
Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
McDonald’s Nederland start deze feestmaand met een McDonald’s Oliebollenkraam. De kraam opende bij het McDonald’s Restaurant in Leiderdorp, waar het eerste bakmoment plaatsvond. Gedurende december reist de kraam door Nederland om bezoekers oliebollen aan te bieden, bereid volgens een speciaal recept van meester-patissier Robèrt van Beckhoven.

Albert Heijn gunt iedereen wat extra kerst
Albert Heijn zet de feestdagen van 2025 in het teken van uitpakken, versieren en vooral genieten van lekker én betaalbaar eten en drinken. Internationale spanningen en polarisatie mogen plaatsmaken voor onbezorgd genieten en knusheid, daar zijn we volgens de retailer echt aan toe. CMO Johan van der Zanden: 'Van boom tot bord: we kunnen allemaal wel wat meer kerst gebruiken.’

Limited Heineken-fles bij start feestmaand
Met de Kerst-feestmaand voor de deur introduceert Heineken een opvallende limited edition verpakking die inspeelt op sfeer, traditie en het groeiende belang van ‘premium gifting’. Het merk zet in op een visueel sterke presentatie.
![[onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van gezondheid](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van gezondheid
De Nederlander is onderweg en eet onderweg, in de auto, trein, op de fiets of lopend. Waar reizen vroeger vooral functioneel waren, zijn het nu momenten waarop we ook steeds vaker snacken en lunchen. Uit nieuw onderzoek van NielsenIQ blijkt dat de markt voor ‘on-the-go’-producten jaar op jaar groeit maar gezond is anders.
![[onderzoek] Kerst 2025: wat verschijnt er volgens foodinfluencers op tafel en in de feed](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Kerst 2025: wat verschijnt er volgens foodinfluencers op tafel en in de feed
Nederlanders geven massaal een kijkje in hun kerstkeuken: shared dining verdringt het traditionele driegangendiner, sociale platforms zijn de belangrijkste receptbron en betaalbaarheid wordt steeds bepalender, blijkt uit nieuw onderzoek van influencer agency House of Foodies.

Fritz-kola start bewustwordingscampagne tegen overconsumptie
Terwijl de frisdrankmarkt wordt overspoeld met grote ‘value packs’, kiest Fritz-kola ervoor om de impact van deze verpakkingsstrategieën ter discussie te stellen. Nieuw onderzoek in opdracht van het merk laat zien dat consumenten die verpakkingen groter dan 1 liter aanschaffen, aantoonbaar meer frisdrank drinken dan kopers van kleinere formaten.

'Actionkiller' Die Grenze opent in Amsterdam
Die Grenze opent deze week zijn eerste vestiging in Amsterdam, een opvallende stap in de snelle expansie van de discountformule. Met 50 nieuwe filialen in vijf jaar tijd groeit de keten, ontstaan in Denekamp anno 2007, uit tot de snelst uitbreidende winkelketen van Nederland.
![[marketeer 238] Josje Geluk - founder Luck Bag: 'Marketing laat het merk vliegen'](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 238] Josje Geluk - founder Luck Bag: 'Marketing laat het merk vliegen'
In onze serie [marketeer] interviewen we vandaag Josje Geluk, oprichter en hoeder van fashionmerk Luck Bag. Haar doel is binnen drie jaar een naam te vestigen die iedereen kent. 'Want Luck Bag is de ultieme all-day tas voor iedere ouder, een echte musthave die meegroeit met het gezin en daarna nog steeds relevant blijft.' Kortom: een gat in de uitzet-markt.
![[retailmedia] MediaMarkt ingezet als non-endemic showroom](/templates/img/lazyload.gif)
[retailmedia] MediaMarkt ingezet als non-endemic showroom
De In-Store Opel Frontera-activatie met een echte auto in Nederlandse MediaMarkt-vestigingen (foto), laat zien hoe snel de fysieke winkelomgeving verandert. Wat ooit fungeerde als eindpunt van de shopper journey, is inmiddels een meetbaar full-funnel mediakanaal geworden, zo onderzocht Kantar.

Alcoholvrij speciaalbier groeit door - 'grensshoppen' zet druk op de markt
Alcoholvrij speciaalbier blijft terrein winnen onder Nederlandse consumenten. Uit het Nationaal Bieronderzoek 2025, uitgevoerd door Ruigrok onderzoek & advies in opdracht van Nederlandse Brouwers, blijkt dat de verbeterde smaak én het groeiende aanbod voor een structurele verschuiving zorgen in biergedrag.

Lidl lanceert Let’s Grow: nieuw platform geeft vrouwelijke atleten een podium
Lidl Nederland introduceert Let’s Grow, een nieuw platform dat vrouwelijke atleten centraal zet en jonge meiden wil inspireren om te blijven sporten. Het initiatief gaat van start met voormalig handbalinternational Tess Lieder, die in een mini-documentaire haar persoonlijke verhaal deelt. De lancering valt samen met Lidl’s partnerschap met het WK Handbal 2025.
![[onderzoek] ABN Amro: 'Populariteit Black Friday stagneert'](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] ABN Amro: 'Populariteit Black Friday stagneert'
De populariteit van Black Friday en Cyber Monday vlakt af, terwijl de totale bestedingen in november blijven stijgen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van ABN Amro en Q&A Retail onder 2.000 consumenten. Door vroeg gestarte promoties verschuift het aankoopmoment steeds verder naar voren.

Lynn Trum (Nederlandse Loterij): 'Sterke merken durven keuzes te maken'
Voor aflevering 138 van de online rubriek ‘Mijn Marketing’ sprak ik met Lynn Trum, Teamlead Marketing bij Nederlandse Loterij en verantwoordelijk voor Krasloten, Lotto en Lucky Day: ‘Mijn marketing dream team? Rihanna, Ryan Reynolds, Taylor Swift en Byron Sharp!

Sinterklaascampagne van Raak zoomt in op online gedrag
Deze Sinterklaasperiode lanceert Raaksiroop de fictieve figuur Reine Clause: een humorvolle verwijzing naar de Reine Claude-smaak van Raak én een Sinterklaasachtige verschijning die ons digitale gedrag een spiegel voorhoudt. 'Want eerlijk is eerlijk: de online sfeer is niet altijd even gezellig', stelt het merk.
![[marketeer 237] Patricia Douma - marcombazin Dopper: 'Wij zijn een wereldwijde waterbeweging'](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 237] Patricia Douma - marcombazin Dopper: 'Wij zijn een wereldwijde waterbeweging'
In onze successerie [marketeer] vandaag zes vragen aan Patricia Douma, Chief Brand & Communications Dopper, de 'waterbeweging' die vijftien jaar bestaat. Wat staat er op haar marketingagenda en hoe is het merk tot hier gekomen? 'Bij Dopper innoveren we hurdle based. We kijken naar wat mensen tegenhoudt om kraanwater te drinken en bedenken daar dan slimme oplossingen voor.'

Disney heropent pop-up in Batavia Stad Fashion Outlet
Disney keert terug naar Batavia Stad Fashion Outlet met een tijdelijke feestdagenwinkel ‘The Wonderful Store’, een samenwerking tussen Disney, Batavia Stad, Intratuin Halsteren en Christmas Inspirations.

42 organisaties lanceren GroenGezond
Wat als natuur, landbouw en gezondheid niet langer als losse thema’s worden gezien, maar als één geheel? Met die gedachte lanceren 42 organisaties het samenwerkingsverband 'GroenGezond'. De partijen -variërend van boeren en artsen tot natuurorganisaties- starten vandaag.

Hema zet duurzame beauty in de spotlight met nieuwe make-uplijn
Op Amsterdam Centraal staat in de IJ-hal alles in het teken van Hema’s vernieuwde beautyaanpak. In de tijdelijke 'Hema beauty box' kregen pers en influencers al een presentatie van de compleet nieuwe make-uplijn waarmee de retailer inzet op een duurzame premium-ervaring voor een brede doelgroep. Wij spreken de betrokken marketeers.
![[marketeer 236] Angela Solkesz - Juve Naturals: 'Mijn meest meest spannende project tot nu toe'](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 236] Angela Solkesz - Juve Naturals: 'Mijn meest meest spannende project tot nu toe'
In onze serie [marketeer] vandaag 10 vragen aan Angela Solkesz, afkomstig uit de FMCG-marketing en e-commerce. Zij richtte het merk Juve Naturals op. 'Ik zie marketing als het speelveld waar psychologie, data, commercie en creativiteit samenkomen om echte waarde te creëren.'
![[column] Waarom authentiek zijn niet meer genoeg is](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Waarom authentiek zijn niet meer genoeg is
Authenticiteit is uit de mode. Sterker nog: het is een van de meest misbruikte termen in marketing. Iedereen wil ‘authentiek’ zijn, maar welk merk laat nog écht zien wat dat in de praktijk betekent? Met deze 5 trends komt jouw merk in 2026 echt tot leven.

Action breidt Europees netwerk verder uit
De Europese non-food discounter Action zet zijn expansie door en blijft klanten in heel Europa verrassen met een breed en verrassend assortiment. De retailketen verwelkomt inmiddels gemiddeld 20,6 miljoen klanten per week in 3.139 winkels verspreid over veertien landen.

Albert Heijn viert komst Sint met nieuwe actie
Albert Heijn trapt het Sinterklaasseizoen af met een campagne waarin het schoentje zetten centraal staat. De supermarktketen wil gezinnen helpen om het feest gezellig en betaalbaar te vieren, met nieuwe producten, slimme oplossingen en vrolijke activiteiten in de winkel en thuis.

Dille & Kamille lanceert ‘Plantenservice’ op Green Friday
Op vrijdag 28 november sluit Dille & Kamille alle winkels en webshops in het kader van Green Friday, het duurzame alternatief voor Black Friday. In plaats van kortingen biedt het merk klanten een ‘Plantenservice’ en gratis bloem- of kruidenzaad.

Marketeer Mariëlle Rooswinkel: 'Meer Sinterklaascadeaus bij Aldi'
Sinterklaas komt zaterdag aan, dus zetten alle retailers zich weer schrap. Aldi heeft het Sint-aanbod uitgebreid met een assortiment van meer dan 200 cadeaus.

Black Friday groeit uit tot Black November
Black Friday is allang geen ééndagsfenomeen meer, maar een maandenlang retailcircus dat zich uitstrekt over heel november en dat steeds vaker al in oktober begint. 'Na de Early Deals volgt de Black Friday Peak, vervolgens Pakjesavond en de Christmas Deals.'

Rutger Koene van Asics: 'De kunst is om relevant te blijven in een wereld vol ruis'
In aflevering 137 van ‘Mijn Marketing’ is het woord aan Rutger Koene, Head of Marketing bij Asics: ‘Hoe slim of creatief een plan ook is – het succes begint bij empathie: je écht verplaatsen in de persoon die je wilt bereiken.’

Swinckels introduceert rebranding 'Met trots vernoemd'
Swinckels, het pilsmerk van Royal Swinkels, lanceert een vernieuwde merkstrategie en rebranding onder de noemer ‘Met trots vernoemd’. De herpositionering benadrukt de familienaam als symbool van kwaliteit en introduceert een eigentijdse visuele identiteit waarin het everzwijn uit het familiewapen een prominente rol speelt. De nieuwe merkuitstraling is ontwikkeld in samenwerking met creatief bureau Kaliber.

Albert Heijn combineert kerst en goede doel
Albert Heijn lanceert deze week een nieuwe kerstcampagne in samenwerking met Voedselbanken Nederland. Onder het motto ‘Mooie hanger, mooi gebaar’ komt een speciale collectie glazen kersthangers in de winkels. Voor iedere verkochte hanger gaat €0,25 naar Voedselbanken Nederland.

Hema zet in op innovatie en duurzaamheid; begint programmatic advertising voor retailmedia
Tijdens de jaarlijkse strategiedag op het Hema-hoofdkantoor in Amsterdam presenteerden de directie en het managementteam hun plannen voor de komende jaren. De sfeer was positief en ambitieus, rapporteren aanwezigen Dirk Mulder, Sector Banker Trade & Retail bij ING Business Banking en retailexpert Rupert Parker Brady.

Action en Bol uitgeroepen tot 'beste retailers' bij ABN Amro Retailer of the Year the Netherlands
Action en Bol triomfeerden tijdens de verkiezing ‘ABN Amro Retailer of the Year the Netherlands’ 2025-2026. Action ontving niet alleen de hoofdprijs ‘Retailer of the Year’, maar werd ook uitgeroepen tot ‘Beste Winkelketen van Nederland’. Bol won de titel ‘Webshop Awards the Netherlands’.
![[marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen Group: 'Onze outlets bieden een dagje uit'](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 235] Barbara van Schuppen - marketeer McArthurGlen Group: 'Onze outlets bieden een dagje uit'
In onze serie [marketeer] vandaag Barbara van Schuppen, Head of Marketing Netherlands bij McArthurGlen Group, bekend van hun designer outlet centres. Volgende week trapt de kerstcampagne af in partnership met de Efteling. 'Inmiddels ontvangen we jaarlijks meer dan acht miljoen bezoekers, waarmee we uitgegroeid zijn tot de grootste outlet van de Benelux.'
![[onderzoek] Jongeren willen wel gezond, maar kiezen vaker voor gemak](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Jongeren willen wel gezond, maar kiezen vaker voor gemak
Een gebrek aan tijd is voor veel jongvolwassenen de belangrijkste reden om geen gezonde maaltijd te bereiden. Uit nieuw onderzoek dat foodmerk Hak liet uitvoeren onder jongeren tussen de 16 en 27 jaar blijkt dat 70 procent niet dagelijks kookt.

Albert Heijn lanceert vernieuwde exclusieve verzorgingslijn Care
Albert Heijn introduceert vandaag Care, een compleet vernieuwde en exclusieve verzorgingslijn waarin food en persoonlijke verzorging samenkomen. De lijn brengt betaalbare luxe naar de badkamer, met een stijlvol design, duurzame formules en geuren die doen denken aan ingrediënten uit de keuken.

Brut172 opnieuw nummer één in Lekker
De nieuwe editie van restaurantgids Lekker laat zien dat de top van de Nederlandse gastronomie volop in beweging blijft. Brut172 van Hans van Wolde in Reijmerstok voert voor het tweede jaar op rij de lijst aan, gevolgd door De Librije in Zwolle en De Leuf in Ubachsberg, dat met een indrukwekkende stijging van plaats tien naar drie de grootste sprong binnen de top maakt.

Bol laat Sinterklaas en Kerstman samenwerken in nieuwe sinterklaascampagne
Bol brengt in zijn nieuwe sinterklaascampagne ‘Voor een cadeau dat ertoe doet’ voor het eerst Sinterklaas en de Kerstman samen. De campagne, ontwikkeld door Dept, draait om de kracht van betekenisvolle cadeaus en laat zien hoe geven kan verbinden, juist in de drukste periode van het jaar.

Bacardi en Coca-Cola lanceren kant-en-klare baco-cocktail
Bacardi Limited en The Coca-Cola Company introduceren per 1 januari 2026 de klassieke combinatie Bacardi & Coca-Cola in een 'ready-to-drink' (RTD) blikje. De nieuwe variant brengt de bekende smaak van de Cuba Libre, de mix van rum, cola en een vleugje limoen alias de 'baco'.

Rel in Parijs na verwelkoming Shein door warenhuis BHV Marais
De Parijse warenhuisketen BHV Marais ligt zwaar onder vuur na de aankondiging van een samenwerking met fastfashionreus Shein. De rel rond de geplande shop-in-shop leidt tot boycots, stakingen en een terugtrekkende investeerder. Start Shein ook met fysieke Nederlandse winkels?

Ex-Blokkerondernemers lanceren eigen retailformule Allesz
23 voormalige franchisenemers van Blokker slaan de handen ineen en openen op 6 november hun winkels opnieuw onder de naam Allesz. De nieuwe formule draait om samenwerking, lokale kracht en een eigentijdse marketingaanpak.

CBL reageert op verkiezingsuitslag: 'let op de boodschappenprijzen'
Het CBL, de branchevereniging voor supermarkten en foodservicebedrijven, stelt dat de verkiezingsuitslag aan de politiek, het bedrijfsleven en de samenleving een nieuwe kans biedt om gezamenlijk het hoofd te bieden aan de meest prangende maatschappelijke uitdagingen van deze tijd.

Heinz kroont ‘friet’ tot winnaar van nationaal debat
Na weken van verkiezingskoorts heeft Heinz de stemmen geteld in het ‘grote Friet vs. Patat debat 2025’. Met 53,72 procent van de stemmen trok ‘friet’ aan het langste eind – al was het verschil met ‘patat’ klein. Met deze speelse verkiezingscampagne haakte Heinz op creatieve wijze in op de Nederlandse cultuur én het eeuwige taalverschil tussen noord en zuid.

Magnum lanceert Hydro Ice, glow-in-the-dark
The Magnum Ice Cream Company introduceert Hydro Ice, een glow-in-the-dark waterijsje met functionele gelkern. Het ijsje richt zich op de marketingpersona van de ‘Healthy Hedonist’: actieve consumenten die plezier en welzijn combineren.

MediaMarkt introduceert landelijk refurbishmentprogramma
Na een pilot breidt MediaMarkt zijn dienstverlening uit met een eigen refurbishmentprogramma. Daarmee biedt het elektronicabedrijf voortaan een complete oplossing voor inruil, opknappen en verkoop van gebruikte apparaten, onder het label MediaMarkt Refurbished.
![[column] Richting feestdagen: tussen hoop en verkoop](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Richting feestdagen: tussen hoop en verkoop
Vanaf eind augustus lagen de pepernoten alweer volop te koop in de supermarkt. Twee maanden later vechten in diezelfde supermarkt de chocoladeletters en kerstkransjes om onze aandacht. Kortom: harde concurrentie in tijden, die bedoeld zijn voor gezelligheid.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- 'Actionkiller' Die Grenze opent in Amsterdam
- [retailmedia] MediaMarkt ingezet als non-endemic showroomals...
- Lidl lanceert Let’s Grow: nieuw platform geeft vrouwelijke...
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- AAlcoholvrij speciaalbier groeit door - 'grensshoppen' zet...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
- Limited Heineken-fles bij start... 04-12-2025
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go... 04-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: wat... 03-12-2025
- Fritz-kola start... 01-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




