[Mijn marketing] Annemieke Deering: ‘Het werk loopt volop door’

[Mijn marketing] Annemieke Deering: ‘Het werk loopt volop door’
  • Algemeen
  • 30 mrt 2020 @ 15:14
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingCommunicatiePersonalia

Duizendpoot Annemieke Deering (42) is director bij Dutch Digital Agencies en Brand Nomad, maar bovenal begenadigd PR-agent. In deze tijden van coronacrisis is ze dan ook drukker dan ooit.

Strijdbaar

Ik ben in deze onwerkelijke periode drukker dan ooit. Samen met mijn collega Stephanie Muller ben ik hard bezig om de digitale bureaus zo goed mogelijk te faciliteren en ondersteunen. Om ervoor te zorgen dat zij de juiste informatie krijgen van experts en dat de Dutch Digital Agencies-community meer verbonden is. En dat lukt; de bureaus delen hun kennis met elkaar. Die verbondenheid en kennisdeling is echt de kracht van DDA. Je voelt de strijdbaarheid van de ondernemers om deze periode zo goed mogelijk door te komen.

Nuchter

Ik sta vrij nuchter in de coronacrisis: het is onomkeerbaar en we moeten er doorheen. Sowieso ben ik van het principe 'vecht niet tegen iets dat je niet veranderen kunt.' Tegelijkertijd vind ik het bijzonder indrukwekkend hoe moeder natuur de wereld in haar greep houdt en het effect daarvan op de maatschappij en economie. Zelf heb ik nog weinig last van opdrachten die gecanceld worden en loopt het werk volop door. Sterker nog, het is drukker dan ooit.

Corona-initiatieven

Het initiatief #mijnhartvoordezorg van WeFilm vind ik te gek, maar ook de Houd afstand-campagne die Boomerang in één dag heeft opgezet. En natuurlijk mag ik Dept niet vergeten. Eerst samen met Bol.com inhaken op kinderen die niet meer naar school kunnen en nu samen met Honig geld inzamelen zodat de Voedselbank zijn werk kan blijven doen.

Merk

Mijn favoriete merk is Nike. Ik ben echt een sucker voor hun sneakers. De uitingen zijn treffend en het merk weet altijd de juiste snaar te raken en je te motiveren. Daarnaast vind ik merken als Plantsome en Crisp te gek. De copy op Plantsome vind ik mooi, het bestelproces is fijn en het feit dat er een app bestaat om aan te geven wanneer welke plant water nodig heeft, is in mijn geval geen overbodige luxe. Crisp doet zaken met lokale ondernemers en levert streekproducten. Eten vind ik heerlijk, dus alleen al het bestellen bij dit merk is voorpret.

Spot-on

Ik ben fan van de recente corona-campagne van Nike. Spot-on en het geeft hun maatschappelijke betrokkenheid wederom invulling. Kippenvel.

Vakprijs

In Nederland zie ik dat de Esprix en Spin de prijzen zijn die bureaus en opdrachtgevers graag in de wacht slepen. Internationaal is een Leeuw of Webby fijn om te winnen. Maar ik ga nu ook makkelijk voorbij aan FWA en Awwwards.

Eigen richting

Ik vind nieuwkomers als Ronin en The Family Amsterdam leuke bureaus om te volgen. Jarenlange ervaring en tegelijkertijd geven ze een heel eigen richting aan de industrie.

Lef

Boukje Taphoorn van Bol.com is mijn favoriete marketeer. Bijzonder om te zien hoe snel en actueel dit merk inspeelt op de laatste ontwikkelingen. Daarvoor moet je lef hebben en stevig in je schoenen staan. Daarnaast heb ik respect voor wat Pieter Zwart eind februari met Coolblue heeft gedaan: de prijzen omhoog vanwege corona. Mooie transparante communicatie en niet bang voor eventuele gevolgen.

Napraten

Containerbegrippen waarvan de betekenis een eigen leven gaan leiden. Zoals destijds met design thinking is gebeurd en meer recent met digitale transformatie. Het zegt niets, wordt niet in de volledige breedte uitgelegd en legt de complexiteit niet uit. En vervolgens begint iedereen elkaar na te praten.

Magazine

Elle Decoration is mijn favoriete magazinemerk. Supermooi opgemaakt en boordevol inspiratie. En natuurlijk nog steeds de Donald Duck!

Uitdaging

Mijn persoonlijke marketinguitdaging is het positioneren van digitale bureaus. In de huidige markt is alles en iedereen digitaal. Het is commodity geworden. Daarnaast is de dienstverlening van bureaus aan het veranderen. Aan mij de taak om hun toegevoegde waarde dusdanig naar voren te schuiven zodat het duidelijk is waarom je juist de expertise en kunde van een bureau wilt. Dit is buiten onze branche nog allesbehalve duidelijk.

Misverstand

Reclamebureaus lijken niet op de sketches uit Firma Multilul. 'Doe maar even een conceptje of ideetje.' Dat 'doe maar ff' is echt een vak, waar veel gepassioneerde mensen hard voor gestudeerd hebben. Zij verstaan hun vak goed en zijn experts. Als je echt een goede dienstverlening wil, dan doen we dat niet eventjes, maar gaan we voor de lange termijn en high-end kwaliteit.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online. 

Lees ook: 

Herbert van Hoogdalem: 'Diversity-discussie is beetje onzin'

Patritia Pahladsingh: 'We maken meer dan alleen spotjes'

Christiaan Ruesink: 'Marketeer, stap uit je bubbel'

Kyra Roest: 'Met merkbouwers per trein naar Cannes'

Christian van Santen: 'Complexiteit marketing neemt toe'

Mirjam van den Broeke: 'Vooralsnog heb ik het druk'

Marnix Tiggeloven: 'We kunnen wel tegen een stootje'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken