'Ook Alex de Carvalho neemt achternaam Heineken aan'
- Algemeen
- 7 feb 2014 @ 09:15
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MerkenOnderzoek
- 7 feb 2014 @ 09:15
- Redactie Food en Retail
Alexander de Carvalho neemt binnenkort de achternaam van de familie Heineken aan. Dit meldden betrouwbare bronnen rondom de familie. Zijn grootvader Freddy Heineken, die zelf naar nu blijkt eigenlijk Petersen heet, zou deze mogelijkheid nog bij diens leven nadrukkelijk voor zijn kleinzoon hebben opengehouden. Alexander, of Alex, maakte vorig jaar op 25 april zijn entree binnen de brouwerij toen hij werd benoemd als lid van de Raad van Beheer van Heineken Holding. In het Stadsarchief van de hoofdstad is intussen t/m 11 mei 2014 de expo Heineken's Amsterdam geopend.
Heineken-kroonprins Alexander (foto, 29) werkt naast zijn functie als toezichthouder nog bij Lion Capital. Deze private equity club focust zich voornamelijk op ondernemingen met sterke merknamen. In België is de onderneming eigenaar van AS Adventure Group, waaronder winkelketen Bever en in Nederland van warenhuisketen HEMA en snackmaker Ad van Geloven. Ook bezit Lion Capital eetketen Wagamama en de frisdrankmerken Schweppes en Orangina. In de Heineken Holding zit ook Alexanders moeder Charlene (59). De afstammelingen van Freddy Heineken bezitten 51,1 procent van de Heineken Holding, dat weer een piepkleine meerderheid in de aandelen van de Heineken NV bezit. Michel de Carvalho (69), Alex' vader, is daar commissaris.
In voetsporen Freddy
'Ik hou van Heineken. Thuis spraken we er altijd over. Ik weet niet beter. It's us. Toen ik klein was zocht ik in de supermarkt meteen naar Heineken. En ergerde ik me als ons bier niet op het juiste schap stond.', zegt Alex 25 april 2013 tijdens de aandeelhoudersvergadering tegen de pers. Vogens zijn vader ligt opvolging voor de hand: 'Hij is de oudste. En hij is er mentaal klaar voor.'
Topgeheim
Insiders binnen de brouwerij geven MarketingTribune aan dat grootvader en ooit MT's Reclameman van het Jaar wijlen Freddy dit pad al heeft voorzien. 'Maar dan dwingt de naam De Carvalho toch minder respect af. Ter meerdere glorie van Heineken zal Alexander binnenkort weer de achternaam Heineken gaan voeren. Wel zo herkenbaar al is dit intern nog top secret. Freddy heeft dat reeds bewerkstelligd.' (PvWK)
Gister kwam een boek 'Gerard Heineken - De man, de stad en het bier' uit van Annejet van der Zijl, waarin wordt beschreven dat Freddy Heineken de naam van zijn stiefvader aannam. Eigenlijk heet hij Freddy Petersen. Klik hier voor meer info. Tot en met 11 mei is in het Amsterdams Stadsarchief een expo over de familie Heineken geopend. Meer info vindt u hier.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- herkenbaarheid
- Petersen
- brouwerij
- Freddy
- Heineken
- bier
- Stadsarchief
- pils
- Amsterdam
- Annejet van der Zijl
- Alexander de Carvalho
- achternaam
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Booking.com nieuwkomer in wereldwijde top 100
- Samsung en Van Gogh Museum bundelen krachten
- Yannick Colastica: 'We zetten Floryn niet neer als bank, maar...
- Milka vergroot merkbekendheid met contextueel adverteren
- Maastricht sterkste stadsmerk van Nederland
- [onderzoek] Merkstrategie mist plek in B2B-bedrijfsvoering
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management