[Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao

[Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao
  • Food-en-retail
  • 6 jun 2014 @ 00:01
  • 23774 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodSmaakprikkelWinkelen

In het 27ste deel uit een serie van 100 van onze rubriek Ondernemer van de Week -over opvallende vakgenoten die binnen hun bedrijf winkel of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Jochem Keune, mede-oprichter en eindverantwoordelijk marketing & sales Urban Cacao. Urban Cacao Amsterdam is net een paar maanden open en vormt een nieuwe retailformule die zich richt op authenticiteit en pure smaken van in dit geval... alles rondom chocola.

1. Stel jezelf graag voor en vertel wat je binnen Urban Cacao doet.
Ik ben Jochem Keune, vader van drie kinderen, zeiler, een harde werker, een dromer, een levensgenieter en ik heb een passie voor ambachtelijk gemaakte producten die op een eigentijdse manier worden vermarkt. Het meeste heb ik van huis uit meegekregen als zoon van een fotograaf die besloot de wereld te verbeteren met een biologische-zuurdesem bakkerij die zijn tijd toen nog ver vooruit was. Als mede eigenaar van Urban Cacao Amsterdam verzorg ik de marketing en de verkoop van onze zelf geproduceerde chocolade, macarons en patisserieproducten.

2. OK, de Urban Cacao case, de zaak trekt veel aandacht en publiek en lijkt qua imago goed te passen in de algehele ‘kwaliteitsbewustwordings-trend’ m.b.t. voedsel in Nederland. Kunnen jullie ingaan op de positionering van het merk Urban Cacao, waar jullie nu staan en de eventuele bijbehorende campagne?
Urban Cacao Amsterdam staat nog maar net in de kinderschoenen en is nu twee maanden open. We hebben gekozen om de productie bij de winkel te voegen in het centrum van Amsterdam. Alles compact en zichtbaar voor ons publiek in een pand dat zich daar uitstekend voor leent. Wij zijn graag authentiek wat betekent dat alles herleidbaar moet zijn naar de oorsprong en de mensen die het maken. Feitelijk maken wij van de achterkant onze voorkant. Keurmerken zeggen ons weinig tot niets en wij gaan graag zelf naar de bron en sluiten kinderarbeid, een oneerlijke prijs en gebruik chemische hulpstoffen uit. Voor het verder bekendmaken van Urban Cacao Amsterdam kiezen wij ervoor om aanwezig te zijn op evenementen en mensen uit te nodigen om de productie te komen bekijken. Een goede zichtlocatie in Amsterdam is ook goud waard. Als wij achter op een industrieterrein in een dichte koude doos hadden gezeten had bijna niemand nog van ons gehoord. Hadden we ook niet met enkele pagina's in Het Parool gestaan en waren er geen live tv opnames geweest. Ons motto is: laat vooral zien wat je doet! Het verhaal is er al maar moet verteld worden.

3. Werkt Urban Cacao met bureaus? 
Wij werken nog niet met een bureau. Althans, we hebben wel een design-bureau dat op onderdelen meedenkt en uitvoerend is, maar alles gebeurt nu nog op eigen kracht. Dat heeft zijn beperkingen maar ik ben te creatief en eigengereid om andere op dit moment te veel toe te laten in het vormen van Urban Cacao. Over een klein jaar zal dit vast anders zijn en hoop ik mensen om ons heen te hebben die onze zienswijze delen en begrijpen.

4. Is de chocolade-markt in Nederland een ingewikkelde? Wat is de grootste uitdaging?
Er wordt voldoende chocolade gegeten in Nederland. Het is een echt genietproduct waarbij het merk een grote rol speelt in de aankoop en de eet-beleving. Groter dan bijvoorbeeld bij een meer dagdagelijks product. De grote kans is dat mensen nog weinig idee hebben van de vele soorten en kwaliteiten van chocolade. We kunnen de klanten dus nog veel leren en laten ervaren c.q. ontdekken.

5. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn. Wil je die delen?!
Wij zijn telkens weer trots als een product dat wij zelf hebben bedacht en gemaakt door de klant wordt gekocht. Ons verhaal onbewust- en bewust wordt begrepen en mensen plezier ervaren aan ons merk. We hebben nog lang niet alles kunnen waarmaken van onze plannen maar dat is alleen een kwestie van tijd en geld.

6. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
Nu we in de kinderschoenen staan is het belangrijk om te leren lopen. Niet dat dit alles nieuw voor ons is, maar wij zullen nog meer moeten inzetten op een absolute cacao-manifestatie waarbij het verhaal van "boon tot reep" tot op de millimeter nauwkeurig door ons zelf in kaart is gebracht en wordt uitgedragen. Een authentiek-, eerlijk-, lekker-, vers-, natuurproduct waar mensen van genieten en voor terugkomen. Dat is onze inzet.

7. Nog ander nieuws over Urban Cacao te melden?
Met onze productie zijn wij niet gehouden aan onze winkel. Uiteraard is iedereen van harte welkom om onze zaak aan de Rozengracht 200 in Amsterdam te komen bezoeken maar wij zullen er ook meer op uittrekken. Zo zijn wij graag aanwezig op spraakmakende evenementen, werken wij aan online activiteiten en komen er kleinere satelliet-locaties dieper in het centrum van Amsterdam. Chocolade work-shops komen aan de orde als onze zaak productietechnisch geheel op de rit is.


tekst: Peter van Woensel Kooy

Zie hieronder de links naar eerdere interviews


Jochem Keune - oprichter en eindverantwoordelijk marketing & sales Urban Cacao

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

26. [Ondernemer van de Week] - Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] - 
Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] - Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] -  Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] - Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] - Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] – Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'

 

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar retail@marketingtribune.nl

 

 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken