Kassaloos testfiliaal Aldi Shop & Go in Utrecht opent op 20 juli
- Food-en-retail
- 20 jul 2022 @ 08:39
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingtechnologyNieuwe klant
- 20 jul 2022 @ 08:39
- Peter van Woensel Kooy
In het centrum van Utrecht opent Aldi vandaag, op woensdag 20 juli 2022, de deuren van een eerste 'Aldi Shop & Go'. Dit bijzondere innovatieproject van de discounter maakt winkelen zonder kassa’s of scanapparaten mogelijk door een systeem van kunstmatige intelligentie.
Intelligente camera’s in het plafond en sensoren in de schappen detecteren de bewegingen van het door de klant gekozen product. Het filiaal in Utrecht dient als testlocatie waar de nieuwe technologie wordt geoptimaliseerd voor klant en medewerkers, meldt Aldi.
Hoe werkt het?
'In het filiaal vinden klanten de vertrouwde kwaliteitsproducten tegen de laagst mogelijke prijs. Klanten kunnen boodschappen doen na het installeren van de Aldi Shop & Go-app. De boodschappen kunnen tijdens het winkelen direct de tas in en de klant hoeft ook niet meer naar de kassa of moeite te doen met de zelfscan. De app zorgt ervoor dat de producten direct bij het verlaten van de winkel automatisch worden afgerekend met de aan de app te koppelen creditcard. Het scannen van boodschappen is daarmee verleden tijd. Medewerkers blijven wel in de winkel aanwezig: voor het bevoorraden van de schappen, het bakken van vers brood en voor het beantwoorden van vragen van klanten.'
Eenvoudig winkelen
De afgelopen maanden zijn er verschillende winkelsessies georganiseerd waarbij Aldi-medewerkers het zelflerende systeem konden testen. Met de opening van het testfiliaal gaat er een nieuwe fase in, waarbij ook klanten deze nieuwe manier van winkelen kunnen ervaren en het systeem zich verder optimaliseert.
Jan Oostvogels, ceo Aldi Holding in Nederland: ‘Wij zijn enorm trots dat wij dit mooie innovatieproject in Utrecht mogen testen met onze klanten. Het past binnen onze strategie als discounter om klanten in staat te stellen zo eenvoudig mogelijk hun boodschappen te doen. We denken met de klant mee over hoe we de winkelervaring nog prettiger kunnen maken. Uit onderzoek weten we dat onze klanten snelle en eenvoudige processen bij de kassa’s waarderen. Ons testfiliaal in Utrecht past daar perfect bij.’
Technologie
Het door Trigo Vision Ltd. ontwikkelde systeem maakt gebruik van intelligente camera’s en sensoren in de schappen. Met deze geavanceerde technologie worden enkel de bewegingen die de klant en het artikel maken gevolgd. Het systeem maakt geen gebruik van gezichtsherkenning, scans van ogen of vingerafdrukken, noch het gebruik van andere biometrische kenmerken.
De Aldi-winkel ligt aan de Lange Viestraat 2R in Utrecht. In september 2018 had AH to go de Europese primeur met pin- en kassaloos shoppen. Meer info over de Aldi pilotstore in de film hieronder.
(PvWK, foto: Aldi)
Experimenten met innovatieve check outs in retail zijn hot.
Lees ook: Amazons nieuwe AI winkelkar versimpelt boodschappen
En: [video] Zo werken de personeelsvrije winkels van Amazon Go en Amazon Fresh
En: Aldi opent eerste kassaloze winkel in Londen
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- ai
- marketing
- retail
- Londen
- Aldi
- betalen
- kassaloos
- Jan Oostvogels
- AH
- zelfscan
- prijs
- Aldi Shop & Go
- kunstmatige intelligentie
- Amazon
- Utrecht
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing