Succesvolle culinaire beleving van restaurants gaat verder dan eten
- Food-en-retail
- 12 jan 2016 @ 11:58
- Link
-
Elian Swaab
European Sales Director
Mood Media - FoodInspiratie
- 12 jan 2016 @ 11:58
- Elian Swaab
Onlangs zag ik dit geweldige plaatje. Deze afbeelding legt elegant vast hoe restaurants, die een aangename culinaire beleving willen bieden, dit het beste kunnen aanpakken. De afbeelding is opvallend te noemen, omdat eten – wat meestal het eerste is waar je aan denkt, wanneer je het woord ‘restaurant’ hoort – slechts als klein onderdeel staat afgebeeld van de strategie van het restaurant.
In plaats daarvan impliceert de afbeelding dat het eten zelf een uitvloeisel, een uitdrukking van het concept en culinaire ideaal van een restaurant is, zoals kleding of woningproducten de tastbare producten van de stijl en esthetiek van een winkelier zijn.
Onvergetelijke beleving
Deze strategie weerspiegelt een gedachte die essentieel is voor onze moderne commerciële beleving en die winkeliers, hotelhouders en restauranteigenaren wereldwijd omarmen. Het machtsevenwicht ligt bij de consument, doordat deze kan kiezen tussen winkeliers en dat doet op basis van factoren die verder gaan dan de kwaliteit van de producten en diensten alleen: Wat de consument in deze vaak gedigitaliseerde, saaie wereld wil, is een beleving - iets wat op zijn minst aangenaam, zo niet onvergetelijk is (en wat natuurlijk de moeite waard is om op social media te delen).
Een beleving hoeft niet groots te zijn, maar kan ook klein of intiem, informeel of waardevol zijn.
Eten is altijd al een vorm van theater geweest, een weergave van iets dat deel uitmaakt van onze manier van leven, maar ook van iets waarnaar we verlangen. Chefs en gasten hebben het regelmatig over de presentatie van eten, de manier waarop gerechten worden bereid en borden worden opgemaakt - dit met als doel de culinaire beleving verder te laten gaan dan slechts (genieten van) het eten zelf.
In de hedendaagse restaurantrealiteit is goed eten alleen vaak niet voldoende om loyaliteit en ‘momentum’ op te bouwen. Je moet je onderscheiden, aandacht steken in je restaurantconcept.
Deze aandacht voor het concept moet niet als intimiderend, maar juist als bevrijdend worden beschouwd. Door te verkennen kunnen restauranthouders een culinaire beleving realiseren, waarin hun passie voor eten en het bieden van een onvergetelijk diner aan klanten samenkomen.
Kleuren, geluiden en beelden
Het tot leven brengen van een succesvol totaalconcept kan ingewikkeld zijn. Het is dan ook slim om interieurontwerpers met kennis van zaken en restaurantveteranen met een aanzienlijke staat van dienst te raadplegen. Eigenaren en exploitanten moeten een balans zien te vinden tussen hun eigen visie en een uitvoering die toegankelijk is en de klant aanspreekt.
Kleuren, geluiden en beelden spelen allemaal een rol bij het opstellen van een visiemanifest en kunnen een idee omzetten naar een realiteit waar gasten zich op hun gemak voelen.
Is je restaurantconcept bijvoorbeeld gebaseerd op een historische periode? Op een exotisch land of een bepaalde leefwijze? Of is het juist gestoeld op een revolutionaire benadering van eten? Breng dit dan met zintuiglijke elementen (denk aan muziek, geur en beeldschermuitingen) tot leven. Het complementeert het eten en de drankjes die u serveert.
De volgende keer dat je vrienden naar hun recente culinaire beleving vraagt, moet je maar eens opletten wat er eerst wordt genoemd. Sommigen zeggen dat ze het eten heerlijk vonden. Maar vele zullen eerst de sfeer, beleving en algemene indruk van de culinaire beleving benoemen. Dat is de zintuiglijke beleving die ervoor zorgt dat een maaltijd veel meer wordt dan het gegeten voedsel en waar restaurants tegenwoordig naar op zoek zijn.
Elian Swaab
-
Elian Swaab
- Werkt bij: Mood Media
- Functie: European Sales Director
- Website:http://www.moodmedia.nl/
- Profiel »
- beeldschermuitingen
- bord
- geur
- culinaire beleving
- zintuiglijke elementen
- het eten
- opletten
- uit eten
- tot leven
- chef
- beleving
- muziek
- sfeer
- experience
- heerlijk
- eten
- beleving
- ambiance
- recent
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Consumenten beschuldigen Lay's van krimpflatie - foodmerk...
- Respondenten BvA -onderzoek: 'retailmedia moet volwassen worden'
- Lipton Ice Tea lanceert Ice Tea Insurance met rapper Ice-T
- Albert Heijn introduceert hamstergezin
- Kruidvat en L’Oréal Groupe lanceren tijdelijk een inspirerend...
- Heineken en bureau LePub steunen bijgelovige fans
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Jumbo lanceert 'De lekkerste... 05-06-2025
- [onderzoek] Consument kiest vaak... 05-06-2025
- Marktbakker 't Stoepje promoot 'Warm... 05-06-2025
- Alpro helpt met voedingsstoffen in... 04-06-2025
- Zachtfruitcampagne ‘Een handje... 04-06-2025
- Verantwoord naar huis: AB InBev en... 04-06-2025
MarketingTribune Events
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management