Kennisleider worden met content-curatie

Kennisleider worden met content-curatie
  • B2b
  • 3 jun 2014 @ 10:03
  • 16847 x gelezen
  • Link
  • Robbert van den Heuvel
    Robbert van den Heuvel

    eigenaar
    Heuvel Marketing
  • Zakelijk

Inbound marketing wordt steeds populairder in Nederland. Door het creëren en publiceren van relevante originele content, zoals blogartikelen, video’s, casestudies of white papers, wordt een B2B-onderneming online beter zichtbaar en vindbaar. Op deze manier kan een onderneming haar marktbereik enorm vergroten.

Het maken van originele content legt vaak een behoorlijk beslag op tijd en budget. Het is geen sinecure om steeds weer nieuwe informatie te bedenken en uit te geven. Er dient zich ook een ander probleem aan. De hoeveelheid informatie op internet verdubbelt elke dag.

Is het dan wel nuttig om nog meer nieuwe informatie te creëren, terwijl er al zoveel is? Marketingexpert Seth Godin voorspelt dan ook dat de macht gaat verschuiven van ‘content makers’ naar ‘content curators’: "If we live in a world where information drives what we do, the information we get becomes the most important thing. The person who chooses that information has power."

Er is zoveel informatie op internet beschikbaar, dat er tegenwoordig niet alleen mensen nodig zijn die compleet nieuwe informatie publiceren, maar ook mensen die bestaande informatie toegankelijk maken. Deze activiteit wordt content curatie genoemd.

Content-curatie is het continu bijeenbrengen, organiseren, selecteren en duiden van informatie over een bepaald onderwerp in een online omgeving, op een manier die betekenisvol is voor een specifieke doelgroep.

Aggregeren
Cureren start met ‘aggregeren’, namelijk het op één plaats verzamelen van zoveel mogelijk artikelen uit meerdere bronnen. Bronvermelding is daarbij essentieel. Daarnaast is de ongeschreven regel voor ‘fair use’ het direct doorlinken naar het originele artikel. De bedoeling is dat je slechts een deel van het artikel overneemt. Hoeveel alinea’s dat precies zijn, daarover verschillen de meningen. Teveel overnemen betekent dat er voor de lezer geen reden meer is om door klikken naar het originele artikel. Maar wat ‘teveel’ is, is subjectief.

Content-curatie gaat verder dan alleen aggregeren. Cureren is het verrijken van bestaande informatie op een manier die waarde toevoegt. Allerlei voorheen losstaande informatie wordt geduid doordat het in een context geplaatst wordt. Kan het aggregeren gedaan worden door een computer, cureren kan alleen een mens. Alleen een mens kan een selectie maken door het onderscheiden van betrouwbare en minder betrouwbare informatie. Alleen een mens kan grotere verbanden zien en een invalshoek kiezen. Internetjournalist Steven Rosenbaum praat dan ook over het ‘human-filtered web’.

Met een goede content curatie strategie kun je er als marketeer voor zorgen dat je onderneming zichzelf online profileert als kennisleider in je vakgebied zonder dat je een groep bloggers hoeft te recruteren op te leiden en aan te sturen.

Heb jij als marketeer al ervaring met het cureren van content? Ik nodig je van harte uit om je bevindingen hieronder te delen. 

Robbert van den Heuvel

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken