Biografie Karlijn is MA Cum Laude in Media & Journalistiek en werkt sinds een jaar als junior strateeg bij reclamebureau XXS Amsterdam. Als nieuwbakken reclamemaakster blogt Karlijn over waar ze van leert in de marketing & reclame met een link naar challenger brands. Ook is ze verbonden aan RA*W.
Karlijn Marchildon
Wat jong reclametalent te zoeken heeft in Cannes
Terwijl u dit leest ben ik reeds gearriveerd in Cannes voor de Festival of Creativity. By far het grootste mondiale reclame-event van het jaar. Wat ik daar als jonge bloem te zoeken heb tussen alle gevestigde namen? Meer dan je denkt.
De rosémail: wat je ermee moet en wat je eraan hebt
Cannes komt dichterbij. Je voelt het aan alles. De pakketdienst heeft een eigen parkeervak voor de bureau-ingang gekregen nu en masse de bikini's worden besteld, gepast en weer geretourneerd. En iedere borrel wordt plotseling omgedoopt tot 'pre-cannes party'. Maar waar je 't het beste aan merkt, is aan de rosémailtjes. Rosémailtjes? Juist.
Wat het 'Merk Nederland' heeft aan Obama's Nuclear Security Summit
Nederland zou geen Nederland meer zijn als we niet eens lekker gingen zaniken over de negatieve gevolgen van de Duke Nukem summit, die nu plaatsvindt in ons land. Jaja, we hebben het nu wel genoeg gehad over de kosten (begroot op 24 miljoen), de gevolgen voor omwonenden (denkt u eraan uw legitimatie op zak te hebben) en weggebruikers in de randstad (veel wegen zijn afgesloten dus werk eens een dagje thuis). Maar laten we in onze Hollandse nukkigheid niet vergeten welke enorme kansen we hier hebben liggen voor het Merk Nederland. Ik zeg, brand exposure, brand-love, peer recommendations. The sky is the limit.
Hebzucht - Waarom in iedereen een 'Wolf of Wall Street' schuilt
Onder vrienden en collega's ging het de afgelopen tijd opvallend vaak over ene Jordan Belfort. Wie? Ook wel The Wolf of Wall Street genoemd. Hoofdrolspeler in de gelijknamige film. Nog niet gezien? Verlaat in dat geval onmiddellijk uw browser en ren linea recta naar de dichtstbijzijnde bioscoop. Aan de overige 90% van de lezers: leest u vooral door. Wat vond u van Jordan Belfort? De gewetenloze oplichter voor wie hebzucht was als zuurstof. Nou? Ik zal u vertellen hoe het komt dat deze film ons een noodzakelijke spiegel voorhoudt en ons bewust maakt van onze inner Wolf, en waarom dat zo belangrijk is.
Waarom 2014 niet perfect zal zijn
Lomografie, Piet Hein Eek, Glitchmuziek, lichtverkleurde rosbief bij de Marqt. We hoeven maar om ons heen te kijken om voorbeelden te zien die uiting geven aan een heersend verlangen naar het imperfecte. Zoals Droog Design directeur Renny Ramakers onlangs herkende, is er een duidelijke trend in imperfection aan de gang. Maar waar komt die hang naar imperfectie toch vandaan? Omdat ik deze vraag niet kon loslaten, ben ik op onderzoek uit gegaan.
To share or not to share: Een reflectie op het #dagelijksleven
Twee weken geleden schreef ik in mijn blog 'Ode aan het dagelijks leven' dat het mens-eigen is om ons online zo goed mogelijk te willen presenteren aan de buitenwereld. Bij wijze van sociaal experiment riep ik mensen op om voor een dag eens de echte, niet zo memorabele momenten uit het dagelijks leven vast te leggen en te delen, liefst voorzien van de hashtag #dagelijksleven. Tot mijn oprechte verbazing hebben veel mensen met mij mee gedaan. Dank daarvoor! Deze week probeer ik aan de hand van de opbrengst (ofwel, de #dagelijksleven-content) te begrijpen wat dit nu zegt over wat wij share-waardig vinden en wat niet.
Ode aan het perfecte online leven
Een vriendin vroeg mij dit weekend of ik ook niet ziek werd van Facebook en de schijnbare fixatie die we hebben om ons online oh-zo-perfect te presenteren. Het frustreerde haar dat wat er op Facebook gebeurt, niets te maken heeft met het echte leven. Wat ik dacht dat een verouderd debat was, blijkt een springlevend. Het zette mij aan het denken. Het is immers mens-eigen om onszelf zo goed (lees: succesvol, sociaal, gelukkig) te willen presenteren aan de buitenwereld. Niets mis mee, pleit ik.
De drie marketinglessen van Malevich
Dit weekend stond Amsterdam in het teken van de Kunst. Kunstenaars van ieder kaliber waren te vinden op de Affordable Art Fair (AAF) en zaterdagnacht liep jong Amsterdam de deur plat bij 50 musea. 'Temidden van het kunstgeweld zag ik plots een parallel tussen de avant-gardistische kunst en de challengermarketing', schrijft onze nieuwe blogger Karlijn Marchildon (24), junior strateeg bij reclamebureau XXS Amsterdam. Hieronder de drie belangrijkste lessen opgesomd. Refererend aan een van de belangrijkste grondleggers van de abstracte kunst, Kazimir Malevich, zegt zij: 'ik pleit ervoor dat de marketeer vaker gehoor moet geven aan haar of zijn innerlijke Malevich.'
- AlgemeenNieuws Artsen zonder Grenzen schaalt...Nieuws HG komt naar je toe deze lenteNieuws DOSSIER MERKENBOUW Marketeers op...Nieuws Rijksmuseum en Heineken verlengen...Nieuws Campagne moet (vak)mensen naar...Nieuws DOSSIER MERKENBOUW Merk toch hoe...
- B2BNieuws Tweede keynotespreker NMD24 bekend:...Nieuws Joris van Dijk van BoerenBed Ik klim...Nieuws Bestedingen digital advertising...Nieuws Beeckestijn start opleiding AI...Nieuws Martijn Delahaye van Afas Software:...Weblog [column] Jezelf als marketeer slim...
- BureausNieuws Sunny Cars creërt Sunny Car-figuren Nieuws De marketingtransfers van week 16,...Nieuws Verzekeraar Zzuper en Indie schudden...Nieuws OrangeValley, MvH Media, AdResults...Weblog [column] OntmenselijkingNieuws [branded content] Crisp wil groter...
- ContentmarketingNieuws Heineken lanceert ‘saaie telefoon’...Nieuws Ziekenhuis lanceert wervingscampagne...Nieuws Snickers en Noa Lang maken en vragen...Nieuws Videoserie De Impact vraagt aandacht...Nieuws Nieuwe campagne Toegift brengt...Nieuws Ambulance werft verpleegkundigen via...
- DesignNieuws Dopper lanceert digital product...Nieuws Nieuwe huisstijl voor Opel-showroomsWeblog [column] Adidas: we wisten het nietNieuws Samsung speelt met werkelijkheid in...Nieuws KNVB en Nike presenteren Oranje...Nieuws The Drum over SXSW 2024
- Food en RetailNieuws [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt...Weblog [column] Battle of the smartphonesNieuws Duitse automerken tegen inmenging P...Nieuws Al meer dan 500 kinderen melden zich...Nieuws Jan Beckers van SodaStream Benelux:...Weblog [column] Wayfinding in de winkel:...
- MediaNieuws Odido en CPNB brengen gewild...Weblog Column Top 5-TikTok-trends:...Nieuws DPG lanceert nieuw mediamerk voor...Weblog [column] Top 5-TikTok-trends:...Weblog [column] BvA: Wees zuinig op...Weblog [column] Stijgende tv-tarieven en...
- Online MarketingNieuws [DOSSIER SOCIAL MEDIA ] 15 vragen...Nieuws OrangeValley erkend als Great Place...Weblog [column] TikTok China beschermt de...Nieuws Energieleveranciers scoren gemiddeld...Nieuws KLM zet AI in voor 'reisinspiratie'...Nieuws Marktplaats: steeds meer...
- SponsoringNieuws ING en Concertgebouworkest 35 jaar...Nieuws Heineken hoofdsponsor 10e editie...Nieuws Atradius shirtsponsor Nederlandse...Nieuws MediaMarkt nieuwe hoofdsponsor...Nieuws Partnership Herbalife met...Nieuws Duitse voetbalbond ruilt vanaf 2027...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing
- Toon alle events »