[interview] Vincent Lammers gaat Buck in Amsterdam leiden

[interview] Vincent Lammers gaat Buck in Amsterdam leiden
  • Bureaus
  • 23 mrt 2021 @ 19:26
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Nieuwkomers

Het creatieve bedrijf Buck uit Los Angeles komt naar Nederland en zal geleid worden door Vincent Lammers, voormalig partner bij Ambassadors en ADCN-bestuurslid. Wat voegt het bureau toe aan het marketinglandschap hier?

Naast vestigingen in LA en Amsterdam heeft Buck ook vestigingen in New York en Sydney, waarmee het naar eigen zeggen – met de komst naar Europa – een ‘volwaardige global speler’ wordt. Het creatieve bedrijf heeft wereldwijd ruim 300 medewerkers en klanten als Apple, Instagram, IBM, Nike, Airbnb, Paypal en Pepsi.

Waar komt de naam Buck eigenlijk vandaan?

Lammers, die Executive Creative Director wordt: ‘Buck is vernoemd naar de Amerikaanse dromer, denker, designer, dichter, architect, futurist R. Buckminster Fuller. Een moderne, 19e-eeuwse homo universalis (naar eigen zeggen). Zoek ‘m maar eens op, een fascinerend figuur.’

Wat gaat Buck specifiek toevoegen aan het Europese en Nederlandse marketinglandschap?

 ‘Wat wij toevoegen, is een open, collaboratieve manier van werken, waarbij we de beschikking hebben over honderden creatieve makers, maar ook denkers. Zo slaan we een directe burg tussen makers enerzijds en denkers bij ons en aan klant- en bureauzijde, waarbij we altijd uitgaan van de vraag: wat is de allerbeste oplossing die we kunnen creëren voor een partner? Maken, talent en creativiteit staan bij ons voorop en altijd in dienst van de boodschap.’

Waarom Europa en Amsterdam, en niet een andere stad in Europa? En waarom nu, ten tijde van de coronacrisis? Dat lijkt tricky qua timing.

‘De keuze voor Europa komt vanuit de behoefte om met het beste talent te kunnen werken. Een behoorlijk aantal creatieven van Buck zat al in Europa, maar we willen hier nog veel meer talent een ‘thuis’ bieden. De keuze voor Amsterdam – behalve dat ik hier al zat – zit ‘m in het feit dat Amsterdam in onze industrie het meest internationaal is. We hebben er weldegelijk over nagedacht, maar bijvoorbeeld Engeland is weliswaar een grote markt, maar veel kleiner dan de EU waar wij weer direct toegang toe hebben. Daar komt bij dat Londen meer is gericht op de lokale markt. Datzelfde geldt voor Berlijn of Parijs; de spelers zijn daar ook meer gericht op de interne markt. Wat corona betreft: Buck groeide vorig jaar gewoon door, werkt in toenemende mate voor wereldwijde merken en voelde daarom de behoefte om overal aanwezig te zijn. Er was geen reden om het niet te doen.’

Dat klinkt als ‘nog een Amerikaans expat-kantoor in Amsterdam’, hebben jullie ook interesse in de lokale markt?

‘Zeker, het is voor mij juist belangrijk om de connectie te vinden met de lokale markt in Nederland en de rest van Europa. Onze eerste klus was met HERC voor Tony’s Chocolonely. Ook zijn wij relaties aan het opbouwen met Nederlandse organisaties zoals de ADCN en visual artists festival We Are Playgrounds.’

Waarom zou een merk of bureau voor Buck moeten kiezen?

‘We werken samen, met zowel merken als bureaus. Het is geen ‘dankjewel voor de brief, het gordijntje gaat dicht en we zien jullie over een paar weken’. Nee, we maken samen onze handen vuil om het probleem op te lossen – het gordijntje blijft open. Wij komen tot ons beste werk als we een partnerschap aan gaan met onze klanten, zo kunnen we het efficiëntst werken. En zo kunnen we de budgetten ook onder controle houden; dat vindt iedereen ook fijn, heb ik begrepen :-) Het helpt overigens ook dat wij echt hele getalenteerde mensen in dienst hebben. Het is misschien raar om te zeggen, maar ik zit hier nu een paar maanden en het lijkt soms echt te goed om waar te zijn.

‘Nu ik dit zo hardop zeg klinkt het misschien als een pitch, dat begrijp ik. Maar de mensen die de afgelopen jaren met mij gewerkt hebben, zowel aan de merk-, bureau- als productiekant, weten dat ik graag zo werk. Ik stuur heel erg aan op een open samenwerking, deel liever meer ‘work in progress’ dan minder en neem liefst iedereen mee in het proces. Dit zijn dingen waar ik veel aansluiting mee vond bij Buck. En dat ik nu de kans krijg dit niet op kleine schaal met een team of vanuit mijzelf te doen, maar met een hele studio is erg bijzonder.’

Je hebt het over budgetten onder controle houden, maar hangt daar dan niet ook een prijskaartje aan – aan werken met ‘the best of the best’? Voor kwaliteit moet je betalen.

‘Wij kunnen, afhankelijk van de vraag, voor een kleiner lokaal project ook gemakkelijk een kleiner team samenstellen. Omdat we groter zijn, kunnen we ook voor grote internationale klanten werken. Dat werk springt eruit, dat begrijp ik wel. Wat het belangrijkste is om te weten, denk ik, is dat wij alle maakdisciplines in huis hebben, makers vanaf het eerste moment van het proces aan tafel zitten en wij – praktisch creatief gezien en qua kosten – zoals gezegd efficiënt werken. Ons maakproces is heel recht-toe-recht-aan, er zitten niet allerlei (account)lagen tussen.’

Jij loopt inmiddels een tijdje mee, je bent een liefhebber van het vak en ook ADCN-bestuurslid. Wat zouden merken meer moeten doen?

‘Luisteren, samenwerken en meer vertrouwen op goede partners en het creatieve proces.’

Waar moet geweldig werk aan voldoen?

‘Er zijn altijd verschillende criteria voor ‘geweldig werk’. Persoonlijk vind ik het belangrijk dat het uiteindelijk doet wat het moet doen, een probleem oplossen. Als ik terugkijk naar het werk waar ik onderdeel van ben geweest de afgelopen jaren (zoals de fabelcampagne voor ASN Bank, red.) waren de meest succesvolle projecten ook de projecten waarbij ik het meeste plezier had om eraan te werken. Bijna altijd kwam dit door de mensen met wie ik samenwerkte. Het helpt als iedereen iets in een project kan stoppen van zichzelf, zich verantwoordelijk voelt voor de kwaliteit van het uiteindelijke ‘product’ en elkaar inspireert. Tenslotte vind ik het niet onbelangrijk dat het verrast én het moet er goed uit zien. Of zoals Mr. Buckminster zegt: “When I am working on a problem, I never think about beauty. But when I have finished, if the solution is not beautiful, I know it is wrong.”’

Waarom heb jij gekozen voor Buck? Je had je zaakjes als creative director en partner bij Ambassadors al aardig op orde.

‘Ik zat er 12 jaar, het was mijn eerste baan, ik ben inmiddels 34 en toen kwam Buck voorbij… Ik heb altijd al een oogje gehad op dit bureau sinds mijn tijd op de kunstacademie en heb er ook stagegelopen. Hun niet-aflatende streven om creatief uit te willen blinken (lees: hun geweldige werk) en hun ego-vrije manier van werken waren voor mij destijds al een grote inspiratiebron. Ja, het is zeker een beetje een droombaan.’

Buck noemt zichzelf ‘talent driven’. Wat is jouw grootste talent?

Lacht: ‘Oh god, wat een lastige vraag… (denkt even na). Als ik iets moet zeggen is dat ik in de loop der jaren heel veel verschillende dingen heb gedaan en dat ik – vooral – het geluk heb gehad om met hele goeie mensen te werken. Ik denk dat ik daarbij heb geleerd om in het maakproces zowel intern als met externe partijen en klanten bruggen te slaan. Daarnaast heb ik gehoord dat ik een heerlijk pannenkoeken-ontbijt kan maken’

Tot slot, wat is het doel van/jouw doelstelling met Buck Amsterdam?

‘Wat Buck vanaf 2004 heeft gedaan: het beste talent een ‘thuis’ bieden en met hen het best mogelijke werk te maken voor partners. En dat kan van alles zijn. En met iedereen: merken, bureaus, productiemaatschappijen, digitale bureaus, PR-bureaus, mediabureaus, tech bedrijven, consultancy bedrijven, uitgevers, mediabedrijven en streaming services zoals Netflix – kortom, iedereen die hunkert naar creativiteit, maar niet per se de makers in huis heeft. Dat wil ik hier voor Europa gaan bouwen.’

Fotocredits Lammers: Marie Wanders

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken