Tweederde online shoppers niet bewust van rechten

Tweederde online shoppers niet bewust van rechten
  • Online
  • 17 mrt 2020 @ 09:52
  • 10462 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Consumenten

Online winkelcentrum beslist.nl ondervroeg 900 bezoekers van haar website en ontdekte dat veel consumenten toch niet goed weten waar zij precies recht op hebben bij een online aankoop.

We weten bijna allemaal (86% van de ondervraagden) dat we als consument bij online shoppen altijd recht hebben op een bedenktijd van tenminste 14 dagen. Deze bedenktijd gaat in vanaf de dag dat de bestelling is geleverd. Binnen deze tijd kun je de webwinkel laten weten dat je van de aankoop afziet (uitzonderingen daargelaten: onder andere op maat gemaakte items en online gokken).

Bezorgkosten

Toch weet de meerderheid (62%) van de online shoppers niet dat de webwinkel wettelijk verplicht is om de bezorgkosten volledig terug te betalen bij een retournering.

Copyright grafiek: Beslist.nl

Dit geldt echter alleen wanneer de klant de online bestelling in zijn geheel retour stuurt. De kosten voor het terugsturen kunnen wel voor eigen rekening zijn. Dit moet de verkoper dan wel van te voren aangeven.

Een derde van de respondenten (36%) weet niet dat hij of zij recht heeft op een terugbetaling van het aankoopbedrag binnen 14 dagen nadat deze heeft aangegeven dat hij de bestelling retourneert. Maar de verkoper mag wél daarmee wachten totdat hij het product daadwerkelijk heeft terugontvangen of tot de klant bewijs heeft geleverd dat hij het product heeft teruggestuurd. De verkoper mag geen tegoed- of cadeaubon geven, dat wist 28% niet.

Top 10 ergernissen bij het online winkelen

Naast dat online winkelen een gemak is omdat je niet naar de fysieke winkel hoeft, zijn er ook vele ergernissen. Beslist.nl vroeg online shoppers ook naar hun grootste ergernissen.

1.           (Hoge) verzendkosten of geen gratis verzendkosten;

2.           (Hoge) retourkosten moeten betalen of geen gratis retour;

3.           Niet kunnen kiezen voor levering bij een afhaalpunt;

4.           Achteraf ontvang je een e-mail dat de artikelen die je besteld had toch niet meer op voorraad zijn;

5.           Lange levertijd;

6.           Het product is bij levering anders dan op de foto;

7.           Je hebt producten in het winkelmandje geplaatst, maar bij het willen afrekenen blijken sommige artikelen ineens uitverkocht te zijn;

8.           De pakketbezorger geeft aan dat je niet thuis was terwijl je wel thuis aan het wachten was;

9.           Alleen met een creditcard jouw bestelling kunnen afrekenen;

10.         De pakketbezorgdienst geeft een ruim tijdvak van levering aan waardoor je de gehele dag thuis zit te wachten op jouw bestelling.

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken