Kennisleider worden met content-curatie
- B2b
- 3 jun 2014 @ 10:03
- Link
-
Robbert van den Heuvel
eigenaar
Heuvel Marketing - Zakelijk
- 3 jun 2014 @ 10:03
- Robbert van den Heuvel
Inbound marketing wordt steeds populairder in Nederland. Door het creëren en publiceren van relevante originele content, zoals blogartikelen, video’s, casestudies of white papers, wordt een B2B-onderneming online beter zichtbaar en vindbaar. Op deze manier kan een onderneming haar marktbereik enorm vergroten.
Het maken van originele content legt vaak een behoorlijk beslag op tijd en budget. Het is geen sinecure om steeds weer nieuwe informatie te bedenken en uit te geven. Er dient zich ook een ander probleem aan. De hoeveelheid informatie op internet verdubbelt elke dag.
Is het dan wel nuttig om nog meer nieuwe informatie te creëren, terwijl er al zoveel is? Marketingexpert Seth Godin voorspelt dan ook dat de macht gaat verschuiven van ‘content makers’ naar ‘content curators’: "If we live in a world where information drives what we do, the information we get becomes the most important thing. The person who chooses that information has power."
Er is zoveel informatie op internet beschikbaar, dat er tegenwoordig niet alleen mensen nodig zijn die compleet nieuwe informatie publiceren, maar ook mensen die bestaande informatie toegankelijk maken. Deze activiteit wordt content curatie genoemd.
Content-curatie is het continu bijeenbrengen, organiseren, selecteren en duiden van informatie over een bepaald onderwerp in een online omgeving, op een manier die betekenisvol is voor een specifieke doelgroep.
Aggregeren
Cureren start met ‘aggregeren’, namelijk het op één plaats verzamelen van zoveel mogelijk artikelen uit meerdere bronnen. Bronvermelding is daarbij essentieel. Daarnaast is de ongeschreven regel voor ‘fair use’ het direct doorlinken naar het originele artikel. De bedoeling is dat je slechts een deel van het artikel overneemt. Hoeveel alinea’s dat precies zijn, daarover verschillen de meningen. Teveel overnemen betekent dat er voor de lezer geen reden meer is om door klikken naar het originele artikel. Maar wat ‘teveel’ is, is subjectief.
Content-curatie gaat verder dan alleen aggregeren. Cureren is het verrijken van bestaande informatie op een manier die waarde toevoegt. Allerlei voorheen losstaande informatie wordt geduid doordat het in een context geplaatst wordt. Kan het aggregeren gedaan worden door een computer, cureren kan alleen een mens. Alleen een mens kan een selectie maken door het onderscheiden van betrouwbare en minder betrouwbare informatie. Alleen een mens kan grotere verbanden zien en een invalshoek kiezen. Internetjournalist Steven Rosenbaum praat dan ook over het ‘human-filtered web’.
Met een goede content curatie strategie kun je er als marketeer voor zorgen dat je onderneming zichzelf online profileert als kennisleider in je vakgebied zonder dat je een groep bloggers hoeft te recruteren op te leiden en aan te sturen.
Heb jij als marketeer al ervaring met het cureren van content? Ik nodig je van harte uit om je bevindingen hieronder te delen.
-
Robbert van den Heuvel
- Werkt bij: Heuvel Marketing
- Functie: eigenaar
- Website:http://www.heuvelmarketing.com
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Jezelf als marketeer slim blijven uitvinden
- Thijs Gussenhoven van Heineken over het belang van VVAL voor...
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend: Nathalie Lam van Philips
- Bestedingen digital advertising Nederland stijgen naar 3,7...
- Martijn Delahaye van Afas Software: 'Inspiratie is nutteloos...
- Beeckestijn start opleiding AI Business Professional
Laatste Nieuws
- De 8e editie van Nima Marketing Day... 22-04-2024
- Tweede keynotespreker NMD24 bekend:... 19-04-2024
- Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim... 18-04-2024
- Bestedingen digital advertising... 17-04-2024
- Beeckestijn start opleiding AI... 17-04-2024
- Martijn Delahaye van Afas Software:... 15-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing