AH wint voor de achtste keer titel 'beste chocoladeschap'

AH wint voor de achtste keer titel 'beste chocoladeschap'
  • Food-en-retail
  • 5 jul 2019 @ 11:23
  • 10288 x gelezen
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • Food

Albert Heijn is opnieuw de best scorende supermarkt in het 11e Chocolade categorierapport. Die eerste plek werd vastgesteld op basis van een enquête door GfK onder 6.000 huishoudens.

Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Nestlé, merkfabrikant van onder andere Kitkat, Nestlé L’Atelier en Yes!-repen. Albert Heijn wordt vooral gewaardeerd op de aspecten aantrekkelijkheid van het schap en aanbiedingen. Daardoor heeft de marktleider op bijna alle aspecten de hoogste score. Jan Linders stijgt van de derde naar tweede plaats door hogere scores op prijzen en keuze in duurzame producten. Ook Deen stijgt een plek en bemachtigt daarmee de derde plaats. 

Meer betalen

Het aanbod duurzame producten is verbeterd ten opzichte van vorig jaar, maar dat is nog steeds het aspect met de laagste score in het rapport. Albert Heijn, Plus en Deen scoren wat dat betreft het beste. Opmerkelijk is dat shoppers bereid zijn gemiddeld 37% meer te betalen voor een chocoladereep die duurzaam is geproduceerd in vergelijking met een niet-duurzaam geproduceerde chocoladereep. Tegelijkertijd blijkt uit het rapport dat 39% van de shoppers niet goed kan aangeven waarom zij een merk als duurzaam beoordeelt. Shoppers beoordelen een merk daarnaast als duurzaam op basis van eerlijke handel/goede beloning voor leveranciers (20%) en gebruik van een een duurzaamheidskeurmerk (17%).

Bewust

‘Er is vanuit de categorie veel aandacht voor duurzaamheid. Om de shopper hier bewust van te maken is het belangrijk dat fabrikanten en retailers nauw samenwerken. Door meer informatie aan te bieden over verschillende duurzaamheidsprogramma’s kan de shopper een bewustere keuze maken en zorgen we samen voor een beter leven in de keten’, zegt Martine Olijslagers-Kuip, Directeur Chocolade van Nestlé Nederland.

Licht gedaald

De overall score voor het chocoladeschap kwam vorig jaar uit op een gemiddelde van 7,31. Dit jaar is deze score iets gezakt naar een gemiddelde van 7,29. De shopper is vooral kritisch als het gaat om aanbiedingen. Om de performance van de categorie te verbeteren zal er dus met name aandacht besteed moeten worden aan de kwaliteit van aanbiedingen. De voorraad van en keuze aan chocolade producten worden door de shopper het best beoordeeld met een gemiddelde score van respectievelijk 7,65 en 7,49.

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken