![[column] Sneller, hoger, sterker… luxer](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Sneller, hoger, sterker… luxer
Na het EK voetbal en de Tour de France is de sportzomer 2024 nog steeds in volle gang. Vanaf aanstaande vrijdag zijn de Olympische Spelen – na 100 jaar – terug in Parijs. Het wordt een mega-evenement, ruim twee weken lang, met meer dan 10.000 sporters in 32 verschillende sporten. En dat tegen enorme kosten.
![[column] Esprit uit de mode?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Esprit uit de mode?
Nu is het Esprit dat faillissement heeft aangevraagd vanwege de slechte bedrijfsresultaten. Het modemerk is het zoveelste in de lange reeks van modeketens en winkelketens dat onderuit gaat. En dat terwijl topfashion in de meeste gevallen het goed doet.
![[column] Moeilijk doen hoort erbij](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Moeilijk doen hoort erbij
Moeilijk doen is alles in dit vak. Je moet al moeilijk doen over een briefing die te vaag is. Dring aan, hou vol, doe een suggestie voor meer scherpte. Zonder dat wordt elk project moeilijker dan nodig. En creëren is een en al moeilijk doen over alles wat je schrijft of bedenkt.
![[column] Mobieltjes de klas uit!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Mobieltjes de klas uit!
Begin 2024 trad vrij geruisloos nieuwe regelgeving in werking die het leven van jongeren behoorlijk beïnvloedt: het smartphoneverbod op middelbare scholen, basisscholen en speciaal onderwijs. Wat was de aanleiding en hoe vergaat het de leerlingen en docenten nu, enkele maanden na invoering?
![[column] Denk nooit dat je kunt schrijven](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Denk nooit dat je kunt schrijven
Schrijven, dat doen schrijvers. Wij copywriters schrijven niet, we praten. We praten zelfs heel raar, in een eigen taal die copy heet. Dat is een taal waarvan we zelf de regels verzinnen. Om die regels telkens als het ons uitkomt te breken en in te ruilen voor andere.
![[column] De paradox van muzikale AI (1)](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De paradox van muzikale AI (1)
Het eerste artikel van een drieluik over muziek en AI, geschreven door Niels de Jong van Tambr: ‘De uitdaging is om de voordelen van AI te omarmen, zonder in een muzikaal keurslijf gedwongen te worden.’
![[column] Tussen de verwende yuppen: Jonas Kooymans Havermelkelite](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Tussen de verwende yuppen: Jonas Kooymans Havermelkelite
Ik maakte me wel zorgen... Jonas Kooymans 'De Havermelkelite' begint met een test. Als je 75% scoort, dan hoor je bij die nieuwe yuppengroep. Zou ik, met mijn VanMoof, er ook een zijn? Dat viel mee, maar Kooyman fileert wel haarscherp de anderen, hoe ze bewegen in de grote steden, hoe ze eten, hoe ze zich gedragen, recenseert Daan van der Valk.
![[column] De groeiende aandacht voor eerlijkheid en transparantie in duurzaamheidscommunicatie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] De groeiende aandacht voor eerlijkheid en transparantie in duurzaamheidscommunicatie
We leren het al sinds we kunnen lopen en praten: liegen mag niet. Maar in marketing en communicatie, leek er lange tijd wel wat ruimte te zijn voor ‘creatieve vrijheid’. Met de komst van de Green Claims Directive, is die tijd nu wel echt voorbij.
![[column] MarketingAffairs 14: Merkoplossingen voor organisatieproblemen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 14: Merkoplossingen voor organisatieproblemen
In de huidige markt, waarin het steeds moeilijker is om gekwalificeerd personeel te werven en te behouden, wordt de rol van marketing steeds belangrijker. Onderwerpen als Employer Branding, Internal Branding en de bijbehorende organisatiecultuur of zelfs cultuurtransformatie krijgen steeds meer aandacht. Het is echter veelal de afdeling HR die bij dit soort belangrijke organisatievraagstukken het voortouw neemt. Hier ligt echter een enorme kans voor de afdeling marketing, omdat juist branding de expertise is van de marketeer.
![[column] Een SOS voor copywriters](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Een SOS voor copywriters
Kort, kort, kort, lang, lang, lang, kort, kort, kort. Neem het niet te letterlijk. Maar als je copy schrijft, hou die morsetaal in gedachten.
![[column] Goede marketing gaat uit van massclusivity](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Goede marketing gaat uit van massclusivity
Gen Z. Je kunt geen krant of vakblad openslaan of het gaat over Gen Z en steeds met dezelfde vraag: spelen we wel voldoende in op Gen Z? Gen Z, de eerste generatie die de wereld echt gaat veranderen. Ja, ja, waar hebben we dat eerder gehoord?
![[column] Kids en Jongeren congres: minder markt, meer mens](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Kids en Jongeren congres: minder markt, meer mens
Het jaarlijkse Congres Kids- en Jongeren voelt als een terugkomdag van leuke mensen in marketing, onderwijs, media en onderzoek, schrijft Sylvie Verbiest -jongerencoach en founder van 'Small kids' en 'Unmute youth insights' (foto)- in haar verslag. 'Een warm bad van meningen en inzichten, maar ook een peilstok voor ontwikkelingen.'
![[column] Wat jou raakt, raakt een ander ook](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wat jou raakt, raakt een ander ook
Ook al leven we allemaal wel een ander leven, in grote lijnen beschikken we allemaal over dezelfde set van emoties. We huilen als we verdriet hebben of iets zieligs zien. We lachen als we blij zijn of iets lolligs ervaren. We schrikken van het onverwachte, we worden bang van enge dingen en we worden boos als ons iets niet bevalt.
![[column] Top 5-TikTok-trends: Pak alles wat je pakken kan, zomerhacks en Roxy rockt 'm weer](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: Pak alles wat je pakken kan, zomerhacks en Roxy rockt 'm weer
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] Nikes inhaker op de overstap van Mbappé naar Real geeft hoop](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Nikes inhaker op de overstap van Mbappé naar Real geeft hoop
Destijds ging 't ongeveer zo. Je bouwde een merk. Dat merk stond ergens voor. Het had een overtuiging en droeg dat uit. Zo'n merk kreeg fans. En die kochten het merk omdat ze er 'n band mee hadden. Dat is de korte versie. Want geloof me: zoiets kostte tijd. En geld. Merken zijn nu niet meer nodig. We willen snel, instant, goedkoop en op dit moment, stelt Herbert van Hoogdalem.
![[column] Stop Koning Toto](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Stop Koning Toto
Het EK is in volle gang en je ziet Koning Toto overal voorbijkomen. Ook bij het 'Effie-Fest' deze week. Voor wie niet in mijn vak werkt... de Effie is de award voor de meest effectieve reclame. En ja, Toto heeft die (te) vaak gewonnen.
![[column] Verzelfstandigde La Place kan veel meer uit merkkracht halen](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Verzelfstandigde La Place kan veel meer uit merkkracht halen
La Place is zonder meer een sterk en mooi merk, maar kan het zich na de verzelfstandiging permitteren om te blijven innoveren en op niveau te investeren?
![[column] Een pleidooi voor mooi](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Een pleidooi voor mooi
Krijn van Noordwijk, André van Leeuwen, Jan van Meel, Robbert Jansen a.k.a. Kanado, om er een paar te noemen: ik heb de mazzel gehad om met geweldige art directors een creatief team te vormen. Allemaal verschillend van aard en karakter. Maar wat ze met elkaar gemeen hadden: ze maakten het mooi. Alles wat we bedachten. Zij maakten het mooi.
![[column] Sportzomer](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Sportzomer
Al maanden kijken de media-exploitanten van Nederland reikhalzend uit naar de sportzomer. De 17e editie EK voetbal in Duitsland, de Tour de France en natuurlijk de Olympische Spelen in Parijs. Het moment dat heel Nederland aan de buis gekluisterd zal zitten, is om de Nederlandse successen te vieren. Wat trots al niet kan doen.
![[column] Is de online heerschappij van Google binnenkort voorbij?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Is de online heerschappij van Google binnenkort voorbij?
Een succesvolle online strategie is sinds de opkomst van zoekmachines vrijwel altijd gebouwd op een sterke aanwezigheid binnen het Google-ecosysteem, maar voor het eerst zie ik een mogelijke kentering. De opkomst van AI, samen met veranderingen in zoek- en winkelgedrag, brengt Google in het nauw.
![[column] Top 5-TikTok-trends van deze week: knaagdier met soepele heupen, ‘wat zeg jij als’ & waar blijft de zomer?!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends van deze week: knaagdier met soepele heupen, ‘wat zeg jij als’ & waar blijft de zomer?!
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] Dentsu Café: oplossingen op maat voor een landschap in de steigers](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Dentsu Café: oplossingen op maat voor een landschap in de steigers
Recent vond de vijfde editie van Dentsu Café plaats. Klanten en relaties weten de weg naar deze reclame-‘Ted Talks’ te vinden, waarop sprekers van Dentsu, Merkle, en Dentsu Creative deze editie optraden. Er werden bovendien scherpe vragen gesteld, schrijft strateeg Jip van de Meent. Hier haar verslag.
![[column] Anders is (niet) altijd beter](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Anders is (niet) altijd beter
Anders is onze core business. Anders is onze opdracht en ons bestaansrecht, als goede copywriters. Wat we doen, moet altijd anders zijn dan wat anderen doen.
![[column] Luxeprobleem](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Luxeprobleem
Manage je wachtrij, betoogt onze columniste Paola Cassone. Want een wachtrij geeft niet altijd een eenduidige boodschap.
![[column] Het EK van de afleiding](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het EK van de afleiding
Oorlog. In Oekraïne, in het Midden-Oosten. Verkiezingen in Frankrijk, verkiezingen in het VK. Republikeinen en Democraten, die in de VS lijnrecht tegenover elkaar staan… Wordt de ene ‘old dude’ straks ingeruild voor de andere? Het zijn onrustige tijden, waarin we snakken naar afleiding.
![[column] Ethical Agency Summit 2024: 'Zijn je marketingplannen oprecht?'](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Ethical Agency Summit 2024: 'Zijn je marketingplannen oprecht?'
6 juni vond in Amsterdam de ‘Ethical Agency Summit 2024’ van het internationale netwerk Creatives for Climate plaats. Kernvraag aan de aanwezige marketing- en communicatieprofessionals: Hoe kan het beter, voor ons en voor de mensheid? Gijs de Swarte was namens MarketingTribune van de partij.
![[column] Start je zomer-hitteplan](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Start je zomer-hitteplan
Juni: de vakantieperiode is weer in aantocht. Snel projecten afronden voordat je straks OOO-en krijgt met een vrolijke ‘genieten van de zon – tot over drie weken’! Hoe zorg je dat jouw merk helemaal voorbereid is op deze zomer?
![[column] Het imperfecte plaatje](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Het imperfecte plaatje
Goede comedians zijn de koning(inn)en van de inzichten. Dankzij hun zelfkennis en kwetsbaarheid krijgen ze de lachers op de hand. Merken kunnen hier veel van leren. Want merken die zichzelf té serieus nemen, nemen die hun publiek wel serieus?
![[column] Top 5-TikTok-trends: orde in de rechtszaal, bombaclat en hoezo schaamnaam?](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Top 5-TikTok-trends: orde in de rechtszaal, bombaclat en hoezo schaamnaam?
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
![[column] MarketingAffairs 13: De perfecte business-case](/templates/img/lazyload.gif)
[column] MarketingAffairs 13: De perfecte business-case
Het schrijven van een overtuigende business-case is essentieel voor marketeers om het gewenste doel te bereiken. Of het nu een case is voor meer budget, een case voor meer mensen of een case om marketing meer beslissingsbevoegdheid te geven, je moet in staat zijn de ontvanger te overtuigen van jouw verhaal. Marketeers zijn in essentie uitstekende storytellers, maar waarom zien we dat niet genoeg terug in de business-cases die worden gepresenteerd?
![[column] Retailmedia speelt met de instant hebberigheid van de mens](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Retailmedia speelt met de instant hebberigheid van de mens
Retailmedia is booming business. Experts omschrijven retailmedia als alle media die een rol spelen in de shopping journey van de consument. Retailmedia wordt gezien als het kanaal waarin iedereen oriënteert, bezoekt, koopt en betaalt voor producten in een retailomgeving.
![DOSSIER AliMama, de moeder aller retailmedia](/templates/img/lazyload.gif)
DOSSIER AliMama, de moeder aller retailmedia
‘Het volgende station voor deze Pepsi-trein is Jiaxing-centrum, deze Pepsi-trein stopt zo op Jiaxing-station, vergeet uw bezittingen niet.’ Dit hoorde ik in een hogesnelheidstrein vanuit Shanghai. Naast alle Pepsi-logo’s op en in de trein is blijkbaar zelfs het intercom-bericht te koop in de Chinese staatstreinen.
![[longread] Learnings van een grootschalige AI contentproductie](/templates/img/lazyload.gif)
[longread] Learnings van een grootschalige AI contentproductie
'Grofweg tegelijkertijd met de explosie van AI en ChatGPT in de wereld begonnen we ons bedrijf. Content marketeers hadden het alleen nog maar over ChatGPT, AI en de prijs van een artikel. Want vanaf dat moment was het toch ineens een stuk goedkoper om content te produceren? We zaten in de perfect storm om dit te toetsen.' Matthijs Tielman van The Content Department deelt zijn vijf zeer interessante learnings.
![[column] Zoek het ongemak op](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Zoek het ongemak op
Creativiteit maakt ongemakkelijk. Zo hoort het ook. Dat is waar creativiteit voor bedoeld is. Ontregelen is de kerntaak. Anders raken we allemaal vastgeroest.
![[column] Ontkoking](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Ontkoking
‘Ontkoking’. Ik kwam het woord voor het eerst tegen op de website van het retail-kennisplatform Retail Outlook. Daarop werd gesteld, dat de ‘… ontkoking door jongeren het einde inluidt van een oer-Hollandse eetgewoonte’. Het artikel dateert uit 2021, maar heeft drie jaar later aan impact niets verloren. Integendeel!
![[column] Wees zuinig op je logo!](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Wees zuinig op je logo!
Merklogo’s vormen een cruciaal onderdeel van je branding en zijn het uithangbord van het merk en de achterliggende organisatie. Verander het logo – alleen als het moet ! - dan ook in kleine beheersbare stapjes en doe het niet rigoureus in één keer.
![[column] Kluun: Promotie ontlezing tart communicatie](/templates/img/lazyload.gif)
[column] Kluun: Promotie ontlezing tart communicatie
Kluun, besteller auteur a.k.a. oud-reclameman Raymond van de Klundert, is woedend. Namelijk door een gevalletje van overheidswege promoten van ontlezing - tijdens de examens. Daar is geen kennis-economie noch culturele community of merk bij gebaat, stelt hij: 'integendeel'.
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing