Biografie Karlijn is MA Cum Laude in Media & Journalistiek en werkt sinds een jaar als junior strateeg bij reclamebureau XXS Amsterdam. Als nieuwbakken reclamemaakster blogt Karlijn over waar ze van leert in de marketing & reclame met een link naar challenger brands. Ook is ze verbonden aan RA*W.
Karlijn Marchildon


Wat jong reclametalent te zoeken heeft in Cannes
Terwijl u dit leest ben ik reeds gearriveerd in Cannes voor de Festival of Creativity. By far het grootste mondiale reclame-event van het jaar. Wat ik daar als jonge bloem te zoeken heb tussen alle gevestigde namen? Meer dan je denkt.

De rosémail: wat je ermee moet en wat je eraan hebt
Cannes komt dichterbij. Je voelt het aan alles. De pakketdienst heeft een eigen parkeervak voor de bureau-ingang gekregen nu en masse de bikini's worden besteld, gepast en weer geretourneerd. En iedere borrel wordt plotseling omgedoopt tot 'pre-cannes party'. Maar waar je 't het beste aan merkt, is aan de rosémailtjes. Rosémailtjes? Juist.

Wat het 'Merk Nederland' heeft aan Obama's Nuclear Security Summit
Nederland zou geen Nederland meer zijn als we niet eens lekker gingen zaniken over de negatieve gevolgen van de Duke Nukem summit, die nu plaatsvindt in ons land. Jaja, we hebben het nu wel genoeg gehad over de kosten (begroot op 24 miljoen), de gevolgen voor omwonenden (denkt u eraan uw legitimatie op zak te hebben) en weggebruikers in de randstad (veel wegen zijn afgesloten dus werk eens een dagje thuis). Maar laten we in onze Hollandse nukkigheid niet vergeten welke enorme kansen we hier hebben liggen voor het Merk Nederland. Ik zeg, brand exposure, brand-love, peer recommendations. The sky is the limit.

Hebzucht - Waarom in iedereen een 'Wolf of Wall Street' schuilt
Onder vrienden en collega's ging het de afgelopen tijd opvallend vaak over ene Jordan Belfort. Wie? Ook wel The Wolf of Wall Street genoemd. Hoofdrolspeler in de gelijknamige film. Nog niet gezien? Verlaat in dat geval onmiddellijk uw browser en ren linea recta naar de dichtstbijzijnde bioscoop. Aan de overige 90% van de lezers: leest u vooral door. Wat vond u van Jordan Belfort? De gewetenloze oplichter voor wie hebzucht was als zuurstof. Nou? Ik zal u vertellen hoe het komt dat deze film ons een noodzakelijke spiegel voorhoudt en ons bewust maakt van onze inner Wolf, en waarom dat zo belangrijk is.

Waarom 2014 niet perfect zal zijn
Lomografie, Piet Hein Eek, Glitchmuziek, lichtverkleurde rosbief bij de Marqt. We hoeven maar om ons heen te kijken om voorbeelden te zien die uiting geven aan een heersend verlangen naar het imperfecte. Zoals Droog Design directeur Renny Ramakers onlangs herkende, is er een duidelijke trend in imperfection aan de gang. Maar waar komt die hang naar imperfectie toch vandaan? Omdat ik deze vraag niet kon loslaten, ben ik op onderzoek uit gegaan.

To share or not to share: Een reflectie op het #dagelijksleven
Twee weken geleden schreef ik in mijn blog 'Ode aan het dagelijks leven' dat het mens-eigen is om ons online zo goed mogelijk te willen presenteren aan de buitenwereld. Bij wijze van sociaal experiment riep ik mensen op om voor een dag eens de echte, niet zo memorabele momenten uit het dagelijks leven vast te leggen en te delen, liefst voorzien van de hashtag #dagelijksleven. Tot mijn oprechte verbazing hebben veel mensen met mij mee gedaan. Dank daarvoor! Deze week probeer ik aan de hand van de opbrengst (ofwel, de #dagelijksleven-content) te begrijpen wat dit nu zegt over wat wij share-waardig vinden en wat niet.

Ode aan het perfecte online leven
Een vriendin vroeg mij dit weekend of ik ook niet ziek werd van Facebook en de schijnbare fixatie die we hebben om ons online oh-zo-perfect te presenteren. Het frustreerde haar dat wat er op Facebook gebeurt, niets te maken heeft met het echte leven. Wat ik dacht dat een verouderd debat was, blijkt een springlevend. Het zette mij aan het denken. Het is immers mens-eigen om onszelf zo goed (lees: succesvol, sociaal, gelukkig) te willen presenteren aan de buitenwereld. Niets mis mee, pleit ik.

De drie marketinglessen van Malevich
Dit weekend stond Amsterdam in het teken van de Kunst. Kunstenaars van ieder kaliber waren te vinden op de Affordable Art Fair (AAF) en zaterdagnacht liep jong Amsterdam de deur plat bij 50 musea. 'Temidden van het kunstgeweld zag ik plots een parallel tussen de avant-gardistische kunst en de challengermarketing', schrijft onze nieuwe blogger Karlijn Marchildon (24), junior strateeg bij reclamebureau XXS Amsterdam. Hieronder de drie belangrijkste lessen opgesomd. Refererend aan een van de belangrijkste grondleggers van de abstracte kunst, Kazimir Malevich, zegt zij: 'ik pleit ervoor dat de marketeer vaker gehoor moet geven aan haar of zijn innerlijke Malevich.'
- AlgemeenNieuws De Complete Marketingmethode NIMA...Nieuws ASN Bank kiest voor één krachtig...Nieuws Gut en The Valley reageren op Hertog...Nieuws Nieuwe Pride-campagne van KPN:...Nieuws DPG Media lanceert Ad Manager+Nieuws Van Gogh langs de Brabantse snelwegen
- B2BNieuws Dotdotdash opent Europese hub in...Weblog [column] LinkedIn en PR zijn on the...Nieuws Mediahuis E-commerce behaalt...Nieuws PXR verkoopt advertentieruimte voor...Nieuws Marketingtransfers week 25, 2025Nieuws SoftwareOne en Eye-Able richten zich...
- BureausNieuws Reclamecampagne vol droge humor te...Nieuws ASN Bank trapt rebranding af met...Nieuws Sire rekent af met vooroordelen...Nieuws Wefilm stelt jong creatief talent...Nieuws Dappr pleisters voor buitenspelen...Nieuws Nieuwe campagne Grand’Italia viert...
- ContentmarketingWeblog [column] De generatie van alles en...Nieuws Fietsersbond lanceert campagne voor...Nieuws Libresse lanceert de Refresh Spot op...Nieuws ING steekt vrouwenvoetbal hart onder...Nieuws [column] Wachten als belevenis:...Weblog [column] De suikerbom en de...
- DesignNieuws ‘Common Ground’ siert Nederlands...Weblog [column] De stad is het merkNieuws New Dutch Wave organiseert tour naar...Weblog [column] Waarom geluid blijft hangenNieuws Shebang komt met nieuwe kaart...Nieuws ADCN stelt nieuw Creative Board aan
- Food en RetailNieuws Veggies First: van bijgerecht naar...Nieuws Praxis introduceert AI-hulp in app...Nieuws Dirk krijgt hoogste score in YouGov...Nieuws Guillaume Motte (Sephora) trapt NRF...Nieuws Kassabon in supermarkt informeert...Nieuws Rivièra Maison tot verrassing...
- MediaNieuws ‘Je moet de groenten van HAK hebben’...Nieuws Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna...Nieuws ACM akkoord met overname RTL...Nieuws Viaplay sluit zich aan bij ScreenforceNieuws Terug in de tijd met Google EarthNieuws Advertentiemarkt Nederland groeit...
- Online MarketingNieuws AI-modellen geven vergeten mode een...Nieuws Bijna helft Nederlanders lid van...Nieuws Parkeerbordjes-actie Klabats zet HR...Nieuws Wat als je advertenties inspelen op...Weblog [column] Digitale ontgiftingNieuws WhatsApp krijgt advertenties
- SponsoringNieuws Evian kiest Carlos Alcaraz als nieuw...Nieuws Odido nieuwe partner Esther Vergeer...Nieuws TCL wordt wereldwijde partner van...Nieuws Nieuwe Eredivisiebal eert...Nieuws FC Barcelona spelers kondigen...Nieuws Tadej Pogacar nieuwe merkambassadeur...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
- Toon alle events »
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation