[Mijn marketing] Annelies Valk: ‘Dit is het jaar van Nike’

[Mijn marketing] Annelies Valk: ‘Dit is het jaar van Nike’
  • Algemeen
  • 18 jun 2020 @ 12:14
  • 27150 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Annelies Valk (31) is manager global brand strategy bij Vodafone in Londen. Engeland is een klassenmaatschappij en dat zie je terug in de marketing, stelt ze. ‘Cultuur vormt hier de ‘driving insight’, waar dat in Nederland eerder gedrag is.’

Historisch jaar

Ik werk al drie jaar als strateeg op het Vodafone-hoofdkantoor in Londen, waarbij 2020 een bijzonder en historisch jaar is. Brexit, corona, Black Lives Matter; continu maak ik met mijn team beslissingen over waar we met het merk heengaan en hoe we dat uitvoeren in alle landen. Corona heeft ervoor gezorgd dat connectiviteit belangrijker dan ooit is, dus het is bij Vodafone op z'n zachtst gezegd druk geweest. Vorige week hebben we in Nederland de DreamLab-app gelanceerd, waarmee je kunt bijdragen aan een corona-onderzoek terwijl je slaapt. Wanneer je de telefoon oplaadt als je naar bed gaat, doneer je de rekenkracht van je telefoon aan Imperial College London. Daar wordt onderzoek gedaan naar een medicijn tegen corona.

High-end

Klappen voor de zorg, hier in Londen Clap For Your Carers, vind ik een mooi initiatief dat zonder corona nooit tot stand zou zijn gekomen. Een andere mooie ontwikkeling is dat magazines die geen high-end fotoshoots konden doen in verband met de lockdown simpelere fotografie of illustraties op hun covers plaatsten. Veel rauwer, relevanter en meer engaging. Plus de 'high end-afhaal' is een mooie toevoeging aan ons leven. De creativiteit van de horeca in deze tijden is geweldig om te zien.

Competitief

Engeland is een veel grotere en competitievere markt dan Nederland. Er melden zich continu nieuwe spelers in de marketingindustrie. De outdoor media spends in Londen komen voor 50% van merken die nog geen jaar adverteren. Daarnaast is Engeland een klassenmaatschappij en dat zie je terug in de marketing. Cultuur vormt hier de driving insight, waar dat in Nederland eerder gedrag is.

Verliefd

Mijn favoriete merk is Starbucks, omdat het van een van de oudste producten ooit een lifestyle heeft gemaakt. Het merk maakt koffie maatschappelijk relevant, zorgt goed voor zijn mensen, maakt van retail een ervaring die case study-waardig is en daarnaast creëert het een mooie marge voor hun aandeelhouders. Heel knap. Ik heb ooit mijn master-scriptie (studie intercultural communication, red.) over Starbucks geschreven en ben daardoor een beetje verliefd geworden -en altijd gebleven- op dit merk.

Dapper

Het jaar 2020 heeft Nike naar eenzame hoogte gebracht. Er is echt geen ander merk zoals Nike. Zelfs Apple niet. De 'Don't do it. For once'-campagne is zo ontzettend dapper, weldoordacht, simpel en effect.

Challenger

De chief marketing officer van Burger King, Fernando Machado, laat zien dat bij de challenger werken veel toffer kan zijn dan bij de grootste en dat creativiteit echt effectief kan zijn.

Hotcast

Mijn favoriete podcast is die van mezelf: Hotcast de Podcast. Een wekelijks telefoontje tussen Amsterdam en Londen over alles wat hot, happening en nieuwswaardig is aan beide kanten van de Noordzee. Een jaar geleden met mijn oud-collega Joke van Griensven gestart als experimentje, en nu is het vaste prik met verrassend veel luisteraars. Voor inspiratie luister ik vaak de Britse podcast The High Low en in Nederland de Monica Geuze Fan-podcast. Binnen ons vakgebied vind ik The Brief van Wayne Parker Kent ook lekker wegluisteren.

Magazines

Ik vind print heerlijk en blader veel. Mijn favoriete magazines zijn Harper's Bazaar, Hello!, Privé en Vogue, maar ik lees net zo graag The Economist. Elk weekend lees ik de kranten, die hier in Engeland goede bijlagen hebben, zoals Sunday Times Magazine en FT Weekend. In Nederland lees ik het liefst de PS van het Parool en Volkskrant Magazine.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online. 

Lees ook: 

Jurry Oortwijn: 'Ook bij uitverkochte shows is marketing belangrijk'

Mariëlle Rooswinkel: 'Linda is consistent in alle uitingen'

Paul Meijer: 'Een campagne maak je gewoon samen'

Atva van Zanten: 'Marketing gaat over mens en cultuur'

Maud Pinckers: 'Marketing staat niet gelijk aan reclame'

Fleur Osté: 'Rihanna is mijn favoriete marketeer'

Hella de Weger: 'WhatsApp is nu mijn favoriete merk'

Martijn Keesmaat: 'Overdaad maakt plaats voor balans'

Jorn Agterberg: 'Radio gaat altijd door'

Nadine Ridder: 'Niet alles is een wedstrijdje'

Ard Bossema: 'Oranje Blik brengt ander positief geluid'

Patrick Stal: 'Ik nam corona in januari al serieus'

Gijsbregt Vijn: 'Werk aan de winkel, juist nu'

Anne Stokvis: 'Mooi werk maak je samen'

Daantje Dammers: 'Philips is nu van grote waarde'

Maurice Seleky: 'Op gepaste wijze zichtbaar blijven'

Annemieke Deering: 'Het werk loopt volop door'

Marnix Tiggeloven: 'We kunnen wel tegen een stootje'

Mirjam van den Broeke: 'Vooralsnog heb ik het druk'

Christian van Santen: 'Complexiteit marketing neemt toe'

Kyra Roest: 'Met merkbouwers per trein naar Cannes'

Christiaan Ruesink: 'Marketeer, stap uit je bubbel'

Patritia Pahladsingh: 'We maken meer dan alleen spotjes'

Herbert van Hoogdalem: 'Diversity-discussie is beetje onzin'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken