Gigstarter biedt direct contact met 600+ artiesten

Gigstarter biedt direct contact met 600+ artiesten
  • Online
  • 19 okt 2015 @ 16:12
  • 19027 x gelezen
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    redactie MarketingTribune
    BBP Media - MarketingTribune
  • Kunst & Cultuur

Een start-up noemen ze zichzelf liever niet, maar een gamechanger is Gigstarter.nl zeker. Een online platform dat muzikanten en iedereen op zoek naar live muziek samenbrengt en geen prijsopdrijvende marges berekent. Het eind 2013 opgerichte bedrijf zoekt de publiciteit omdat ze het verdienmodel rond lijken te hebben en een volgende - hopelijk winstgevende - fase ingaan. MarketingTribune sprak met oprichter Paul de Kuyper over zijn dromen en ambities voor het platform.

Het bestond nog niet in Nederland: een platform dat iedere muzikant, van DJ tot klassiek ensemble, de gelegenheid biedt zichzelf gratis te profileren voor elk soort boeker. Dit doen ze zonder de prijs op te drijven door geen marge te vragen per boeking voor een optreden. Optredens die tegenwoordig de belangrijkste bron van inkomsten zijn voor artiesten.





Vanuit een opkamertje achter Galerie Kis aan de Paleisstraat in Amsterdam werkt Paul met zijn team fulltime - dankzij funding van familie en vrienden - aan de ontwikkeling van Gigstarter. Dat team bestaat naast Paul (29) uit Tom van der Velpen (26, marketeer) en Mark Teisman (27 en webontwikkelaar). Zij worden ondersteund door drie stagiaires: student Applicatieontwikkeling en webontwikkelaar Sajjad Ali (18), Floor de Boer (24) en Amine Ben Hamida (21), beiden studenten Marketing en Communicatie met hun focus op evenementenorganisatie.


vlnr: Sajjad, Paul, Amine, Mark, Tom en Floor

Momenteel hebben er al 600 acts een profiel op de ‘muzikale marktplaats’. ‘Een indrukwekkend en ongezien aantal’, verzekert Paul me. Zijn droom is om ‘het oude systeem van het boeken van live muziek transparanter en makkelijker te maken. Het einddoel is dat de muzikanten zichzelf via Gigstarter zonder moeite op alle fronten kunnen managen en de bezoeker zijn feest kan vormgeven op het gebied van de muziek, locatie en apparatuur’.

Verdienmodel

Als student Natuurkunde en bandlid ondervond Paul aan den lijve de problemen om optredens te regelen: ‘Als muzikant zie je op tegen de sales en administratieve rompslomp, maar ook kroegen, locaties en privépersonen lopen tegen deze problemen op. Iedereen is een potentiële boeker en er ligt een gigantische markt open. Die markt net onder de “top” die geen manager heeft of een exclusiviteitsclausule in hun contract met het boekingskantoor heeft staan. Dankzij de informatie op de profielen van de artiesten kan de boeker van meerdere acts ook zorgen voor een goede line up van bij elkaar passende artiesten’. Via het gratis profiel kan er rechtstreeks contact gelegd worden tussen artiest en boeker.

Het nieuwe verdienmodel is een - niet verplicht - lidmaatschap van rond de 5 euro per maand. Daarmee kun je je profiel ‘pimpen’, zoals extra reviews plaatsen - en hoe meer reviews hoe hoger in de zoekresultaten - maar je krijgt ook de mogelijkheid te reageren op oproepen die door potentiële boekers - zoals kroegen - geplaatst worden. In de toekomst is het ook de bedoeling tegen betaling de administratie uit handen van de muzikanten te nemen en de betalingen via Gigstarter te laten verlopen.

Het basisprofiel blijft gratis, want Gigstarter wil dat zoveel mogelijk mensen het platform gebruiken. Paul: ‘De focus ligt nu op het lidmaatschap dat extra online gereedschap biedt aan de artiest om zichzelf beter te kunnen managen en promoten met als doel meer optredens te genereren. Afgelopen zomer hebben we het concept uitgewerkt en dat is sinds een maandje live en zijn we nu aan het communiceren, uittesten en verbeteren.’

Even wat cijfers: in september zijn er via Gigstarter 80 optredens gegenereerd en het platform heeft tussen de 5.000-10.000 bezoekers per maand.

Europa en verder?

De stap naar Europa kan gemaakt worden zodra Gigstarter genoeg betalende leden heeft of genoeg groei kan laten zien: ‘Dan hebben we het bewijs dat nodig is voor de funding voor deze stap. Ook binnen Europa zijn we uniek.’ Hij denkt stiekem al vanuit welke muzikale hoofdsteden Gigstarter dadelijk ook opereert. ‘Self managed muzikanten kunnen dan werkelijk ergens komen en dan krijgen de boekingskantooren het echt benauwd. Nu zijn ze nog sceptisch over of we misschien toch een marge pakken.’ Het is Paul nog niet duidelijk of de VS al een dergelijk transparant platform biedt als Gigstarter is: ‘Er is een vergelijkbaar platform, maar ik ben er nog niet achter of zij wel een marge per boeking vragen en dus eigenlijk stiekem gewoon een online boekingskantoor zijn.’

Het hoofddoel op marketinggebied is ooit geen marketing meer nodig te hebben: ‘Muzikanten moeten onze promotors worden. Niet dat ik me ermee wil vergelijken, maar Facebook doet ook niets aan marketing. Dat communitygevoel willen wij ook creëren.’

Maar zover is het nog niet voor Gigstarter. GoogleAds is te duur, maar hoog eindigen in de zoekresultaten is een dagtaak - volgens geheim recept - die ze goed afgaat. Daarnaast werken ze met de organisatie van events - die ook een beetje geld in het laatje brengen - aan hun brandnaam en zijn ze natuurlijk actief op YouTube, Facebook, Twitter en Instagram.

Artiest van het Jaar 2015

Een andere manier om aan de naamsbekendheid te werken is de Artiest van het Jaar-competitie. Alle artiesten met een profiel - gratis en via lidmaatschap - kunnen zich hiervoor aanmelden en door hun profiel te delen via de achterban stemmen winnen. De drie acts met de meeste stemmen gaan door naar de finale in Bitterzoet in Amsterdam op 21 november, waar een vakjury een winnaar kiest.

www.gigstarter.nl

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken