[Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomaten en Tomenades

[Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomaten en Tomenades
  • Food-en-retail
  • 20 feb 2015 @ 00:01
  • 13917 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieFood

In het 47ste deel uit onze serie 'Ondernemer van de Week' -over 100 opvallende vakgenoten die binnen hun organisatie of als DGA iets bijzonders uit de grond stampen- sprak de redactie Food&Retail met Peter Duijvestijn, wiens bijzondere en uiterst smakelijke product 'Ovengedroogde Hollandse Tomaten en Tomenades' we onlangs tegenkwamen op de Horecava 2015. Daarnaast is hij mede-eigenaar van de firma Duijvestijn Tomaten. Door extra marketing, nieuwe smaken binnen het huidige assortiment, maar ook nieuwe producten zoals bijvoorbeeld Bruchetta’s zal Nederland dit jaar ongetwijfeld verslingerd raken aan zijn heerlijkheden.

1. Stel je zelf graag voor. En kun je iets vertellen over Duijvenstijn?
Mijn naam is Peter Duijvestijn. Ik ben mede verantwoordelijk voor de verkoop van onze Ovengedroogde Hollandse Tomaten en Tomenades, en tevens mede oprichter en -eigenaar van onze firma Duijvestijn Tomaten. Al ruim vijftig jaar zijn we actief als duurzame tomatenproducent en verpakker. We beschikken over een tomatenkwekerij van 14,5 hectare. Op het bedrijf worden pruim- en losse ronde tomaten vanuit verschillende tomatenrassen geteeld. Naast de productie, zorgt ons bedrijf ook voor het sorteren, (klein)verpakken en leveren van tomaten aan supermarkten en cateraars. De nieuwste producten die we geheel zelf produceren, verpakken en leveren zijn de Ovengedroogde Hollandse Tomaten en Tomenades (Tapenades).

2. OK, de tomaten - case, wij begrepen dat ecologische en duurzame aspecten belangrijk zijn bij de productie in jullie bedrijf. Kun je aangeven waar dit om gaat, wat is precies jullie portfolio en hoe is de innovatie uitgevoerd?
We hebben een passie voor innoveren, maar ook voor duurzaam ondernemen. Hierbij kan het gaan om procesinnovaties, maar natuurlijk ook productinnovaties. Een mooi voorbeeld van procesinnovatie is de aardwarmteboring. Dit aardwarmteproject dat we in de zomer van 2010 startten, onderstreept het innovatieve vermogen en de wil om te komen tot duurzame oplossingen. Bij het gebruik van aardwarmte benut je de warmte die zich (op grote diepte, namelijk ruim 2 kilometer) onder de aardbodem bevindt. Deze warmte is in de vorm van water opgeslagen in zand- en poreuze steenlagen. Dit water zit diep genoeg om warm te blijven, maar ook weer niet te diep, waardoor het wel naar de oppervlakte gepompt kan worden. Dit gebeurt door naar de aardlaag te boren waar het water inzit. Vanuit deze laag wordt het warme water naar de oppervlakte gepompt. Daar gaat het warme water door een warmtewisselaar heen. In deze warmtewisselaar wordt de warmte van het opgepompte water afgegeven aan een tweede waterstroom. Deze tweede waterstroom wordt gebruikt voor het verwarmingssysteem van de kassen. Het opgepompte water wordt daarna weer teruggepompt de aardlaag in om daar weer op te warmen voor hergebruik. De warmte vanuit de aarde gebruiken we voor het verwarmen van de kassen en het drogen van tomaten. Het feit dat we hiervoor duurzame warmte kunnen gebruiken, zorgt ervoor dat we het gebruik van fossiele brandstoffen hebben kunnen minimaliseren wat uiteindelijk het milieu ten goede komt!
Een andere procesinnovatie is de duurzame droogmachine waarmee een deel van onze tomaten worden gedroogd. Met behulp van warmte uit de aardwarmte bron, worden vers gekweekte tomaten uit de eigen kwekerij met een eigen ontwikkelde droogmachine, gedroogd tot een duurzaam eindproduct. Het droogproces vindt in een gecontroleerde droogmachine en gesloten ruimte plaats, waardoor het bedrijf kan voldoen aan de hoogste kwaliteitsspecificaties. Een goed voorbeeld van waardecreatie, verbrede teelt en ontwikkelen van ondernemerschap.

3. Hebben jullie voor de lancering en promotie van de gedroogde tomaten samengewerkt met bureau(s)? Welke? Ging goed?
Ik houd me samen met mijn collega bezig met de verkoop van onze convenience producten. We zijn begonnen met het beleveren van voornamelijk lokale groentespeciaalzaken. Dit heeft zich later uitgebreid tot een aantal andere mooie bedrijven. Denk hierbij aan Landwinkel, Hanos en de Makro. Ook leveren we aan diverse groothandelaren.. De focus ligt voornamelijk op Nederland, waarbij we al voorzichtige stappen zetten buiten de landsgrenzen. Het verkopen van onze producten doen we vooral door veel mensen te laten proeven, op diverse beurzen te staan en door veel te netwerken. Dit is een behoorlijk tijdrovende klus en vergt behoorlijk veel energie. Maar dat hebben we er graag voor over. We hebben veel tijd gestoken in de productontwikkeling, dat heeft geleid tot producten waar we heel trots op zijn. De goede eigenschappen van onze producten zitten ‘m vooral in het feit dat het Hollandse producten direct van de kwekerij zijn, een échte tomatensmaak, zachte bite, weinig olie en dus geen ‘geklieder’ én onze producten bevatten geen toegevoegde suikers. Tevens drogen we met een relatief lage temperatuur (55 graden Celcius), wat ervoor zorgt dat een groot deel van de vitamines behouden blijft! Kortom, onze convenience producten willen we graag delen met zoveel mogelijk mensen.
Voor de branding-strategie en -communicatie maken we gebruik van de diensten van Monkey-C en Daliz Ontwerp uit Den Haag. Monkey-C ondersteunt ons met de marketingstrategie en Daliz Ontwerp vertaalt de boodschap in aansprekende communicatie uitingen. De convenience producten worden verkocht onder de merknaam Frezta® omdat het naast vers ook om een frisse 'taal' ging in de categorie van tomaten.

4. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee & trots op zijn met de zaak. Wil je die delen?!
Naast het feit dat we erg blij zijn de onze klanten, zijn we ook ontzettend trots op onze finale plaats bij de Smaak van NL in 2013. We zijn daarbij met onze Ovengedroogde Hollandse Tomaten uit 69 ambachtelijke delicatessen gekozen tot een van de negen smakelijkste finalisten door o.a. juryleden als chef-kok Jonathan Karpathios van KRO's kookschool, culinair journalist Jeroen Thijssen van Trouw en editor Makkie Mulder van Delicious foodmagazine. Een dergelijke erkenning voor je product bevestigd dat je op de goede weg bent. Na deze erkenning zijn er diverse varianten van de Ovengedroogde Hollandse Tomaten uitgewerkt, namelijk Knoflook & Oregano, Tijm en Rozemarijn. Nadat de ontwikkeling van de ovengedroogde gedroogde tomaten min of meer klaar was, is onze productontwikkelingsafdeling direct doorgegaan met de ontwikkeling van een nieuw product, namelijk Tapenades. De tapenades, of zoals wij ze noemen ‘Tomenades’, zijn gemaakt van de ovengedroogde tomaten met de smaken naturel, kappertjes, olijven en spicy. De échte tomatensmaak en de zeer kleine hoeveelheid olijfolie, maakt dit product lekker, gezond en smaakvol. Heerlijk op brood, toast of bijvoorbeeld als smaakversterker in een dressing voor salades.

5. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?
We willen dit jaar doorgaan met onze marketing- en verkoopinspanningen, en waar mogelijk zelfs intensiveren. We staan immers nog maar aan het begin! De deelname aan beurzen en proeverijen blijven we ook zeker doen. Ook blijven we op zoek gaan naar nieuwe afzetkanalen en zijn we ervan overtuigd dat zowel de Ovengedroogde Hollandse Tomaten als Tapenades het schap verrijken. Verder zijn we bezig met een nieuwe verpakking, waarmee we hopen de herkenbaarheid van ons producten te verhogen. Op het gebied van productontwikkeling willen we komende periode onderzoek doen naar een langere houdbaarheid en nieuwe varianten onderzoeken. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe smaken binnen ons huidige assortiment, maar ook aan nieuwe producten zoals bijvoorbeeld Bruchetta’s.
 

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder.

tekst: Peter van Woensel Kooy




                    Productportfolio


Peter Duijvestijn van Ovengedroogde Hollandse Tomaten en Tomenades en de firma Duijvestijn Tomaten

 
 

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas en bouwer Vertu-platform

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - teamleider media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS

40. [Ondernemers van de Week]
Linda Hartman&Brigitte van der Loo - oprichters Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week]
May-Britt Mobach - founder en hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder & De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel en marketing Storelink

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - voorzitter Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer en mede-oprichter Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – European e-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - Directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman founder en CEO 'fashioncheque'

 

Ook een interview in deze serie? Zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken