
De Damrakker vormt klein blikje en groot gebaar
Ter ere van het 750-jarig jubileum van onze hoofdstad presenteert Old Amsterdam een uniek en stijlvol product: de Damrakker. Dit bijzondere blik bevat een schuitje van de karakteristieke Old Amsterdam-kaas en is verkrijgbaar in twee varianten.

Sail-primeur: drijvend Verpact-recyclepunt en Heineken-bar
Sail 2025 beleeft vandaag de tweede dag, waarop een opvallende activatie te zien is: ’s werelds eerste ‘Drijf-in’. Dit 62 meter lange drijvende platform fungeert zowel als Verpact-recyclepunt en als Heineken-bar, midden op het IJ.

Jopen start crowdfundcampagne voor thuisbasis
Haarlems stadsbier Jopen lanceert een nieuwe crowdfundcampagne waarmee inwoners letterlijk kunnen mee ‘b(r)ouwen’ aan de toekomst van de brouwerij. De Jopenkerk, gevestigd in de voormalige kerk aan de Gedempte Voldersgracht, gaat tijdelijk dicht voor een grootscheepse vernieuwing van restaurant, interieur en keukenconcept.

Dirk: 'Wij strijden óók voor betaalbare A-merken'
In steeds meer supermarkten zijn A-merken zó duur geworden dat ze voor veel mensen niet meer betaalbaar zijn, signaleert retailketen Dirk van den Broek. 'Daarom grijpt Dirk in: vanaf vandaag verlagen we elke week de prijs van diverse A-merken, zodat ze weer bereikbaar worden voor iedereen.'

Restaurantketen Wingstop zet voet op Nederlandse bodem
De Amerikaanse restaurantketen Wingstop heeft zijn eerste locatie in Nederland geopend op Schiphol Plaza. De vestiging zit in het openbaar toegankelijke deel van de luchthaven.

Vaseline richt zich op Gen Z met 'Kiss & Beats' op Sziget
Vaseline maakt deze zomer haar entree in de festivalwereld met een opvallende activatie op Sziget: ‘72h Kiss & Beats’. De campagne, gericht op Gen Z, combineert muziek, zelfzorg en merkbeleving, met als hoogtepunt een optreden van Don Diablo.

Winkelgedrag rond 'Back to School' onderzocht
Het nieuwe schooljaar markeert voor veel gezinnen een belangrijk moment van voorbereiding, waarbij schoolspullen, kleding en technologie centraal staan. Maar hoe pakken Nederlanders deze periode aan? Kopen ze alles in één keer? En spelen merken en kortingen een rol?

'In september lanceren we onze nieuwe Beyond Burger Jalapeño voor foodservice'
Harm Dijkstra is Sales manager Foodservice voor de regio's Benelux & Aapac bij Beyond Meat. Voor de rubriek ‘De Zomer van …’ deelt hij zijn vakantieplannen, zomerobservaties èn onthult hij al wat toekomstplannen met zijn premium merk vleesvervanger: de pittige editie is in aantocht voor de horeca en cateraars. 'All barbecue, no worries.'

Richella de Groot van Pesca: 'Anno 2025 moet je verhalen kunnen vertellen, maar ook goed kunnen luisteren'
Richella de Groot is creatief strateeg en verantwoordelijk voor marketing & PR bij onder meer restaurantconcept Pesca. Voor aflevering 132 van de rubriek ‘Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Ik beweeg me graag op het snijvlak van branding, beleving en business, en geloof sterk in de kracht van conceptmatig werken. Wat ik het leukst vindt? Het bouwen van merken die voelen als een vriend: herkenbaar, oprecht, eigen en altijd in beweging.
![[column] Van koffie naar één klik: stakeholdermanagement anno 2025](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Van koffie naar één klik: stakeholdermanagement anno 2025
Er was een tijd dat stakeholdermanagement vooral betekende: vergaderen in zaaltjes, de juiste mensen aan tafel krijgen en bruggen bouwen tussen belanghebbenden. Contacten bouwde je op en moest je actief, én fysiek of bellend, onderhouden. In die tijd groeide Schuttelaar & Partners uit tot expert op dit vlak, met een aanpak die draaide om luisteren, verbinden en samenwerken. Maar dat was vóór de opkomst van social media.

Maud Craandijk brengt Latin Vibe naar Nederlandse festivals
Desperados heeft haar eerste Head of Latin Vibe gevonden: de 28-jarige Maud Craandijk uit Amsterdam. Zij mag deze zomer de sfeer van Latijns-Amerikaanse straatfeesten tot leven brengen op onder meer Solar Weekend en LatinVillage.

AI verandert supply chains op Retail’s Big Show
Kunstmatige intelligentie neemt een centrale rol in tijdens NRF 2025: Retail’s Big Show Europe, dat van 16 t/m 18 september plaatsvindt in Paris Expo Porte de Versailles. Het toonaangevende retail-event brengt 500 exposanten samen, waaronder 50 bedrijven die gespecialiseerd zijn in AI-gedreven supply chain-oplossingen.

Nivea haakt in op Pride met Be You en spectacular
Door ruimte te maken en open te staan voor elkaar, creëren we een betere wereld voor iedereen, stelt Nivea. Het iconische merk van Beiersdorf haakt in met aangepaste blikken, een contentmarketingcampagne en een fraaie tramhalte op het Pride festival in Amsterdam.
![[marketeer 228] In gesprek met co-founder Marnix Stokvis van start-up Aquablu](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 228] In gesprek met co-founder Marnix Stokvis van start-up Aquablu
Het Nederlandse innovatieve cleantech-bedrijf Aquablu heeft net een nieuwe 'seedronde' achter de rug, geleid door onder anderen oud-Philips-CEO Frans van Houten. 'Wat Nespresso deed voor koffie, doen wij voor water', zegt medeoprichter Marnix Stokvis. We spreken hem voor editie 228 van onze successerie [marketeer] over start-up Aquablu, die werkt aan een nieuwe en slimmere manier van hydratatie.

Nominaties ABN Amro Retailer of the Year 2025-2026 bekend
De genomineerden voor de categorieprijzen van de ‘ABN Amro Beste Winkelketen van Nederland’ en de ‘ABN Amro Webshop Award the Netherlands’ editie 2025-2026 zijn bekend. Consumenten hebben tijdens de stemperiode ruim 295.000 beoordelingen achtergelaten over zo’n 500 retailers. Bekijk de complete lijst hier!

Primark biedt veilige kleedruimte tijdens Pride Amsterdam
Tijdens de Amsterdam Canal Parade op 2 augustus 2025 stelt Primark haar vestiging aan het Damrak beschikbaar als verkleedlocatie voor Pride-bezoekers. In de winkel is een extra paskamer ingericht als 'safe studio' – een veilige en comfortabele ruimte voor iedereen die zich elders mogelijk niet vrij voelt om zich te verkleden.

Primark introduceert mannequin die rolstoelgebruikers representeert
De zittende mannequin van Primark heet Sophie, omdat zij is ontwikkeld in samenwerking met de Britse televisiepresentatrice en rolstoelgebruiker Sophie Morgan.

Viper en Sjaak trekken afhakers naar het feestje met nieuwe campagne
Hard seltzer-merk Viper lanceert een nieuwe zomercampagne waarin het bekende fenomeen ‘Sjaak Afhaak’ wordt omgedoopt tot ‘Sjaak Aanhaak’. Doel: jongeren aanmoedigen om tóch naar het feestje te gaan. Artiest en acteur Sjaak speelt de hoofdrol in de digitale campagne, die volledig draait om het belang van het pre-party moment.

KitKat steekt iconische break in een nieuw jasje
KitKat breidt zijn assortiment uit met een nieuw product: chocoladerepen in drie varianten. Hiermee speelt het merk in op de toenemende vraag naar hoogwaardige chocoladeproducten die geschikt zijn om te delen.

Britse Compass Group neemt foodservicemerk Vermaat over
De Britse multinational Compass Group heeft een overeenkomst gesloten voor de overname van de Nederlandse Vermaat Groep, specialist in premium foodconcepten op locatie. De overnamesom wordt geraamd op circa €1,5 miljard.

12 nieuwe restaurants in de Michelingids Nederland
De inspecteurs van Michelin Nederland hebben een dozijn nieuwe restaurants opgenomen in de Nederlandse versie van de gids: een marketingtool van jewelste. Deze eethuizen krijgen meteen een persoonlijke pagina op de website en de app van de Michelingids en zijn er makkelijk te herkennen aan het ‘Nieuw’-symbool.

Action meldt sterke groei in Q1/2 2025 - omzet stijgt met 18 procent
Discounter Action heeft in de eerste zes maanden van 2025 opnieuw forse groei geboekt. De onderneming zag de netto-omzet toenemen tot € 7,3 miljard, een stijging van 17,9% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In het eerste halfjaar opende Action 125 nieuwe winkels.

Cosmopolitan en Juicebrothers ontwikkelen juice geïnspireerd op cocktailklassieker
Cosmopolitan en Juicebrothers hebben samen een nieuwe juice ontwikkeld, gebaseerd op de bekende Cosmopolitan-cocktail. De samenwerking resulteert in een non-alcoholische, voedzame drank die gezondheid en merkbeleving combineert.

Van bloem tot bloeiende business - Het verhaal achter Bloom & Wolf
Toen Gwen van de Pas de eerste ontwerpen van Bloom & Wolf voor zich zag liggen, had ze nooit kunnen voorspellen hoe snel het zou gaan. ‘Afgelopen zomer kwamen we voor het eerst op deze plek’, vertelt ze terwijl ze om zich heen kijkt in het atelier. ‘Toen dachten we nog: dat krijgen we nooit vol. En eigenlijk past het nu al bijna niet meer...’

Jeremy Clarkson schittert in verboden bierreclame Hawkstone
Jeremy Clarkson heeft volgens veel Britten 'de meest pure biercommercial van het jaar' gelanceerd, maar die zal u niet op televisie tegenkomen. De voormalig Top Gear-presentator en huidige boegbeeld van Diddly Squat Farm schakelde 34 echte Britse boeren in om een bewerkte operaklassieker te zingen ter promotie van Hawkstone.

Crisp versnelt groei en breidt uit naar foodservice
Online supermarkt Crisp zet een grote stap in haar ontwikkeling met een investering van €28 miljoen van ABN Amro. Deze kapitaalinjectie maakt ruimte voor verdere groei op het gebied van marketing, technologie en strategie, en komt op een moment dat Crisp haar activiteiten uitbreidt naar foodservice.

Bol lanceert online én fysieke festivalwinkel
Terwijl de festivalzomer volop gaande is, speelt Bol in op de stijgende vraag naar kampeer- en festivalproducten met een speciaal samengestelde online festivalwinkel. Onder het motto 'dé festivalwinkel van ons allemaal' biedt Bol deze zomer meer dan 100.000 artikelen aan – van luchtbedden tot Satisfyers.

Campina serveert ontbijt op Lowlands 2025
Campina is deze zomer voor het eerst aanwezig op Lowlands. Het zuivelmerk opent de Campina Br(e)akfast Barn op het festivalterrein, waar bezoekers tijdens het festival terechtkunnen voor een proteïnerijk ontbijt met smoothies en ontbijtbowls.

Balr failliet - focus verschuift naar voetbalplatform
Kledingmerk Balr, mede opgericht door voormalig profvoetballer Demy de Zeeuw, heeft faillissement aangevraagd. Het bedrijf maakte dit maandag bekend. Het blijkt een verschuiving van zetten te zijn.

Consument wacht op last-minute vakantie aanbieding
Het aantal boekingen voor de zomervakantie blijft dit jaar achter bij 2024. Dat constateert directeur Frank Radstake van reisbrancheorganisatie ANVR. Door inflatie en geopolitieke spanningen wacht de reisconsument langer af voordat degene iets boekt.

René Repko tijdelijk aan het roer van Marketing bij Jumbo
Jumbo Supermarkten heeft een nieuwe interim Chief Marketing Officer aangesteld: René Repko. De supermarktketen maakte dat bekend daags nadat Jorieke de Vries liet weten haar horizon te willen verbreden.

Koninklijke Eru smelt erfgoed en start festival
Koninklijke Eru heeft dit jaar een opvallend nieuw hoofdstuk toegevoegd aan haar merkstrategie: een eigen festival in... Woerden. Het A-merk met meer dan 200 jaar historie wil zich hiermee positioneren als relevant, lokaal betrokken en sociaal zichtbaar.

Louise Picquet van Kellanova: 'Ontwrichtend zijn is de sleutel om nieuwe consumenten te winnen'
Louise Picquet is Brand Manager Benelux bij Kellanova, het moederbedrijf van onder meer Kellogg's. Voor aflevering 129 van de online rubriek 'Mijn Marketing' reageert zij op een aantal steekwoorden: 'Met een goede planning ben jij de eigenaar van je project.'
![[marketeer 227] Ragna Hes en Kees van Dorp - founders Instama](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 227] Ragna Hes en Kees van Dorp - founders Instama
In editie 227 van onze successerie [marketeer] kijken we deze week naar 'Instama', een nieuw en slim, zelflerend contentplatform dankzij onder andere AI. Zeven vragen over de mogelijkheden en ambities aan oprichters en communicatieveteranen Ragna Hes en Kees van Dorp. 'Met Instama willen we marketingteams helpen om sneller en consistenter te werken.'

Snackmerk Rewind onthult maïschips met de smaak van een 9-volt batterij
Tegenwoordig 'senioren' genoemde mensen herinneren zich wellicht nog die vreemde, maar onweerstaanbare drang om met je tong een 9-volt batterij aan te raken. Is die overdraagbaar naar Gen Z? Het nieuwe snackmerk Rewind brengt het gevoel weer tot leven met ’s werelds eerste maïschips met 9-volt batterijsmaak.

ACM waarschuwt: winkeliers moeten voldoen aan garantieregels
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) roept verkopers van consumentenelektronica en witgoed op de garantieregels beter na te leven. Jaarlijks ontvangt de ACM duizenden meldingen van consumenten over de slechte afhandeling van garantiekwesties. De grens is bereikt.

Doritos Loaded lanceert brand experience in Disneyland Paris
In het themagebied Frontierland van Disneyland Paris is een nieuwe branded eetgelegenheid geopend. In samenwerking met het merk Doritos wordt daar een nieuw snackconcept gepresenteerd: 'Doritos Loaded'.

Directeur Marketing Jorieke de Vries verlaat Jumbo: 'We zijn back on track'
Ze wordt, vertelde ze recent nog in MarketingTribune ook 'de ritskoningin' genoemd bij Jumbo, vanwege haar aanpak om retailmedia juist te laten werken: de meest effectieve campagnes op de winkelvloer moeten geïntegreerd zijn met het hoofdthema, als een rits. Nu kondigt CMO Jorieke de Vries haar vertrek aan. 'Tijd om mijn horizon te verbreden en verder te kijken.'

Dorothée Vanderbroeck van Libresse over het doorbreken van schaamte en stigmas
Dorothée Vanderbroeck is Senior Brand Manager bij Libresse. Voor aflevering 130 van de online rubriek 'Mijn Marketing' reageert zij op een aantal steekwoorden: 'Wist je dat Libresse de eerste was die rood "bloed" liet zien in reclames in plaats van een blauwe vloeistof?'

Secret Sales neemt Vroom & Dreesmann over
Secret Sales, een snel groeiende e-commerce marktplaats voor afgeprijsde mode en beauty, kondigt vandaag de overname aan van Vroom & Dreesmann (V&D) en To Be Dressed. 'Deze strategische stap versterkt de positie van het bedrijf in de Benelux en versnelt de pan-Europese groei.'

Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
Supermarktketen Jumbo luidt de zomer in met een nieuwe campagne rondom het nummer 'Tranquilo' van zanger Jan Smit. De zomerse sfeer staat centraal in de ‘Proef de Zomer’-campagne, waarin genieten, lekker eten en ontspanning de hoofdrol spelen.

Shein krijgt 40 miljoen boete voor nepkortingen
Het 'ultra-fast fashionmerk' Shein krijgt een boete van 40 miljoen euro van de Franse consumentenwaakhond Direction Générale de la Concurrence de la Consommation et de la Répression des Fraudes ( DGCCRF), vanwege misleidende handelspraktijken. De boete valt samen met Sheins recent aangekondigde groeiplannen in Europa.

Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
Het duurzame watermerk Sea Water en bezorgdienst Flink slaan de handen ineen met een opvallende zomeractivatie. Om de introductie van Sea Water-blikjes bij Flink te vieren, krijgen bezorgers een verfrissend blikje mee in speciale houders op hun bezorgfiets. De actie is gericht op zichtbaarheid in het straatbeeld én op het welzijn van de bezorgers, die met oplopende temperaturen extra baat hebben bij goede hydratatie.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- De Damrakker vormt klein blikje en... 21-08-2025
- Sail-primeur: drijvend... 21-08-2025
- Jopen start crowdfundcampagne voor... 19-08-2025
- Dirk: Wij strijden óók voor... 18-08-2025
- Restaurantketen Wingstop zet voet op... 11-08-2025
- Vaseline richt zich op Gen Z met... 07-08-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers