#Premiejagen op stijgende winsten zorgverzekeraars
- Algemeen
- 29 sep 2014 @ 12:55
- Link
-
Redactie Zorgmarketing
Redactie
MarketingTribune - ZorgverzekeringMarktwerkingInteractieVirale marketing
- 29 sep 2014 @ 12:55
- Redactie Zorgmarketing
De Consumentenbond gaat samen met consumenten de strijd aan tegen zorgverzekeraars. Met de actie #Premiejagen eist de bond een aanzienlijke verlaging van de zorgpremie voor komend jaar. De actie is vorig jaar door bijna 60.000 mensen gesteund. Dit jaar kunnen consumenten hun zorgverzekeraar direct aanspreken met een e-card.
'Onze onderzoeksresultaten laten zien dat zorgverzekeraars jaar op jaar torenhoge winsten maken. Dat dit nodig is voor de opbouw van hun reserves is onzin, want deze zijn inmiddels veel hoger dan wettelijk verplicht is. Wij willen dat er een eind komt aan deze oppotdrift en dat het te veel betaalde geld teruggaat naar consumenten,’ aldus Bart Combée, directeur van de Consumentenbond.
Riante reserves
Gezamenlijk hebben de vier grote zorgverzekeraars een reserve van 9,7 miljard euro. Dat is ruim 5,8 miljard euro meer dan de huidige wettelijke norm en 3,9 miljard euro meer dan verzekeraars zichzelf als norm opleggen, rekent de Consumentenbond voor. Op de basispremie is gemiddeld 84 euro winst gemaakt en dit bedrag kan volgens de bond zeker terug naar de verzekerden.
‘De komende jaren krijgen verzekeraars weliswaar te maken met extra taken en strengere normen vanuit De Nederlandse Bank en is er meer reserve nodig. Maar zelfs als wij met die ruimere normen rekenen, is er meer dan 3 miljard euro over. Omgerekend ligt er gemiddeld 251 euro per volwassene onnodig op de plank bij verzekeraars. Uit het onderzoek blijkt ook dat verzekeraars onderling sterk verschillen in efficiëntie. Ook hier is dus nog kostenvoordeel te behalen,’ stelt Combée.
Resultaten toetsen
De Consumentenbond heeft de resultaten van de vier grootste zorgverzekeraars (Achmea, Menzis, CZ en VGZ) in 2013 bekeken. Zij hebben samen circa 90 procent van de markt in handen. De cijfers van De Nederlandse Bank (DNB) over de verzekeraars zijn gebruikt als leidende bron. Voor aanvullende informatie is naar de jaarverslagen gekeken. Om de resultaten van het onderzoek te toetsen, zijn interviews gehouden met experts binnen DNB, Nederlandse Zorgautoriteit, Zorgverzekeraar VGZ en Zorgverzekeringen.net.
Combée: 'De cijfers zijn duidelijk. De winsten van 2013 kunnen vertaald worden in premieverlagingen. En daarnaast verwachten wij van de verzekeraars nu snel concrete plannen hoe zij de overschotten aan reserves ook bij hun verzekerden terug laten komen.'
De e-card is te downloaden via de website van de Consumentenbond.
-
Redactie Zorgmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/zorg/
- Profiel »
- Campagne
- Hashtag
- Marktwerking
- Achmea
- VGZ
- CZ
- Actie
- Consumentenbond
- Virale marketing
- E-card
- Interactie
- Zorgpremie
- Premiejagen
- Onderzoek
- Zorgverzekeraar
- Winst
- Menzis
- Verlaging
- Consument
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- SPIL schudt de Nederlandse journalistiek wakker met jong...
- Goud voor Hertog Jan en Gut Amsterdam in Cannes
- TBWA\Neboko wint Zilveren Leeuw met ‘Maccie’
- Heineken wint recordaantal Lions in Cannes
- LePub Amsterdam wint Zilveren Leeuw voor Oreo
- ‘Marketeers moeten minder student en meer beoefenaars van...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation