IAB Nederland en VEA gaan samen verder

IAB Nederland en VEA gaan samen verder
  • Bureaus
  • 3 nov 2020 @ 09:20
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Communicatie

Tijdens een ingelaste algemene ledenvergadering hebben de leden van IAB Nederland (100%) en VEA (89%) ingestemd met een fusie tussen beide brancheverenigingen. Marion Koopman wordt voorzitter en Wendy Pouw directeur.

Het akkoord moet de brancheverenigingen de ruimte geven om in de komende twee maanden de nieuwe identiteit uit te werken, het integratieproces voor te bereiden en de statuten op te stellen. Per 1 januari zullen de brancheverenigingen officieel samen verder gaan als 'nieuw innovatief brancheplatform dat de hele marketingketen verbindt' en de belangen van de in totaal 260 leden behartigt.

Ook het voorgestelde bestuur is tijdens de ledenvergadering in zijn geheel door de leden aangenomen. Het nieuwe bestuur bestaat per 1 januari uit voorzitter Marion Koopman (huidige voorzitter VEA), vicevoorzitter Saskia Wagenmakers (huidige voorzitter IAB Nederland), Gijs de Bruijn (Accenture Interactive), Joris Lak (Albert Heijn), Dick van der Lecq (DDB Unlimited), Yvonne Prins (UM Nederland), Atva van Zanten (Mindshare), Brian Hirman (GUC Agency), Tim Geenen (LiveRamp), Dorine van Mullem (Talpa Network), Baba Touré (Hammerfest), Diana van Roest (Google) en Jos Govaart (Coopr). Directeur van de nieuwe vereniging wordt Wendy Pouw. Talmon Kochheim, de huidige directeur van de VEA, zal als adviseur betrokken blijven.

Marion Koopman zegt: 'Na een jaar lang intensief gesprekken te hebben gevoerd, was het voor ons niet meer dan vanzelfsprekend om de ambitie uit te spreken dat we samen verder wilden gaan. Dat zowel de leden van VEA als die van IAB Nederland dit gevoel zo ruim delen, is een fijne bevestiging. Velen beseffen dat het logisch is om dit te doen. Het is tijd voor meer verbinding in de branche.'

Wendy Pouw vult aan: 'We streven ernaar om de fusie in twee maanden af te ronden. Een uitdagende, maar haalbare deadline. Net als bij onze leden zijn de uitdagingen waar we mee te maken krijgen nooit eendimensionaal. Ze vragen om grote diversiteit aan mensen en disciplines en laat dat nu precies zijn wat we door deze fusie hebben gecreëerd. Een compleet nieuw team en bestuur die niet kunnen wachten om de nieuwe vereniging vorm te geven en te leiden. En doordat we van beide verenigingen de sterke punten behouden, ligt onze focus nu op de nieuwe naam, huisstijl en statuten.'

Voor de statuten zal de nieuwe branchevereniging nog dit jaar een extra stemming inlassen om de overgang voor alle leden zo transparant mogelijk te maken.

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken