[column] Melk als voorloper van lichtgroen
- Food-en-retail
- 24 mrt 2020 @ 11:33
- Link
-
Anneke Ammerlaan
trendonderzoeker / food watcher
Ammerlaan & Mosch Vision on Food - TrendsMarketing
- 24 mrt 2020 @ 11:33
- Anneke Ammerlaan
De lichtgroene consument verandert in rap tempo. Zo vallen steeds meer duurzaamheidscriteria onder het lichtgroene consumentengedrag. De belangrijkste daarvan is de gelijkschakeling van bio en lokaal.
Lokaal moet daarbij wel vertaald zijn in zorg en aandacht en het product moet iets unieks hebben. Een persoonlijke afzender is onontbeerlijk; mensen van vlees en bloed. Transparantie is ook een voorwaarde en het product moet goed zijn voor de lokale economie. Drie initiatieven zijn mij daarin opgevallen: alle drie bij melk. Niet zo vreemd, want melk is in supermarkt een anonieme, ondefinieerbare productgroep geworden. En alle (merk)melk smaakt hetzelfde.
Allereerst ‘MOMA’, met als subtitel ‘Liquid Landscape’. De boeren rond Amsterdam leveren met elkaar genoeg om de stad van melk te voorzien. Toch bereikt maar een half procent die stad. Hun boodschap is: houd dat landschap in de eerste plaats in ere door melk uit dat landschap te kopen, maar werk ook mee aan een nieuw voedselsysteem. Om de Amsterdammer die kans te geven vent biologisch-dynamische boerderij De Griffioen uit Weesp elke zaterdag op een aantal pleinen in Amsterdam de melk van die boeren uit.
Het tweede initiatief komt ook uit Amsterdam. In ‘Boeren van Amstel’ hebben 21 melkveehouders zich verenigd. Hun doel is ook landschaps- en natuurbehoud rond Amsterdam. Met die achtergrond verwerken zij gezamenlijk hun melk en verkopen dat onder het merk ‘Boeren van Amstel’. Het is al zo populair dat supermarkten in en rond Amsterdam deze melk in het schap (moeten) hebben staan.
Het derde initiatief is ‘Elke Melk’. Hier is de koe de held! De melk in de karakteristieke flessen komt maar van één koe. De op de fles vermelde naam correspondeert weer met de naam in het ‘smoelenboek’ op de website. Persoonlijker kan het niet. En eigenlijk ook niet lekkerder, want de ‘Elke Melk’ wordt op de ouderwetse manier verwerkt, met zo’n echte roomlaag op de melk. ‘Elke Melk’ past in elke supermarkt, omdat het concept lokaal is, maar niet lokaal gebonden.
En zet deze melk dan eens af tegen biologische melk in de supermarkt? Je bent niet duurder uit, maar je hebt wel een product met een betere smaak en een beter gevoel! Meer dan genoeg redenen voor de lichtgroene consument om voor deze melk een voorkeur te hebben. Een interessant begin van een interessante ontwikkeling.
Anneke Ammerlaan
foto boven: Kai Wenzel / Unsplash
-
Anneke Ammerlaan
- Werkt bij: Ammerlaan & Mosch Vision on Food
- Functie: trendonderzoeker / food watcher
- Website:http://www.annekeammerlaan.nl
- Profiel »
- MOMA
- bio
- consument
- lokaal
- marketing
- Boeren van Amstel
- gelijkschakeling
- Liquid Landscape
- Elke Melk
- belangrijkst
- consumentengedrag
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
- [marketeer 199] Thijs Ekelschot -... 12-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing