Barbie lanceert eerste pop met Down-syndroom

Barbie lanceert eerste pop met Down-syndroom
  • Food-en-retail
  • 28 apr 2023 @ 15:07
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingcommunicatieMVO

Barbie-moeder Mattel Inc kondigt aan dat het zijn poppenlijn uitbreidt met een Barbie met het syndroom van Down. Zo wil het merk nog meer kinderen aanspreken met een pop waarin ze zichzelf herkennen en die hun omgeving weerspiegelt.

De Barbiepop met het syndroom van Down is volgens het merk bestemd om alle kinderen te inspireren om meer verhalen te vertellen door middel van spel. 

'Barbie is de meest diverse poppenlijn op de markt en speelt een belangrijke rol in de eerste ervaringen van een kind. We willen dan ook ons steentje bijdragen om de stigmatisering in de samenleving tegen te gaan door middel van spel', vertelt Lisa McKnight, Executive Vice President en Global Head of Barbie & Dolls bij Mattel, aan MarketingTribune. 'We willen alle kinderen de kans bieden om zichzelf te zien in Barbie en ze tegelijkertijd aanmoedigen om met poppen te spelen die niet op hen lijken. Spelen met een pop die uit een andere leefwereld komt, kan het kind meer begrip en een groter gevoel van empathie bijbrengen. En dat leidt tot een meer inclusieve samenleving waarin plek is voor iedereen. We zijn er dan ook trots op om een Barbiepop met het syndroom van Down uit te brengen. Zo willen we de realiteit om ons heen beter weerspiegelen en onze inzet voor het vieren van inclusie door middel van spel te bevorderen.'

De pop moest een levensechte persoon met het syndroom van Down belichamen volgens McKnight. Daarom heeft Barbie nauw samengewerkt met de National Down Syndrome Society (NDSS). 'De NDSS biedt steun aan mensen met het syndroom van Down en hun gezinnen: de vereniging verstrekt middelen, lobbyt bij beleidsmakers en werkt samen met lokale gemeenschappen. De inbreng van de NDSS en de ervaringen uit de praktijk hebben het ontwerpproces van begin tot eind gestuurd. Dat merk je aan de lichaamsbouw van de pop, de kleding, de accessoires én de verpakking. Dankzij de nauwe samenwerking is het team van Barbie erin geslaagd om mensen met het syndroom van Down in de spotlight te zetten met een pop die onmiddellijk aanspreekt in de gemeenschap.'

Europese 'ambassadeurs' die pleiten voor inclusie, zichtbaarheid en begrip voor mensen met het syndroom van Down zoals Ellie Goldstein (een Brits model, red.), Éléonore Laloux (een Franse gemeenteraadsvrouw en schrijfster) en Enya (model en influencer in Nederland) sluiten zich bij het initiatief aan, meldt Barbie. 'De drie vrouwen pronken op feestelijke foto’s en in het filmpje met de allereerste pop die hen echt vertegenwoordigt. Ze vertellen wat dit voor hen en kinderen zoals zij over de hele wereld betekent.'

Zo zegt Goldstein: "Ik ben zo blij dat er een Barbie met het syndroom van Down is. Toen ik de pop zag, voelde ik me zo overweldigd - het betekende veel voor me en ik ben zo vereerd en trots dat Barbie mij koos om de pop aan de wereld te laten zien. Diversiteit is belangrijk voor mij, want mensen moeten meer mensen zoals ik in de wereld zien en niet worden weggestopt.'

De lichaamsbouw, het gezicht en het lichaam van deze nieuwe Barbie zijn na overleg met de NDSS een getrouwe weergave van vrouwen met het syndroom van Down. Zo is de pop korter en heeft ze een langer bovenlijf. Het gezicht is ronder, met kleinere oren en een platte neusbrug, terwijl de amandelvormige ogen lichtjes schuin staan. Over de handpalmen van de pop loopt zelfs een enkele lijn, vaak kenmerkend voor mensen met het syndroom van Down, stelt Mattel.

'De vroege ervaringen van kinderen helpen hun overtuigingen en perceptie te vormen – en Barbie kan een belangrijke rol spelen in dit proces. Als een kind met Barbie speelt, laat het zijn verbeelding de vrije loop en kan het alles en om het even wie zijn. Spelen met poppen is heel belangrijk in cruciale fasen van de ontwikkeling. Kinderen bouwen zo hun empathische vermogen op en dat kan hen in hun latere leven veel goeds brengen. Ook leren ze de nodige sociale vaardigheden om uit te blinken als ze zich een toekomst met gelijke kansen inbeelden', aldus het merk.

Barbie noemt zich 'de meest inclusieve poppenlijn op de markt': de meer dan 175 looks en de verscheidenheid aan oogkleuren, haarkleuren en -texturen, lichaamstypes, handicaps en modestijlen bieden kinderen de gelegenheid om duizenden verhalen te bedenken en uit te beelden. De 'Fashionistas 2023' en Barbie met het syndroom van Down uit deze nieuwste serie zijn nu te koop bij Bol.com.
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken