[verslag] Google over food op Nationaal Foodservice congres: invloed search op eten - digitale keuken in opkomst
- Food-en-retail
- 23 nov 2015 @ 15:51
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - OnderzoekFood
- 23 nov 2015 @ 15:51
- Gastblogger
Tijdens het Nationaal Foodservice congres, georganiseerd door Foodservice Alliance met als thema ‘The bigger picture in a changing world’, gehouden op de Horeca Expo te Gent, presenteerde Ernst-Jan van Leeuwen, Industrie Manager Branding van Google, interessante ontwikkelingen ten aanzien van het gebruik van Google search op smartphone door Millenials. Persoonlijk verslag van aanwezige Fenny van Wees, 'neus' en directeur van de Amsterdamse firma A.van Wees distilleerderij de Ooievaar. 'Een van de leukste trends lijkt de digitale keuken’
Volgens Google gebruikt 87 Procent van consumenten < 35 jaar de smartphone gemiddeld 150 keer per dag, daarvan zegt 79 procent op zoek naar informatie over voedsel, entertainment of nieuws als eerste bron online te zoeken. De zoekopdrachten luiden vooral “ik wil kijken”, “ik wil weten”, “ik wil gaan”, “ik wil kopen”, of “ik wil doen”. De Millenials uiten hun gesproken vragen tegen de Google search app -klik hier voor een demo- waarna het antwoord via YouTube, Google maps, Wikipedia of elders verschijnt. Volgens Google blijkt dat 60 procent van de mobiele gebruikers binnen 1 uur na een zoekopdracht beslist waar ze gaat eten en 40 procent daarna bewust zoekt op voedselinformatie over producten op de menukaart ter plaatse.
55 Procent koopt na een zoekopdracht binnen een uur online en 95 procent van de vragen als 'Wat zal ik eten' is bestemd voor dezelfde dag. Van de consument die iets wil eten, drinken of anderszins consumeren, zoekt 4 van de 5 op plaats, postcode of directe omgeving naar een geschikte plek. Niet alleen voor online beslissingen maar ook ter ondersteuning van aankopen in een winkel consulteert 82 procent van de gebruikers de smartphone.
Een van de leukste trends lijkt de ‘digitale keuken’. 59 procent van 25-34 jarigen gaat in de keuken aan de slag met een YouTube kookfilmpje op de smartphone als digitale instructeur (zie hier onder).
Daarmee lijkt YouTube de sleutel te zijn tot het creëren van serieuze content rondom voedsel. De filmpjes bieden de consument volgens YouTube vermaak, kennis, inspiratie en gemak, waardoor ze toegankelijker zijn dan andere platforms. Bovendien zijn ze mobiel toegankelijk, is er voor ieder wat wils en draagt het bij tot sociaal contact door het delen van de informatie. Voor foodproducenten, restaurants en cafe’s alle reden om zichtbaar te zijn in de eerste zoekopdracht en de juiste content te bieden. Tegelijkertijd zou dit wel eens het einde van het kookboektijdperk kunnen inluiden.
Fenny van Wees
distillateur & directeur
A.van Wees distilleerderij de Ooievaar
Enkele sheets uit de presentatie
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- Van Wees
- onderzoek
- thema
- iPhone
- The bigger picture in a changing world
- Nationaal Foodservice congres
- Horeca Expo
- Millenials
- smartphone
- Ernst-Jan van Leeuwen
- search
- Industrie Manager Branding
- distilleerderij
- neus
- ontwikkelingen
- Fenny
- geur
- Gent
- Foodservice Alliance
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Veggies First: van bijgerecht naar... 01-07-2025
- Praxis introduceert AI-hulp in app... 30-06-2025
- Dirk krijgt hoogste score in YouGov... 30-06-2025
- Guillaume Motte (Sephora) trapt NRF... 30-06-2025
- Kassabon in supermarkt informeert... 27-06-2025
- Rivièra Maison tot verrassing... 26-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation