Reclameprinsjesdag: miljoenen klotsen weer tegen de plinten
- Bureaus
- 24 sep 2016 @ 10:01
- Link
-
Dick van der Lecq
Managing Director
DDB Unlimited - DoelgroepenPolitiek
- 24 sep 2016 @ 10:01
- Dick van der Lecq
‘Willy, die kar staat te wachten’ schreeuwt Maxima op Lucky TV. Willem-Alexander en de minister van Financiën worden na hun miserabele jaarpresentaties doorgaans direct afgevoerd en ondergebracht in een safehouse. Maar nu er weer groei is, paraderen ze tot zonsondergang trots over het Binnenhof. Na de renovatie van de Gouden Koets en Groene Draeck blijft er zowaar een miljard over voor onze koopkracht.
Dat Dijsselbloem en Van Oranje-Nassau ook een beetje mazzel hadden, vertellen ze er voor het gemak even niet bij. Want is niet alles ongelofelijk veel goedkoper geworden? Brandstof en stroom door de lage olieprijs. Hypotheken en private leaseauto’s door historische lage rente. Daarbij maakt innovatie ons leven elk jaar weer voordeliger. Waar je voor een tv, fotocamera of hifisetje vroeger moest kromliggen, gooi je ze tegenwoordig net zo makkelijk in je Mediamarktmandje als een zak kokosmakronen bij Bakker Bart. All-you-can-eat muziek, boeken en speelfilms voor nog geen een tientje per maand. Vliegen met EasyJet en logeren bij Airbnb, alles voor een habbekrats.
Gelukkig ziet Reclameprinsjesdag er ook goed uit. Adverteerders investeren weer. En innovatie heeft ook reclame goedkoper gemaakt. Als de reclamefotograaf per ongeluk op de verkeerde knop drukt, heb je zomaar een commercial. Waar deze voorheen gemonteerd werd op een mysterieuze computer ter grootte van een stoomgemaal, doet een stagiair dat op zijn Macje. En het uitzenden kan voor weinig, zelfs op tv, want door de populariteit van online media is ook daar de prijs omlaag.
Helaas zit er in dit goedkoopsprookje ook een boze heks. Niet alleen betalen we de banken straks voor het bewaren van ons zuur verdiende spaargeld. We betalen ook de rekening voor slechte reclame. Toen een Prinsjesdaginhaker nog een vermogen kostte, zorgde men wel dat er een verdomd goed idee in zat. Maar dat lijkt tegenwoordig helemaal niet meer nodig. McDonald’s kopt boven twee Big Macs: ‘De Koning spreekt de burgers toe’. Gazelle naast een foto van fietser met helm: ‘Vergeet uw hoofddeksel niet’. En dan de koning, die elk jaar weer achter een andere supermarktkrantje zit met: ‘Tjonge, dat zijn pas meevallers’. Hopelijk heeft Dijsselbloem voor de bestrijding van online ideeënarmoede een stevig budget gereserveerd. Voor je het weet zijn we allemaal treitervloggers.
Optimisme op het Binnenhof
Deze column verscheen ook in Het Parool.
-
Dick van der Lecq
- Werkt bij: DDB Unlimited
- Functie: Managing Director
- Website:https://ddbunlimited.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone kiest Indie voor 'Oh yeah'-campagne
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- Campagne Specsavers onderstreept maatschappelijke rol
- Kruidvat trapt zomer af met herkenbare vakantiedeals
- Heineken kiest Hagens als strategisch PR-partner
Laatste Nieuws
- Reclamecampagne vol droge humor te... 01-07-2025
- ASN Bank trapt rebranding af met... 01-07-2025
- Sire rekent af met vooroordelen... 01-07-2025
- Wefilm stelt jong creatief talent... 01-07-2025
- Dappr pleisters voor buitenspelen... 30-06-2025
- Nieuwe campagne Grand’Italia viert... 30-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation