Biografie Imke heeft meer dan 15 jaar kennis en ervaring op contentgebied – zowel aan de PR, Communicatie als ondernemerskant, weet ze waar ze het over heeft. Haar Bachelor Taal & Cultuurstudies en Master (Mediëvistiek) behaalde ze aan de Universiteit Utrecht. Ook was Imke verbonden als eindredacteur/contentadviseur bij o.a. EEN Media in Amsterdam en doceerde ze Digitale Marketing, Ondernemerschap en E-commerce aan de Hogeschool TIO in Utrecht. Sinds mei 2024 is ze hoofdredacteur van Marketingfacts bij uitgeverij BBP Media. Daarnaast is Imke sinds 1 november 2024 hoofdredacteur (online) van MarketingTribune.
Imke Walenberg


Campagne ‘Check je borsten, meiden’ richt zich op jongere doelgroep
Oktober staat wereldwijd bekend als de Borstkankermaand, een periode waarin extra aandacht wordt gevraagd voor bewustwording, onderzoek en het herkennen van signalen. Dit jaar slaan Linda.meiden en nagelstickermerk Blitsbee de handen ineen met de campagne ‘Check je borsten, meiden’, speciaal gericht op jonge vrouwen.

Unilever en For You Agency lanceren Namdong als fan-first noodlemerk
Unilever heeft in samenwerking met For You Agency het noodlemerk Namdong gelanceerd. De introductie laat zien hoe grote merken fandoms en nichecultuur inzetten als strategisch instrument om relevanter te worden voor jongere doelgroepen.

Ex-Glasnost duo en oud-NOS-journalist starten Numen
Drie vertrouwde uit de media- en Pr-wereld hebben hun krachten gebundeld in een nieuw bureau: Numen. Het gaat om oud-NOS-journalist en mediatrainer Frank du Mosch, en Pr-experts Stijn Zwinkels (ex-Managing Director Ace Pr/Glasnost) en Kirsten Peterse (ex-Account Director Ace Pr/Glasnost).

ING lanceert campagne ‘Upgrade je huis’ met Daan Alferink
ING zet met de nieuwe campagne ‘Upgrade je huis’ volop in op de verduurzaming van Nederlandse woningen. De bank wil huiseigenaren inspireren om stappen te zetten richting een energiezuiniger huis, niet alleen voor het milieu, maar ook voor de portemonnee.

Veilig Thuis lanceert digitaal platform dat drempel naar hulp verlaagt
Jaarlijks krijgen bijna 1,5 miljoen Nederlanders te maken met huiselijk geweld of kindermishandeling. Toch blijven signalen vaak onopgemerkt of wordt er te laat ingegrepen. Om slachtoffers en omstanders sneller richting hulp te begeleiden, lanceerde Veilig Thuis vandaag een vernieuwd digitaal platform: www.veiligthuis.nl.
![[column] Marketingfacts Focus #8](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketingfacts Focus #8
De wereld van marketing zou je metaforisch kunnen zien als een snelstromende rivier, vol bochten en watervallen. Wat gisteren nog werkte, is vandaag misschien al achterhaald. AI-content, social media, rebranding: het zijn maar een paar van de ontwikkelingen die de marketingwereld continue op haar kop weten te zetten. It never stops… In vijf door mij geselecteerde artikelen, eerder gepubliceerd op Marketingfacts, neem ik je maandelijks mee in een duik in deze trends.

Dept ontwikkelt strategie en experience voor nieuwe tienerbank Buut
ABN Amro lanceerde begin september Buut, een nieuwe bank speciaal voor tieners én hun ouders. Het platform, bedacht door de makers van Tikkie, is samen met Dept ontwikkeld en richt zich volledig op de digitale leefwereld van jongeren. Van strategie en propositie tot design en gebruikerservaring: Dept speelde een centrale rol in de realisatie van de app en website.

'Make Earth Cool Again': Milieudefensie zet klimaatcrisis terug op agenda
Tijdens de laatste dag van de Algemene Politieke Beschouwingen klonk er opnieuw nauwelijks een stevig geluid over de klimaatcrisis. Reden voor Milieudefensie om de aandacht te trekken met een opvallende campagne: Vader Aarde, gespeeld door acteur Patrick Stoof, slaat letterlijk met zijn vuist op tafel. Met zijn pet met de slogan 'Make Earth Cool Again' vraagt hij aandacht voor de urgentie van ambitieuzer klimaatbeleid.

Digital humans zijn het Zwitserse zakmes voor merken
Digital humans, virtuele influencers, AI-spokespersons… hoe je ze ook noemt, ze staan op het punt de manier waarop merken communiceren fundamenteel te veranderen. Volgens John Meulemans, Managing Director & Partner bij Hibou/x, de innovatiehub van pr- en influencer bureau Hibou, zijn digital humans veel meer dan een gimmick. ‘Ze zijn een Zwitsers zakmes voor merken,’ zegt hij.

Milieu Centraal zet zonnepaneeleigenaren letterlijk in het zonnetje
Kenniscentrum Milieu Centraal lanceert samen met bureau Gardeners de publiekscampagne ‘In het zonnetje zetten’. Met deze campagne wil de organisatie zonnepaneeleigenaren bedanken en tegelijkertijd benadrukken dat hun keuze niet alleen persoonlijk voordeel oplevert, maar ook bijdraagt aan een schoner en onafhankelijker Nederland.

Het geluid van COPD, Roxeanne Hazes laat impact van longziekte horen
Vandaag gaat de landelijke publiekscampagne Het geluid van COPD van start. Met behulp van muziek en AI-technologie willen initiatiefnemers Chiesi Pharmaceuticals en bureau The Family de impact van de chronische longziekte COPD tastbaar maken.

Euromast lanceert nieuwe bezoekersexperience: The Rise of Rotterdam
De Euromast in Rotterdam heeft een nieuwe stap gezet in het verrijken van de bezoekerservaring. Met de lancering van The Rise of Rotterdam start een bezoek voortaan met twee speciaal ontwikkelde films die de geschiedenis en dynamiek van de stad tot leven brengen. De audiovisuele content is ontwikkeld door Woodwork Amsterdam, in samenwerking met NorthernLight en Yipp.

CreativeNL Live presenteert tijdens Dutch Design Week: On A New Crossroad
Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven organiseert CreativeNL op woensdag 22 oktober het programma On A New Crossroad. In samenwerking met de Dutch Design Foundation wordt in Natlab belicht wat Nederlandse ontwerpkracht anno 2025 te bieden heeft. Het evenement vormt de officiële lancering van de nieuwe CreativeNL Thought Leader, met als motto Celebrating Dutch Creativity.

GPCM2025: 'De Grand Prix draait niet om budget, maar om inhoud, creativiteit en strategie'
De Grand Prix Content Marketing Awards staat opnieuw voor de deur. Het jaarlijkse evenement is inmiddels uitgegroeid tot een van de belangrijkste prijzen binnen het vakgebied. MarketingTribune sprak met juryleden Freek Janssen en Bram Koster over de waarde van de award, trends die zij zien in inzendingen en de valkuilen waar deelnemers alert op moeten zijn.

Dentsu Creative Amsterdam viert 20 jarig jubileum
Dentsu Creative Amsterdam, voorheen bekend als Achtung!, bestaat dit jaar 20 jaar. Wat in 2005 begon als een digitaal bureau, groeide in twee decennia uit tot een creatief bureau met internationale impact.

DPG Media en Albert Heijn lanceren crossmediaal receptconcept
DPG Media en Albert Heijn zijn een strategisch partnership gestart om dagelijks antwoord te geven op een van de meest gestelde vragen in Nederlandse huishoudens: 'Wat eten we vandaag?'

Groei Veilig start campagne voor vergeten kinderen
Terwijl veel aandacht uitgaat naar veiligheid in de openbare ruimte, richt Stichting Groei Veilig de blik op een plek waar geweld en misbruik vaak verborgen blijven: achter de voordeur. Met de nieuwe campagne vraagt de stichting aandacht voor kinderen die opgroeien in onveilige thuissituaties.

Mooie Boules en Gardeners bundelen krachten voor maatschappelijke impact
Mooie Boules, bekend om haar locaties waar spel, eten en drinken samenkomen, is een samenwerking gestart met Gardeners op het gebied van strategie en pr.

KPN en S10 starten campagne tegen online buitensluiten, ‘Kom voor elkaar op. Ook online’
Een kwart van de jongeren in Nederland (23%) wordt minstens één keer per maand online buitengesloten. Dat blijkt uit onderzoek van Helpwanted, uitgevoerd met onder meer Stichting School & Veiligheid en hogeschool Saxion. Om hier aandacht voor te vragen lanceert KPN samen met maatschappelijke partners de campagne ‘Iedereen Behalve’, ondersteund door een thematische film en een soundtrack van zangeres S10.

Donald Duck blijft populairste mediamerk onder kinderen
Donald Duck is opnieuw het populairste mediamerk voor kinderen in Nederland. Dat blijkt uit de NMO Kids Monitor 2025, een grootschalig onderzoek van Ipsos I&O onder ruim 1.000 kinderen van zes tot twaalf jaar. Het weekblad van DPG Media bereikt met één editie maar liefst 27% van de doelgroep en blijft daarmee dé favoriet van jong Nederland.

Univé zet kindertekeningen in voor verkeersveiligheid met ‘Pas-op-Pop’ campagne
Een regenboogdino, een reuzenvlinder en zelfs een vriendelijke alien: sinds deze maand duiken ze op in Nederlandse woonwijken als opvallende ‘Pas-op-Poppen’. Met deze creatieve campagne wil Univé automobilisten attenderen op spelende kinderen en zo bijdragen aan veiligere straten. De actie is ontwikkeld in samenwerking met digital agency Dept.

‘Nee betekent nee’: nieuwe campagne tegen grensoverschrijdend gedrag
Grensoverschrijdend gedrag is een onderwerp dat helaas telkens opnieuw actueel blijkt. Om verandering teweeg te brengen, is niet alleen bewustwording nodig, maar ook concrete gedragsverandering bij (potentiële) daders én hun omgeving. Met die gedachte is een nieuw non-profit initiatief gelanceerd vanuit de reclame- en mediawereld. De boodschap is even simpel als krachtig: nee betekent nee.

TikTok bereikt 200 miljoen Europese gebruikers en vergroot impact op economie en cultuur
TikTok heeft in Europa een nieuwe mijlpaal bereikt: meer dan 200 miljoen mensen maken maandelijks gebruik van het platform. Dat is een forse stijging ten opzichte van de 175 miljoen vorig jaar en komt neer op bijna een derde van de bevolking in de Europese Economische Ruimte en het VK. In Nederland telt TikTok inmiddels 6,7 miljoen maandelijkse gebruikers.

DPG Media scherpt beleid rond politieke advertenties aan
DPG Media voert vanaf 10 oktober een aangescherpt beleid voor politieke advertenties in al haar kanalen. Daarmee volgt het mediabedrijf niet alleen de nieuwe Europese regelgeving, maar voegt het ook extra controlemechanismen toe om de verspreiding van politieke boodschappen transparanter en zorgvuldiger te maken.

Adnight haalt Breaking & Entering Media naar Amsterdam
Adnight haalt dit jaar een opvallende naam uit de Amerikaanse advertisingwereld naar Nederland. Op 10 oktober is het New Yorkse Breaking & Entering Media te gast tijdens het Talent Program, het middagprogramma voor studenten en starters voorafgaand aan het creatieve festival.

Dentsu Creative ontwikkelt campagne voor Prinses Máxima Centrum
Het Prinses Máxima Centrum heeft Dentsu Creative gekozen als nieuw creatief bureau. De samenwerking trapt af met de campagne rond de Maand van Kinderkanker, waarin de betekenis van ‘beter worden’ centraal staat. Niet alleen genezen, maar ook onderzoek, zorg, emotionele steun en kwaliteit van leven maken hier deel van uit.

Grohe viert 50 jaar in Nederland met focus op innovatie en duurzaamheid
Sanitairmerk Grohe viert dit jaar vijftig jaar aanwezigheid in Nederland. Ter gelegenheid van het jubileum lanceert Grohe twee campagnes, gericht op zowel consumenten (‘Al 50 jaar gemaakt voor waterplezier’) als professionals (‘Al 50 jaar jouw partner in sanitair’). De campagnes zijn van september tot eind oktober zichtbaar via tv, social media en online.

Gazelle opent fiets-pitstop tijdens Dutch Grand Prix in Zandvoort
Tijdens de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix introduceert Koninklijke Gazelle een opvallend initiatief: de Gazelle Pitstop. Op de belangrijkste fietsroute richting het circuit in Zandvoort kunnen duizenden racefans dit weekend hun fiets laten checken door de speciaal opgetuigde Gazelle Pit Crew.

Antfarm zet met AI-robots afvalindustrie op z’n kop
Sébastien Willems is geen onbekende in de Nederlandse start-upwereld. Na successen met Presspage en Viddix stort hij zich nu op een voor hem compleet nieuw domein: recycling. Met zijn nieuwe onderneming Antfarm wil hij het afvalprobleem bij de wortel aanpakken, met AI, robots en een gezonde dosis ondernemerschap. ‘Recycling moet goedkoper worden dan het produceren van nieuw materiaal. Pas dan verandert het systeem écht.’

Bol zet in op soepele start schooljaar met nieuwe campagne
Bol trapt het nieuwe school- en studiejaar af met de campagne ‘De winkel van soepele starters’. Het bedrijf speelt hiermee in op de vaak hectische overgang na de zomer, zowel voor gezinnen met schoolgaande kinderen als voor studenten die hun intrek nemen in een nieuwe stad.

Runnersworld start circulair concept: 22.000 schoenen verwerkt in winkelinrichting
Hardloopspecialist Runnersworld heeft in Eindhoven een winkel geopend die volledig is ingericht met gerecyclede hardloopschoenen. Zo’n 22.000 oude paren kregen een tweede leven als toonbanken, wandpanelen, meubels en zelfs een speciale hardloopvloer, waarin de spikkels van het rubber zichtbaar blijven.

EasyToys zet taboe rond seksuele klachten centraal in ‘F*ckjargon’-campagne
Met de campagne ‘F*ckjargon’ wil EasyToys seksuele ongemakken bespreekbaar maken via opvallende (D)OOH-uitingen met een knipoog naar kantoor- en bouwjargon. De actie gaat hand in hand met de introductie van een nieuwe supplementenlijn: EasyToys Health, ontwikkeld om klachten als een verminderd libido, vaginale droogheid en erectieproblemen te verlichten.

Breda investeert in studentenbinding met marketingcampagne en festival
Breda verwelkomt dit studiejaar ruim 10.000 nieuwe studenten. In totaal telt de stad nu meer dan 30.000 mbo- en hbo-studenten. Met de campagne ‘Welkom in jouw studentenstad’ wil Breda hen niet alleen een warm welkom geven, maar ook laten zien wat de stad te bieden heeft.

Brabant Partners lanceert campagne ‘Goed Leven is aan jou’
Brabant Partners presenteert de nieuwe brandingcampagne Goed Leven is aan jou. De campagne wil laten zien hoe veelzijdig en persoonlijk het begrip ‘goed leven’ in Brabant kan zijn, met nadruk op authenticiteit en beleving.

Koffiedealer Douwe verrast festivalgangers op Lowlands
Op Lowlands ging dit weekend niet alleen de naam van artiesten rond, maar ook die van een zekere Douwe. Via stickers, WhatsAppgroepen en Airdrops werd zijn telefoonnummer verspreid met de boodschap: 'Feestje bouwe? App Douwe.' Wie hem benaderde, kreeg een live locatie en kon hem ontmoeten op het terrein. Niet om pillen of poeders te krijgen, maar een kop koffie, de meest legale oppepper van allemaal.

Lexa kiest AndAgencyAmsterdam als pr- en influencerpartner
Datingplatform Lexa heeft na een pitch AndAgencyAmsterdam aangesteld als strategisch PR- en influencer marketingpartner in Nederland. De samenwerking is onderdeel van een bredere herpositionering waarbij Lexa zich richt op het empoweren van millennial singles (23-44 jaar) in hun zoektocht naar liefde. De eerste campagne is deze week gelanceerd op social media.
![[column] Marketingfacts Focus #7](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Marketingfacts Focus #7
De wereld van marketing zou je metaforisch kunnen zien als een snelstromende rivier, vol bochten en watervallen. Wat gisteren nog werkte, is vandaag misschien al achterhaald. AI-content, social media, rebranding: het zijn maar een paar van de ontwikkelingen die de marketingwereld continue op haar kop weten te zetten. It never stops… In vijf door mij geselecteerde artikelen, eerder gepubliceerd op Marketingfacts, neem ik je maandelijks mee in een duik in deze trends.

Douane opent ‘Cabinet of Customs Curiosities’ om vakantiegangers te waarschuwen voor verboden souvenirs
De Douane lanceert deze zomer een opvallende campagne om reizigers bewust te maken van wat ze wél en vooral níet mogen meenemen uit het buitenland. Onder de titel Cabinet of Customs Curiosities presenteert de overheidsdienst een rariteitenkabinet vol bijzondere, soms bizarre in beslag genomen souvenirs: van koraal en slangenleren laarzen tot complete berenhuiden en zelfs olifantenpoten.

Vaseline richt zich op Gen Z met 'Kiss & Beats' op Sziget
Vaseline maakt deze zomer haar entree in de festivalwereld met een opvallende activatie op Sziget: ‘72h Kiss & Beats’. De campagne, gericht op Gen Z, combineert muziek, zelfzorg en merkbeleving, met als hoogtepunt een optreden van Don Diablo.

Dutch Digital Design versterkt collectief met vijf creatieve bureaus
Stichting Dutch Digital Design breidt haar netwerk uit met vijf nieuwe partners: De Jongens van Boven, Dotdotdash, G2K, Thonik en Total Design. Daarmee groeit het platform tot bijna 40 aangesloten bureaus die samen het beste van Nederlands digital design vertegenwoordigen.

Albelli kiest TikTok voor zomerse merkactivatie
Fotoproductmerk Albelli heeft vandaag een nieuwe zomercampagne gelanceerd op TikTok, gericht op jongvolwassenen in Nederland en België. De campagne draait om het vastleggen van zomerse herinneringen, van vakantiekiekjes tot festivals en momenten met vrienden, en laat zien hoe deze digitale momenten kunnen worden omgezet in tastbare fotoboeken, wanddecoratie of kalenders.

Artis en Natwerk brengen queer natuur tot leven met Pridevlag
Tijdens Pride vieren we liefde, vrijheid en het recht om jezelf te zijn. Artis en creatief bureau Natwerk voegen daar dit jaar een bijzondere boodschap aan toe: seksuele diversiteit is niet alleen een menselijk verhaal, maar zit ook diepgeworteld in de natuur. Onder het motto ‘Omarm je aard(e) – Love your nature’ lanceren zij een Pridevlag die de queer diversiteit in het dieren- en plantenrijk eert.

Rijksoverheid lanceert social-first campagne voor aankomende studenten
De Rijksoverheid is deze maand gestart met de campagne ‘Ben je klaar voor het studentenleven?’, gericht op jongeren van 16 tot 18 jaar die binnenkort de stap maken naar het mbo, hbo of de universiteit. Centraal staat de website rijksoverheid.nl/studeren, waar studenten een gepersonaliseerd overzicht vinden van alle regelzaken die zij moeten treffen bij de start van hun studie.
- AlgemeenNieuws [onderzoek] Gen Z wacht langer met...Weblog [column] Marketingmanagement en de...Weblog [column] De oogst van 30 jaar...Nieuws Dennis van Aalst FCB Hoe...Nieuws PostNL beloont honden met...Nieuws Podcastserie ‘The Next Tony’ #3 met...
- B2BNieuws VER lanceert app...Nieuws Marketingtransfers week 40, 2025Nieuws Marketingtransfers week 39, 2025Nieuws Albert Heijn heeft primeur met IAB...Nieuws Nieuwe campagne benadrukt belang...Nieuws Marketingtransfers week 38, 2025
- BureausNieuws [column] Midfunnel snelweg of...Nieuws Zwijsen lanceert emotionele campagne...Nieuws Ra*w en Bauer Media Outdoor maken...Nieuws De Speld & Partners steunen...Weblog [column] Evolueert een merk voor...Nieuws Ciomo omarmt Italiaanse flair met...
- ContentmarketingNieuws Campagne ‘Check je borsten, meiden’...Nieuws 130 jarig koffieverhaal van Albert...Nieuws Airborne Network en Joods Cultureel...Nieuws Recordaantal inzendingen Grand Prix...Nieuws ING lanceert campagne ‘Upgrade je...Nieuws [onderzoek] WPP Media lanceert...
- DesignNieuws CreativeNL Live presenteert tijdens...Nieuws 6 architecten- en...Nieuws Dutch Digital Design versterkt...Nieuws Norday ontwikkelt nieuwe website...Nieuws UMCG heeft nieuwe merkidentiteit van...Nieuws 'Smeuïge' samenwerking tussen...
- Food en RetailNieuws Nutricia start Ondervoeding op het...Nieuws I am Toro lanceert Amsterdam 750...Nieuws A-merken gemiddeld 40 procent...Nieuws Unilever en For You Agency lanceren...Nieuws Wehkamp introduceert nieuwe...Nieuws Zeeman geeft toe dat haar lab...
- MediaNieuws Mercurs 2025: de genomineerden zijn...Nieuws Rewe Group breidt...Nieuws Onderzoek: 'In de Nederlandse markt...Nieuws Nederlandse media lanceren...Nieuws FD zet roze kleur centraal in nieuwe...Nieuws KPN en S10 starten campagne tegen...
- Online MarketingNieuws [marketeer 232] Tim Ariesen -...Nieuws Waarom contextueel adverteren...Nieuws [marketeer 231] Simon Koolstra -...Weblog [column] Marketingfacts Focus #8Weblog [column] Human Intelligence als...Nieuws KLM bereikt 6,3 miljoen klanten met...
- SponsoringNieuws Vebego sponsort curling richting...Nieuws Jumbo Sports nieuwe partner Tulp...Nieuws Hera United trapt af met top...Nieuws Beko nieuwe confidence partner van...Nieuws KPN haakt in met 'Sail together'Nieuws Viaplay start Premier...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Het geluid van COPD, Roxeanne Hazes laat impact van longziekte...
- Recordaantal inzendingen Grand Prix Content Marketing
- ING lanceert campagne ‘Upgrade je huis’ met Daan Alferink
- 'Make Earth Cool Again': Milieudefensie zet klimaatcrisis...
- Branded podcast van Mediahuis NRC verleidt jong talent voor...
- Milieu Centraal zet zonnepaneeleigenaren letterlijk in het...
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Campagne ‘Check je borsten, meiden’... 02-10-2025
- 130 jarig koffieverhaal van Albert... 01-10-2025
- Airborne Network en Joods Cultureel... 29-09-2025
- Recordaantal inzendingen Grand Prix... 26-09-2025
- ING lanceert campagne ‘Upgrade je... 26-09-2025
- [onderzoek] WPP Media lanceert... 25-09-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Ontdek de kracht van merkactivatie
- Boost je omzet met deze top 10 marketing automations
- Boost engagement & retention with proven gamification strategies
- AI Alone won't save CX. Resolution will.
- Een bewust slanker technologielandschap
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- Retail transformeren voor de toekomst: gids voor Unified Commerce
- De basis voor omnichannel succes