Reclameprinsjesdag: miljoenen klotsen weer tegen de plinten

Reclameprinsjesdag: miljoenen klotsen weer tegen de plinten
  • Bureaus
  • 24 sep 2016 @ 10:01
  • Link
  • Dick van der Lecq
    Dick van der Lecq

    Managing Director
    DDB Unlimited
  • DoelgroepenPolitiek

‘Willy, die kar staat te wachten’ schreeuwt Maxima op Lucky TV. Willem-Alexander en de minister van Financiën worden na hun miserabele jaarpresentaties doorgaans direct afgevoerd en ondergebracht in een safehouse. Maar nu er weer groei is, paraderen ze tot zonsondergang trots over het Binnenhof. Na de renovatie van de Gouden Koets en Groene Draeck blijft er zowaar een miljard over voor onze koopkracht.

Dat Dijsselbloem en Van Oranje-Nassau ook een beetje mazzel hadden, vertellen ze er voor het gemak even niet bij. Want is niet alles ongelofelijk veel goedkoper geworden? Brandstof en stroom door de lage olieprijs. Hypotheken en private leaseauto’s door historische lage rente. Daarbij maakt innovatie ons leven elk jaar weer voordeliger. Waar je voor een tv, fotocamera of hifisetje vroeger moest kromliggen, gooi je ze tegenwoordig net zo makkelijk in je Mediamarktmandje als een zak kokosmakronen bij Bakker Bart. All-you-can-eat muziek, boeken en speelfilms voor nog geen een tientje per maand. Vliegen met EasyJet en logeren bij Airbnb, alles voor een habbekrats.

Gelukkig ziet Reclameprinsjesdag er ook goed uit. Adverteerders investeren weer. En innovatie heeft ook reclame goedkoper gemaakt. Als de reclamefotograaf per ongeluk op de verkeerde knop drukt, heb je zomaar een commercial. Waar deze voorheen gemonteerd werd op een mysterieuze computer ter grootte van een stoomgemaal, doet een stagiair dat op zijn Macje. En het uitzenden kan voor weinig, zelfs op tv, want door de populariteit van online media is ook daar de prijs omlaag.

Helaas zit er in dit goedkoopsprookje ook een boze heks. Niet alleen betalen we de banken straks voor het bewaren van ons zuur verdiende spaargeld. We betalen ook de rekening voor slechte reclame. Toen een Prinsjesdaginhaker nog een vermogen kostte, zorgde men wel dat er een verdomd goed idee in zat. Maar dat lijkt tegenwoordig helemaal niet meer nodig. McDonald’s kopt boven twee Big Macs: ‘De Koning spreekt de burgers toe’. Gazelle naast een foto van fietser met helm: ‘Vergeet uw hoofddeksel niet’. En dan de koning, die elk jaar weer achter een andere supermarktkrantje zit met: ‘Tjonge, dat zijn pas meevallers’. Hopelijk heeft Dijsselbloem voor de bestrijding van online ideeënarmoede een stevig budget gereserveerd. Voor je het weet zijn we allemaal treitervloggers.

dijsselbloem%20&%20Willem.jpg

Optimisme op het Binnenhof

Deze column verscheen ook in Het Parool

Dick van der Lecq

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken