Food for thought!

  • Food-en-retail
  • 31 dec 2014 @ 00:01
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • DesignonderzoekWinkelen

Een van de leuke voordelen van retailonderzoek doen, is dat je op de hoogte ‘moet’ blijven van de trends in retailland en daarvoor af en toe een retailbezoek mag afleggen. Zo ging ik dit keer mee op met als bestemming: Antwerpen. Thema van de dag was de vraag hoe onze zuiderburen inspelen op de belangrijkste trends van dit moment: 1. Leisure retail waarbij niet het product centraal staat maar de beleving in de winkel. 2. Prestige retail waarbij we niet langer kiezen voor het grijze midden maar voor extreem. 3. Sustainable retail dat inspeelt op de MVO behoefte die de consument zegt te hebben.

Beleving om de verveelde klant te vermaken
A.S. Adventure wil de ‘bored consumer’ beleving bieden door deze consument te vermaken. De winkel bevindt zich in een Amerikaans aandoend winkelcentrum dat sinds de opening in 1993 geen leegstand kent. De eerste blik op de entree van AS Adventure is groots: een enorme Landrover Defender staat opgesteld en een ‘gezin’ van paspoppen staat er omheen, klaar voor sportiviteit! Dat belooft wat voor de binnenkant van de winkel….En dat valt toch ietwat tegen als het gaat om beleving. Zowel het aanbod als de beleving in de winkel voldoen wat mij betreft niet aan het vermaken van de verveelde consument. Ik verwacht wat meer beleving dan slechts het uitproberen van een slaapmatje op een kiezelondergrond of het vermaken van kinderen met een boomhut. Daarnaast was ik in verwarring door de combinatie van ruige outdoor kleding en glitterjurkjes die op een kerstfeest niet zouden misstaan. Gebrek aan focus?


Extreme luxe bij Verso
Wij vervolgden onze reis richting Verso, een modehemel van luxueuze esthetiek zoals Verso zelf zegt op haar website. Alles is extreem in en aan deze winkel: het pand, het personeel, het assortiment. Het beperkte aantal klanten in de winkel leert ons dat winkelen hier vooral op afspraak en met je personal verkoper gebeurt. Even lekker ongedwongen neuzen op zoek naar dat ene jurkje is voor de gewone sterveling bij Verso niet weggelegd.

Robuust, the Zero Waste Shop
Te voet vervolgden wij onze weg naar een onopvallende winkel in een onopvallende straat maar met een zeer opvallende boodschap: verpakkingsvrij is de toekomst. Alle producten worden bij ‘Robuust’ verpakkingsvrij aangeboden en verkocht. Dus eigen potten en pannen mee en aan de slag. Ben je toch een pot vergeten, dan zijn ze (tegen een stevige prijs) te koop bij Robuust. Ik vond het interessant te beseffen wat het achterwege blijven van merken doet met mijn kwaliteitsbeleving van het product. Hoe lang liggen deze producten al in het schap? Zijn ze nog wel vers? Maar ik ben benieuwd in hoeverre deze zeer bewonderenswaardige ideologie de grote massa van de supermarkt aantrekt. De tijd zal het leren.
Al met al een inspirerende dag. Het antwoord op de vraag van de dag is naar mijn idee dat de Belgische retailers nog wel wat werk te doen hebben als het gaat om het inspelen op de belangrijkste retailtrends van dit moment. Meer out of the box en weg van het veilige en toch meer gaan voor echt extreem? Food for thought!

Dorien Blokhuis
senior projectleider – Ruigrok | NetPanel


Meer info over Retail Safari klik hier














Gastblogger

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken