[column] Van een potje knokken word je sterker

[column] Van een potje knokken word je sterker
  • Content
  • 19 mrt 2021 @ 11:55
  • 42093 x gelezen
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • Content

Als het gaat om de kracht van je bureau of bedrijf draait het niet alleen om het verschil ten opzichte van je concurrent. Gezonde rivaliteit binnen het bedrijf is minstens zo belangrijk.

Ik lees dit op MT/Sprout. ‘Afdelingen strijden om budget, R&D-teams strijden om de ontwikkeling van het gouden ei voor het bedrijf en individuen strijden om promoties. Competitie – interacties waarbij individuen of groepen strijden om middelen die beperkt beschikbaar zijn – is onvermijdelijk. Interne concurrentie kan het beste in de mens naar boven halen, innovatie stimuleren en het concurrentievermogen van de organisatie op de markt versterken. Het kan evengoed de andere kant opslaan: hoog oplaaiende conflicten, die de concurrentie met externe rivalen hopeloos frustreren.’ Hoe je hier slim mee dealt, lees je op MT/Sprout.nl.

De opmerking van de nieuwe McKinsey-topman: ‘We gaan ons partnerschap inclusiever maken’ triggerde me ook. Ik probeerde me voor te stellen wat hij daar nu mee zou bedoelen. Ik heb behalve het krantenbericht nergens een verklaring kunnen lezen. Maar goed het bekt lekker en ik kan me voorstellen dat het tijd wordt om het mannenbolwerk te doorbreken en dat dat inclusie betekent dat het aantal partners binnen de organisatie diverser gaat worden. Ik voerde onlangs een discussie met een vrouwelijke managing director van een bureau over de vraag waarom de bureauwereld in  marketing en communicatie zo’n mannenbolwerk is. Wordt het niet tijd voor een bureau dat uitsluitend vrouwen op de loonlijst heeft staan? Wie zal het zeggen? Ik heb nog geen idee wat de Tweede Kamerverkiezingen van 17 maart voor gevolgen heeft voor de diversiteit van ons parlement? Maar volgens het publieke debat zouden er meer vrouwen en mensen van kleur of met een beperking in mogen. We zullen het zien.

Doe je al aan pijnmanagement. Bij het lezen van zo’n begrip knipper ik even met mijn ogen. Waar gaat dit nu over? ‘Als je als leider in een organisatie besluit de pijn van mensen, teams en van jezelf niet te vermijden maar toe te laten, gebeurt er iets krachtigs.’ Lees ik op FW. Je moet ‘pijn’ niet vermijden. Pijn is een middel om te werken aan tal van positieve veranderingen op individueel-, team- en organisatieniveau.

Dit zinnetje van het platform Flows.be trok me ook: ‘Port of Antwerp installeert een nieuwe leercultuur, waarin zelfleiderschap de rode draad vormt. De medewerkers zijn zelf verantwoordelijk voor hun eigen loopbaan, groei en ontwikkeling. 'We combineren verschillende leermethoden, zodat de leergoesting groot is', zegt opleidingsverantwoordelijke Sofie Stockmans.’ Hier zou ik me als bureau wel in willen verdiepen, want waarom zou je als manager of eigenaar alle verantwoordelijkheid op je nemen. Faciliteer, en maak medewerkers zelf verantwoordelijk voor hun loopbaanontwikkeling.

Van de week las ik in het Parool het volgende verhaal: Het Metropole Orkest streamt tijdens de corona­crisis elke twee weken een nieuwe Metropole Studio Session op YouTube en Facebook. Elke twee weken komt er een sessie bij, met een eigen thema en opgenomen in de repetitieruimte van het Radio Filharmonisch Orkest in Hilversum, de enige plek waar met inachtneming van de 1,5 meter kan worden gespeeld. Volgende week is het thema: Cuba. Daarna volgt een Turkse sessie. Eerder wijdden ze sessions aan Brazil, soul en jazz. 'We hebben geen werkgevers op dit moment en mogen niet concerteren,' zegt Blom in de pauze van een mixage in de Power Sound Studio in Sloterdijk. 'Maar we hebben wel een archief met achttienduizend stukken en arrangementen, waarvan de meeste maar één keer zijn uitgevoerd. Die zijn niet allemaal even geweldig, maar ik durf hier wel te beweren dat er een paar honderd tussen zitten die van absolute topkwaliteit zijn. Daar mag ik in grasduinen. Als mijn manager, Robert Soomer, tegen me zegt: doe iets met Cuba, dan ga ik aan de slag. Vandaar dat kind en die snoepwinkel.' Elk contentmarketingbureau beschikt over zo’n enorme berg met content, die in de regel met ‘eenmalig copyright’ voor een klant is geproduceerd. Over een snoepwinkel vol verhalen gesproken. Wat voor leuke dingen zou je daar niet mee kunnen doen? Ik zou het wel weten als ik bureaudirecteur was. Auteurs van de pareltjes uit deze contentberg moeten natuurlijk wel netjes betaald worden, als zij het auteursrecht tenminste niet aan het betrokken bureau hebben overgedragen.

Als het gaat om de kracht van je bureau of bedrijf gaat het ook om de combinatie van gezond verstand en creativiteit. Daarmee kun je je onderscheiden. Lef en leiderschap hebben ons op 17 maart laten zien, dat je daarmee heel ver kunt komen.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken