjes. Dan was hun zilver misschien wel goud geweest. En een socialer Cannes nauwelijks meer denkbaar.

Of de sociale trend zich omzet in klinkende munt? Lemz werd er deze dagen wereldberoemd mee en -op een baardhaar na- Independent Agency of the Year. De Creative Effectiveness Grand Prix ging naar de sociale Guilt Trip campagne. Social sells anno 2014, dat is wel duidelijk. Communisme en kapitalisme gaat postuum dus prima samen. Hand in hand, kameraden.

Dick van der Lecq

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken