Tweederde online shoppers niet bewust van rechten
- Online
- 17 mrt 2020 @ 09:52
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Consumenten
- 17 mrt 2020 @ 09:52
- Sjaak Hoogkamer
Online winkelcentrum beslist.nl ondervroeg 900 bezoekers van haar website en ontdekte dat veel consumenten toch niet goed weten waar zij precies recht op hebben bij een online aankoop.
We weten bijna allemaal (86% van de ondervraagden) dat we als consument bij online shoppen altijd recht hebben op een bedenktijd van tenminste 14 dagen. Deze bedenktijd gaat in vanaf de dag dat de bestelling is geleverd. Binnen deze tijd kun je de webwinkel laten weten dat je van de aankoop afziet (uitzonderingen daargelaten: onder andere op maat gemaakte items en online gokken).
Bezorgkosten
Toch weet de meerderheid (62%) van de online shoppers niet dat de webwinkel wettelijk verplicht is om de bezorgkosten volledig terug te betalen bij een retournering.
Copyright grafiek: Beslist.nl
Dit geldt echter alleen wanneer de klant de online bestelling in zijn geheel retour stuurt. De kosten voor het terugsturen kunnen wel voor eigen rekening zijn. Dit moet de verkoper dan wel van te voren aangeven.
Een derde van de respondenten (36%) weet niet dat hij of zij recht heeft op een terugbetaling van het aankoopbedrag binnen 14 dagen nadat deze heeft aangegeven dat hij de bestelling retourneert. Maar de verkoper mag wél daarmee wachten totdat hij het product daadwerkelijk heeft terugontvangen of tot de klant bewijs heeft geleverd dat hij het product heeft teruggestuurd. De verkoper mag geen tegoed- of cadeaubon geven, dat wist 28% niet.
Top 10 ergernissen bij het online winkelen
Naast dat online winkelen een gemak is omdat je niet naar de fysieke winkel hoeft, zijn er ook vele ergernissen. Beslist.nl vroeg online shoppers ook naar hun grootste ergernissen.
1. (Hoge) verzendkosten of geen gratis verzendkosten;
2. (Hoge) retourkosten moeten betalen of geen gratis retour;
3. Niet kunnen kiezen voor levering bij een afhaalpunt;
4. Achteraf ontvang je een e-mail dat de artikelen die je besteld had toch niet meer op voorraad zijn;
5. Lange levertijd;
6. Het product is bij levering anders dan op de foto;
7. Je hebt producten in het winkelmandje geplaatst, maar bij het willen afrekenen blijken sommige artikelen ineens uitverkocht te zijn;
8. De pakketbezorger geeft aan dat je niet thuis was terwijl je wel thuis aan het wachten was;
9. Alleen met een creditcard jouw bestelling kunnen afrekenen;
10. De pakketbezorgdienst geeft een ruim tijdvak van levering aan waardoor je de gehele dag thuis zit te wachten op jouw bestelling.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- AH wint Greatest TikTok tijdens Ad Awards
- Hoe Moneybird emotie boven product kiest in nieuwe campagne...
- Just speelt in op jongerencultuur met campagne ‘moetje of wilje’
- KPN introduceert App de Sint AI gestuurde Sinterklaaservaring...
- [onderzoek] Ruim helft jongeren herkent AI-content moeilijk
- [column] Marketingfacts Focus #10
Laatste Nieuws
- KPN introduceert App de Sint AI... 21-11-2025
- Petersen presenteert boek... 20-11-2025
- MondoMarketing bekroond tot beste... 19-11-2025
- AH wint Greatest TikTok tijdens Ad... 19-11-2025
- Identity Games kiest voor speelse... 18-11-2025
- [onderzoek] Ruim helft jongeren... 17-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

