Biografie Imke heeft meer dan 15 jaar kennis en ervaring op contentgebied – zowel aan de PR, Communicatie als ondernemerskant, weet ze waar ze het over heeft. Haar Bachelor Taal & Cultuurstudies en Master (Mediëvistiek) behaalde ze aan de Universiteit Utrecht. Ook was Imke verbonden als eindredacteur/contentadviseur bij o.a. EEN Media in Amsterdam en doceerde ze Digitale Marketing, Ondernemerschap en E-commerce aan de Hogeschool TIO in Utrecht. Sinds mei 2024 is ze hoofdredacteur van Marketingfacts bij uitgeverij BBP Media. Daarnaast is Imke sinds 1 november 2024 hoofdredacteur (online) van MarketingTribune.
Imke Walenberg


KPN introduceert ‘App de Sint’: AI-gestuurde Sinterklaaservaring via WhatsApp
KPN lanceert deze week App de Sint, een nieuwe dienst waarmee kinderen via WhatsApp persoonlijke berichten van Sinterklaas kunnen ontvangen. Achter de ogenschijnlijk eenvoudige chatfunctie schuilt een combinatie van generatieve AI, workflow-automatisering en videotechnologie, waarmee KPN inspeelt op de groeiende vraag naar digitale beleving rond het Sinterklaasfeest.
![[column] Marketingfacts Focus #10](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketingfacts Focus #10
De wereld van marketing zou je metaforisch kunnen zien als een snelstromende rivier, vol bochten en watervallen. Wat gisteren nog werkte, is vandaag misschien al achterhaald. AI-content, social media, rebranding: het zijn maar een paar van de ontwikkelingen die de marketingwereld continue op haar kop weten te zetten. It never stops… In vijf door mij geselecteerde artikelen, eerder gepubliceerd op Marketingfacts, neem ik je maandelijks mee in een duik in deze trends.

Just speelt in op jongerencultuur met campagne ‘moetje of wilje’
Zorgverzekeraar Just en bureau Selmore lanceren een nieuwe campagne die inspeelt op de belevingswereld van jongeren. De centrale gedachte: een zorgverzekering voelt voor velen als een verplicht ‘moetje’, terwijl Just probeert te laten zien dat het ook iets kan zijn dat je wíl.

Inter Milan introduceert digitaal loyaliteitsplatform Interista
Voetbalclub Inter Milan heeft samen met digital agency Dept het nieuwe loyaliteitsplatform Interista gelanceerd. Het platform, dat wereldwijd toegankelijk is, biedt fans een gepersonaliseerde digitale omgeving waarin betrokkenheid wordt beloond via een puntensysteem. Enkele weken na de lancering zijn er al ruim 350.000 registraties.

Neople wint publieksprijs bij Deloitte Rising Star 2025
Neople is dit jaar door het publiek uitgeroepen tot winnaar van de Rising Star Audience Award binnen de Deloitte Technology Fast 50 2025. De prijs beloont de meest veelbelovende jonge techbedrijven van Nederland en wordt volledig bepaald door publieksstemmen.

Transavia laat nieuwe merkidentiteit zien met campagne ‘Niet normaal gewoon’
Transavia zet een nieuwe stap in haar merkreis met de lancering van de campagne ‘Niet normaal gewoon’. Daarmee bouwt de luchtvaartmaatschappij voort op haar vernieuwde merkidentiteit, die eerder dit jaar werd gepresenteerd.

Bol laat Sinterklaas en Kerstman samenwerken in nieuwe sinterklaascampagne
Bol brengt in zijn nieuwe sinterklaascampagne ‘Voor een cadeau dat ertoe doet’ voor het eerst Sinterklaas en de Kerstman samen. De campagne, ontwikkeld door Dept, draait om de kracht van betekenisvolle cadeaus en laat zien hoe geven kan verbinden, juist in de drukste periode van het jaar.

Ad Alliance breidt Total Video-innovaties verder uit met HBO Max en Videoland
Ad Alliance blijft innoveren binnen het Total Video-domein. Onder de vlag van Team Early introduceert het bedrijf verschillende nieuwe advertentieformats op HBO Max en Videoland, waarmee het de samenwerking met mediapartners verder verdiept.

Pink Ribbon benadrukt de kracht van kleine gebaren in nieuwe campagne 'Veerkracht'
Een berichtje, een knuffel of een klein cadeautje: soms maken juist de kleinste gebaren het grootste verschil. Met die gedachte lanceert Pink Ribbon dit jaar de campagne ‘Veerkracht’, ontwikkeld door bureau Monks. De campagne vraagt tijdens Borstkankermaand oktober opnieuw aandacht voor borstkanker, en zet de kracht van verbinding en steun centraal.

Flitsmeister rekent af met flitsboetes in nieuwe Vlaamse campagne
Flitsmeister wil in Vlaanderen definitief doorbreken en doet dat met een opvallende campagne van het Antwerpse bureau Onlyhumans. Onder de slogan ‘geen excuus meer voor flitsboetes’ laat de app op speelse wijze zien dat automobilisten voortaan geen uitvlucht meer hebben om geflitst te worden.

Bolsius ontsteekt sociale verbinding met campagne #deeldevlam
Met de wintertijd in aantocht zet Bolsius in op warmte en verbinding. Het kaarsenmerk lanceert de hartverwarmende social campagne #deeldevlam, ontwikkeld in samenwerking met Initiative en Yune. Centraal staat één kaars die letterlijk van hand tot hand gaat: tien bekende influencers laten hem om de beurt branden en delen hun persoonlijke momenten van rust en samenzijn op social media.

Tatoma start Agency Circle: AI als structurele groeimotor voor bureaus
De bureausector staat onder druk. Marges krimpen, klantbudgetten zijn onvoorspelbaar en goed talent is schaars. Tegelijkertijd voelen agencies de noodzaak om iets met AI te doen, maar blijven veel initiatieven hangen in losse experimenten. Tatoma wil daar verandering in brengen met de lancering van het Agency Circle, een programma dat bureaus helpt om AI structureel te verankeren in hun strategie en processen.

De nieuwe realiteit van retail: consument van 2025 shopt slimmer, kritischer en techgedrevener
De Nederlandse shopper is in 2025 niet meer te vangen in één kanaal of koopgedrag. Dat blijkt uit het nieuwe Retail Buying Study 2025 van IPG Mediabrands, gebaseerd op onderzoek onder ruim 18.000 consumenten in dertien categorieën. De kern? Relevantie, vertrouwen en personalisatie bepalen wie de concurrentieslag in retail wint.

Goudwisselkantoor lanceert campagne rond investeren in fysiek goud
Goudwisselkantoor is gestart met een nieuwe crossmediale campagne onder de noemer ‘Investeer in je eerste gouden munt’. De campagne wil laten zien dat beleggen in goud niet ingewikkeld of onbereikbaar is, maar juist een slimme en tastbare manier om waarde te behouden.

Ebbing Tides: Pionieren met kelp en natuurherstel op zee
Een boom planten waarvan je weet dat je nooit zelf in de schaduw zult rusten. Dat beeld gebruikt Alexander Ebbing wanneer hij uitlegt waarom hij samen met zijn vader Jan het bedrijf Ebbing Tides oprichtte. Het jonge familiebedrijf zet in op natuurherstel op zee en de opschaling van zeewiercultivatie. Een niche waar nog nauwelijks een verdienmodel voor bestaat, maar waar volgens Alexander de sleutel ligt voor een duurzame toekomst.

Histor laat persoonlijkheid spreken met social-first campagne ‘Geef kleur aan jouw verhaal’
Het Nederlandse verfmerk Histor lanceert een nieuwe social-first campagne waarin creativiteit, kleur en technologie samenkomen. In samenwerking met Dept ontwikkelde het merk ‘Geef kleur aan jouw verhaal’, een creatorgedreven campagne die laat zien hoe persoonlijkheid zich kan vertalen naar een eigen tint verf.

Intertoys lanceert Speelboek 2025 met ruimtereis
Speelgoedketen Intertoys trapt het feestdagenseizoen af met de lancering van de 2025-editie van het Speelboek. Al decennialang markeert het boek het startsein voor de Sinterklaas- en kerstperiode, waarin kinderen hun verlanglijstjes samenstellen.

Charelle Akihary over de digitale omslag van de NPO
De publieke omroep staat midden in een digitale transitie. Dat vraagt niet alleen om nieuwe kanalen en formats, maar ook om een fundamenteel andere manier van werken. Charelle Akihary, directeur Publiek en Marketing bij de NPO, vertelt hoe zij met haar teams werkt aan die omslag. Hoe? Door onder andere van traditionele campagnes naar maatwerk over te gaan en echt in gesprek te gaan met het publiek.

KNRM richt vizier op toekomst met krachtige najaarscampagne
Na het succesvolle jubileumjaar waarin de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) haar 200-jarig bestaan vierde, richt de organisatie de blik nadrukkelijk vooruit. Met een groots opgezette najaarscampagne wil de reddingsmaatschappij het momentum vasthouden en opnieuw duizenden Nederlanders aan zich binden.

Humor en gedragspsychologie tegen cybercrime
Cybercrime is een groeiend probleem dat inmiddels bijna iedereen raakt: volgens recente cijfers kreeg driekwart van de Nederlanders er het afgelopen jaar mee te maken. Vaak ligt de oorzaak dichter bij huis dan gedacht, apparaten die niet tijdig worden geüpdatet. Om dat bewustzijn te vergroten, lanceert het Ministerie van Economische Zaken in samenwerking met Havas Lemz en Duwtje de nieuwe campagne ‘Doe je Updates’.

Initiative en Yune winnen geïntegreerde pitch voor Makro
Initiative heeft, in samenwerking met Yune, beide onderdeel van IPG Mediabrands, de geïntegreerde pitch van Makro Nederland gewonnen. De bureaus gaan aan de slag met de ontwikkeling en uitvoering van een overkoepelende media- en creatiestrategie voor de groothandel. De eerste uitrol van de nieuwe aanpak vond al in september plaats.

Triodos Bank kiest Gardeners en Multitude als nieuwe creatieve partners
Triodos Bank heeft de bureaus Gardeners en Multitude geselecteerd als nieuwe creatieve partners. Gardeners wordt het lead agency voor campagnes, terwijl Multitude verantwoordelijk wordt voor de merkidentiteit. Met de keuze voor deze bureaus onderstreept Triodos Bank haar missie om geld te laten werken voor positieve verandering in de samenleving.

Thuisbezorgd.nl geeft campagne nieuw geluid met r&b-icoon Craig David
Thuisbezorgd.nl zet de ‘Zei d’r iemand’-campagne voort met een nieuw gezicht: de Britse R&B-legende Craig David. In de nieuwste versie van de bekende tune transformeert de zanger het herkenbare geluid tot een r&b-nummer met UK-garage-invloeden. De campagne, ontwikkeld door McCann London, is vanaf vandaag te zien in Nederland en vormt een ode aan diversiteit en lokale gemeenschappen.

Zilveren Kruis en KNVB trappen gesprek over mentale gezondheid bij jongeren af
Zilveren Kruis en de KNVB hebben op World Mental Health Day de landelijke campagne ‘Trap het gesprek af’ gelanceerd. De campagne, ontwikkeld door creatief bureau Natwerk, wil mentale druk onder jongeren bespreekbaar maken op en rond het voetbalveld. Want waar fysieke blessures direct zichtbaar zijn, blijft mentale gezondheid vaak verborgen.

Avant Garde opnieuw gelanceerd als Nederlands modeblad
Na vijftien jaar stilte is Avant Garde terug. Het voormalige toonaangevende modeblad verschijnt opnieuw in print en online, onder leiding van hoofdredacteur Bastiaan van Schaik. De relaunch moet het blad weer een plek geven in het huidige, veranderde medialandschap.

Ad Alliance en RTL testen nieuwe Split Screen-reclamevorm
Ad Alliance en RTL Nederland hebben deze zomer een nieuwe advertentievorm getest tijdens de reclameblokken van RTL Boulevard: de zogeheten Split Screen. In samenwerking met onderzoeksbureau MediaTest werd onderzocht of deze nieuwe vorm de aandacht van kijkers beter vasthoudt. De eerste resultaten laten zien dat de Split Screen potentie heeft om reclameblokken aantrekkelijker en effectiever te maken.

Transavia viert 60-jarig jubileum met socialmediacampagne ‘Vlucht HV1965’
Transavia blaast dit jaar zestig kaarsjes uit en viert dat met een feestelijke socialmediacampagne: ‘Vlucht HV1965’. De actie, die op maandag 6 oktober van start gaat, nodigt volgers en fans uit om symbolisch 'in te checken' voor een speciale jubileumvlucht.

Hart Voor De Zaak promoot houttechniek met frisse jongerenaanpak
Om jongeren en zij-instromers warm te maken voor een carrière in de houttechniek, lanceert Hart Voor De Zaak een nieuwe wervingscampagne in opdracht van sectororganisatie SSWT en het Hout- en Meubileringscollege. De campagne maakt deel uit van het Rif-project Boost de Houttechniek en richt zich op VMBO-leerlingen en zij-instromers die nog zoekende zijn naar een richting met toekomst.

Unicef roept op: ‘Stem voor ieder kind’ bij Tweede Kamerverkiezingen
In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 29 oktober lanceert Unicef Nederland de campagne ‘Stem voor ieder kind’. De kinderrechtenorganisatie wil ouders en verzorgers aansporen om bij hun stemkeuze stil te staan bij wat kinderen belangrijk vinden. Hoewel 3,3 miljoen Nederlandse kinderen zelf niet mogen stemmen, verdienen hun zorgen en wensen volgens Unicef wel een plek in het stemhokje.

Campagne ‘Check je borsten, meiden’ richt zich op jongere doelgroep
Oktober staat wereldwijd bekend als de Borstkankermaand, een periode waarin extra aandacht wordt gevraagd voor bewustwording, onderzoek en het herkennen van signalen. Dit jaar slaan Linda.meiden en nagelstickermerk Blitsbee de handen ineen met de campagne ‘Check je borsten, meiden’, speciaal gericht op jonge vrouwen.

Unilever en For You Agency lanceren Namdong als fan-first noodlemerk
Unilever heeft in samenwerking met For You Agency het noodlemerk Namdong gelanceerd. De introductie laat zien hoe grote merken fandoms en nichecultuur inzetten als strategisch instrument om relevanter te worden voor jongere doelgroepen.

Ex-Glasnost duo en oud-NOS-journalist starten Numen
Drie vertrouwde uit de media- en Pr-wereld hebben hun krachten gebundeld in een nieuw bureau: Numen. Het gaat om oud-NOS-journalist en mediatrainer Frank du Mosch, en Pr-experts Stijn Zwinkels (ex-Managing Director Ace Pr/Glasnost) en Kirsten Peterse (ex-Account Director Ace Pr/Glasnost).

ING lanceert campagne ‘Upgrade je huis’ met Daan Alferink
ING zet met de nieuwe campagne ‘Upgrade je huis’ volop in op de verduurzaming van Nederlandse woningen. De bank wil huiseigenaren inspireren om stappen te zetten richting een energiezuiniger huis, niet alleen voor het milieu, maar ook voor de portemonnee.

Veilig Thuis lanceert digitaal platform dat drempel naar hulp verlaagt
Jaarlijks krijgen bijna 1,5 miljoen Nederlanders te maken met huiselijk geweld of kindermishandeling. Toch blijven signalen vaak onopgemerkt of wordt er te laat ingegrepen. Om slachtoffers en omstanders sneller richting hulp te begeleiden, lanceerde Veilig Thuis vandaag een vernieuwd digitaal platform: www.veiligthuis.nl.
![[column] Marketingfacts Focus #8](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketingfacts Focus #8
De wereld van marketing zou je metaforisch kunnen zien als een snelstromende rivier, vol bochten en watervallen. Wat gisteren nog werkte, is vandaag misschien al achterhaald. AI-content, social media, rebranding: het zijn maar een paar van de ontwikkelingen die de marketingwereld continue op haar kop weten te zetten. It never stops… In vijf door mij geselecteerde artikelen, eerder gepubliceerd op Marketingfacts, neem ik je maandelijks mee in een duik in deze trends.

Dept ontwikkelt strategie en experience voor nieuwe tienerbank Buut
ABN Amro lanceerde begin september Buut, een nieuwe bank speciaal voor tieners én hun ouders. Het platform, bedacht door de makers van Tikkie, is samen met Dept ontwikkeld en richt zich volledig op de digitale leefwereld van jongeren. Van strategie en propositie tot design en gebruikerservaring: Dept speelde een centrale rol in de realisatie van de app en website.

'Make Earth Cool Again': Milieudefensie zet klimaatcrisis terug op agenda
Tijdens de laatste dag van de Algemene Politieke Beschouwingen klonk er opnieuw nauwelijks een stevig geluid over de klimaatcrisis. Reden voor Milieudefensie om de aandacht te trekken met een opvallende campagne: Vader Aarde, gespeeld door acteur Patrick Stoof, slaat letterlijk met zijn vuist op tafel. Met zijn pet met de slogan 'Make Earth Cool Again' vraagt hij aandacht voor de urgentie van ambitieuzer klimaatbeleid.

Digital humans zijn het Zwitserse zakmes voor merken
Digital humans, virtuele influencers, AI-spokespersons… hoe je ze ook noemt, ze staan op het punt de manier waarop merken communiceren fundamenteel te veranderen. Volgens John Meulemans, Managing Director & Partner bij Hibou/x, de innovatiehub van pr- en influencer bureau Hibou, zijn digital humans veel meer dan een gimmick. ‘Ze zijn een Zwitsers zakmes voor merken,’ zegt hij.

Milieu Centraal zet zonnepaneeleigenaren letterlijk in het zonnetje
Kenniscentrum Milieu Centraal lanceert samen met bureau Gardeners de publiekscampagne ‘In het zonnetje zetten’. Met deze campagne wil de organisatie zonnepaneeleigenaren bedanken en tegelijkertijd benadrukken dat hun keuze niet alleen persoonlijk voordeel oplevert, maar ook bijdraagt aan een schoner en onafhankelijker Nederland.

Het geluid van COPD, Roxeanne Hazes laat impact van longziekte horen
Vandaag gaat de landelijke publiekscampagne Het geluid van COPD van start. Met behulp van muziek en AI-technologie willen initiatiefnemers Chiesi Pharmaceuticals en bureau The Family de impact van de chronische longziekte COPD tastbaar maken.

Euromast lanceert nieuwe bezoekersexperience: The Rise of Rotterdam
De Euromast in Rotterdam heeft een nieuwe stap gezet in het verrijken van de bezoekerservaring. Met de lancering van The Rise of Rotterdam start een bezoek voortaan met twee speciaal ontwikkelde films die de geschiedenis en dynamiek van de stad tot leven brengen. De audiovisuele content is ontwikkeld door Woodwork Amsterdam, in samenwerking met NorthernLight en Yipp.

CreativeNL Live presenteert tijdens Dutch Design Week: On A New Crossroad
Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven organiseert CreativeNL op woensdag 22 oktober het programma On A New Crossroad. In samenwerking met de Dutch Design Foundation wordt in Natlab belicht wat Nederlandse ontwerpkracht anno 2025 te bieden heeft. Het evenement vormt de officiële lancering van de nieuwe CreativeNL Thought Leader, met als motto Celebrating Dutch Creativity.

GPCM2025: 'De Grand Prix draait niet om budget, maar om inhoud, creativiteit en strategie'
De Grand Prix Content Marketing Awards staat opnieuw voor de deur. Het jaarlijkse evenement is inmiddels uitgegroeid tot een van de belangrijkste prijzen binnen het vakgebied. MarketingTribune sprak met juryleden Freek Janssen en Bram Koster over de waarde van de award, trends die zij zien in inzendingen en de valkuilen waar deelnemers alert op moeten zijn.
- AlgemeenNieuws Wat drijft consumenten in de drukste...Nieuws ‘De echte impact van marketing zit...Nieuws [interview] Marketeer Ilse Kaljee...Nieuws Hoe een lokaal verhaal met nationale...Nieuws Tien marketingtrends in 2026 volgens...Nieuws Marketingfacts lanceert digitale...
- B2BNieuws Marketingtransfers week 47, 2025Nieuws Marketingtransfers week 46, 2025Nieuws GS1 lanceert bewustwordingscampagne...Nieuws Marketingtransfers week 45, 2025Weblog [column] De ‘boost’-knop van...Nieuws M&A-markt digitale bureaus versnelt...
- BureausNieuws ANWB Private Lease en Marktplaats...Nieuws Van Geloven kiest Joe Public als...Nieuws OK Creative Agency lanceert...Nieuws Herpositionering versterkt rol WTC...Nieuws The Social Hub kiest voor UMNieuws FMI rebrandt naar Sour Supplier
- ContentmarketingNieuws Hertog Jan lanceert docu over...Nieuws Melitta lanceert campagne ‘Always up...Nieuws Kerst 2025: Kind met sproetjes en...Nieuws Zero Gravity Drone eert hoofdstad...Nieuws Plus vernieuwt merkbelofte en...Nieuws Karvan Cevitam, Hema en Somention...
- DesignNieuws Nieuwe merkidentiteit Transavia...Nieuws AIM presenteert grootste...Nieuws CreativeNL Live presenteert tijdens...Nieuws 6 architecten- en...Nieuws Dutch Digital Design versterkt...Nieuws Norday ontwikkelt nieuwe website...
- Food en RetailNieuws Sinterklaascampagne van Raak zoomt...Nieuws [marketeer 237] Patricia Douma -...Nieuws Disney heropent pop-up in Batavia...Nieuws 42 organisaties lanceren GroenGezondNieuws Hema zet duurzame beauty in de...Nieuws [marketeer 236] Angela Solkesz, Juve...
- MediaNieuws Cosmopolitan wint goud tijdens...Nieuws Retailmedia verschuift van search...Nieuws Makers Oogappels benoemd tot Vriend...Nieuws Talpa Media verbindt versnipperd...Weblog [column] Quiet culture Waarom Gen Z...Weblog [column] Welkom in het midfunnel...
- Online MarketingNieuws KPN introduceert App de Sint AI...Nieuws Petersen presenteert boek...Nieuws MondoMarketing bekroond tot beste...Nieuws AH wint Greatest TikTok tijdens Ad...Nieuws Identity Games kiest voor speelse...Nieuws [onderzoek] Ruim helft jongeren...
- SponsoringNieuws TeamKPN Sportfonds maakt zich op...Nieuws Erben en Joep Wennemars boegbeelden...Nieuws ParkBee nieuwe official partner van...Nieuws Heineken beëindigt na 30 jaar...Nieuws Dopper lanceert special edition met...Nieuws Alfa Romeo koppelt merk aan dynamiek...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Hertog Jan lanceert docu over... 21-11-2025
- Melitta lanceert campagne ‘Always up... 21-11-2025
- Kerst 2025: Kind met sproetjes en... 20-11-2025
- Zero Gravity Drone eert hoofdstad... 19-11-2025
- Plus vernieuwt merkbelofte en... 12-11-2025
- Karvan Cevitam, Hema en Somention... 06-11-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Waarom de échte strijd nog steeds op de winkelvloer wordt gewonnen
- Klaar voor Black Friday?
- De Future Shopper 2025 report: de belangrijkste shoppertrends die jij moet weten
- Van 'one sizes fits all' naar hyperpersonalisatie in e-mail
- Ben jij klaar voor Wero? De nieuwe Europese betaalmethode komt eraan
- The State of AI in Customer Experience 2025

