[marketeer 170] Saskia Schuit - new business developer Waterdrop

[marketeer 170] Saskia Schuit -  new business developer Waterdrop
  • Food-en-retail
  • 4 nov 2022 @ 08:50
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodInterviewMarketing

In deel 170 van onze lang lopende successerie [marketeer] stellen we vandaag acht vragen aan Saskia Schuit, goede bekende in de foodbranche en nu new business developer Waterdrop: een innovatief concept met kraanwater waarachter ook veel marketingpower zit. 'We worden een wereldwijd merk. Drop by drop.'

Stel jezelf graag voor. Wat heb je met marketing?

'Mijn naam is Saskia Schuit en ik help Waterdrop als zelfstandig consultant met hun new business development en speciale projecten. Ik werk al jaren in de internationale drankenindustrie, eerst in de wijnen en later ook met ingrediënten voor veel verschillende dranken. Mijn passie is smaken, creatie en innovatie en hoe deze te combineren om inspirerende producten in de markt te positioneren. Waterdrop trok in eerste instantie mijn aandacht vanwege de innovatie en technologisch uitdaging om de "drops" te maken. Die lossen namelijk compleet op waardoor roeren of schudden niet nodig is. Dus niet zoals een bruistablet waar je moet blijven roeren, omdat anders het bezinksel naar de bodem valt.'

Je hebt je gestort op het merk Waterdrop. Wat is jullie marketingstrategie kort samengevat?

'Waterdrop gelooft in een wereld zonder voorgevulde dranken, waar dagelijkse hydratatie duurzaam, gezond en voor iedereen gemakkelijk te realiseren is, omdat het water er al is. Het inspireert mensen om gezonder en duurzamer te leven door meer water te drinken en het potentieel ervan te zien.'

Vertel graag meer over de actuele status van je merk: wat, waarom, en waarom nu? Wat is de USP?

'Waterdrop is een Oostenrijks bedrijf dat vijf jaar geleden is gestart door Martin Murray (CEO, red.), Henry Murray (COO/CMO) en Christoph Hermann (CDO). Daaraan voorafgaand is 3 jaar gewerkt aan de R&D van het eerste product, de "microdrops".

Het begon als een e-commerce bedrijf dat veel data genereert. Met deze data konden ze elke markt goed analyseren voordat ze de B2B distributiekanalen gingen benaderen. Inmiddels wordt Waterdrop in de retail verkocht in de meeste Europese landen, de VS en Singapore. Ook heeft Waterdrop momenteel zo’n 30 eigen winkels; van flagship-store tot kiosk. De eerste winkel in Nederland, een flagship-store, is een paar maanden geleden geopend in de Kalverstraat in Amsterdam. Winkels bieden Waterdrop de kans om nog dichter bij de consument te zijn en F2F gesprekken aan te gaan.

Wat Waterdrop mijns inziens zo uniek maakt is de simpliciteit van de boodschap: Drink More Water.

Ik vat het samen in vier punten:
1) het is een alternatief voor voorverpakte drankjes,
2) het is laag in CO2 uitstoot, zowel in productie maar vooral in transport,
3) het biedt de consument de mogelijkheid om zelf te kiezen uit verschillende smaken en functionaliteiten, zonder suiker en
4) het is makkelijk in gebruik en overal mee te nemen.'

Merken jullie iets van effect van hogere prijzen van carbonated softdrinks? Pakken deze goed uit voor Waterdrop?

'De markt is de afgelopen maanden natuurlijk behoorlijk verstoord geraakt door hoge energie- en grondstofprijzen. Daar ontkomt ook Waterdrop helaas niet aan. Dus ook zij moeten de producten na vijf jaar iets in prijs verhogen. Toch valt het ontzettend mee als je het vergelijkt met flessen water met smaak of CSD’s. De microdrinks komen in een klein doosjes met twaalf "drops" waarmee je tussen de negen tot twaalf liter water van smaak kan voorzien. Als je dat terugrekent per liter dan ligt de prijs lager dan die van voorverpakte drankjes. Het is natuurlijk wel zo dat de consument ook dat inzicht moet krijgen en de vertaalslag maakt. Aan de communicatie om dit voor het voetlicht te brengen wordt hard gewerkt.'

Wat zijn de trends en productinnovaties op de watermarkt in Nederland?

'Eigenlijk zie ik niet veel innovaties op de watermarkt. Er komen nieuwe smaken bij, maar het blijven producten in eenmalig te gebruiken verpakkingen en deze bevatten vaak ook nog minder gezonde ingrediënten terwijl de trend juist duurzaamheid en gezondheid is.

De Waterdrop microdrinks -zo worden de "drops", die de vorm van een kleine dobbelsteen hebben, genoemd- zijn gemaakt van natuurlijke fruit- en plantextracten, zonder suiker maar met functionele ingrediënten zoals vitaminen en mineralen. Je kan zeggen dat waterdrop® een drankje aanbiedt dat niet vloeibaar is. Dat brengt een hele nieuwe kijk op consumptie en dynamiek in de drankenwereld, zowel off-trade, denk aan FMCG, winkels en dergelijke, als on-trade zoals food-service en horeca.'

Is het vinden van juiste partners van groot belang in jullie marketing-activaties? Wie zijn de bureaus waarmee jullie werken?

'De juiste partners zijn zelfs essentieel. Ik zie twee soorten partners bij Waterdrop, namelijk intern en extern. Intern is Waterdrop onder andere medeaandeelhouder geworden in het ontwerpbedrijf voor verpakkingen en accessoires en ook voor verdere tech-innovaties. Dat biedt een stuk zekerheid en stabiliteit. Omdat Waterdrop zo’n innovatief concept biedt, is het belangrijk om nauw samen te werken met partners aan de positionering op de schap en aan de boodschap naar de consument. Onze klanten zijn dan ook de externe partners voor distributie en verkoop. Hun lokale expertise wordt gebruikt om samen tot de beste oplossingen te komen die aansluiten bij de consument.'

Wij begrepen dat jullie grote groeiplannen hebben. Wat kun je vertellen over de nabije toekomstplannen van Waterdrop?

'Naast de bestaande Microdrink, Microenergy en Microtea wordt ook de Microlyte range voor sporters gelanceerd. Zo wordt een aanbod gecreëerd met verschillende smaken en functionaliteiten, afhankelijk van de eigen wens en behoefte van de consument.

De hele collectie accessoires waaronder glazen- en stalen navulbare flessen zal worden uitgebreid met tech producten zoals de Lucy filterkaraf met een uniek actief koolstoffilter en een innovatieve ionenwisselingstechnologie om je water te zuiveren. Maar ook de Lucy Smart Cap, die past op alle Waterdropflessen en informeert je via een app op je mobiel over jouw waterconsumptiegedrag. Daarnaast kan de Lucy Smart Cap via de UV-C zuiveringsfunctie potentiële ziektekiemen in jouw drinkwater deactiveren.

Naast Europa en de VS, test Waterdrop ook de markt in Zuid-Oost Azië en China. De eerste stap is daar afgelopen maand gezet met de opening van een kiosk in Singapore. De groei van eigen winkels zal in de toekomst ook sterk toenemen. Waterdrop is nog maar een kleine speler maar het potentieel is enorm.'

Nog ander nieuws over Waterdrop te melden?

'Jazeker. Waterdrop zal blijven innoveren en wil op termijn iedereen de mogelijkheid bieden om zich overal ter wereld te kunnen hydrateren op een gezonde en duurzame manier. Het wil 's werelds toonaangevende merk worden voor hydratatie zonder ooit een druppel water te verkopen. Al met al stelt Waterdrop zich grote doelen en bouwt het aan een wereldwijd merk. Drop by drop.'
 

tekst: Peter van Woensel Kooy

Voor de 169 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, scroll naar de linkjes hieronder.


Saskia Schuit - new business developer Waterdrop

Enkele voorbeelden uit de Waterdrop-collectie

Zie ook: Waterdrop op de Culiperslunch 2022

De 169 eerdere interviews uit deze serie

169. [marketeer 169] Susan Houben - Head of Marketing van SodaStream Benelux
168. [marketeer 168] Raoul Nijlhof - oprichter en marketeer Luggage Care
167. [marketeer 167] Janina Jahns - marketeer bij Diageo
166. [marketeer 166] Olaf Ouwerkerk en Youri van Slingerland van Happy Trails
165. [marketeer 165] Bob Verlaat - marketeer Super73 e-bikes
164. [marketeer 164] Samantha Sowirono - co marketeer Klarna
163. [marketeer 163] Bing van der Lande - merkenbouwer Object Embassy
162. [marketeer 162] Julie Munneke - founder van Tiny Library
161. [marketeer 161] Janne van den Tweel - marketing coördinator QWIC
160. [marketeer 160] Esmée Clewits - oprichter YourDesq
159. [marketeer 159] Evelien de Vries - oprichter van MDV Europe
158. [marketeer 158] Andrea van Nieuwenhuizen - Head of Marketing van Stox Energy Socks
157. [marketeer 157] Lindsay van der Looij - merkbewaarder van Bloy Institute
156. [marketeer 156] Celine Lokhorst - marketing manager Kamera Express
155. [Marketeer 155] Hans van der Eerden van De Raad van Buiten
154. [Marketeer 154] Coen de Kovel - cmo webshop Pluck
153. [Marketeer 153] Double Dutch sisters
152. [Marketeer 152] Fleur Runhardt en Roos Lindhout van House of Treats
151. [Marketeer 151] Jacqueline Seton-Jacobs (Seton’s Bakery) 
150. [Marketeer 150] Lena Cobelens van lounge- en sleepwear merk Le Olive
149. [Marketeer 149] Phil Vonk: 'Auto.nl is een lifehack'
148. [Marketeer 148] Ramon Beuk - chef, leraar en ondernemer over Wayooh
147. [Marketeer 147] Nathalie van den Hombergh over Own Your Space
146. [Marketeer 146] Bibi Janus van Juicebrothers
145. [Marketeer 145] Anna de Lanoy Meijer en Nina Poot over Anna + Nina
144. [Marketeer 144] Ella Fortuin koppelt personalities aan merken met Brands Connected
143. [Marketeer 143] Celapp Media scoort met b2b apps
142. [Marketeer 142] Pauline Cousseau: chief marketing officer oogmerk Polette  
141. [Marketeer 141] CMO Mick van Ettinger van The LiveKindly Collective
140. [interview marketeer 140] Iris Spronk over Webscraping Amsterdam
139. [interview Marketeer 139] Jasmijn Rijcken over marketingschip Eureka
138. [interview Marketeer 138] Felice Uiterwijk van Fairtrade Original over jackfruit
137. [interview Marketeer 137] Mark de Lange, ceo en founder van Ace & Tate
136. [interview Marketeer 136] Milo Borghans - Blyck Leckerneyen
135. [interview Marketeer 135] Bernadette Kooijman - startup No Fairytales
134. [interview Marketeer 134] Martijn Roordink, CEO en co-founder van Spaces
133. [interview Marketeer 133] Willem Kors & Marleen de Haan - marketeers Poeder Pret
132. [interview Marketeer 132] Olaf van Gerwen - oprichter Chuck Studios
131. [interview Marketeer 131] Miriam Mieras, Neeltje en Bob - Employity Recruitment
130. [interview Marketeer 130] Edward Hissink - cmo Fresh-R
129. [interview marketeer 129] Ron Beckers - oprichter Joe Merino
128. [interview Marketeer 128] Thomas Gesink- cmo bij Stadsbrouwerij De Prael
127. [interview Marketeer 127] Michiel Reinoud - managing director MBRC en Charity Gifts
126. [interview Marketeer 126]  Renée Cohen - Stromma Nederland
125. [interview Marketeer 125] Arjen van den Hof - eigenaar Vondel Hotels
124. [interview Marketeer 124]  Jos van Mil - bedenker Tommies en md Greenco
123. [interview Marketeer 123] Sandra Alvarez - foodinfluencer en kookboekschrijver
122. [interview Marketeer 122] Jeroen de Bos - commercial director Mepal
121. [interview Marketeer 121] Joseph Constanty - marketing director NIU
120. [interview Ondernemer 120] Stefaan Mouradian en Steven Boelens - Baunat juwelen
119. [interview Ondernemer 119] Antonie Reichling - Reichling Strategisch in Kwaliteit
118. [interview Ondernemer 118] Jacinta Bokma en Joyce Pherai van CookingToday.nl
117. [interview Ondernemer 117] Sven Dirkzwager - general manager MyCOOKS
116. [interview Ondernemer 116] Hubrecht Duijker - wijnschrijver
115. [interview Ondernemer 115]  Frans Story - directeur Van Boxtel hoorwinkels
114. [[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - cmo gevogeltebedrijf Kipster
113. [[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc kant-en-klaar
112. [interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes 
111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers
110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs
109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy
108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 
107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja
106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood
105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail
104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group
103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager
102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie
101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys
100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog
99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal
98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth
97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery
96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 
95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen
94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 
93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 
92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 
91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping
90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict
89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore
88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal
87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw
86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin
85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box
84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya
83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten
82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers
81.[Ondernemer van de Week] Kevin de Roos - dga en bedenker Tante Nel Rotterdam
80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau
79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE
78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 
77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 
76. [Ondernemer van de Week] Iris Weges - consultant Female Health Company
75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 
74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office
73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger
72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  
71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 
70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys
69. [Ondernemer van de Week]  Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate
68. [Ondernemer van de week] Caroline Glasbergen - 'Fitshe' female sportshakes
67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 
66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 
65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 
64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper
63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 
62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 
61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota
60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - RetailTheater
59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps
58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema
57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 
56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti
55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl
54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin
53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 
52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer
51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 
50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 
49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino
48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger
47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades
46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu
45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands
44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS
43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail
42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities
41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 
40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw
39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com
38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq
37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese
36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 
35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts
34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash
33. [Ondernemer van de week] Remko Been - omnichannel & marketing Storelink 
32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace
31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel
30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin
28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany
27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao
26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy
25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts
24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien
23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 
21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina
20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!
19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero
18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn
17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill
16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm
15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen
14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij
12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash
11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver
10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)
9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep
7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten
6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande
5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl
4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken