PepsiCo versus voedselverspilling met 'Unwasted'
- Food-en-retail
- 25 feb 2020 @ 08:14
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 25 feb 2020 @ 08:14
- Peter van Woensel Kooy
PepsiCo lanceert 'Unwasted' om voedselverspilling tegen te gaan. Consumenten kunnen tegen een lage prijs een Unwasted-box bestellen. Het is voor het eerst dat PepsiCo in de Benelux direct aan de consument gaat verkopen.
De Unwasted-box zijn gevuld met diverse a-merken snacks en ontbijtgranen, zoals Duyvis, Lay’s en Quaker, meldt Pepsico. 'Alle producten in de box zijn beperkt houdbaar (ten minste drie weken) en worden op deze manier gered van verwerking tot veevoer of vernietiging. De exacte inhoud van de doos is altijd een verrassing.'
Nog een maand houdbaar
Wanneer snackproducten korter dan vijf weken houdbaar zijn, zijn ze niet meer geschikt om aan te bieden aan supermarkten, maar uiteraard nog wel bruikbaar voor consumptie. Ondanks dat PepsiCo een deel van deze ‘onverkoopbare’ producten aan de Voedselbank schenkt, blijft er altijd wat over. Het laatste station is verwerking tot veevoer of vernietiging; voedselverspilling dus.
'Onnodig vonden we, en zodoende is het idee voor Unwasted ontstaan. Tijdens de pilot afgelopen zomer hebben we gemerkt dat consumenten zeer geïnteresseerd zijn in een dergelijk initiatief. Met trots rollen we Unwasted nu officieel uit om zo voedselverspilling te verminderen en tegelijkertijd aan de behoefte van de consument te voldoen. In de toekomst hopen we dat we naast producten van PepsiCo ook producten van andere merken via Unwasted kunnen aanbieden en zo samen met andere partijen op kunnen trekken om voedselverspilling te beperken', aldus Wim Destoop, General Manager North West Europe bij PepsiCo. Het is voor het eerst dat PepsiCo in de Benelux direct aan de consument gaat verkopen zonder tussenkomst van een distributeur.
Partner Samen Tegen Voedselverspilling
Unwasted heeft zich hiertoe aangesloten bij Samen Tegen Voedselverspilling (STV), een nationale samenwerking tussen bedrijven, kennisinstellingen, de overheid en consumenten met de ambitie 50 procent minder voedselverspilling in 2030.
Toine Timmermans, directeur van STV en verbonden aan de Wageningen University & Research als Program Manager Sustainable Food Chains, is verheugd: 'Het tegengaan van voedselverspilling is een onderbelicht topic in het hele klimaatdebat, terwijl het op nummer drie staat in de lijst van 100 meest effectieve klimaatoplossingen, zoals geïdentificeerd door het internationaal vermaarde Project Drawdown. We zijn daarom erg blij dat PepsiCo zich als stakeholder aansluit bij onze beweging en zich committeert aan de STV doelstelling om voedselverspilling te halveren. Unwasted is een zeer interessant initiatief om te zorgen dat goed voedsel dat niet meer via reguliere kanalen kan worden verkocht of naar de Voedselbank kan, toch een waardevolle bestemming krijgt.'
De Unwasted-boxen
Unwasted biedt twee soorten boxen aan: een medium-box voor € 11,99 met ongeveer negen producten met een winkelwaarde van ten minste € 14,99 en een large-box met ongeveer vijftien producten voor € 14,99 met een winkelwaarde van ten minste € 21,99. Beide boxen worden zonder extra bezorgkosten thuis bezorgd en zijn gevuld met A-merk producten zoals Doritos, Duyvis, Lay’s, Quaker en Snack a Jacks die nog minimaal drie weken houdbaar zijn. Wat er precies in zit, blijft een verrassing. Unwasted heeft geen winstoogmerk. De Unwasted-boxen zijn verkrijgbaar via www.unwasted.nl.
(PvWK)
* Drawdown is een samenwerking tussen honderden experts en wetenschappers op het gebied van klimaatverandering, economie en financiën. Samen hebben zij een lijst gemaakt van 100 klimaatoplossingen, gerangschikt op effectiviteit.
Over Unwasted
'Unwasted is een initiatief van PepsiCo om voedselverspilling te voorkomen. Het beoogd een onafhankelijk platform te zijn, zodat in een later stadium ook andere producenten kunnen participeren in de boxen. Via de webshop www.unwasted.nl worden de boxen verkocht en vervolgens door PostNL aan huis geleverd. Het Unwasted concept is in de zomer van 2019 getest via de webshop en de anti-voedselverspilling app Too Good To Go.'
(bron: Unwasted)
Over PepsiCo
PepsiCo-producten worden meer dan een miljard keer per dag geconsumeerd door consumenten in meer dan 200 landen en gebieden over de hele wereld. PepsiCo genereerde in 2019 meer dan $ 67 miljard aan netto-omzet dankzij een complementair voedsel- en drankenportfolio met bekende merken als Lay’s, Gatorade, Pepsi-Cola, Quaker en Tropicana. Het productportfolio van PepsiCo omvat een breed scala aan voedingsmiddelen en dranken, waaronder 23 merken die elk meer dan $ 1 miljard genereren in geschatte jaarlijkse verkopen in de detailhandel. We worden gedreven door onze visie om wereldleider te zijn in ‘convenience’ eten en drinken. Dit doen we met onze ‘Winning with Purpose’ visie, die onze ambitie weerspiegelt om duurzaam te winnen in de markt en ‘Purpose’ te verankeren in alle aspecten van het bedrijf. Voor meer informatie, bezoek www.pepsico.com.'
(bron: Pepsico)
Over Stichting Samen Tegen Voedselverspilling
'Samen Tegen Voedselverspilling richt zich op het voorkomen, verminderen en verwaarden van voedselverspilling in de gehele voedselketen. Binnen de stichting zetten organisaties, overheid en kennisinstellingen zich gezamenlijk in om verspilling tegen te gaan, door krachten te bundelen en te werken aan één gezamenlijk doel: Samen maken we van Nederland één van de eerste landen ter wereld die voedselverspilling met de helft weet te verminderen. Daarmee worden we koploper en een wereldvoorbeeld in het realiseren van de United Nations Sustainable Developments Goals 12.3.'
(bron: STV)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Unwasted
- boxtoernooi
- Wim Destoop
- Lay’s
- initiatief
- snacks
- Duyvis
- consumenten
- ontbijtgranen
- Unwasted-box
- Quaker
- voedselverspilling
- food
- verspilling
- STV
- PepsiCo
- mvo
- a-merken
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Albert Heijn en franchisenemers... 02-07-2025
- Holie's introduceert de Sugar-Score02-07-2025
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
- Praxis introduceert AI-hulp in app... 30-06-2025
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov... 30-06-2025
- Guillaume Motte (Sephora) trapt NRF... 30-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation