KHN wil meer kansen voor horeca - roep om Sputnik zwelt aan

KHN wil meer kansen voor horeca - roep om Sputnik zwelt aan
  • Food-en-retail
  • 26 mrt 2021 @ 15:31
  • 9980 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • PolitiekFood

Geef de gevaccineerde bejaarden alvast toegang tot horeca en musea. Zolang dat niet zo is en vanwege andere beperkingen zijn er onnodig veel problemen, vindt ook Koninklijke Horeca Nederland. Extra NOW-steun maar ook het Sputnik-vaccin is een lichtpunt.

KHN is van mening is dat de horeca júist een rol kan spelen in het terugdringen van het virus, doordat in de horeca iedereen veilig én op afstand kan samenkomen.

Om te voorkomen dat – in het zicht van de finish – er nog veel ontslagen zullen vallen, zet KHN met prioriteit in op 100% NOW-vergoeding vanaf 1 april 2021, zodat horecaondernemers hun werknemers met een vast en met een flexibel contract zo veel mogelijk kunnen doorbetalen en in dienst kunnen houden. Ook pleit KHN voor een post-corona herstelplan voor als de horeca straks wél weer open kan.

Geen andere uitweg: 100% NOW compensatie cruciaal
Wil de horecabranche de laatste fase van de coronacrisis overleven, dan moet het kabinet voor 100 procent compenseren, stelt KHN dat daarom pleit voor de verhoogde NOW-vergoeding vanaf 1 april 2021 (geen grap, red.). Op dit moment vergoedt de NOW-3 regeling tot maximum van 85% van de loonsom, maar voor horecaondernemers komt dit in de praktijk altijd veel lager uit – rond de 60-65%. Dit betekent dat ondernemers al ruim een jaar lang 35 tot 40% uit eigen middelen bijleggen. Maar door de verplichte sluiting en de strenge restricties, zijn de eigen middelen op en de mogelijkheden uitgeput. Leveranciers hebben veelal hun bijdrage geleverd, maar ook zij zijn hard geraakt. Banken hebben middels het magische woord 'maatwerk' de sector veelal opgegeven en pandeigenaren hebben slechts minimaal laten zien dat ze willen helpen. Om ervoor te zorgen dat horecaondernemers hun medewerkers in dienst kunnen houden, is 100% compensatie van de loonsom volgens KHN cruciaal. 'Alleen met 100% compensatie kan worden voorkomen dat veel horecazaken op korte termijn alsnog omvallen.'

Post-corona herstelplan
Ondernemers hebben het afgelopen jaar flink ingeleverd op reserves en privévermogen; er is circa 5 miljard aan eigen geld ingezet. Alles om de zaak overeind te houden en medewerkers in dienst te kunnen houden. Maar de rek is er bij veel bedrijven uit. De financiële steun vanuit de overheid is welkom, maar er is ook een enorme schuldenberg ontstaan. Daarom pleit KHN voor een concreet post-corona herstelplan, waarin ook wordt gekeken naar de schuldenlast. Schuldensanering en herstelpakketten zijn hard nodig als de horeca straks wél open mag, om te voorkomen dat (meer) ondernemers failliet gaan en om te zorgen voor een toekomstbestendige horecabranche.

'Eén concrete oproep, die al veel steun krijgt onder de grootbanken, is om de terugbetalingstermijn voor belastingen naar 60 maanden te wijzigen.' Daarnaast steunt KHN de recente oproep van De Nederlandsche Bank om belastingschulden in individuele gevallen volledig kwijt te schelden.

Horeca als onderdeel van de oplossing
Met het mooie weer trekken Nederlanders er massaal weer op uit. 'De afgelopen weken hebben we gezien waar dit toe kan leiden: drukte op straat en in de parken. KHN roept het kabinet dan ook op de horeca mee te nemen als onderdeel van de oplossing. In de horeca kan iedereen veilig én op afstand samenkomen en de horeca wil graag de rol oppakken om dit te reguleren. Met een KHN Horecaroutekaart, een gedegen heropeningsprotocol, afspraken over het aantal mensen per vierkante meter, goede ventilatie en hygiënemaatregelen kunnen we een veilige heropening van de gehele horeca bewerkstelligen', stelt de belangenvereniging.
 
Finish in zicht
KHN-voorzitter Robèr Willemsen geeft MarketingTribune een toelicting op dit standpunt: 'Dat de terrassen niet open mogen is opnieuw een enorme teleurstelling. Begin dit jaar hebben we in onze gesprekken met het kabinet al invloed kunnen uitoefenen op de verruiming van de TVL subsidie. De komende weken zetten we ons volop in op 100 procent compensatie van de loonsom middels de NOW. Met de finish in zicht is het nu tijd voor het kabinet om daadkrachtig door te pakken en ondernemers financieel te compenseren voor de verplichte sluiting. Ook blijven we in gesprek met de ministers om te kijken hoe we zo snel mogelijk versoepelingen kunnen doorvoeren via de KHN Horecaroutekaart.'
 
Volledige compensatie met terugwerkende kracht middels bodemprocedure KHN

Na de sluitingen van inmiddels in totaal zeven maanden schroeft het kabinet volgens Willemsen langzaam maar zeker de steunmaatregelen op. 'Echter maakt de uitbreiding van het compensatiepakket de geleden schade over de afgelopen periode niet goed. Daarom is KHN een bodemprocedure gestart tegen de Staat. Via deze procedure zet KHN in op volledige schadevergoeding met terugwerkende kracht voor alle horecaondernemers die schade hebben geleden hebben door de coronamaatregelen. Tegelijkertijd vraagt KHN middels een spoedvoorziening om als horecabranche zo snel mogelijk weer open te kunnen.'
Geleidelijk kan ook, wie de immune mensen alvast toegang geeft.

Sputnik naar Nederland halen met Galapagos
Intussen herkennen meer en meer mensen, ook politici, zich in de eerder hier geopperde mogelijkheid om de vertraagde vaccinatiecampagne te versnellen. Namelijk door bijvoorbeeld 100 miljoen doses Sputnik voor Nederland te regelen direct uit Rusland. In Nederland zou een pharmaceutische partij als Galapagos of Halix daar goed bij kunnen helpen. Recent maakt nu ook bondskanselier Merkel bekend desnoods buiten de trage EU-regelgeving om Sputnikvaccins direct in Rusland te willen bestellen, na goedkeuring door de EMA. Dat is precies het idee dat begin februari 2021 al in MarketingTribune stond. Ook Duitsland wil eerder open. Nederland blijf niet afwachten... Actie!
(PvWK, foto: Artem Beliaikin /Pexels)


Duitsland wil Sputnikvaccins direct in Rusland bestellen (bron: TASS)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken