De verpakkingen van de toekomst

  • Food-en-retail
  • 28 apr 2015 @ 00:01
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • Packaging designFood

Hoe ziet de verpakking van de toekomst eruit? Mijn zoektocht op internet resulteerde in een aantal bijzondere ontdekkingen. Van eetbare verpakkingen tot sprekende verpakkingen. Ik deel mijn bevindingen graag met jullie.

Allereerst hebben we de alom bekende discussie verpakkingen versus milieu. Verpakkingsexperts gaan op zoek naar alternatieve materialen om de milieu-impact van verpakkingen te verkleinen. Denk aan alternatieven voor bestaande kunststof verpakkingen op basis van fossiele brandstoffen. Of men gaat op zoek naar manieren om de hoeveelheid verpakkingsafval terug te dringen. In dit kader ontdekte ik bijvoorbeeld eetbare verpakkingen. Ten tweede is er steeds meer behoefte aan interactie. Kan de verpakking van de toekomst praten? Tot slot geldt natuurlijk hoe efficiënter hoe beter. Verpakkingen van de toekomst zijn voorzien van indrukwekkende technische snufjes. Het mag duidelijk zijn: verpakkingen worden steeds intelligenter.

Eetbare symbiose verpakkingen
Designstudio Tomorrow Machine uit Stockholm presenteert drie prototypes van eetbare verpakkingen (This Too Shall Pass). De ontwerpers stelden zichzelf de vraag waarom een pak melk er jaren over doet om te ontbinden, terwijl de melk zelf al binnen enkele dagen zuur wordt. Daarom hebben de designers eetbare verpakkingen ontwikkeld die net zo lang houdbaar zijn als de inhoud. Er is sprake van een perfecte symbiose tussen verpakking en inhoud, die altijd samen aan hun eind komen.

Zo zit olijfolie verpakt in een capsule die je kunt openbreken, vergelijkbaar met een ei. Het omhulsel is gemaakt van gekarameliseerde suiker en een waxlaag. Wanneer de verpakking wordt geopend breekt de waxlaag die om de suiker heen zit. De verpakking is hierdoor oplosbaar in water.

Interactieve verpakkingen
Er is steeds meer behoefte aan interactie tussen de consument en de verpakking. Deze ontwikkeling hangt nauw samen met de toenemende groei van e-commerce en de wens van consumenten om volledig geïnformeerd te worden. De verpakking van de toekomst moet via alle zintuigen de merkwaarde van een product communiceren. In dit kader zien we ideeën voor etiketten gemaakt van e-papier. Door het e-etiket aan te raken verschijnt er bijvoorbeeld aanvullende informatie. De tekst kan zelfs worden afgespeeld. Misschien kunnen de verpakkingen van de toekomst wel praten?







Als alternatief op de QR-codes wint Near Field Communication (NFC) steeds meer terrein. NFC is een manier om contactloos communicatie op te zetten tussen een smartphone en een product, of in dit geval een verpakking. NFC wordt al gebruikt op verzendverpakkingen om het betaal- en retourproces te vereenvoudigen. Ik ben vooral ook benieuwd naar de mogelijkheden van NFC om meer interactie tussen consument en product te creëren. NFC op verpakkingen biedt retailers veel mogelijkheden voor het opbouwen van een relevante merkwaarde. We moeten alleen nog goed nadenken over hoe we deze technologie optimaal kunnen inzetten.

Maximale efficiëntie en gebruikersgemak
Eisen die altijd gelden als we het hebben over verpakkingsdesign, dus ook in de toekomst. Verpakkingen worden steeds slimmer door toepassing van indrukwekkende technische snufjes. Denk aan sensoren op verpakkingen voor het automatisch sorteren van producten. Verpakkingen die middels indicatoren informatie geven over de conditie van het verpakte product tijdens opslag en transport. Zelfregulerende sausflessen…  Voorbeelden zat als we het hebben over verpakkingen van de toekomst. Dat verpakkingen steeds intelligenter worden is een feit, maar in hoeverre zijn bovenstaande voorbeelden realistisch? De tijd zal het leren.

Ken jij nog andere voorbeelden van ‘toekomstverpakkingen’? Of wat verwacht jij zelf van verpakkingen in de toekomst?

Huib Burggraaf
VerpakkingsXpert



 











Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken