[interview Ondernemer 120] Stefaan Mouradian en Steven Boelens van Baunat

[interview Ondernemer 120] Stefaan Mouradian en Steven Boelens van Baunat
  • Food-en-retail
  • 26 jan 2018 @ 00:01
  • 7157 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenMarketingConcept

Als nummer 120 in de successerie 'Ondernemer van de Week' interviewt de redactie Food&Retail Stefaan Mouradian en Steven Boelens, oprichters van de nieuwe digitale edelsteenwinkel en beleggingsplatform Baunat.

Voor de 119 interviews met eerdere hoogvliegers uiit deze serie, check de links hieronder.

1. Stel jullie zelf graag voor. Wat hebben jullie met marketing?
'Wij zijn de oprichters van Baunat, Stefaan Mouradian, ceo Baunat en Steven Boelens, executive director. Online marketing is voor ons zeer belangrijk omdat het grootste gedeelte -ongeveer 70%- van onze verkopen via onze webshop gerealiseerd worden. Het overige deel verkopen we vanuit onze showrooms in Antwerpen, Amsterdam, Parijs, Genève, Zurich, Düsseldorf, Nice, Mumbai en Hong Kong. Voor onze online marketing maken we gebruiken van vele digitale tools, van Google en Baidu Adwords, Analytics tot YouTube en minder bekende innovatieve tools. Omdat de focus op online marketing ligt is het gemakkelijker om data te meten en je te richten op een specifiek consumenten segment. Maar het allerbelangrijkste voor ons is 'word of mouth', tevreden klanten zijn namelijk zeer goede ambassadeurs voor ons merk. Dit wordt gestimuleerd door een eerlijke en transparante publicatie van geverifieerde beoordelingen via Trustpilot.Met onze score van 9,9/10 zijn we nummer één in de categorie "juwelen" en zelfs van "kleding & fashion". ’

2. En met beleggen?
'Naast "Baunat Diamond Jewellery" hebben wij  "Baunat Diamonds" opgericht dat zich specialiseert in diamanten als beleggingsproduct. Net als bij Baunat is het aanbieden van de beste prijs/kwaliteitverhouding het uitgangspunt. Op die manier maximaliseren we de kansen voor de toekomstige rentabiliteit van de diamantinvesteringen van onze klanten. Diamanten zijn een goede investering om verschillende redenen. De laatste jaren hebben deze ‘eeuwige’ edelstenen bewezen dat ze bestand zijn tegen inflatie, valutaschommelingen en het falen van banken of financiële instellingen. Ze zijn dus betrouwbaar als belegging… en dat al honderden jaren. Zo’n 500 jaar geleden enkel voor de rijken, maar inmiddels ook voor een breder publiek toegankelijk. Diamanten zijn niet enkel betrouwbare – crisisbestendige – investeringen, hun waarde blijft de laatste jaren zelfs stijgen op de mondiale markt, geheel naar de macro-economische wet van vraag en aanbod.' 

3. OK, het nieuwe diamant-handelplatform: kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveren zijn en waar het merk Baunat om draait?
'Beiden komen we uit de internationale diamant- en juwelenindustrie en waren we op zoek naar een innovatief idee. Waarbij we torenhoge kosten voor bijvoorbeeld marketing, voorraad, tussenpersonen en retail locaties wilden vermijden. Een diamant is by far het kostbaarste component van een diamant juweel. Bijna alle diamant juweliers kopen hun geslepen diamanten via tussenpersonen -vaak wel een stuk of zes-, vaak in het diamanten centrum Antwerpen. Echter wordt 90% van de diamanten geslepen in India, voornamelijk in Surat, een stad die zo’n 300 kilometer ten noordelijk van Mumbai ligt. Door ons zorgvuldig ontwikkelde netwerk hebben we de uitzonderlijke mogelijkheid om onze diamanten bij de bron aan te kopen tegen de best mogelijke prijs.'

4. Waarom online en geen kantoor?
'Baunat heeft vanaf het begin bewust gekozen voor een e-commerce opzet. Dat sluit ook aan op de huidige trend waarbij de hele diamantjuwelen-industrie omgezet wordt naar een bricks & clicks ervaring, waarbij de focus op de ‘smart buyer’ ligt. Smart Buyers zijn mensen die kiezen voor hoogwaardige kwaliteit in alle facetten -materialen, product, afwerking, maar ook service en transparantie-, maar die niet bereid zijn te betalen voor inefficiënte of niet-tastbare elementen die niet tot uiting komen in het product dat zij kopen. Daarnaast hoeft Baunat geen gigantische stocks aan te houden, zoals winkelketens bijvoorbeeld moeten doen, investeren we niet in dure marketingcampagnes en kopen onze diamanten aan de bron. Onze kosten komen op die manier 60 à 70 procent lager uit dan die van de concurrent. 

Op basis van onze online data kijken wij naar landen met hoge potentie, bijvoorbeeld bij hoge conversie. Vervolgens maken wij de keuze om daar een showroom te vestigen. 

In onze webshop geven wij door middel van duidelijke productafbeeldingen, certificaten en video’s de klant al een goed idee van hoe zijn of haar juweel eruit komt te zien. Wij begrijpen maar al te goed dat het aankopen van een diamantjuweel, vaak verlovingsring een bijzonder moment is. En dat de klant graag ook de mogelijkheid wil hebben om het juweel fysiek te komen bekijken, wat vaak ook extra vertrouwen kan geven. Deze mogelijkheid bieden wij in een van onze negen showrooms, onder andere aan de Keizersgracht 75 in Amsterdam. Klanten kunnen hier enkel op afspraak langskomen voor het bekijken van onze collectie. De juwelen in de showroom zijn gezet met zirkonia, zodat een realistisch beeld kan worden gegeven van het design.'

5. Hebben jullie voor de positionering en lancering van Baunat samengewerkt met reclame- of PR-bureaus? Kun je iets vertellen over deze campagne?
'- Voor onze (online) positionering hebben wij voornamelijk gebruik gemaakt van online marketing. Het grootste gedeelte van ons jaarlijks marketing budget is verdeeld over de volgende drie acties:
-  Verhogen van traffic: SEO, SEA, Social Media
- Virale groei stimuleren: Social Media, Rewards, Testimonials, Affiliates, Mond tot mond
- Verhogen van conversie rate: nieuwe talen, nieuwe valuta´s, betere productafbeeldingen, Video, 3D...

We testen al het bovenstaande zelf en monitoren continue de resultaten. Outcome is dat we op alle gebieden behoorlijk zijn gegroeid.'

6. Is de online beleggingsmarkt volgens jullie een ingewikkelde, licht graag toe? Veel concurrentie uit de van oudsher sterke Nederlandse diamantmarkt? Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot?
'Het online beleggen, in dit geval het online diamanten kopen biedt veel voordelen. De meeste online aanbieders zijn goedkoper dan juweliers met een bakstenen winkel, doordat ze tussenpersonen uitschakelen. De sleutel tot succesvol online diamanten kopen, is weten wat te zoeken en wat te vermijden. We zorgen er daarom voor dat al onze klanten goed geïnformeerd worden zodat ze uiteindelijk de geschikte diamanten kunnen aankopen. Daarnaast bieden we ook gratis verzending en voor al onze juwelen op de website geldt een niet tevreden, geld terug garantie. Talrijke studies tonen aan dat ook de groeiende groep van consumenten wereldwijd, de ‘internetgeneratie’ ofwel de ‘geïnformeerde consumenten’ inbegrepen, money for value, value for money wil. Zolang de prijs eerlijk is, overeenkomt met de daadwerkelijke waarde van een product of een dienst, dan wordt ze met plezier betaald. Deze doelgroep is echter niet bereid om meer te betalen voor omslachtige en inefficiente werkwijzen en kosten die niet bijdragen tot de kwaliteit van het product.

Deze unieke aanpak die de prijs direct koppelt aan de de kwaliteit sluit op deze manier nauw aan bij de wensen en de behoeften van een klant die wil investeren in diamanten. In 2016 werd online diamantwinkel Blue Nile verkocht voor $500 miljoen, in 2017 volgde R2Net, de eigenaar van de James Allen website, voor $328 miljoen. Die aankopen bewijzen de boom in e-commerce en tonen dat ook de diamantindustrie niet achter blijft. Vooral online diamanten kopen maar tevens de mogelijkheid hebben ze een fysieke winkel kunnen bezichtigen is een populaire methode.

Het is tenslotte een misvatting dat Amsterdam een diamantcentrum is. Het centrum van de sector verplaatste zich tientallen jaren geleden naar Antwerpen en is de laatste tijd sterk aan het groeien in Mumbai en Hong Kong. Antwerpen heeft nog steeds 85% van de handel in ruwe diamanten, maar het slijpen gebeurt bijna uitsluitend in India.'

7. Heeft de investeerder in diamanten de toekomst? En wat zien jullie als belangrijke beleggings trends in Nederland?
'Diamanten hebben in de laatste jaren laten zien dat ze een stabiele investering zijn. Algemeen genomen zullen diamanten, door een groeiende vraag en een slinkend aanbod, in waarde stijgen. Daarnaast vormen diamanten een betrouwbare investering. En naast voordelen als een hoge liquiditeit, geen onderhoudskosten, geen stockeringsproblemen of transportproblemen, en het belastingvriendelijke aspect hebben diamanten ook een hoge emotionele waarde. Geen enkele andere investering biedt deze unieke combinatie.

Trends binnen de diamantenindustrie zijn moeilijk te bepalen.De diamantenmarkt geniet al jaren van de intrinsieke waarde van de grondstoffen, maar andere factoren steken de laatste jaren de kop op. Vooral de opkomst van e-commerce en de populariteit van gekleurde diamanten maken het moeilijk een onderbouwde projectie te maken voor komend jaar. Het Global Diamond Industry Report voorspelt stabiele stijging voor ruwe diamant tot 2030, maar zegt weinig over veranderingen in de markt van geslepen diamant. Wat we wel weten is dat Nederlanders eerder genoemde 'smart buyers' zijn en enkel zullen gaan voor een smart investering.'  

8. Er wordt soms gewaarschuwd voor malafide diamantenhandelaren. Zeker online neem je risico, misschien vergelijkbaar met de bitcoin/tulpenbollenmanie. Mee eens? Hoe borgen jullie je informatie en kwaliteit?
'Voor een merk zijn geloofwaardigheid en transparantie key! Hier bouw je namelijk je vertrouwen mee op.  Wij investeren daarom in klanttevredenheid en scoren hoog op service en zijn sinds 2010 het ‘meest vertrouwde online juwelenmerk’ volgens Trustpilot. 

Dit doen we door aan al onze klanten een uitstekende service te bieden en geloven dat transparantie hierin de basis is. Wij bieden enkel geclassificeerde & geteste diamanten aan, die gecertificeerd zijn door 's werelds meest gekende edelsteen laboratoria: GIA, HRD & IGI. Elke geslepen diamant aangekocht bij Baunat heeft een eigen identiteit dankzij zijn uniek certificaat. Je kan pas met zekerheid investeren in diamanten als je diamant een certificaat van een van de erkende gemmologische laboratoria heeft. Het identificeert de steen en bevat nauwkeurig alle karakteristieken en vitale gegevens van de diamant, evenals de beschrijving van zijn kwaliteiten en gebreken. Op dit certificaat kan je de kenmerken van de diamant terugvinden -de 4 C’s-, als ook de mate van fluorescentie, de slijpkwaliteit, de kwaliteit van het polijsten en de exacte afmetingen van de diamant. Voor de traceerbaarheid controleert men het certificaatnummer via de lasergravure met een vergrootglas keer vijftien. Dit nummer is bovendien terug te vinden op de websites van de labs.'

9. Tenslotte: hoe gaan jullie verder? 
'
Uiteindelijk is het de bedoeling dat we zullen opgaan in een grotere groep, bijvoorbeeld een luxe groep of een e-commerce fonds, om zo onze groei nog te versnellen en een volwaardige wereldspeler te worden. Dit zal naar verwachting binnen nu en twee jaar gaan gebeuren. Ons model staat er en we zijn klaar om die stap te zetten, en we worden nu al concreet benaderd door zeer grote partijen binnen en buiten de juwelenindustrie.'

tekst: Peter van Woensel Kooy 

Check hier de site van Baunat en hier over beleggen in juwelen via het merk.

Voor de 119 interviews met eerdere hoogvliegers uiit deze serie, check de links hieronder.


Stefaan Mouradian

Steven Boelens (r.) met collega Carlijn



Impressie van het Baunat-portfolio

Eerdere hoogvliegers uit deze serie

119. [interview Ondernemer 119] Antonie Reichling - Reichling Strategisch in Kwaliteit

118. [interview Ondernemer 118] Jacinta Bokma en Joyce Pherai van CookingToday.nl

117. [interview Ondernemer 117] Sven Dirkzwager - general manager MyCOOKS

116. [interview Ondernemer 116] Hubrecht Duijker - wijnschrijver

115. [interview Ondernemer 115]  Frans Story - algemeen directeur Van Boxtel hoorwinkels

114. [[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - cmo gevogeltebedrijf Kipster

113. [[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc kant-en-klaar

112. [interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes 

111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers

110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs

109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy

108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 

107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja

106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood

105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail

104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group

103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager

102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie

101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys

100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog

99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal

98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth

97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery

96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 

95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen

94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 

93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 

92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 

91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping

90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict

89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore

88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal

87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw

86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin

85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box

84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya

83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau

79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week]  
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week] 
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink 

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

 

 

 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken